Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Hak


kluch x-trail
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, czy może ktoś montował hak mam zamiar sam zamontować czy jest jakiś problem w montażu podobno trzeba zdejmować tylni zderzak proszę o rady.

Edytowane przez ranger
Utworzenie tematu i "dostosowanie" posta do poruszonej kwestii.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Trzeba zdjąć tylny zderzak. Problemów żadnych niema. Wszystko jest opisane w instrukcji montażu haka. Przynajmniej powinno być. Trochę zdolności manualno-technicznych wystarczy. Acha, trzeba podciąć zderzak. No i oczywiście pozostanie podłączyć gniazdo. Ja dokupiłem gotową wiązkę pod X-Traila. Wystarczyło poprzepinać kable.

Edytowane przez LeonMP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Trzeba zdjąć tylny zderzak. Problemów żadnych niema. Wszystko jest opisane w instrukcji montażu haka. Przynajmniej powinno być. Trochę zdolności manualno-technicznych wystarczy. Acha, trzeba podciąć zderzak. No i oczywiście pozostanie podłączyć gniazdo. Ja dokupiłem gotową wiązkę pod X-Traila. Wystarczyło poprzepinać kable.

 

 

Witam tak jak mówi kolega tylko zapomniał dodać, że..............

podłączenie kabli nie jest przyjemne i jest trudne. Trzeba zdjąć lewy bok od wewnątrz bagażnika by dostać się do wiązki lampy. Stamtąd najlepiej ciągnąć przewody bo te na lewej stronie podłogi bagażnika ciężko bez rozpiski lub manuala rozeznać (to z praktyki). Sugeruję lutowanie bo szybkozłączki po paru tygodniach szwankują. Trzeba też miejsca połączeń i przewody pod plastikiem po podłączeniu do lampy opleść parcianą taśmą bo się po roku dwóch mogą przetrzeć. Proponuję kupić oryginalny hak używany z oryginalnymi śrubami bo dorabiane niby pasują ale zawsze gdzieś tam trzeba je pasować (tu odkrecić tam dokręćić). Najlepiej samemu pomalować jakimś jachtowym mazidłem. Ja kupiłem ten ze Słupska i jestem zadowolony ale nie jest idealnie pasujący w fabryczne otwory do których trzeba potem wkręcać śruby i tu leży problem większości dorabianych. Trzeba też zamalować śruby po dokręceniu od dołu bo łby szybko rdzewieją i podłogę po 5 latach szlag trafi. Zderzak schodzi łatwo tylko delikatnie przy zdejmowaniu - bo się momentalnie rysuje od wszystkiego. Tnie się go nożem albo najlepiej topi grotem lutownicy. Mnie to zajęło w ciepłym garażu dobre 8 godzin z montażem kamerki (ale przewód miałem już pociągnięty). Tylko robiłem na ideał z każdorazowym czyszczeniem wszystkich możliwych śrubek zderzaka w benzynie i drutowaniem gwintów. Baaardzo duża jest po takiej robocie satysfakcja. W serwisie haków na szybkozłaczkach 1,5h i 350pln.

 

Jakby co to pasują też od focusa mk1 htb. Ale otwory śrub trzeba samemu dowiercać i dospawać wsporniki boczne te pod zderzakiem

 

Jak szukałem to gość na alle sprzedawał za 450 oryginalną westfalię komplet z wiązką

Edytowane przez karibox1
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego karibox. Odpowiedziałem na zadane pytanie.

"Panowie, czy może ktoś montował hak mam zamiar sam zamontować czy jest jakiś problem w montażu podobno trzeba zdejmować tylni zderzak proszę o rady."


Nie miałem zamiaru przedstawiać manuala. Jak wyżej wspomniałem, ja podpiąłem wiązkę haka do istniejących złączy od lamp (można taką zamówić). Jedno co musiałem sam zamontować to masa, podłaczona pod jakąś śrubę. Samo zamontowanie wiązek (z demontazem paneli bocznych bagażnika) i gniazda było dla mnie tak łatwą czynnością i mało istotną, ze o niej się nie rozpisywałem. Hak miałem nowy, nieoryginalny. Zakupiony u producenta z Kielc. Wszystko dobrze pasowało. Co nie znaczy, ze haki innych producentów też tak pasują.Ogólnie samo zamontowanie haka jest bardzo proste i relaksujące. Pozdrawiam.
 

Edytowane przez LeonMP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieśmiało i przepraszająco dodam, że w Twoim przypadku Kolego Leonie jest dokładnie tak jak piszesz i masz 100% racji.

Będąc natchniony Twoim postem przepraszająco dodam, że trzeba pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu podłużnic, w które wkładamy hak w podwoziu gdyż podczas tego oto procesu możemy łatwo porysować, uszkodzić je od wewnątrz. Myślę, że jakiś środek na łapy haka antykorozyjny (smar, olej do rur) i wewnątrz podłużnic powinien też być przepraszająco dodany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

koledzy a może ktoś podpowie jak zdjąć tylni zderzak żeby nic nie połamać ,może ktoś to jurz robił proszę o podpowiedź ,chcem założyc hak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koledzy a może ktoś podpowie jak zdjąć tylni zderzak żeby nic nie połamać ,może ktoś to jurz robił proszę o podpowiedź ,chcem założyc hak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Witaj :)))

Samo zdjęcie zderzaka to nic trudnego. Trzyma go kilka blachowkrętów - o ile dobrze pamiętam to po dwa w tylnych nadkolach, reszta jest pod spodem zderzaka (chyba 3 lub 4 sztuki). Po odkręceniu pociągnij do tyłu samochodu, u góry są takie zaczepy które musisz wyszarpnąć. Następnie usuń zabezpieczenie ze styropianu, odkręć metalowe zaślepienia podłużnic i możesz montować hak. :)))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koledzy a może ktoś podpowie jak zdjąć tylni zderzak żeby nic nie połamać ,może ktoś to jurz robił proszę o podpowiedź ,chcem założyc hak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Punkty mocowania zderzaka:

163151621342.png

 

O ile pamiętam będziesz musiał się pozbyć (wyrzucić) elementy  oznaczone na obrazku numerami 2 i 4

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

panowie witam wszystkich potrzebuje podpowiedzi jak mam podłączyć przewody od haka gdzie je wpiąć, jeszcze proszę mi powiedzieć jak się dostać do tylniej lampy po odkręceniu tych dwóch śrub coś ją trzyma ,nie wiem co mam zrobić żeby nie połamać proszę o rady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie witam wszystkich potrzebuje podpowiedzi jak mam podłączyć przewody od haka gdzie je wpiąć, jeszcze proszę mi powiedzieć jak się dostać do tylniej lampy po odkręceniu tych dwóch śrub coś ją trzyma ,nie wiem co mam zrobić żeby nie połamać proszę o rady

 

Tylna lampa oprócz śrub trzyma się dodatkowo na 2 zatrzaskach. Stojąc z tyłu samochodu należy ją pociągnąć do siebie. Trzeba użyć sporej siły, aby ją wypiąć. Jak pierwszy raz ją zdejmowałem to tez miałem wątpliwości czy czegoś nie połamię :)

 

Proponuję zajrzeć przykładowo na stronę http://www.westfalia-automotive.de (ma wersję polską) i pobrać instrukcję najbardziej odpowiednią dla twojej wersji haka. Przynajmniej uzyskasz informację które elementy nadwozia po zdjęciu tylnego zderzaka są do usunięcia. Stamtąd też można pobrać dokładne instrukcje montażu wiązek elektrycznych - może coś podpasuje. Jak zdjąć zderzak to szukaj w instrukcji serwisowej do nissana.

 

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj. Ja hak montowałem dwa lata temu i pomagała mi córka...Przy pomocy probówki 12v (jedną stroną do masy, druga strona cienka igła) nakłuwałem się po kolei w kable wiązki, po lewej stronie koła zapasowego. Córka po każdym nakłuciu załączała stacyjkę i włączała po kolei stopy, światła, migacze,itd. Po zaświeceniu się probówki, wyłączała zapłon a ja lutowałem z odpowiednim kablem (szczegółowy opis był przy haku). i tak dalej...aż do finału :dribble:

Odnośnie zdjęcia lamp gdzieś wyczytałem i zastosowałem z powodzeniem drewnianą łyżkę z płaską końcówką. Łyżką delikatnie podważasz od strony bagażnika, równocześnie drugą ręką ciągniesz lampę do siebie (po odkręceniu śrub ma się rozumieć).

Najgorzej pierwszy raz...



Witaj. Ja hak montowałem dwa lata temu i pomagała mi córka...Przy pomocy probówki 12v (jedną stroną do masy, druga strona cienka igła) nakłuwałem się po kolei w kable wiązki, po lewej stronie koła zapasowego. Córka po każdym nakłuciu załączała stacyjkę i włączała po kolei stopy, światła, migacze,itd. Po zaświeceniu się probówki, wyłączała zapłon a ja lutowałem z odpowiednim kablem (szczegółowy opis był przy haku). i tak dalej...aż do finału :dribble:

Odnośnie zdjęcia lamp gdzieś wyczytałem i zastosowałem z powodzeniem drewnianą łyżkę z płaską końcówką. Łyżką delikatnie podważasz od strony bagażnika, równocześnie drugą ręką ciągniesz lampę do siebie (po odkręceniu śrub ma się rozumieć).

Najgorzej pierwszy raz...

Małe sprostowanie :wave: śruby są od strony bagażnika, lampy podważamy od strony zewnętrznej pojazdu. Przepraszam za pomyłkę ale żarówkę wymieniałem ponad rok temu... a starość nie radość :whistle:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Pytanie odnośnie poprowadzenia wiązki na zewnątrz. Którędy najlepiej to zrobć - czy jest jakiś zaślepiony otwór?  Z tego co czytam, to najłatwiej wpiąć się do lampy, ale co dalej? Chamsko prowadzić przez uszczelkę klapy bagażnika, wiercić gdzieś otwór, czy może wyjściem razem z kablem od lampy przejdzie?

Jak to Wy rozwiązaliście? Może jakieś foto się znajdzie?

Edytowane przez kizior
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest otwór technologiczny, w okolicach środka tylnego pasa karoserii, znajdziesz po zdjęciu zderzaka i wyjęciu korytek

Edytowane przez karibox1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

              Hak już założyłem i faktycznie jest tam spora zaślepka na wyprowadzenie przewodu. Trochę zabawy i gotowe, jakieś 3 godzinki. Zamówiłem hak ze Słupska,  wszystko pasowało. Miałem tylko mały zgrzyt przy ściąganiu zderzaka - nie dopatrzyłem się po obu stronach wkręktów mocujących i nie mogłem go ściągnąć (na rysunku z wypowiedzi  powyżej, oznaczony numerem "7"). Wkęt jest za nadkolem, za osłoną przeciwbłotną i widać go dopiero po jej odchyleniu.

           Elektrykę tzn. wiązkę podpiął już fachowiec, bo miałem obawy, że z moim szczęściem to zrobiłbym zwarcie :thumbsup: . Ale to nic trudnego i mogłem w zasadzie to zrobić - gość wziął zaostrzoną konrolkę i wkłuwał się po kolei w każdy kabelek koło koła zapasowego a ja kolejno włączałem odpowiednie światełka. Tak znalezione zostały właściwe przewody i zlutowane z wiązką gniazdka a masa podpięta został pod śrubkę karoserii.

Życzę powodzenia i satyfakcji przy montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Dla zakladających hak po lewj stronie pod tapicerką jest oryginalne złacze (gniazdo) elektryczne do haka trzeba tylko dokupić wtyczke nikt nigdzie niestety o tym nie pisze

  • Like 1
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W niektórych jest w niektórych nie. W t30 różnie. U mnie 2007PL nie ma t30. Można rzeczywiście kupić hak z instalacją i wtyczkami, osobiście widziałem oryginały westafalionissanowskie

Edytowane przez karibox1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W niektórych jest w niektórych nie. W t30 różnie. U mnie 2007PL nie ma t30. Można rzeczywiście kupić hak z instalacją i wtyczkami, osobiście widziałem oryginały westafalionissanowskie

 

Każdy tylny reflektor do instalacji jest podpięty kostką i instalacja elektryczna z Westfalii dedykowana do T30 podpina się do tych kostek na zasadzie złodziejki. Do każdego z reflektorów oddzielnie.

Jedyną upierdliwą robotą jest dostanie się do tych kostek i przeciągnięcie kabli wzdłuż tylnych słupków. Ale za to nie ma żadnego cięcia ani lutowania instalacji. Odłącza się kostkę reflektora wpina złodziejkę i do tej złodziejki podpina reflektor. I po robocie.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Ja u siebie jak montowalem hak z Anglika to wszystko szło gładko do czasu. Zdjęcie zderzaka, podcięcie go, założenie kabli i włożenie a dokładnie wsunięcie w podłużnice było za proste. Przy dokrecaniu śrub bodajrze 2-ga od tyłu z prawej strony wypadła centralnie nad wieszakiem tłumika, żeby ułatwić sobie dojście zdemontowalem pół wydechu i okazało się że dużo nie pomogło więc zrobiłem z styropianu wygodne posłanie i 1.5 godz wkrecalem 1 srube. Resztę ogarnolem w 15 minut.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie jak montowalem hak z Anglika to wszystko szło gładko do czasu.

... i 1.5 godz wkrecalem 1 srube. Resztę ogarnolem w 15 minut.

Wnioskuję że 1,5 godziny zajęło ci dojście do wniosku, że w Angielskim haku śruby wkręca się w lewo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

A może ktoś wie jak to teraz jest z gniazdem 7 pinowym. Podobno nie można  go stosować do haka jeżeli ciągnie się przyczepę powyżej 750 kg. Trzeba niby stosować gniazda 13 pinowe, bo w gniazdach 7 pinowych nie da się podłączyć światła cofania. Kurde jestem teraz na etapie montażu haka, mam oryginalną wiązkę westfalii dedykowaną do x-traila - 7 pinową i nie wiem co mam zrobić.A chcę ciągnąć przyczepę kempingową, a ta ma więcej jak 750 kg. Kurde założę 7 pinową, bo taką mam , a za chwilę się okaże, że całą robotę będzie można o kant zydla rozwalić  :thumbsdown:  Z drugiej strony  takiej oryginalnej  wiązki dedykowanej do x - traila 13 pinowej raczej nie dostanę, a jeżeli nawet dostanę to będzie zapewne kosztowała worek kasy.A jeszcze mnie straszą, że być może będę potrzebował jakiś moduł, bo mogę mieć dyskotekę na desce po podpięciu przyczepy.Jak to rozgryźć ?

Mało tego - ten mój hak co kupiłem (oryginał westfalia) ma w komplecie wspomnianą wcześniej oryginalną "westfalionissanowską" wiązkę dedykowaną do x-traila, ale do haka przymocowane są 2 gniazda 7 pinowe, a nie jedno. Po jaką cholerę ktoś montował na haku dwa 7 pinowe gniazda?? Kupując w ciemno ten hak myślałem, że ktoś zamontował sobie 2 gniazda - jedno 7 pinowe, a drugie 13 pinowe żeby ułatwić sobie życie.Okazuje się, że oba są 7 pinowe. I co z tym teraz zrobić ? Te oba gniazda nie są ot tak połączone (na skróty), to są   dwie oddzielne wiązki, które gdzieś tam po drodze się łączą w jedną całość, ale oprócz oryginalnych kostek  i "złodziejek" pod lampy do podłączenia jest jeszcze sporo innych kabelków i to z wtyczkami, jest tam również w obwodzie wpięty jakiś przekaźnik i parę kabli masowych. Tak się na to patrzę i kompletnie głupieję - nie wiem jak się do tego zabrać  :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posprawdzaj miernikiem czy wszystkie przewody w obu wtyczkach są zmostkowane. Może takie dwie wtyczki to właśnie sposób na podłączenie świateł cofania ( lewe światła lewa wtyczka , prawe światła prawa wtyczka ) . 

 

Nie jestem pewien przepisów ale  prawo nie działa wstecz czyli jak masz stary  kemping bez wstecznych świateł to nie masz obowiązku ich montować więc i nie musisz mieć wtyczki z podłączeniem świateł. Natomiast jeśli masz w przyczepie takie światła to muszą być sprawne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś wie jak to teraz jest z gniazdem 7 pinowym. Podobno nie można  go stosować do haka jeżeli ciągnie się przyczepę powyżej 750 kg. Trzeba niby stosować gniazda 13 pinowe, bo w gniazdach 7 pinowych nie da się podłączyć światła cofania. Kurde jestem teraz na etapie montażu haka, mam oryginalną wiązkę westfalii dedykowaną do x-traila - 7 pinową i nie wiem co mam zrobić.A chcę ciągnąć przyczepę kempingową, a ta ma więcej jak 750 kg. Kurde założę 7 pinową, bo taką mam , a za chwilę się okaże, że całą robotę będzie można o kant zydla rozwalić  :thumbsdown:  Z drugiej strony  takiej oryginalnej  wiązki dedykowanej do x - traila 13 pinowej raczej nie dostanę, a jeżeli nawet dostanę to będzie zapewne kosztowała worek kasy.A jeszcze mnie straszą, że być może będę potrzebował jakiś moduł, bo mogę mieć dyskotekę na desce po podpięciu przyczepy.Jak to rozgryźć ?

Mało tego - ten mój hak co kupiłem (oryginał westfalia) ma w komplecie wspomnianą wcześniej oryginalną "westfalionissanowską" wiązkę dedykowaną do x-traila, ale do haka przymocowane są 2 gniazda 7 pinowe, a nie jedno. Po jaką cholerę ktoś montował na haku dwa 7 pinowe gniazda?? Kupując w ciemno ten hak myślałem, że ktoś zamontował sobie 2 gniazda - jedno 7 pinowe, a drugie 13 pinowe żeby ułatwić sobie życie.Okazuje się, że oba są 7 pinowe. I co z tym teraz zrobić ? Te oba gniazda nie są ot tak połączone (na skróty), to są   dwie oddzielne wiązki, które gdzieś tam po drodze się łączą w jedną całość, ale oprócz oryginalnych kostek  i "złodziejek" pod lampy do podłączenia jest jeszcze sporo innych kabelków i to z wtyczkami, jest tam również w obwodzie wpięty jakiś przekaźnik i parę kabli masowych. Tak się na to patrzę i kompletnie głupieję - nie wiem jak się do tego zabrać  :(

 

Na 99% masz wiązkę z anglika. Niektóre angielskie przyczepy są zasilane dwoma złączami 7 pinowymi. Jedno złącze 7 pinowe jest przeznaczone do klasycznego oświetlenia przyczepy, a drugie przenosi dodatkowe informacje, które są w złączu 13 pinowym (światło cofania, dodatkowe zasilanie przyczepy, itp). Musisz sprawdzić, które z tych złącz jaką pełni funkcję. Są odpowiednie przejściówki, które z dwóch złączy 7 pinowych przechodzą na złącze 13 pinowe - jak na załączonym obrazku. Ja bym to zostawił tak jak jest i poszukał takiej przejściówki.

 

post-20227-0-55878800-1503144328_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 99% masz wiązkę z anglika. Niektóre angielskie przyczepy są zasilane dwoma złączami 7 pinowymi. Jedno złącze 7 pinowe jest przeznaczone do klasycznego oświetlenia przyczepy, a drugie przenosi dodatkowe informacje, które są w złączu 13 pinowym (światło cofania, dodatkowe zasilanie przyczepy, itp). Musisz sprawdzić, które z tych złącz jaką pełni funkcję. Są odpowiednie przejściówki, które z dwóch złączy 7 pinowych przechodzą na złącze 13 pinowe - jak na załączonym obrazku. Ja bym to zostawił tak jak jest i poszukał takiej przejściówki.

 

attachicon.gifTowing Adaptor 2 x 7 Pin Car to 13 Pin Caravan.jpg

 

Z tego co widzę, to chyba rzeczywiście masz rację, bowiem jak widać przy tej przejściówce jedna wtyka jest biała , druga czarna. Na moim haku jedno gniazdo ma właśnie dekiel biały , a drugi jest czarny. Problemem będzie tylko to gdzie podpiąć wszystkie inne kable z całej tej mojej wiązki, oczywiście nie liczę tylko tych, które mają oryginalne x-trailowskie  wtyczki i złodziejki pod lampy. Coś mi się wydaje, że nie obędzie się bez podjechania do warsztatu montującego haki żeby podpięli całą elektrykę, w innym przypadku mogę tylko narobić biedy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...