Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Dwa akumulatory w terrano II


fotokora
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

@Żółwiu ja nie muszę myśleć, bardzo dobrze wiem co się stanie

W każdym razie coś musi się upalić :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badger1s - masz rację - pod altek dobiera się pojemność akumulatora.

 

Prąd rozruchowy to parametr, który w skrócie mówi ile energii jest w stanie oddać akumulator podczas poboru.

 

Popatrz na posty powyżej - każdy z Was pisze, że miał akumulator o prądzie rozruchowym rzędu 600 - 860 Amper.

 

Jak myślisz - co się stanie gdy taki prąd przepuścisz przez urządzenie mające operować w zakresie do 100 Amper?

 

PiotrOla - daj znaka, co odpowiedział producent tych separatorów. Sam się nad takim zastanawiałem zamiast hebla, powstrzymało mnie właśnie zbyt mało prądu, który mogą przepuścić.

 

ps: co do wydajności seryjnego alternatora w Tarpano, to zrobili ją po japońsku - czyli na styk.

 

Dlatego jakakolwiek zabawa z większymi akumulatorami (lub dokładaniem drugiego) musi być rozpoczęta od wymiany altka na większy. (piszę jak to zrobić w innym temacie)

Mity

Alternator dobiera się do odbiorników w tym także i akumulatora podczas ładowania.

Ten sam alternator w tym samym czasie i warunkach bardziej doładuje większy akumulator niż mniejszy. Więc kupować trzeba największy który się zmieści. Będzie mniej obciążony i dłużej posłuży.

Separator po to właśnie jest by działał w jedną stronę, tzn ładował akumulator pomocniczy, a nie wspomaga akumulator główny.

Odbiornik 100A weźmie tylko 100A I nie da się przez niego przepuścić 1000A chyba, że masz na myśli kabel.

Prąd rozruchowy na nalepce, to prąd który akumulator może wydać w temperaturze - 18C i jego napięcie przez min 10s nie spadnie poniżej 7,5V.

Gdy chcecie by wam auta odpalały podczas mrozów pilnujcię by akumulatory zawsze były naładowane. Rozładowany akumulator zamarza, niedoładowany nie dostarczy tyle prądu ile potrzeba.

 

Wysłane z mojego Redmi Note 2 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konwersacja ze sprzedającym trwa. Podałem jako argument przeciw, szczytową wydajność A akumulatorów. 
To może kolega posiadający T-MAXa wypowie się jakie parametry ma jego układ? 

Być może te separatory puszczają przez siebie do 100A na obiorniki wpięte do osobnej instalacji(oświetlenie, webasto, CB, etc.), a akumulatory są łączone ze sobą przez coś na podobe mocnego przekaźnika sterowanego przez separator. Natężenie prądu podczas ładowania może płynąć przez separator do akumulatora(alternator do 100A), a oddawana energia może nie idzie przez separator ale bezpośrednio na akumulator główny, a z niego bezpośrednio seryjną instalacją do rozrusznika.

http://www.terenowysklep.pl/akumulatory-optima/1380-akumulator-optima-75ah-yellow.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PiotrOla - właśnie do przekazywania dużego prądu w zestawie Tmaxa jest przekaźnik (puszka jak po redbulu z pinami na klucz 13)

I tu jest pewnie różnica cenowa.

 

Daj znać co odpowie producent separatora (może równolegle z nim trzeba będzie dać gruby przewód z heblem na ewentualność startu przy wspomaganiu drugiego aku i to załatwi sprawę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja:

 

 

Dzień Dobry, na forum samochodowym podjęliśmy dyskusję, czy urządzenie SA-40 wytrzyma pracę w układzie napędzanym przez 70A alternator? Poszukujemy rozwiązań do aut terenowych z dwoma akumulatorami w komorze silnika.

 

Techtron:

 

"Dzień dobry

Zależy jaki będzie pobór mocy przez odbiorniki z dodatkowego akumulatora.

Jeżeli to będą bardziej prądożerne urządzenia (pobór większy niż 30-40A szczególnie ciągły) to sugeruję moduł SA100 gdzie są też większe możliwości podłączenia."

 

Ja:

 

"Dziękuję za odpowiedź. Przyjmijmy, że separator 100 może przyjąć 100A. Co w sytuacji rozruchu silnika po spięciu obu akumulatorów o przykładowych parametrach:

 
1. 12v 77Ah 760A
2. 12v 55Ah 550A
 
Wydajność szczytowa obu akumulatorów to 1310A. Czy właśnie ten parametr powinien nas odwieść od zakupu separatora-100 i faktycznie może w ułamku sekundy spalić Państwa produkt?
Jeśli coś źle interpretuję, to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu. 
 
Pozdrawiam,
Piotr Banaszkiewicz"
 
Techtron:
 
"Witam

Przy prawidłowym podłączeniu (wg schematu) przy poborze prądu większym niż ok 120A przepalą się bezpieczniki (które należy zastosować w instalacji)."

 

Czyli albo samoróbka, albo T-Max.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to znaczy spięciu obu akumulatorów do rozruchu?

Przy połączeniu wg schematu producenta podczas rozruchu z głównego akumulatora, dodatkowy będzie odizolowany i nie będzie wspomagał rozruch. Połączenie nastąpi tylko gdy napięcie na głównym będzie wyższe niż na dodatkowym.

Jak dodatkowo, po za a schematem poprzez jakiś hebel i gruby przewód połączyć plusy obu akumulatorów, to wtedy prąd popłynie tylko przez ten przewód i załączony hebel.

 

Wysłane z mojego Redmi Note 2 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spięcie-synonimy:połączenie, scalenie, złączenie... :emot060:

 

"...

  • Jeśli podczas pracy silnika alternator nie będzie w stanie doładować akumulatorów (np. chwilowy duży pobór prądu - nastąpi spadek napięcia) to ładowanie akumulatora dodatkowego zostanie przerwane wg ustalonego progu.
  • Moduł umożliwia ręczne połączenie dwóch akumulatorów (poprzez naciśnięcie przycisku lub zdalnie) w celu wspomagania zasilania urządzeń o szczególnie dużym poborze prądu (np. wyciągarki) lub rozruchu silnika.
  • ..."

Masz guzik na urządzeniu, który ma łączyć te dwa plusy tak jak robiłbyś to ręcznie przewodem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PiotrOla - czyli, moim zdaniem, tak jak piszesz - Tmax, albo samoróbka.

 

Tego typu urządzenie sprawdzi się np. w kamperze, gdzie odbiorników jest co prawda sporo, ale mniejszej mocy.

 

Gdy w aucie masz np. wyciągarkę temat odpada (obojętnie pod który akus ją podłączysz, eliminuje to zalety separatora)

 

A łączenie takiego urządzenia z ręcznym heblem, moim zdaniem mija się z celem.

 

Komplikuje to układ, a i tak musisz pamiętać o załączaniu i rozłączaniu hebla. Zatem prościej i taniej sam hebel dać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że mija się z celem. W takim zestawieniu bardziej mi się opłaca połączyć dwa akumulatory mocnym przewodem i przepinać aku z kabiny. Do tego podwójny wskaźnik ładowania akumulatora jak to widziałem powyżej i tyle. Ja chcę z tego korzystać na urlopie pod osobne odbiorniki jak radiostacja do nasłuchu, oświetlenie, oraz mieć awaryjnie kopa do odpalenia auta zimą w górach. Nie będę z tego korzystał tydzień w tydzień...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli tak jak u mnie :)

 

Tylko hebel dałem w komorze silnika.

Gorące kable chciałem mieć jak najkrótsze, tym bardziej że z dwóch akusów czasem będzie chodziła wyciągarka (tak naprawdę rozrusznik w naszych dywagacjach to pikuś przy niej)

 

Wskaźnik ładowania na dwa akumulatory z Juli i ogarnięte :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile dałeś za ten wskaźnik? Ty masz w fajnym miejscu wskaźnik. U mnie w tym miejscu jest regulacja wysokości reflektorów. Ty miałeś regulator świateł przy kierownicy seryjnie, czy przeniosłeś sam do góry by zwolnić miejsce pod wskaźnik ładowania?

 

EDIT:

Już znalazłem :-)

https://www.jula.pl/catalog/wypoczynek/lodzie-i-mariny/lodziowe-systemy-elektryczne/panele/monitor-stanu-akumulatorow-650428/

 

 

Dobra. Doczytałem na elektrodzie co piszą chłopaki o rozruchu diesla. To, że na akumulatorze masz jeden z drugim napisane, że ma dajmy na to 700A prądu rozruchowego to nie oznacza, że przy dwóch połączonych akumulatorach będziemy puszczać 1400A. Nie ma w tym momencie nic do rzeczy podaż, ale popyt rozrusznika na prąd a ten w dieslach nie przekroczy 600A(tak piszą). 400A to podobno już dużo pobór i zachęcają do diagnostyki układu rozruchowego, bo ma za duże opory. 

 

Reasumując. Jeśli chcemy sobie wrzucić np. przekaźnik miedzy oba akumulatory by móc sobie go wysterować z małego, zgrabnego przełączniczka, to musimy się przygotować na amperaż zdecydowanie nie większy niż 400-600A. Podaje widełki, bo może ktoś z Was mierzył kiedyś jakimś sensownym miernikiem pobór swojego rozrusznika zimą? Nie zdziwi mnie zatem fakt, że wystarczy przekaźnik miedzy akumulatorowy dźwigający 200-300A wstawiony między akumulatorem głównym, a pomocniczym. Pomocniczy ma pomagać, a nie zaspokajać w pełni potrzebę rozrusznika.

 

Oczywiście proste rozwiązanie z heblem jest wystarczające, ale czemu by się czegoś nowego nie dowiedzieć i nie zrozumieć T-Maxa!?  :thumbsup:

Edytowane przez PiotrOla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wskaźnik - dokładnie ten z Juli :)

 

W miejscu, w którym teraz jest była regulacja lusterek (u mnie niedziałająca)

 

Ale za tą częścią deski rozdzielczej jest sporo miejsca, więc myślę, że da się przenieść pokrętło regulacji reflektorów np. obok i dać tu Voltomierze.

 

Mam 180 cm wzrostu i przy optymalnym ustawieniu fotela wskaźnik widać swobodnie jak siedzisz za kierownicą.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Reasumując. Jeśli chcemy sobie wrzucić np. przekaźnik miedzy oba akumulatory by móc sobie go wysterować z małego, zgrabnego przełączniczka, to musimy się przygotować na amperaż zdecydowanie nie większy niż 400-600A. Podaje widełki, bo może ktoś z Was mierzył kiedyś jakimś sensownym miernikiem pobór swojego rozrusznika zimą?

https://youtu.be/3D0fNvwIWH8

Trzeba oglądać poklatkowo z wykorzystaniem pauzy.

 

 

Wysłane z mojego Redmi Note 2 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PiotrOla - mój ma 150 A, ale to jest prąd, który może płynąć przez hebel ciągle (te z allegro 100 A)

 

                Prąd chwilowy jest na ogół 10* większy.

 

Wejdź na www.szekla4x4.pl i wpisz w szukajkę "wyłącznik prądu" mają takie z chwilowym prądem 2000A (czyli pod wyciągarki)

(nie mogę wkleić linka :/  )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwyższy pobór 311A na tym filmiku. Jednak to silnik 2.2. Co w przypadku 3.0? Podobno występują spore różnice poboru w przypadku tych samych modeli aut i jednostek silnikowych, ale z różnymi rozrusznikami>Valeo-Bosch. Różnice w konstrukcji, więc ktoś musi miernikiem cęgowym pomierzyć swojego bolida 2.7. Ja biorę na siebie 3.0Di. Brachu elektryk, więc taki miernik powinien mieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwyższy pobór 311A na tym filmiku. Jednak to silnik 2.2. Co w przypadku 3.0? Podobno występują spore różnice poboru w przypadku tych samych modeli aut i jednostek silnikowych, ale z różnymi rozrusznikami>Valeo-Bosch. Różnice w konstrukcji, więc ktoś musi miernikiem cęgowym pomierzyć swojego bolida 2.7. Ja biorę na siebie 3.0Di. Brachu elektryk, więc taki miernik powinien mieć.

To jest bardzo krótki moment, nie każdy miernik zdąży przetworzyć i wyświetlić wynik pomiaru. Chodzi o moment startu rozrusznika, dalej rozrusznik pobiera prąd ok 180A x 12V =2,16kW. Rozrusznik ma 2,2kW. Gdyby miał 3 kW to weźmie odpowiednio 250A podczas pracy i ok 500A podczas pierwszego obrotu.

 

Wysłane z mojego Redmi Note 2 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...