Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Instalacja stacji multimedialnej w R51


sq9mcs
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Takie coś znalazłem w necie:

https://www.ebay.com/itm/Upgrade-kit-for-Nissan-Pathfinder-2005-2009-awesome-upgrade/173022011602?hash=item2848ea60d2:g:eFIAAOSwjyhaKp4W

 

Bardzo ciekawe tylko cena zaporowa. Na FB jest filmiki demonstrujący możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Cześć!

Udało mi się własnymi siłami wymienić tę badziewną oryginalną nawigację na 2-dinową stację multimedialną "made in China". Działa sterowanie w kierownicy, działa ori kamera cofania. Jestem zadowolony. Jeśli ktoś potrzebuje wskazówek, to dajcie znać. Wrzucę fotki i postaram się opisać wszystko póki pamiętam.

 

IMG_20200214_1142548a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo Ty....chinol bije na głowę oryginał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Popeye jeśli możesz zamieścić jakaś instrukcje to wrzuć proszę. Niebawem również będę się zmagał z nowa stacja multimedialną, bo niestety oryginalnej nie udało mi się wskrzesić. Będę wdzięczny za wszystkie rady! Napisz jaką stacje zamontowaleś, jakich użyłeś kostek/przejściówek żeby to wszystko grało. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, no to jedziemy z koksem. Niestety fotek będzie niewiele i byle jakie, ale postaram się dobrze wszystko opisać.

1) Pierwszy etap - trzeba znaleźć sobie zastępczy panel środkowy. Żadna stacja multi 2din nie wejdzie w miejsce wyświetlacza fabrycznej nawigacji, a nawet jeśli komuś udałoby się jakoś ten otwór powiększyć i dostosować, to pozostaje panel przycisków sterujących, które nie miałyby już zastosowania. Mnie udało się znaleźć chyba najbardziej pożądany rodzaj panelu. Nie wiem czy pochodzi z Navary D40 czy z Patha, ale posiada: taki sam układ modułu klimatyzacji włącznie ze sterowaniem strefą tylną (dwa mniejsze pokrętła po prawej), przycisk świateł awaryjnych oraz wskaźnik niezapiętych pasów pasażera, pokrętła zamknięcia kratek wentylacyjnych.

Jak wspomniałem, są dostępne różne rodzaje paneli, przykłady poniżej. Niestety w wielu z nich nie pasują niektóre elementy, takie jak: brak otworów na pokrętła tylnej strefy klimy, otwory na włącznik świateł awaryjnych oraz wskaźnik pasów pasażera po jednej stronie, brak pokręteł zamykania kratek.

Trzeba pamiętać, że przy kupowaniu panelu zazwyczaj sprzedający nie dołączają górnej zaślepki w postaci półki lub schowka (zdjęcie poniżej). Sprzedawane są one osobno i trzeba tę część dokupić.

Jeszcze jedną rzeczą, w którą należy się zaopatrzyć przed montażem, jest oryginalna para metalowych uchwytów do radia 2din. Uchwyty na których mocowany jest wyświetlacz navi, nie nadają się do zamocowania stacji 2din. Ja tymczasowo je dostosowałem do stacji przez docięcie i wywiercenie nowych otworów, lecz okazało się, że przeszkadzają w prawidłowym zamontowaniu górnego schowka/półki.

75fd60c949f382dc4303f6b94c05.thumb.jpg.30db65b2540e29bf4c86aefd5ce19878.jpg1507860708_Panelnavara2.thumb.png.91a21a0ed8f0ca7cf79617138aa56e00.png1117880862_Panelnavibeztylu.thumb.jpg.8eb68e2f1457ea762ad9321594a6b741.jpgschowek.thumb.png.b9f9c178f38ec5c5f922dcc00e5d2dca.pngf43ebd0a4d0c9daf91702a3630cf_webp.thumb.jpg.1f7443d61d865811d3cb0366090618cf.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakup radia pomijam. Każdy sobie coś znajdzie, czy to u krajowego importera, czy bezpośrednio z Chin. Ja wybrałem bodaj najdroższą opcję, u jednego z importerów, lecz radyjko niemal identyczne kupiłem rok wcześniej do innego auta i jestem bardzo zadowolony. Dobre wsparcie, długa gwarancja i urządzenia dobrze dostosowane do danego modelu auta, po prostu plug & play. Tak też było i w tym przypadku.

2) Demontaż fabrycznego systemu. Całość składa się z 5 modułów: jednostka sterująca, zmieniarka CD, wyświetlacz, panel sterujący oraz moduł BT & Navi. Jednostka sterująca zespolona ze zmieniarką CD znajdują się przed maskownicą lewarka zmiany biegów, tam gdzie jest szczelina na płyty CD. Wyświetlacz i panel sterowania, wiadomo. Moduł BT & Navi pod siedzeniem pasażera.

 

!UWAGA: jeśli chcecie wyszukać przewodów sygnałowych kamery cofania oraz plusa 12V biegu wstecznego, nie demontujcie i nie rozłączajcie jeszcze całego systemu. Skoczcie najpierw do jednego z kolejnych etapów poniżej, gdzie opiszę ten proces.

 

Aby mieć dobry dostęp do wszystkiego sugeruję zdjąć środkowy tunel przed zdjęciem konsoli środkowej.

- najpierw należy zdjąć ramkę wokół pojemników na kubki - obok hamulca ręcznego - ramka o ile dobrze pamiętam wychodzi do góry, należy tylko delikatnie podważyć plastikowym narzędziem to tapicerki

- wychodzi wkładka z pojemnikami na kubki

- teraz wypinamy osłonę lewarka zmiany biegów - wychodzi w kierunku wstecz oraz do góry jednocześnie; ja nie demontowałem gałki od lewarka i dlatego nie mogłem całkowicie zdjąć osłony więc ją jedynie obróciłem na lewarku o 90°, co dawało wystarczającą swobodę

Demontaż konsoli:

- po wypięciu osłony lewarka konsola trzyma się już jedynie swoimi wpinkami i można ją po delikatnym podważeniu wyciągnąć energicznym, krótkim ruchem wstecz

- po wypięciu konsoli należy uważać, aby zbytnio nie naciągać wpiętych w konsolę przewodów, zwłaszcza włącznika awaryjnych oraz wskaźnika pasów pasażera - gniazda są bardzo delikatne i łatwo nadłamać mocowania

- wypinamy wszystkie wtyczki: 3x od panelu klimy, 1x awaryjne, 1x pas pasażera, 1x panel sterujący radiem

IMG_20200122_1211226b.thumb.jpg.30cc5469a5021b32fa5fae4bd87f6880.jpg

Ze zdemontowanej konsoli przeszczepiamy przede wszystkim panel klimy. W tym przypadku również musimy uważać na gniazda śrubek mocujących panel (od wewnętrznej strony, 4 śrubki torx w każdym narożniku) i zwłaszcza przy dokręcaniu nie należy tego robić ze zbytnią siłą. W przeciwnym razie śrubki rozsadzają gniazda, które są zbyt wąskie przy dnie.

399718461_konsolatyl.thumb.jpg.0fbf723661cb5a866426f0a384632816.jpg

Oprócz panelu klimy można przeszczepić włącznik awaryjnych, wskaźnik pasów pasażera, kratki wentylacyjne, itp; cokolwiek co tego wymaga.

 

Demontaż jednostki sterującej ze zmieniarką CD, to kwestia kilku śrubek PH. Przykro mi, nie pamiętam dokładnie. Ale skoro nie zapamiętałem, to znaczy że temat nie był problematyczny.

IMG_20200210_2012401a.thumb.jpg.00963ba9cee0edaa8b3864d53310523e.jpg  Po wyjęciu mamy do odpięcia trzy wtyczki wiązki oraz szarą wtyczkę anteny.

 

Demontaż wyświetlacza - jak wyżej kilka (4) śrubek PH mocujących uchwyty metalowe po obu stronach. Po odkręceniu wypinamy jedną wtyczkę wiązki i wyjmujemy wyświetlacz. Jak wspomniałem wcześniej uchwyty się nie przydadzą - potrzebujemy uchwyty od Navary/Patha w wersji z radiem 2din.

Demontaż modułu BT/Navi pod siedzeniem pasażera. Niestety nie dysponuję zdjęciem.

- przesuwamy fotel do przodu - odkręcamy dwie śruby mocujące z tyłu

- przesuwamy fotel do tyłu - odkręcamy dwie śruby mocujące z przodu

- odpinamy akumulator i odłączamy 3 wtyczki od spodu siedziska od poduszki powietrznej, napinacza pasa czy czego tam innego...

- po wyjęciu fotela, odkręcamy kilka śrubek i wychodzi moduł BT/Navi, do którego podpięte są 2 wtyczki wiązki systemu oraz antena (być może GPS?)

Ja zdecydowałem się nie usuwać wiązki - zacząłem to robić i stwierdziłem że to zbyt kłopotliwe. Schowałem wtyczki pod wykładzinę i tak zostawiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3) Podłączenie radia 2din.

Jak wspomniałem wcześniej, potrzebne są oryginalne uchwyty od Navary/Patha. Wtedy wszystko polega na przykręceniu uchwytów do radia i do belki pod deską rozdzielczą.

Również podłączenie radia nie było w moim przypadku problemem, ponieważ zakupiona stacja była dedykowana i miała już przygotowaną wiązkę. Pomylić niczego nie mogłem, bo każda wtyczka jest innej wielkości i pasuje jedynie w jedno miejsce. Ale dla tych, którzy nie będą mieli przygotowanej wiązki informacja które przewody zostały podłączone:

- wszystkie 3 wtyczki, które były podłączone do jednostki sterującej

- antena

Nie podłączyłem:

- wiązki od panelu sterującego

- wiązki od wyświetlacza

- wiązki od modułu BT/Navi.

 

Pozostała jedynie kwestia fabrycznej kamery cofania. Wiedziałem, że najprawdopodobniej nie ma jej sygnału w żadnej kostce podłączonej już do radia, ponieważ po wrzuceniu biegu wstecznego na wyświetlaczu pojawia się osobny sygnał wideo z obrazem z kamery. Musiałem więc poszukać które 2 przewody z wtyczki od wyświetlacza odpowiadają za sygnał kamery.

IMG_20200217_1607570a.thumb.jpg.622a562087a0f51b0ada8a252395ea0f.jpg

Szukałem najpierw w necie, ale nic nie mogłem znaleźć. Zacząłem więc procedurę szukania na oślep, tzn. podłączyłem jeszcze raz cały stary system, wrzuciłem wsteczny bieg i zacząłem odcinać przewody. Okazało się, że to para przewodów biały/czarny mniej więcej na środku kostki. Dokładne numery pinów mam gdzieś zapisane, podam jeśli znajdę. Przewody przylutowałem do wtyczki cinch i wtyczkę do wejścia wideo na kamerę cofania w radiu.

Brakowało jeszcze sygnału +12v po wrzuceniu wstecznego. Nie chciałem prowadzić dodatkowego przewodu aż ze światła cofania. Wolałem ten czas przeznaczyć na poszukiwanie sygnału w wiązce radia - przecież gdzieś musi być. Okazało się, że był w jednej z kostek modułu BT/Navi pod siedzeniem pasażera. Przewód koloru jasnozielonego. Wiedziałem, że mogę go zidentyfikować w miejscu pokazanym na zdjęciu, gdzie wiązka wraca pod deskę rozdzielczą, skąd byłoby bliżej. Ale były tam 3 lub 4 przewody o takim kolorze, więc zrezygnowałem i przedłużyłem sygnał przewodem od samej kostki pod siedzeniem - ostatecznie to nie aż taka daleka droga.

IMG_20200217_1608067a.thumb.jpg.c75d022080c9482895505d2ec2f44a3b.jpg

I to w zasadzie koniec tematu...

Edytowane przez Popeye
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie, kawał dobrej roboty. Z Twojej instrukcji wynika, że nie miałeś dedykowanej stacji, która podobno jest Plug & Play. Dobrze, że rozpisales to wszystko, bo wygląda to dość skomplikowanie. I skąd udało Ci się wyrwać taki panel, szukałem kilka tygodni i wszystkie dostępne są bez sterowania tylną kilka :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Beast napisał:

Z Twojej instrukcji wynika, że nie miałeś dedykowanej stacji, która podobno jest Plug & Play.

Owszem, kupiłem dedykowaną stację, ale do wersji z radiem 2DIN, a nie z systemem Navi. Podłączyłem ją w 2min, żadnych przejściówek, nic nie trzeba było zmieniać. Jedyną modyfikacją było podłączenie oryginalnej kamery cofania, ale to był mój wybór aby podłączyć oryginalną i nie kupować nowej. W Pathach z radiem 2DIN nie ma kamery cofania, dlatego producent stacji nie przewidział podłączenia oryginalnej kamery, tylko dokupowanej.

12 godzin temu, Beast napisał:

I skąd udało Ci się wyrwać taki panel, szukałem kilka tygodni i wszystkie dostępne są bez sterowania tylną kilka :

Oj, miesiąc trwało zanim znalazłem. I była tylko jedna taka! Nie pamiętam czy alledrogo czy olx. Trochę zmęczona i droga (gość o dziwo wiedział co sprzedaje). Chciałem srebrną część na nowo polakierować, ale prościej było okleić folią i tak zrobiłem. Kolor się lekko różni od tunelu środkowego, widać nawet na zdjęciu, ale mnie to nie przeszkadza.

Trzeba czekać i pilnować ofert paneli. I dobrze szukać, bo czasem ukryte są pod złą kategorią albo złym opisem. Albo jedno i drugie. A gdybym miał nie znaleźć odpowiedniego, to byłem już przygotowany na ten typ pierwszy, z włącznikiem awaryjnych i wskaźnikiem pasów pasażera po stronie kierowcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha rozumiem już. A całej zmiany dokonałeś, bo fabryczna nawaliła czy chciałeś coś więcej?

Udało mi się kupić za 45 złotych panel ze wszystkim oprócz sterowania tylna klimą i tak myślę czy po prostu nie wyciąć otworów i w jakiś sposób zamocować pokrętła. Cały czas też szukam dalej może coś się trafi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Beast napisał:

Aha rozumiem już. A całej zmiany dokonałeś, bo fabryczna nawaliła czy chciałeś coś więcej?

Udało mi się kupić za 45 złotych panel ze wszystkim oprócz sterowania tylna klimą i tak myślę czy po prostu nie wyciąć otworów i w jakiś sposób zamocować pokrętła. Cały czas też szukam dalej może coś się trafi. 

Zmiany dokonałem, bo fabryczna do niczego oprócz radia się nie nadawała. BT nie chciał się parować. Muzyki z płyt w aucie nie słucham, tylko z gwizdka. O Navi nawet szkoda gadać. Oprócz tego, że stare, to nie mogłem nawet języka zmienić na Ang i wszystko po niemiecku. Po każdym uruchomieniu auta musiałem potwierdzać przyciskiem "Einverstanden!!!" - krzyczało to do mnie za każdym razem w mojej głowie niczym nazista. Nie zniosłem.

Jeśli masz już taki panel bez dwóch otworów to wierć, nie ma co się zastanawiać. Być może wyjdzie ładnie i schludnie, że nawet różnicy nie będziesz widział.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Beast napisał:

tak myślę czy po prostu nie wyciąć otworów i w jakiś sposób zamocować pokrętła

Już rozumiem, masz wątpliwości czy uda Ci się zamontować pokrętła? Bez problemu. Wszystkie pokrętła są integralną częścią całego modułu klimy. Ten moduł jest w całości przykręcany od środka i jestem przekonany, że w tym Twoim panelu bez otworów jest przygotowane takie samo miejsce na ten moduł klimy włącznie z gniazdami na wkręty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, w takim razie będę wiercił i spróbuje to zamontować. Jeśli nie wyjdzie to będę dalej szukał panelu dedykowanego. 

A w tej Twojej nowej nawigacji masz możliwość parowania telefonu? W sensie wyświetlania obrazu z telefonu na panelu nawigacji. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Beast napisał:

A w tej Twojej nowej nawigacji masz możliwość parowania telefonu? W sensie wyświetlania obrazu z telefonu na panelu nawigacji. 

Mam, ale nie używam.

7 godzin temu, Beast napisał:

Ok, w takim razie będę wiercił i spróbuje to zamontować. Jeśli nie wyjdzie to będę dalej szukał panelu dedykowanego. 

Pewnie. Wykonaj sobie szablon z kartonu, dopasuj go do wymontowanego modułu klimy, a potem tylko przypasuj na panelu, zaznacz otwory i po sprawie. Niewiele masz do stracenia nawet jeśli te otwory nie wyjdą zadowalająco.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
Cześć!

Udało mi się własnymi siłami wymienić tę badziewną oryginalną nawigację na 2-dinową stację multimedialną "made in China". Działa sterowanie w kierownicy, działa ori kamera cofania. Jestem zadowolony. Jeśli ktoś potrzebuje wskazówek, to dajcie znać. Wrzucę fotki i postaram się opisać wszystko póki pamiętam.

 

IMG_20200214_1142548a.thumb.jpg.62eecdde204fe3f0432a33de13c70ffa.jpg

zadam pewnie głupie pytanie. Ale rozumiem że decydując się na takie radio opcji komputera samochodu się pozbywamy tak?

 

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
W dniu 24.08.2020 o 10:53, Tomasz_es napisał:

zadam pewnie głupie pytanie. Ale rozumiem że decydując się na takie radio opcji komputera samochodu się pozbywamy tak?

Sorki, że tak późno odpowiadam - dawno nie zaglądałem.

Odpowiadając na pytanie: Tak. Choć serio, nawet nie sprawdzałem jakie opcje są tam dostępne. Myślałem, że mam jedynie podgląd średniego spalania i coś tam jeszcze na małym wyświetlaczu pod zegarami. Czyli co tam jeszcze można wyświetlić na stacji multimedialnej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Cytat
W dniu 29.09.2020 o 21:55, Popeye napisał:

Sorki, że tak późno odpowiadam - dawno nie zaglądałem.

Odpowiadając na pytanie: Tak. Choć serio, nawet nie sprawdzałem jakie opcje są tam dostępne. Myślałem, że mam jedynie podgląd średniego spalania i coś tam jeszcze na małym wyświetlaczu pod zegarami. Czyli co tam jeszcze można wyświetlić na stacji multimedialnej?

 

Jeżeli masz stacje multimedialną na androidzie  to możesz zakupić adapter OBD2 (ok50zł) który wpinasz we wtyczkę w którą się wpina diagnosta.  Po zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji (najczęściej już jest zainstalowania fabrycznie) uzyskujesz dostęp do wszystkich parametrów jakie jest ci wstanie podać komputer pokładowy. A jest to kilkadziesiąt różnych parametrów pracy silnika i nie tylko. Możesz też wyświetlać i kasować błędy komputera. 

Na zdjęciu masz jeden z 5 ekranów ze wskaźnikami które sobie ustawiłem. 

Dodatkowo za 500 - 700 zł można dokupić moduł TPSM żeby monitorować ciśnienie i temperaturę w oponach.

20201130_133602.jpg

Edytowane przez Lygi
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten temat ktoś już wcześniej objaśniał w tym wątku. Podłączenie zależy od modelu stacji. Jeśli to dedykowana stacja do Patfindera to sprawa jest prosta. Gdy stacja jest uniwersalna to sprawa jest trochę bardziej skompilowana. Z kostki ISO radia wychodzą dwa niczym nie zakończone  przewody: Key 1 i Key 2.  W moim przypadku aby uruchomić sterowanie klawiszami na kierownicy z kostki radia należało podłączyć przewód oznaczony Key 1 do pinu w kostce samochodu numer 6 (Strg-remo A) A przewód Key 2 do pinu w kostce auta 17 (Strg-remoB)  Oraz GND z kostki radia do pinu numer 16 auta podpisany (Strg GND). Potem tylko wystarczyło przypisać w prosty sposób funkcje przyciskom na kierownicy.  

Nawiasem pisząc w instrukcji stacji nie ma słowa na te tematy. Sam się domyśl albo szukaj  w necie. Ja nie wpadłbym na to gdyby nie wydajna pomoc dystrybutora Xtrons dlatego namawiam gorąco do kupowania sprzętu u autoryzowanych polskich dystrybutorów elektroniki a nie bezpośrednio z Chin. Może będzie trochę drożej ale masz wsparcie techniczne i serwis tu na miejscu.    

 

  

pinout_436426090_nissan-1757-pin.jpg

pinout_1693834651_nissan-pn1757l.jpg

Edytowane przez Lygi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za pomoc

Kupiłem sprzęt w Polsce ale na dziś przygotowuję się "merytorycznie" do montażu, niestety będzie to dopiero weekend bo zajęcia zawodowe mają na ten moment priorytet, a że poza radiem muszę zrobić w Navarze jeszcze kilka drobiazgów to trochę czasu potrzeba.

Jak tylko zamontuję stację to podzielę się swoimi doświadczeniami.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...