Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

NAVARA a akcyza


Gość nurek58
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

W grudniu 2009roku sprowadziłem z Belgii Navare D40 - 2.5dCI(5 osobową). Auto posiada homologacje pojazdu ciężarowego. Jest zarejestrowane na auto ciężarowe. Aktualnie, po roku użytkowania Urząd Celny upomina się o niezapłaconą akcyzę. W Polsce auta ciężarowe zwolnione są z opłaty akcyzowej w momencie sprowadzenia. Więc w czym tkwi haczyk? Jeżeli ktoś miał taką przygodę, ew. wie jak rozwiązać tą sytuacje, proszę o pomoc.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu.

Rok temu sprowadziliśmy z Belgii Nissana Navarę z podwójną kabiną. Zarejestrowaliśmy jako samochód ciężarowy, nie płacąc akcyzy. Po roku przyszło pismo o popełnieniu przestępstwa podatkowego, mianowicie Urząd Celny twierdzi, że auto jest osobowe, ponieważ nie posiadamy polskiej homologacji. Posiadamy homologację belgijską i przegląd, który stwierdza iż samochód jest autem ciężarowym. Czy ktoś się orientuje jak wybrnąć z tej sytuacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa sprawa , masz zrobione badanie na VAT w polskiej stacji diagnostycznej ??

Chodzi mi o dodatkowe badanie które robi się tylko raz przy pierwszym przeglądzie gdzie stwierdzają że samochód spełnia wymogi VAT(mierzą pojazd i robią dwa zdjęcia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam tego badania... Czy jest możliwość wyrobienia tego dokumentu w tym momencie, czyli po rejestracji auta? I czy ten dokument wystarczy aby udowodnić Urzędowi Celnemu, ze Navara to ciężarówka??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość szczureczek

Tak. Musisz mieć VAT-3 wbity w dowód - niektóre stacje wbijają VAT-4 jak przestrzeń ładunkowa jest odkyta, albo na odwrót z vatami, nie pamiętam. Nie trzeba nic mierzyć, ponieważ skrzynia ładunkowa jest na stałe odzielona od części osobowej. Jedź na przegląd i załatwiaj. Dla mnie to trochę głupota, bo takie auta ( pick-up nawet t4 ) mają homologację fabryczną auta ciężarowego do 3,5 tony, a u nas trzeba jeszcze robić przeglądy. Robisz przegląd co powinno być zrobione przy zerówce, a potem lecisz do wydziału komunikacji, żeby wbili Ci w dowód, może będzie tak, że trzeba wyrobić nowy dowód i kartę pojazdu - zależy od wydziału komunikacji. Potem zgłaszasz to do skarbówki, ale może być problem jak odliczałeś Vat i koszty paliwa jak na zasadach ciężarowych. Ciężka sprawa.

Edytowane przez szczureczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Musisz mieć VAT-3 wbity w dowód - niektóre stacje wbijają VAT-4 jak przestrzeń ładunkowa jest odkyta, albo na odwrót z vatami, nie pamiętam. Nie trzeba nic mierzyć, ponieważ skrzynia ładunkowa jest na stałe odzielona od części osobowej. Jedź na przegląd i załatwiaj. Dla mnie to trochę głupota, bo takie auta ( pick-up nawet t4 ) mają homologację fabryczną auta ciężarowego do 3,5 tony, a u nas trzeba jeszcze robić przeglądy. Robisz przegląd co powinno być zrobione przy zerówce, a potem lecisz do wydziału komunikacji, żeby wbili Ci w dowód, może będzie tak, że trzeba wyrobić nowy dowód i kartę pojazdu - zależy od wydziału komunikacji. Potem zgłaszasz to do skarbówki, ale może być problem jak odliczałeś Vat i koszty paliwa jak na zasadach ciężarowych. Ciężka sprawa.

VAT-3: pojazdy samochodowe, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

VAT-4: pojazdy samochodowe, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

 

Sam kupiłem auto zarejestrowane w Polsce, które miało wbite VAT-4 w dowód. Jednak gdy przerejestrowywałem na siebie, musiałem ponownie udać się na stację diagnostyczną po zaświadczenie VAT-4. Pani w urzędzie komunikacji powiedziała, że nie może przepisać "bo system blokuje taki wpis" i muszę mieć nowe zaświadczenie. Natomiast hak mogła przepisać, dlatego trochę mie to dziwi.

 

Jeżeli odliczałeś Vat od zakupu auta to chyba musiałeś przekazać do US kopię dowodu rej. z tłumaczeniem (przy sprowadzaniu najpierw trzeba zapłacić Vat w Polsce, dopiero później można odliczać). No i ja jeden egzemplarz zaświadczenia VAT-4 też zaniosłem do US.

Musisz zobaczyć co masz napisane w tłumaczeniu belgijskiego dowodu rej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość szczureczek

A no widzisz, a ja rękę dam sobie uciąć, że ma VAT-3. Mam znajomego na SD i mówi, że każdy interpretuje jak chce, bo jedne pick-up przyjadą odkryte, a inne zabudowane i powinien być inny VAT tak jak napisałeś. A mówię tylko, że te VAT-y w pick-up'ach są dla nabijania kasy, bo i tak ma homologację ciężarową fabryczną, a nie po przebudowach jak to robią w autach osobowych. To jest też błąd księgowej, że wciągnęła auto nie mając VAT-u ( jeżeli tak naprawdę jest ).

Akcyzę się płaci od aut osobowych. A na papierach z Belgii masz, że to jaka wersja?

 

A jeszcze napisz kto się dokładnie upomina o akcyzę, Urząd Celny czy Akcyzowy?

Bo jak akcyzowy, to wiem, że jest jakaś akcja na pick-up'y. Chodzi o używanie auta nie do celów firmowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam

Mam ten sam problem, urząd celny po 2ch latach od zakupu Navarry (też z Belgi) dopomina się o akcyzę, pisałem odwołanie jednak raczej z niego nic nie wyjdzie...

Wiele godzin już siedzę i czytam przepisy i artykuły i śmiało mogę stwierdzić, że znaczną część przepisów lepiej by ludzie po zawodówce ułożyli niż Ci prawnicy(zarówno polscy jak i ci z UE) naprawdę nie wiem po co im te 5cio letnie studia i robienie aplikacji jak takie debilizmy piszą, ogólnie na dzień dzisiejszy jako właściciele Navarr mamy niezbyt ciekawą sytuację. Chodzi o to, że Urząd Celny przy klasyfikacji auta kieruje się jakimś debilnym katalogiem/tabelką z prawa Unijnego określającego ogólnie nazwy rzeczy, i tam w tym katalogu CN z nr. 8703 widnieje

 

"8703 | Pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi |"

 

i z nr. 8704

 

"8704 | Pojazdy samochodowe do transportu towarowego Definicja pojemności skokowej cylindra — patrz Noty wyjaśniające do HS do podpozycji 840731, 840732, 840733 i 840734. Pozycja ta obejmuje pojazdy terenowe o napędzie na cztery koła, o przegubowym podwoziu, w których przednia sekcja mieści silnik Diesla i kabinę wyposażoną w sterowanie. Tylna sekcja składa się z dwukołowego podwozia, bez wyposażenia, ale jest przeznaczona do wyposażenia w różnorodny sprzęt. Pozycja ta nie obejmuje jednak takich pojazdów, gdy są wyposażone w sprzęt rolniczy lub inny sprzęt do specjalnych celów (pozycja 8705). |"

 

z tym, że w 2008 roku(jakieś3 miesiące przed tym jak zakupiłem moją Navarre) weszły w życie noty wyjaśniające do tego brzmiące tak:

 

"W Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich wprowadza się następujące

zmiany:

Na str. 354

8703 Pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo

do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami

osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi

Wstawia się następujący tekst:

„Niniejsza pozycja obejmuje »pojazdy wielofunkcyjne«, takie jak pojazdy mechaniczne,

które mogą przewozić zarówno osoby, jak i towary.

1. Typu pickup:

Ten typ pojazdu posiada zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzą go dwie

oddzielne przestrzenie, mianowicie zamknięta kabina do przewozu osób i otwarta lub

zakryta powierzchnia do transportu towarów.

Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna

wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50 %

długości rozstawu osi pojazdu lub, jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.

2. Typu wan:

Pojazd typu wan z więcej niż jednym rzędem siedzeń musi spełniać wskazania podane

w Notach wyjaśniających HS do pozycji 8703.

Jednakże pojazd typu wan z jednym rzędem siedzeń i nieposiadający żadnych stałych

punktów ich kotwiczenia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia

bezpieczeństwa, znajdujących się w tylnej części pojazdu, ma być klasyfikowany do

pozycji 8704 nawet, jeśli posiada stałą płytę lub przegrodę pomiędzy przestrzenią dla

osób a powierzchnią ładunkową lub okna w panelach bocznych.” "

 

Urząd Celny na podstawie tego klasyfikuje czy dany samochód jest ciężarowy i jest zwolniony z akcyzy, czy osobowy i akcyzę trzeba zapłacić. Bolesnym faktem jest to iż ten głupi współczynnik w przypadku Navarry wynosi 47,29%( z Hiluxem pewnie jest podobnie ;(). Ogółem uważam to za bezsens, bo co mają jakieś tam stosunki do stwierdzenia co jest ciężarowe a co nie, słowo "ciężarowy" chyba jasno determinuje, że chodzi tu o ciężar, który jest przecież zależny tylko od masy, czyli to powinno być wyznacznikiem, to ile możemy na ten samochód załadować/ciągnąć a nie jakieś stosunki długości do krzywości grrr. Co za cymbał to układał, poza tym nie bierze się tu pod uwagę tego, że przecież można także przewozić ładunki na przyczepie, a moja Navarra jest przystosowana do ciągnięcia 3 tonowej przyczepy !

Kolejną głupotą jest to, że Navarra w świetle prawa o ruchu drogowym jest sklasyfikowana jako samochód ciężarowy a z prawa akcyzowego wynika, że jest samochodem osobowym WTF? To co ja mam kurde 2 samochody ? Wracając do tematu, w prawie akcyzowym nie ma nigdzie wzmianki o tym, by przy klasyfikacji odnosić się do prawa o ruchu drogowym. Nie mam pojęcia co z tym dalej zrobić. Słyszałem coś o tym, że jak się zapłaciło vat to już nie płaci się akcyzy, tylko jeśli dla US mamy ciężarówkę więc płacimy vat, a ten sam samochód jest dla UC osobowy i każe nam płacić akcyzę to coś tu jest chyba nie tak, na jakiej podstawie 2 organy mogą sobie rozbieżnie definiować tą samą rzecz.

 

Proszę o jakąś pomoc/poradę co z tym dalej zrobić?

 

P.S po odwołaniu dostałem decyzje od Naczelnika UC że podtrzymuje swoją decyzję i przekazuje odwołanie do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Celnej(pozytywnego rozpatrzenia znając ich to się nie spodziewam ...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Witam

Mam ten sam problem, urząd celny po 2ch latach od zakupu Navarry (też z Belgi) dopomina się o akcyzę, pisałem odwołanie jednak raczej z niego nic nie wyjdzie...

Wiele godzin już siedzę i czytam przepisy i artykuły i śmiało mogę stwierdzić, że znaczną część przepisów lepiej by ludzie po zawodówce ułożyli niż Ci prawnicy(zarówno polscy jak i ci z UE) naprawdę nie wiem po co im te 5cio letnie studia i robienie aplikacji jak takie debilizmy piszą, ogólnie na dzień dzisiejszy jako właściciele Navarr mamy niezbyt ciekawą sytuację. Chodzi o to, że Urząd Celny przy klasyfikacji auta kieruje się jakimś debilnym katalogiem/tabelką z prawa Unijnego określającego ogólnie nazwy rzeczy, i tam w tym katalogu CN z nr. 8703 widnieje

 

"8703 | Pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi |"

 

i z nr. 8704

 

"8704 | Pojazdy samochodowe do transportu towarowego Definicja pojemności skokowej cylindra — patrz Noty wyjaśniające do HS do podpozycji 840731, 840732, 840733 i 840734. Pozycja ta obejmuje pojazdy terenowe o napędzie na cztery koła, o przegubowym podwoziu, w których przednia sekcja mieści silnik Diesla i kabinę wyposażoną w sterowanie. Tylna sekcja składa się z dwukołowego podwozia, bez wyposażenia, ale jest przeznaczona do wyposażenia w różnorodny sprzęt. Pozycja ta nie obejmuje jednak takich pojazdów, gdy są wyposażone w sprzęt rolniczy lub inny sprzęt do specjalnych celów (pozycja 8705). |"

 

z tym, że w 2008 roku(jakieś3 miesiące przed tym jak zakupiłem moją Navarre) weszły w życie noty wyjaśniające do tego brzmiące tak:

 

"W Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich wprowadza się następujące

zmiany:

Na str. 354

8703 Pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo

do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami

osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi

Wstawia się następujący tekst:

„Niniejsza pozycja obejmuje »pojazdy wielofunkcyjne«, takie jak pojazdy mechaniczne,

które mogą przewozić zarówno osoby, jak i towary.

1. Typu pickup:

Ten typ pojazdu posiada zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzą go dwie

oddzielne przestrzenie, mianowicie zamknięta kabina do przewozu osób i otwarta lub

zakryta powierzchnia do transportu towarów.

Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna

wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50 %

długości rozstawu osi pojazdu lub, jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.

2. Typu wan:

Pojazd typu wan z więcej niż jednym rzędem siedzeń musi spełniać wskazania podane

w Notach wyjaśniających HS do pozycji 8703.

Jednakże pojazd typu wan z jednym rzędem siedzeń i nieposiadający żadnych stałych

punktów ich kotwiczenia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia

bezpieczeństwa, znajdujących się w tylnej części pojazdu, ma być klasyfikowany do

pozycji 8704 nawet, jeśli posiada stałą płytę lub przegrodę pomiędzy przestrzenią dla

osób a powierzchnią ładunkową lub okna w panelach bocznych.” "

 

Urząd Celny na podstawie tego klasyfikuje czy dany samochód jest ciężarowy i jest zwolniony z akcyzy, czy osobowy i akcyzę trzeba zapłacić. Bolesnym faktem jest to iż ten głupi współczynnik w przypadku Navarry wynosi 47,29%( z Hiluxem pewnie jest podobnie ;(). Ogółem uważam to za bezsens, bo co mają jakieś tam stosunki do stwierdzenia co jest ciężarowe a co nie, słowo "ciężarowy" chyba jasno determinuje, że chodzi tu o ciężar, który jest przecież zależny tylko od masy, czyli to powinno być wyznacznikiem, to ile możemy na ten samochód załadować/ciągnąć a nie jakieś stosunki długości do krzywości grrr. Co za cymbał to układał, poza tym nie bierze się tu pod uwagę tego, że przecież można także przewozić ładunki na przyczepie, a moja Navarra jest przystosowana do ciągnięcia 3 tonowej przyczepy !

Kolejną głupotą jest to, że Navarra w świetle prawa o ruchu drogowym jest sklasyfikowana jako samochód ciężarowy a z prawa akcyzowego wynika, że jest samochodem osobowym WTF? To co ja mam kurde 2 samochody ? Wracając do tematu, w prawie akcyzowym nie ma nigdzie wzmianki o tym, by przy klasyfikacji odnosić się do prawa o ruchu drogowym. Nie mam pojęcia co z tym dalej zrobić. Słyszałem coś o tym, że jak się zapłaciło vat to już nie płaci się akcyzy, tylko jeśli dla US mamy ciężarówkę więc płacimy vat, a ten sam samochód jest dla UC osobowy i każe nam płacić akcyzę to coś tu jest chyba nie tak, na jakiej podstawie 2 organy mogą sobie rozbieżnie definiować tą samą rzecz.

 

Proszę o jakąś pomoc/poradę co z tym dalej zrobić?

 

P.S po odwołaniu dostałem decyzje od Naczelnika UC że podtrzymuje swoją decyzję i przekazuje odwołanie do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Celnej(pozytywnego rozpatrzenia znając ich to się nie spodziewam ...)

 

Witam sprawa jest do wygrania. Więcej informacji na maila. micgab85@wp.pl lub kukus0@op.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK akcyza akcyzą, ale jeśli sprowadzam samochód, płacę akcyzę i zgłaszam do SD o potwierdzenie zgdoności z VAT-3 lub VAT-4, uzyskuję (bo czemu nie) i odliczam VAT jak od kazdej ciężarówki (od paliwa itd).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Podepne sie do tematu, zakupilem navare gdzie w karcie pojazdu jest adnotacja vat3 ale w doowdzie rejestracyjnym tej adnotacji nie ma. Pani w wydziale komunikacji poinformowala mnie przy rejestracji ze nie moze wbic w dowod vat3 bo na poprzednim dowodzie tego nie bylo a z karty pojazdu nie przepisze bo najpierw musze przyniesc badanie ze stacji ze auto spelnia vat3... , moje pytanie brzmi czy koniecznie musze miec wbity w dowod vat3 skoro jest on juz wpisany do karty pojazdu aby odlizyc koszt vatu i benzyny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ten wpis potrzebujesz dla podatków to nie musisz wbijać w dowód. Twoja księgowa musi mieć zaświadczenie z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów o przeprowadzonym dodatkowym badaniu z wpisem że auto spełnia warunki VAT3. Zgłasza to do skarbówki na odpowiednim kwicie i trzyma zaświadczenie w papierach do najbliższej kontroli. I to wszystko. KLontrola przyjdzie dopiero jak się zwrócisz do skarbówki o zwrot nadpłaconego VATu. Jestem na bieżąco po kontrolach i to co napisałem jest ok , przynajmniej w Elblągu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz to wszystko zależy od urzędu i ich urzędników u nas w Lodzi księgowa kazała wbić VAT3 do dowodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie tak, u mnie się mówi, że księgowa to nie zawód tylko charakter. Moja wcześniej też mi kazała ( D22, L200, T4 doka), ale w trakcie kontroli skarbowej urzędniczka powiedziała, że ją obchodzi tylko kwit ze stacji, który stwierdza spełnianie przez auto warunków VAT3 i uprawnia ten samochód do odliczania VATu od paliwa. Więc wpis do dowodu mi odpuściła i tak w L200 mam wpisany a w reszcie nie i jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

W tej chwili jest ogromna nagonka na importerów SUVów i PICKupów zza granicy. Wszystkim organy celne wszczynają postępowanie. Sam mam kilka spraw. Póki nie będzie orzeczenia Sądu Najwyższego lub ETS-u może być ciężko. Polecam prawnika, który mi już doprowadził do umorzenia i wygrania kilku spraw: www.8704.pl , Prowadzi sprawy w całej Polsce i z tego co wiem to jest najlepszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiepska reklama. To nie jest adwokat, ani radca prawny, a wzory pism, które próbuje sprzedać są dostępne w internecie. Znam się na tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam !!!

Jestem nowy i nie mam nissana ale mam ten sam poblem jestem po wyroku w WSA i nie mam zamiau się poddawać piszę kasację do NSA powalczę trochę może się uda precedęsik prawny, w końcu kończyłem prawo i troche sie na tym znam. A jak ktoś ma ochotę zawsze może się przyłączyć podobno w kupie jest siła..........

pozdrawiam

rzymski

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

dzięki jutro zadzwonię , ale czy nikt naprawde tej sprawy nie załatwił , wszyscy piszą ze mają problem ale nikt nie pisze rozwiązania :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...