Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Pathfinder Android Project


sq9mcs
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Szukając zamiennika radia do Patka kupiłem stację multimedialną Kenwood'a. Jakość dźwięku super ale funkcjonalności trochę słabe, chociaż wielu zadowolą. Potrzebowałem urządzenia z nawigacją pobierającą dane o ruchu drogowym z sieci. Odbiornik TMC nie wchodził w grę bo w naszych polskich warunkach częstotliwość odświeżanych informacji wola o pomstę do nieba. Zamontowałem więc chińską stację dedykowaną do Nissana. Funkcjonalności miała super ale jakość dźwięku była zatrważająca. Audio było płaskie nawet po zastosowaniu equalizera. Do tego szum gdy nie odtwarzałem muzyki. Jednym słowem wszystko fajnie ale mogłoby być lepiej. Stację zwróciłem. Wpadłem więc na pomysł a może by tak zamontować tablet w okienko po radiu i tak narodził się ten projekt.

 

Niektórzy pewnie się zastanawiają, po co tablet w samochodzie zamiast radia. Wyobraźcie sobie że to platforma która nie zna ograniczeń. Zamontujesz tam co będziesz chciał lub co tylko wymyślisz. Ogranicza cię tylko dostępność software i ilość gniazd w hubie USB. Więc chcesz telewizję, podłączasz tuner DVB-T do tego anteny instalujesz aplikację i gotowe.

 

Co możemy mieć:

Internet - albo montujesz tablet z gniazdem na kartę SIM i umieszczasz tam kartę z pakietem internetu, albo umieszczasz w samochodzie zewnętrzy modem HSDPA/LTE robisz hotspot i cały samochód włącznie z pasażerami mają dostęp do sieci.

Odtwarzacz multimediów - albo strumieniowany np. Ipla, TVN Player lub odtwarzasz pliki po podłączeniu pendrive'a albo karty SD albo z podłączonego dysku.

Nawigacja - z dowolnej aplikacji offline lub online pod warunkiem że masz dostęp do internetu

Radio - albo strumieniowany sygnał z aplikacji np TuneIn Radio albo odpowiednia aplikacja i podłączony tuner DVB-T.

Telewizja - podobnie jak radio ale częściej tuner DVB-T i zainstalowana aplikacja

Zestaw głośnomówiący - uruchamiasz Bluetooth i odpowiednią aplikację

Interfejs Diagnostyczny - podłączasz przez Bluetooth moduł OBD, uruchamiasz aplikację np. Torque i możesz zdiagnozować samodzielnie usterkę w samochodzie

Darmowy telefon - odpalasz Skype, GG lub inny komunikator

Konsola do gier - Gry z Google Play i pad na bluetooth'a

Można by wymieniać dalej, generalnie kwestia tylko tego co sami sobie wymyślimy i na ile pozwoli nam tablet.

 

Tablet:

Trzeba zastanowić się jakiego tabletu użyjemy. Ramka po radiu pomieści tablet o przekątnej 7 cali lub 7.5, 8 z bardzo małą ramką. Niestety nie znalazłem takiego tabletu z ekranem większym niż 7 cali który by bardzo ładnie wyglądał. Można zastosować tanie tablety chińskie można coś markowego. Mój wybór padł na Nexusa 7 2013 w wersji WiFi z dwóch względów. Pierwszy jakość ekranu oraz specyfikacja. Drugi, support w postaci grupy projektującej kernela dedykowane do pracy właśnie jako stacja multimedialna w samochodzie.

Zbierając informacje z sieci, są dwa produkty społeczności androida: AutoDroid i Timur's Kernel. Pierwszy to zmodyfikowany rom w wersji 4.4.4 na Nexusa 1gen. Drugi to zmodyfikowany kernel instalowany na zrootowanego Nexusa 1gen lub 2gen. Plus drugiego rozwiązania jest taki że po instalacji oryginalnego obrazu Androida instalujemy zmodyfikowanego kernela do odpowiedniej wersji obrazu (obecnie mam Andka 5.0.2 i kernel Timur'a, na dniach pojawi się kernel do wersji 5.1). Nie musimy czekać na nową wersję całego romu jak w przypadku AutoDroida. Ponad to mniej roboty jest nad kernelem więc można go lepiej dopracować.

Zastanawiacie się po co zmieniać rom lub kernel. Nasz tablet musi mieć dwie zdolności.

Pierwsza to możliwość jednoczesnego ładowania i obsługi danych z złącza USB. Chińskie tablety mają osobne złącze do ładowania i mogą pracować w takim układzie. te bardziej markowe w tym Nexusy wymagają aktywacji trybu OTG złącza USB co niestety wyklucza możliwość ładowania w tym samym czasie.

Druga zdolność to sterowanie włączaniem i wyłączaniem przez kluczyk w stacyjce. Ten problem można załatwić poprzez aplikację Tasker ale AutoDroid oraz kernel Timur'a umożliwiają głębsze uśpienie tabletu z całkowitą dezaktywacją powiadomień. Więc powiadomienie o nowej poczcie nie włączy nam alarmu w czasie nocnego postoju na parkingu.

 

Zasilanie:

Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest ładowarka wpięta w gniazdo zapalniczki. Niestety to mało profesjonalne i niskoprądowe rozwiązanie. Mocniejsze ładowarki dadzą około 2A prądu. Tablet potrzebuje do pracy z ładowaniem akumulatora prąd około 1.2A doliczmy do tego huba USB (kolejne 500mA) i podłączone do niego urządzenia. Na każde musimy mieć 500mA. Więc przy 4 urządzeniach i hubie mamy 2.5A a gdzie jeszcze 1.2A dla tabletu. Idealnym rozwiązaniem jest przetwornica typu StepDown DC-DC. Napięcie wejściowe 12V, wyjściowe 5V z regulacją. Prąd maksymalny 5A lub więcej. Takie zastosowanie umożliwi zasilenie wszystkich podłączonych urządzeń. Napięcie przetwornicy ustawiamy pod obciążeniem w zakresie 5.00 - 5.10V.

 

Dźwięk:

Możemy wykorzystać kilka sposobów na przeniesienie dźwięku z tabletu do głośników samochodu. Na pewno będziemy potrzebować wzmacniacza 2 lub 4 kanałowego. Bardziej jednak przyda się wzmacniacz 4 kanałowy ze względu na możliwość regulacji wzmocnienia pomiędzy przednimi a tylnymi głośnikami. Doprowadzenie dźwięku do wzmacniacz można zrobić poprzez wyjście słuchawkowe z tabletu lub podłączenie przetwornika DAC. Drugie rozwiązanie mimo tego ze wymaga zakupu przetwornika DAC, daje dużo lepszą jakość dźwięku bez zniekształceń czy zakłóceń. Oraz umożliwia zastosowanie jak najkrótszego kabla sygnałowego pomiędzy wzmacniaczem a przetwornikiem (DAC jest podłączany przez złącze USB). Nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystać zewnętrzny korektor graficzny w celu poprawienia barwy dźwięku.

 

Sterowanie z kierownicy:

Realizacja tej funkcji wymaga zastosowania zewnętrznego urządzenia. Potrzebujemy kontroler którego funkcje są sterowane przez sygnał o zmiennej rezystancji. jednym z takich urządzeń jest CarPC Joycon EXR. Posiada 4 kanały wejściowe i umożliwia obsługę 28 przycisków sprzętowych oraz łącznie 52 funkcji przycisków (w tym krótkie i długie naciśnięcia przycisków). Po zaprogramowaniu przy użyciu laptopa, podłączamy interfejs do złącza USB tabletu. Urządzenie zostanie rozpoznane jako klawiatura HID. JoyCon EXR umożliwia także uruchamianie różnych aplikacji przy zmianie stanu na wejściu. Przykładowo, pojawienie się napięcia na jednym kanale uruchomi aplikację kamery cofania po przełączeniu na bieg wsteczny (napięcie z lampki cofania), wyłączenie wstecznego zamknie aplikację.

 

Podłączanie dodatkowych urządzeń:

Tablet ma jedno gniazdo USB ale nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystać rozgałęźnik USB (hub'a). Najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie aktywnego hub'a USB. Podłączenie zasilania z przetwornicy do huba odciąży układ ładowania tabletu. Ponad to będziemy mogli podłączać do hub'a bardziej prądożerne urządzenia. Osobiście zastosowałem 8 portowy hub USB i każde gniazdo pracuje jak należy. Możemy podłączać dyski zewnętrzne, czytniki kart pamięci a nawet zewnętrzne napędy CD/DVD.

 

Podłączanie dodatkowych ekranów:

Funkcja ta może być realizowana dwojako. Jeśli nasz tablet posiada wyjście sygnału wideo możemy je wykorzystać. Niestety czasami zajęcie gniazda MicroUSB tabletu wyklucza taka możliwość. Wtedy sygnał wideo możemy nadawać przez sieć WiFi. Odbiornik musi pracować w systemie MultiCast lub Google ChromeCast. Obraz z tabletu jest klonowany.

 

Sygnał GPS, WiFi, 3G, Bluetooth, NFC:

Należy pamiętać o tym że plecki naszego tabletu gdzie znajduje się większość anten będą zasłonięte. W Nexusie nie zauważyłem problemów z zasięgiem sieci WiFi. Sygnał GPS jest odbierany bardzo dobrze i bardzo szybko fixowany nawet w pochmurny dzień. Z siecią 3G jest już różnie. W swoim rozwiązaniu zastosowałem zewnętrzny modem Huawei i na zintegrowanej antenie występują problemy w obszarach o słabym zasięgu sieci komórkowych. Dlatego też planuję zastosowanie zewnętrznej anteny (modem posiada złącze na dodatkową antenę). Z sygnałem Bluetooth też nie ma problemów. NFC którego antena w Nexusie znajduje się na pleckach wymaga przyłożenia drugiego urządzenia bezpośrednio do ekranu.

 

Gdy już przebrniemy przez całą instalację, nasz nowy system może wyglądać tak:

IMAG0254.jpg

IMAG0255.jpg

IMAG0258.jpg

IMAG0259.jpg

IMAG0260.jpg

 

Moja konfiguracja:

Tablet: Google Nexus 7 2gen WiFi FLO (rom czysty Android 5.0.2, kernel Timur'a)

Zasilanie: Przetwornica Setp-Down DC-DC 8A

Hub USB: 8 Port (producent nieznany) z gniazdem zasilania (aktywny)

Dźwięk: przetwornik DAC Behringer UCA-202

Sterowanie z kierownicy: CarPC JoyCon EXR

Wzmacniacz: Alpine PMX-F640

Modem 3G: Huawei E5332

Interfejs OBD: iCar VLink Bluetooth

 

Dodatkowo: adapter złącza fabrycznego złącza radia na ISO, interfejs sterowania z kierownicy Connects2 (interfejs przywraca funkcjonalność klawisza TRIP na kierownicy po odłączeniu radia), przełącznik stykowy (fizyczny włącznik i wyłącznik tabletu), kabel OTG własnej konstrukcji, matowa folia na ekran.

 

Instalacja tabletu:

 

IMAG0265.jpg

 

Jak widać na zdjęciu usunięciu wymagały żeberka wzmacniające ramkę na górze i na dole. Tablet dzięki temu przylega idealnie do ramki. Miejsca od strony gniazda USB jest bardzo mało i fabryczny kabel OTG nie zmieści się bez wycięcia fragmentu ścianki nawiewu. Dlatego należy zrobić kabel samodzielnie. Nie jest to trudne wtyczki są dostępne a opisów jest bardzo dużo. Żółty i czarny kabel do złącza zasilania z przetwornicy, kabel z gniazdem USB ma wyciągnięte przewody zasilające ponieważ chcąc odciążyć moduł ładowania tabletu zastosowałem osobne zasilanie do huba usb ze wspólnej przetwornicy. Kabelki w okolicach czerwonej taśmy to styki włącznika sprzętowego. Wsporniki od strony tabletu są przyklejone dwustronną taśmą samoprzylepną 3M co umożliwia awaryjnie demontaż tabletu.

 

Kabel OTG:

IMAG0264.jpg

 

Widoczny na zdjęciu opornik posiada wartość 100 kOhm i jest wpięty pomiędzy pin ID a GND. Generalnie w kablu OTG te dwa piny są ze sobą połączone bezpośrednio ale Nexusy różnie reagują na takie rozwiązanie. U mnie na zwartym kablu tablet wariował więc zastosowanie opornika rozwiązało problem.

 

Widok przy zdemontowanych wszystkich plastikach:

IMAG0266.jpg

 

W górnej części widać zamontowany hub USB. Z prawej strony mała czerwona skrzyneczka to przetwornica DC-DC.

 

Widok układu zasilania:

IMAG0267.jpg

 

Chcąc wykorzystać fabryczne kable zasilania, wykonałem prosty układ na przekaźniku. Napięcie do przetwornicy podawane jest z kabla GND jako minus oraz BAT jako plus. Napięcie z kabla ACC (czerwony) steruje przekaźnikiem włączając i wyłączając po przekręceniu kluczyka napięcie z przewodu BAT. Analogiczna konstrukcja jak w klasycznym radio samochodowym. Przekaźnik to Omron z napięciem cewki 12V i maksymalnym prądem 12A

 

Poszczególne interfejsy:

IMAG0268.jpg

 

Z lewej adapter ISO, dalej z białą naklejką to interfejs sterowania z kierownicy Connects2, pozostał mi z poprzedniej stacji multimedialnej a jego funkcją jest przywrócenie pracy przycisku TRIP na kierownicy (po demontażu radia, komputer pokładowy nie przełączał się z kierownicy). element w niebieskiej izolacji to interfejs CarPC JoyCon EXR.

 

Przetwornik DAC Behringer UCA-202:

IMAG0269.jpg

 

Po podłączeniu do tabletu wejście INPUT L jest rozpoznawane jako złącze zewnętrznego mikrofonu. Niebieski kabel dostarcza sygnał do wzmacniacza, srebrny przewód w tym kablu wykorzystałem jako sygnał do załączania wzmacniacza (REMOTE, napięcie dostarczam z przewodu ACC przekaźnika zasilania).

 

Miejsce na wzmacniacz:

IMAG0271.jpg

 

Wzmacniacz znajduje się pod fotelem pasażera. Pod wykładziną znalazłem zaklejone otwory montażowe, po usunięciu foli zabezpieczającej zamontowałem 3 nitonakrętki a na nich 3 tuleje dystansowe. Tak aby wzmacniacz znajdował się powyżej nawiewu na tylny rząd siedzeń.

Na kolejnym zdjęciu widać zamontowaną płytę pod wzmacniacz:

IMAG0270.jpg

 

A tutaj zamontowany i podłączony wzmacniacz:

IMAG0272.jpg

 

Kable poprowadziłem po prawej stronie w kanale środkowej konsolety. Tam jest bardzo dużo wolnego miejsca. Później pod wykładziną i wyjście pod płytą wzmacniacza. Wzmacniacz nie przeszkadza ani pasażerom z tyłu ani temu na fotelu pasażera z przodu. Złącza są bezpieczne od uderzeń nogami etc. Wtyczki które są widzoczne do elektryka fotela, poduszka powietrzna fotela, oraz mata podgrzewająca fotel.

 

Zamontowany włącznik sprzętowy oraz interfejs OBD:

IMAG0263.jpg

 

Przycisk działa na zasadzie styku a nie przełącznika. Jest on niewidoczny. Montaż po prawej stronie pod kierownicą w okolicy gniazda OBD.

 

Widok i dostęp po zdemontowaniu górnego schowka nad radiem:

IMAG0262.jpg

 

 

Efekty są zdumiewające. Wzmacniacz pracuje na 0 ustawieniu wzmocnienia a mimo to zakres regulacji głośności jest bardzo duży. Wszystko dzięki przetwornikowi DAC. Jakosc dźwięku bardzo dobra, jest czysto bez zniekształceń lub szumu. Na wszelki wypadek zamontowałem rdzeń ferrytowy na kablu USB przetwornika. Montaż i uruchomienie zajęło około 2 dni. Zainwestowałem 1700-1800zł. Kernel timura jest płatny jeden raz w ramach dotacji na rozwój projektu co daje dostęp do całego projektu i jego efektów.

 

Przydatne linki:

Timur's Kernel:

https://timur.mobi/timurs-kernel-n7-2013/

https://timur.mobi/timurs-kernel-n7-2013/faq/

AutoDroid:

http://forum.xda-developers.com/nexus-7/3g-development/rom-slim-kat-t2826317

Edytowane przez sq9mcs
  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze i ja to chcę powtórzyć..... :thumbsup:

Tablet przyjedzie do mnie w przyszłym tygodniu, niestety nexus 1 2012, (troszkę gorszy wyswietlacz) Plusem starszej wersji jest iz gniazdo micro usb mozna przełozyć na "plecki".

Druga sprawa radio FM. Tablet nexus nie ma wbudowanego radia mozna je doinstalować na kilka sposobów:

- radio internetowe (trzeba mieć połączenie z netem w każdym miejscu)

-tuner DVB-T z DAB+ czyli odbiorem radia cyfrowego, niestety mało jest dostępnych stacji radiowych ale powoli będzie się to zmieniać. Narazie jest tylko kilka kanałów (lista- http://dab.polskieradio.pl/)

-tuner DVB-T z radiem FM. nie wiem czy takowe wogóle są dostępne i które będą działać z tabletem.

 

-następna mozliwość dla kogoś co "musi" mieć radio w samochodzie np zamontowanie w konsoli małego radyjka czy wzmacniacza wyposażonego w radio FM i wyjscia USB czy karty pamięci. Daje to mozliwość całkowitego wyłączenia czy wyciągnięcia tabletu nie tracąc mozliwości słuchania muzyki czy FM.

 

Plusem modernizacji jaką opisał kolega sq9mcs jest mozliwośc rozbudowy i dowolnej konfiguracji wg potrzeb i jakościowo posiadanych komponentów takiego systemu multimedialnego. Jest trochę grzebaniny i kombinowania ale wynagrodzą nam to mozliwości platformy jaką stworzymy...

Mam nadzieję ze temat się rozwinie aby każdemu chętnemu wytłumaczyć po kroczku co i jak..

pzdr. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

super fotorelacja, może dodać to do działu ZTS?? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne to i pewnie dużo kosztuje podoba mi się:) a teraz tak pół żartem pół serio wiedzę elektryczną kolega ma? bo jak nie to proponuję dokupić

http://img25.staticclassifieds.com/images_tablicapl/152983707_1_644x461_agregat-gasniczy-ap-25-proszek-gasniczy-25kg-abc-naklo-nad-notecia.jpg

25kg.... może nawet to być za mało:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie to tylko 5V nawet dobrze nie zaiskrzy żeby coś zapalić. Przetwornica rozłączy się przy zwarciu i przy większym prądzie. Jak pisałem trzeba zainwestować około 1700-1800zl ale wszystko zależy od planowanej konfiguracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wystarczy 5V aby się niezle jarało, wszystko zależy od prądu-Amperow.... Ale spoko Mack17 w tym przypadku nic się nie stanie, dodatkowo linie 12V w aucie masz zabezpieczoną bezpiecznikami.

W modelarstwie wykorzystujemy 8.4V i powiem iz widziałem płonące kable,regulatory i pakiety, stopione wtyczki wysokoprądowe itp.

ale to zupełnie coś innego tam prądy sa ogromne i temp takie iz połączenia lutowane się rozpływają.... ;-)

 

sq9mcs dobrze pisze, koszta koncowe zależą od zastosowanych komponentów, można tablet zamontować i zmiescic się w 600zł i mozna to zrobić za 3tyś a nawet więcej.  Zalezy co i za ile wsadzimy. Ja nie jestem melomanen nie mam słuchu idealnego więc postaram się  poskładać wszystko zeby było lepsze od fabrycznego i jak najtańszym kosztem.

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

czołem,

 

mam pytanie do sq9mcs:

czy możesz coś opowiedzieć jak działa u ciebie zestaw głośnomówiący (jeśli taki uruchomiłeś).

 

W kilku słowa: zacząłem budować system podobny do Twojego. Obecnie opieram go na 10" Samsungu galaxy.

Nie udaje mi się dogadać z bluetooth - (jak to mówi koleżanka Żony - "retrogradujący Merkury - problemy z elektroniką).

Nie wiem czy dobrze interpretuję funkcjonalność ale wydaje mi się, że działanie "normalne" (czyli ktoś dzwoni - w samochodzie dzwoni radio /tablet - parowany z telefonem/ - tak,  jak mój fabryczny Clarion byłoby "normalne". Naciskam guzik w kierownicy i rozmawiam (ewentualnie naciskam guzik na ekranie).

Napisz jakiego oprogramowania używasz.

 

dzięki, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zacznijmy od tego ze musisz zainstalować odpowiednią aplikację do pracy jako zestaw głośnomówiący. Ja tej funkcji nie używam, przyzwyczaiłem się do słuchawki. Korzystam z romu Timur'a dal Nexusa 7 2013.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a i właśnie o tę aplikację pytam. Wszystko, co znalazłem do tej pory jakoś działa w połowie albo nie. Niezły klops. 

Czy ktoś spotkał się z problemem?

 

 

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

To jest tablet który jest przed oryginalnym radiem i je zakrywa ? Dźwięk z tabletu jest w jakiś sposób skierowany do radia ? Czy wszystko zostało tak jak było a tablet pełni tylko funkcję graficzną ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam fabryczne radio bose ze zmieniarką na 6 płyt i jest to jedna z ostatnich rzeczy, które bym chciał zmieniać w samochodzie. tablet nie ingeruje a system audio samochodu.  

post-21294-0-56082300-1455921661_thumb.jpg

post-21294-0-10191300-1455921670_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

w tej chwili można chyba kupić radyjka z funkcją mirror link więc to załatwia sprawę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Szukając zamiennika radia do Patka kupiłem stację multimedialną Kenwood'a. Jakość dźwięku super ale funkcjonalności trochę słabe, chociaż wielu zadowolą. Potrzebowałem urządzenia z nawigacją pobierającą dane o ruchu drogowym z sieci. Odbiornik TMC nie wchodził w grę bo w naszych polskich warunkach częstotliwość odświeżanych informacji wola o pomstę do nieba. Zamontowałem więc chińską stację dedykowaną do Nissana. Funkcjonalności miała super ale jakość dźwięku była zatrważająca. Audio było płaskie nawet po zastosowaniu equalizera. Do tego szum gdy nie odtwarzałem muzyki. Jednym słowem wszystko fajnie ale mogłoby być lepiej. Stację zwróciłem. Wpadłem więc na pomysł a może by tak zamontować tablet w okienko po radiu i tak narodził się ten projekt.

 

Niektórzy pewnie się zastanawiają, po co tablet w samochodzie zamiast radia. Wyobraźcie sobie że to platforma która nie zna ograniczeń. Zamontujesz tam co będziesz chciał lub co tylko wymyślisz. Ogranicza cię tylko dostępność software i ilość gniazd w hubie USB. Więc chcesz telewizję, podłączasz tuner DVB-T do tego anteny instalujesz aplikację i gotowe.

 

Co możemy mieć:

Internet - albo montujesz tablet z gniazdem na kartę SIM i umieszczasz tam kartę z pakietem internetu, albo umieszczasz w samochodzie zewnętrzy modem HSDPA/LTE robisz hotspot i cały samochód włącznie z pasażerami mają dostęp do sieci.

Odtwarzacz multimediów - albo strumieniowany np. Ipla, TVN Player lub odtwarzasz pliki po podłączeniu pendrive'a albo karty SD albo z podłączonego dysku.

Nawigacja - z dowolnej aplikacji offline lub online pod warunkiem że masz dostęp do internetu

Radio - albo strumieniowany sygnał z aplikacji np TuneIn Radio albo odpowiednia aplikacja i podłączony tuner DVB-T.

Telewizja - podobnie jak radio ale częściej tuner DVB-T i zainstalowana aplikacja

Zestaw głośnomówiący - uruchamiasz Bluetooth i odpowiednią aplikację

Interfejs Diagnostyczny - podłączasz przez Bluetooth moduł OBD, uruchamiasz aplikację np. Torque i możesz zdiagnozować samodzielnie usterkę w samochodzie

Darmowy telefon - odpalasz Skype, GG lub inny komunikator

Konsola do gier - Gry z Google Play i pad na bluetooth'a

Można by wymieniać dalej, generalnie kwestia tylko tego co sami sobie wymyślimy i na ile pozwoli nam tablet.

 

Tablet:

Trzeba zastanowić się jakiego tabletu użyjemy. Ramka po radiu pomieści tablet o przekątnej 7 cali lub 7.5, 8 z bardzo małą ramką. Niestety nie znalazłem takiego tabletu z ekranem większym niż 7 cali który by bardzo ładnie wyglądał. Można zastosować tanie tablety chińskie można coś markowego. Mój wybór padł na Nexusa 7 2013 w wersji WiFi z dwóch względów. Pierwszy jakość ekranu oraz specyfikacja. Drugi, support w postaci grupy projektującej kernela dedykowane do pracy właśnie jako stacja multimedialna w samochodzie.

Zbierając informacje z sieci, są dwa produkty społeczności androida: AutoDroid i Timur's Kernel. Pierwszy to zmodyfikowany rom w wersji 4.4.4 na Nexusa 1gen. Drugi to zmodyfikowany kernel instalowany na zrootowanego Nexusa 1gen lub 2gen. Plus drugiego rozwiązania jest taki że po instalacji oryginalnego obrazu Androida instalujemy zmodyfikowanego kernela do odpowiedniej wersji obrazu (obecnie mam Andka 5.0.2 i kernel Timur'a, na dniach pojawi się kernel do wersji 5.1). Nie musimy czekać na nową wersję całego romu jak w przypadku AutoDroida. Ponad to mniej roboty jest nad kernelem więc można go lepiej dopracować.

Zastanawiacie się po co zmieniać rom lub kernel. Nasz tablet musi mieć dwie zdolności.

Pierwsza to możliwość jednoczesnego ładowania i obsługi danych z złącza USB. Chińskie tablety mają osobne złącze do ładowania i mogą pracować w takim układzie. te bardziej markowe w tym Nexusy wymagają aktywacji trybu OTG złącza USB co niestety wyklucza możliwość ładowania w tym samym czasie.

Druga zdolność to sterowanie włączaniem i wyłączaniem przez kluczyk w stacyjce. Ten problem można załatwić poprzez aplikację Tasker ale AutoDroid oraz kernel Timur'a umożliwiają głębsze uśpienie tabletu z całkowitą dezaktywacją powiadomień. Więc powiadomienie o nowej poczcie nie włączy nam alarmu w czasie nocnego postoju na parkingu.

 

Zasilanie:

Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest ładowarka wpięta w gniazdo zapalniczki. Niestety to mało profesjonalne i niskoprądowe rozwiązanie. Mocniejsze ładowarki dadzą około 2A prądu. Tablet potrzebuje do pracy z ładowaniem akumulatora prąd około 1.2A doliczmy do tego huba USB (kolejne 500mA) i podłączone do niego urządzenia. Na każde musimy mieć 500mA. Więc przy 4 urządzeniach i hubie mamy 2.5A a gdzie jeszcze 1.2A dla tabletu. Idealnym rozwiązaniem jest przetwornica typu StepDown DC-DC. Napięcie wejściowe 12V, wyjściowe 5V z regulacją. Prąd maksymalny 5A lub więcej. Takie zastosowanie umożliwi zasilenie wszystkich podłączonych urządzeń. Napięcie przetwornicy ustawiamy pod obciążeniem w zakresie 5.00 - 5.10V.

 

Dźwięk:

Możemy wykorzystać kilka sposobów na przeniesienie dźwięku z tabletu do głośników samochodu. Na pewno będziemy potrzebować wzmacniacza 2 lub 4 kanałowego. Bardziej jednak przyda się wzmacniacz 4 kanałowy ze względu na możliwość regulacji wzmocnienia pomiędzy przednimi a tylnymi głośnikami. Doprowadzenie dźwięku do wzmacniacz można zrobić poprzez wyjście słuchawkowe z tabletu lub podłączenie przetwornika DAC. Drugie rozwiązanie mimo tego ze wymaga zakupu przetwornika DAC, daje dużo lepszą jakość dźwięku bez zniekształceń czy zakłóceń. Oraz umożliwia zastosowanie jak najkrótszego kabla sygnałowego pomiędzy wzmacniaczem a przetwornikiem (DAC jest podłączany przez złącze USB). Nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystać zewnętrzny korektor graficzny w celu poprawienia barwy dźwięku.

 

Sterowanie z kierownicy:

Realizacja tej funkcji wymaga zastosowania zewnętrznego urządzenia. Potrzebujemy kontroler którego funkcje są sterowane przez sygnał o zmiennej rezystancji. jednym z takich urządzeń jest CarPC Joycon EXR. Posiada 4 kanały wejściowe i umożliwia obsługę 28 przycisków sprzętowych oraz łącznie 52 funkcji przycisków (w tym krótkie i długie naciśnięcia przycisków). Po zaprogramowaniu przy użyciu laptopa, podłączamy interfejs do złącza USB tabletu. Urządzenie zostanie rozpoznane jako klawiatura HID. JoyCon EXR umożliwia także uruchamianie różnych aplikacji przy zmianie stanu na wejściu. Przykładowo, pojawienie się napięcia na jednym kanale uruchomi aplikację kamery cofania po przełączeniu na bieg wsteczny (napięcie z lampki cofania), wyłączenie wstecznego zamknie aplikację.

 

Podłączanie dodatkowych urządzeń:

Tablet ma jedno gniazdo USB ale nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystać rozgałęźnik USB (hub'a). Najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie aktywnego hub'a USB. Podłączenie zasilania z przetwornicy do huba odciąży układ ładowania tabletu. Ponad to będziemy mogli podłączać do hub'a bardziej prądożerne urządzenia. Osobiście zastosowałem 8 portowy hub USB i każde gniazdo pracuje jak należy. Możemy podłączać dyski zewnętrzne, czytniki kart pamięci a nawet zewnętrzne napędy CD/DVD.

 

Podłączanie dodatkowych ekranów:

Funkcja ta może być realizowana dwojako. Jeśli nasz tablet posiada wyjście sygnału wideo możemy je wykorzystać. Niestety czasami zajęcie gniazda MicroUSB tabletu wyklucza taka możliwość. Wtedy sygnał wideo możemy nadawać przez sieć WiFi. Odbiornik musi pracować w systemie MultiCast lub Google ChromeCast. Obraz z tabletu jest klonowany.

 

Sygnał GPS, WiFi, 3G, Bluetooth, NFC:

Należy pamiętać o tym że plecki naszego tabletu gdzie znajduje się większość anten będą zasłonięte. W Nexusie nie zauważyłem problemów z zasięgiem sieci WiFi. Sygnał GPS jest odbierany bardzo dobrze i bardzo szybko fixowany nawet w pochmurny dzień. Z siecią 3G jest już różnie. W swoim rozwiązaniu zastosowałem zewnętrzny modem Huawei i na zintegrowanej antenie występują problemy w obszarach o słabym zasięgu sieci komórkowych. Dlatego też planuję zastosowanie zewnętrznej anteny (modem posiada złącze na dodatkową antenę). Z sygnałem Bluetooth też nie ma problemów. NFC którego antena w Nexusie znajduje się na pleckach wymaga przyłożenia drugiego urządzenia bezpośrednio do ekranu.

 

Gdy już przebrniemy przez całą instalację, nasz nowy system może wyglądać tak:

IMAG0254.jpg

IMAG0255.jpg

IMAG0258.jpg

IMAG0259.jpg

IMAG0260.jpg

 

Moja konfiguracja:

Tablet: Google Nexus 7 2gen WiFi FLO (rom czysty Android 5.0.2, kernel Timur'a)

Zasilanie: Przetwornica Setp-Down DC-DC 8A

Hub USB: 8 Port (producent nieznany) z gniazdem zasilania (aktywny)

Dźwięk: przetwornik DAC Behringer UCA-202

Sterowanie z kierownicy: CarPC JoyCon EXR

Wzmacniacz: Alpine PMX-F640

Modem 3G: Huawei E5332

Interfejs OBD: iCar VLink Bluetooth

 

Dodatkowo: adapter złącza fabrycznego złącza radia na ISO, interfejs sterowania z kierownicy Connects2 (interfejs przywraca funkcjonalność klawisza TRIP na kierownicy po odłączeniu radia), przełącznik stykowy (fizyczny włącznik i wyłącznik tabletu), kabel OTG własnej konstrukcji, matowa folia na ekran.

 

Instalacja tabletu:

 

IMAG0265.jpg

 

Jak widać na zdjęciu usunięciu wymagały żeberka wzmacniające ramkę na górze i na dole. Tablet dzięki temu przylega idealnie do ramki. Miejsca od strony gniazda USB jest bardzo mało i fabryczny kabel OTG nie zmieści się bez wycięcia fragmentu ścianki nawiewu. Dlatego należy zrobić kabel samodzielnie. Nie jest to trudne wtyczki są dostępne a opisów jest bardzo dużo. Żółty i czarny kabel do złącza zasilania z przetwornicy, kabel z gniazdem USB ma wyciągnięte przewody zasilające ponieważ chcąc odciążyć moduł ładowania tabletu zastosowałem osobne zasilanie do huba usb ze wspólnej przetwornicy. Kabelki w okolicach czerwonej taśmy to styki włącznika sprzętowego. Wsporniki od strony tabletu są przyklejone dwustronną taśmą samoprzylepną 3M co umożliwia awaryjnie demontaż tabletu.

 

Kabel OTG:

IMAG0264.jpg

 

Widoczny na zdjęciu opornik posiada wartość 100 kOhm i jest wpięty pomiędzy pin ID a GND. Generalnie w kablu OTG te dwa piny są ze sobą połączone bezpośrednio ale Nexusy różnie reagują na takie rozwiązanie. U mnie na zwartym kablu tablet wariował więc zastosowanie opornika rozwiązało problem.

 

Widok przy zdemontowanych wszystkich plastikach:

IMAG0266.jpg

 

W górnej części widać zamontowany hub USB. Z prawej strony mała czerwona skrzyneczka to przetwornica DC-DC.

 

Widok układu zasilania:

IMAG0267.jpg

 

Chcąc wykorzystać fabryczne kable zasilania, wykonałem prosty układ na przekaźniku. Napięcie do przetwornicy podawane jest z kabla GND jako minus oraz BAT jako plus. Napięcie z kabla ACC (czerwony) steruje przekaźnikiem włączając i wyłączając po przekręceniu kluczyka napięcie z przewodu BAT. Analogiczna konstrukcja jak w klasycznym radio samochodowym. Przekaźnik to Omron z napięciem cewki 12V i maksymalnym prądem 12A

 

Poszczególne interfejsy:

IMAG0268.jpg

 

Z lewej adapter ISO, dalej z białą naklejką to interfejs sterowania z kierownicy Connects2, pozostał mi z poprzedniej stacji multimedialnej a jego funkcją jest przywrócenie pracy przycisku TRIP na kierownicy (po demontażu radia, komputer pokładowy nie przełączał się z kierownicy). element w niebieskiej izolacji to interfejs CarPC JoyCon EXR.

 

Przetwornik DAC Behringer UCA-202:

IMAG0269.jpg

 

Po podłączeniu do tabletu wejście INPUT L jest rozpoznawane jako złącze zewnętrznego mikrofonu. Niebieski kabel dostarcza sygnał do wzmacniacza, srebrny przewód w tym kablu wykorzystałem jako sygnał do załączania wzmacniacza (REMOTE, napięcie dostarczam z przewodu ACC przekaźnika zasilania).

 

Miejsce na wzmacniacz:

IMAG0271.jpg

 

Wzmacniacz znajduje się pod fotelem pasażera. Pod wykładziną znalazłem zaklejone otwory montażowe, po usunięciu foli zabezpieczającej zamontowałem 3 nitonakrętki a na nich 3 tuleje dystansowe. Tak aby wzmacniacz znajdował się powyżej nawiewu na tylny rząd siedzeń.

Na kolejnym zdjęciu widać zamontowaną płytę pod wzmacniacz:

IMAG0270.jpg

 

A tutaj zamontowany i podłączony wzmacniacz:

IMAG0272.jpg

 

Kable poprowadziłem po prawej stronie w kanale środkowej konsolety. Tam jest bardzo dużo wolnego miejsca. Później pod wykładziną i wyjście pod płytą wzmacniacza. Wzmacniacz nie przeszkadza ani pasażerom z tyłu ani temu na fotelu pasażera z przodu. Złącza są bezpieczne od uderzeń nogami etc. Wtyczki które są widzoczne do elektryka fotela, poduszka powietrzna fotela, oraz mata podgrzewająca fotel.

 

Zamontowany włącznik sprzętowy oraz interfejs OBD:

IMAG0263.jpg

 

Przycisk działa na zasadzie styku a nie przełącznika. Jest on niewidoczny. Montaż po prawej stronie pod kierownicą w okolicy gniazda OBD.

 

Widok i dostęp po zdemontowaniu górnego schowka nad radiem:

IMAG0262.jpg

 

 

Efekty są zdumiewające. Wzmacniacz pracuje na 0 ustawieniu wzmocnienia a mimo to zakres regulacji głośności jest bardzo duży. Wszystko dzięki przetwornikowi DAC. Jakosc dźwięku bardzo dobra, jest czysto bez zniekształceń lub szumu. Na wszelki wypadek zamontowałem rdzeń ferrytowy na kablu USB przetwornika. Montaż i uruchomienie zajęło około 2 dni. Zainwestowałem 1700-1800zł. Kernel timura jest płatny jeden raz w ramach dotacji na rozwój projektu co daje dostęp do całego projektu i jego efektów.

 

Przydatne linki:

Timur's Kernel:

https://timur.mobi/timurs-kernel-n7-2013/

https://timur.mobi/timurs-kernel-n7-2013/faq/

AutoDroid:

http://forum.xda-developers.com/nexus-7/3g-development/rom-slim-kat-t2826317

Witam

Super relacja.

Mam pytanie odnośnie gdzie podłączyłeś CarPC JoyCon EXR, która to kostka i które piny.

Za podpowiedź będę wdzięczny. Zamierzam wykorzystać Arduino NANO zamiast JoyCon EXR.

Pozdrawiam

Dooddie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ nie działał klawisz TRIP na kierownicy i nie miałem dostępu do komputera pokładowego, zostawiłem sobie podłączony interfejs sterowania z kierownicy firmy Connects2. JoyCon'a podłączyłem pod przewody 25 (masa), 23 (klawisze) i 22 (klawisze) w złączu M69. Fabrycznie miałem odtwarzacz 6 płytowy

post-58941-0-08703000-1459889116_thumb.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Dzięki za info, scenariusz z radiem jak u mnie.

Czy miałeś problem z zakłóceniami w wzmacniaczu samochodowym ?, u mnie zbiera wszystko co się da .

Jak tu się wstawia zdjęcia?

Pozdrawiam

Dooddie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten Alpine o dziwo nie ma problemów ze śmieciami chociaż zastanawiałem się nad kondensatorem.

 

Co do zdjęć to albo zewnętrzne linki ( ja zrzucam z profilu Google+) albo klikasz na Więcej Opcji i wtedy dodajesz załączniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten Alpine o dziwo nie ma problemów ze śmieciami chociaż zastanawiałem się nad kondensatorem.

 

Co do zdjęć to albo zewnętrzne linki ( ja zrzucam z profilu Google+) albo klikasz na Więcej Opcji i wtedy dodajesz załączniki.

U mnie raczej problem z masą.

Na dzień dzisiejszy wygląda to tak, choć nie wszystkie funkcje jeszcze działają.

post-50920-0-74724600-1459967441_thumb.jpg

Edytowane przez dooddie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Nie ma problemu pytanie czy gabaryt będzie pasował razem z włożonym wtykiem micro USB

jeśli jest tu jakiś specjalista w tym zakresie ze ślaska i by sie podjął takiego zadania to chętnie za taką usługę zapłacę :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam ponownie :wave:

Próbuje przywrócić pracę przycisku TRIP, opisujesz tu że wykożystałeś interfejs Connects2. Jak i gdzie go podłączyłeś? (mam z tym problem)

Czy mógłbyś to opisać lub wstawić szkic połączeń.? (co do czego)

Pozdrawiam

Dooddie

Edytowane przez dooddie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkic a po co ci szkic. Podłączasz pod wiązkę fabryczną dalej robisz masę i ma działać. 

U mnie zamiast CarPC Joycon EXR użyłem Arduino Pro Micro. Podpiołem się bezpośrednio pod kostkę od pilota kierownicy.

Nie wiem które piny są odpowiedzialne za przycisk TRIP

Pozdrawiam

Dooddie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...