Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Wadliwy akumulator


Miras
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Elektroniczna,do żelowych,agm i innych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem,napisane na nim jest 3.3/0.3A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiązując do tego co napisał wcześniej vlad, potwierdzam w całości jego stwierdzenia. Jako, że czytałem o tych gęstościach "różnych na górze i na dole aku" kilka dni temu, kiedy aku był naładowany na maxa, po czym postał z tydzień w garażu, sprawdziłem mu napięcie zewnętrznym miernikiem. Pokazał 12,4 V. No to odłączyłem miernik i ok. 5 min. stukałem delikatnie łapą w aku. Następnie znowu miernik ... i zdziwko - 12,6 V.

Z tego wynika, że nawet nie trzeba jakiegoś mrozu, by gęstość elektrolitu była różna "po wysokości", ale wystarczy że auto postoi kilka dni w bezruchu, bo ten test robiłem kiedy temp. na zewnątrz oscylowały w granicy 0 do +5 st., a w garażu zawsze było w granicach +5 st.

Dżak - nie masz w swojej ładowarce opcji ładowania przy ujemnych temperaturach ?

Ja w swoim Keepower SMALL mam opcję ładowania przy temp poniżej (-5) st. Dotychczas z niej nie korzystałem, ale tak się zastanawiam, czy w świetle tych doświadczeń którymi tutaj się dzielimy, nie należałoby z tej opcji korzystać nie tylko ładując aku przy ujemnych temp, ale nawet w okolicach zera w przypadku dłuższego postoju auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3A dla baterii ponad 70Ah, to dobrze ponad doba ładowania.

Śnieżynka, lub tryb zimowy, to zwiększenie progu końcowego napięcia z 14,5V do 14,7-14,8V. W sumie nie wiele zmienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja nie jestem zwolennikiem zbyt częstego doładowywania aku. swego czasu w innym aucie namiętnie doładowywałem i uwaliłem, fakt było to sporo lat temu ale do dziś jakoś tak mam że ładuje jak widzę że kręci kiepsko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja nie jestem zwolennikiem zbyt częstego doładowywania aku. swego czasu w innym aucie namiętnie doładowywałem i uwaliłem, fakt było to sporo lat temu ale do dziś jakoś tak mam że ładuje jak widzę że kręci kiepsko.

Dziwna ta nowa technika.... Posiadam jeszcze(na złom pojedzie 06.04) Astrę 1,7 TDS, silnik ISUZU, osprzęt Hitachi. Zabytek z maja 1996, na liczniku ponad 450 000 km(gdy kupiłem jako trzylatka miała 55 000, więc myślę, że śmiało  jeszcze 100 000 można doliczyć). Rano zapala bez problemu, ładowanie cały czas 13,9V. Akumulatory od początku jej żywota trzy, żadnego  ani razu nie doładowywałem.... Dziwna ta nowa technika...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się QQ po lifcie 1,6 w 3 miesiące zrobione 8000km 

 

W ciągu ostatnich 3 tygodni zrobione 6 tras 4x550km i 2x200km 
Start stop teraz nie działa w ogóle ostatnio sprawdziłem po dłuższej trasie  200km dmuchawy na off radio off grzanie szyb foteli off i nie gasł... wcześniej jak jeździłem po mieście system działał tylko że go deaktywowałem. Ostatnio jak postał 4 dni w górach po przebytej trasie 500km to miałem wrażenie jakby wolniej kręcił. O co kaman ? Jazda na trasie rozładowuje akumulator czy co ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romek_Hel---- Nie daj Go na złom. Daj Go na Alegro. Ja ostatnio sprzedałem taki. Poszedł jak bułeczki na śniadanie, a użytkowałem Go do przywieź- wywieź :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i świeże niusy z ładowania-testu

Po 9h stałego ładowania ładowarka zaświeciła na zielono,a aku ...nie! Może nie tak od razu nie,bo widać światełko w tunelu,tzn część zielonego oczka jak księżyc w nowiu.Jak się go tyrpnie wyłazi całe,ale zaraz się chowa.Więc mój wniosek jest taki że aku był mocno niedoładowany,a po roku użytkowania stracił ju żtroszkę ze swojej objętości.'

Aha! Jeszcze jedno,po założeniu go i odpaleniu system pokazywał cały czas ładowanie 14,5V ! odczytał go jako niedoładowany???Korby idzie dostać z tym dziadostwem.Śmiem twierdzić,że nawet Nissan nie panuje nad tym co sami stworzyli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i świeże niusy z ładowania-testu

Po 9h stałego ładowania ładowarka zaświeciła na zielono,a aku ...nie! Może nie tak od razu nie,bo widać światełko w tunelu,tzn część zielonego oczka jak księżyc w nowiu.Jak się go tyrpnie wyłazi całe,ale zaraz się chowa.Więc mój wniosek jest taki że aku był mocno niedoładowany,a po roku użytkowania stracił ju żtroszkę ze swojej objętości.'

Aha! Jeszcze jedno,po założeniu go i odpaleniu system pokazywał cały czas ładowanie 14,5V ! odczytał go jako niedoładowany???Korby idzie dostać z tym dziadostwem.Śmiem twierdzić,że nawet Nissan nie panuje nad tym co sami stworzyli...

 

Witam,

Poniżej zamieszczam schemat ładowania akumulatora. Jak widać na schemacie, poza bezp. 450A w obwodzie alternatora, nie ma żadnych urządzeń mających jakoś wpływać na ładowanie akumulatora.

Tak więc, wysokość napięcia z alternatora jest odzwierciedleniem prądu ładowania akumulatora. Należy mieć na uwadze, że zimny akumulator (zimny elektrolit) powoduje zwiększenie rezystancji wewnętrznej akumulatora, przez co prąd ładowania przy tym samym napięciu jest niższy, a alternator mniej obciążony. W akumulatorach  kwasowych, przyjmuje się jako stan naładowanego akumulatora 2,2 V na celkę czyli 13,2V na akumulatorze . 

post-107681-0-93771400-1516131442_thumb.png

post-107681-0-26976100-1516131455_thumb.png

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz trochę rachunków.

Po progu zamarzania i napięciu w baterii pozostało ok 20% ładunku tzn ok 15Ah. 9h ładowania, zakładam 8h x 3A + 1h x 1,5A daje ok 25Ah, razem ok 40Ah.

Magiczne oko pokaże zieleń jak aku bedzie miał co najmniej 65% ładunku, tzn min 45Ah. Twój ma pół oka, bo brakuje mu jeszcze ok 5Ah.

Ładowarka tego typu ładuje do ok 80% jego rzeczywistej pojemności, czyli pozostało w nim ok 50Ah życia, 20Ah w ciągu roku poszło na zasiarczenie i opad mas czynnych.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr,to w jaki sposób jest podejmowane doładowanie aku przy hamowaniu silnikiem? Gdzieś jest pominięty w instalacji sterownik ,który tym zawiaduje.Według schematu,aku powinien być stale ładowany

No chyba że na alternatorze jest sprzęgło elektromagnetyczne załączane wyrywkowo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr,to w jaki sposób jest podejmowane doładowanie aku przy hamowaniu silnikiem? Gdzieś jest pominięty w instalacji sterownik ,który tym zawiaduje.Według schematu,aku powinien być stale ładowany

No chyba że na alternatorze jest sprzęgło elektromagnetyczne załączane wyrywkowo

 

Jest jeszcze regulator napięcia alternatora, a jego sterowanie pośrednio odbywa się prawdopodobnie przez moduł CPU lub  BCM (muszę jeszcze pogrzebać w schematach, ale to co mam jest niekompletne), przez co napięcie instalacji może być uzależnione o wielu czynników, gdzie głównym czynnikiem jest zmniejszenie spalania, lub lepsze przyspieszenie. W sumie przy hamowaniu silnikiem można najwięcej energii odzyskać. Tak więc jak najczęściej hamujmy silnikiem, a nie hamulcami. Ja już zmieniam nawyki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic Ci to nie da,ja tak robię gdzie tylko się da,a i tak jak czytałeś jest cienko.Pogrzeb w schematach może znajdziesz coś ciekawego.Mnie nurtuje jedna myśl,czy czasami sterowanie ładowaniem nie jest wymuszane przez potencjometr w pedale przyspieszenia,lub czujnik położenia przepustnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic Ci to nie da,ja tak robię gdzie tylko się da,a i tak jak czytałeś jest cienko.Pogrzeb w schematach może znajdziesz coś ciekawego.Mnie nurtuje jedna myśl,czy czasami sterowanie ładowaniem nie jest wymuszane przez potencjometr w pedale przyspieszenia,lub czujnik położenia przepustnicy.

 

Regulator napięcie, w kółku prawdopodobnie gniazdo sterowania zewnętrznego, zakładam że z CPU. Jak znajdę trochę czasu to przejrzę schematy.

post-107681-0-91249000-1516133938_thumb.png

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działaj! Może opatentujesz sposób na pozbycie się tego dziadowskiego trybu ładowania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regulator napięcie, w kółku prawdopodobnie gniazdo sterowania zewnętrznego, zakładam że z CPU. Jak znajdę trochę czasu to przejrzę schematy.

 

Poniżej uzupełnienie obwodów ładowania:

Schemat blokowy (wersja z czujnikiem temperatury) - sprawdźcie czy macie taki czujnik

 

OPIS SYSTEMU

• Czujnik prądu akumulatora (z czujnikiem temperatury akumulatora) mierzy prąd ładowania / rozładowania bateria i temperaturę wokół baterii.

• IPDM E / R ocenia stan akumulatora zgodnie z prądem ładowania / rozładowywania akumulatora oraz temperaturą wokół baterii.

• IPDM E / R oblicza docelowe napięcie zasilania zgodnie ze stanem baterii i wysyła obliczony sygnał wartość jako sygnał żądania napięcia alternatora do ECM poprzez komunikację CAN.

• Moduł ECM przesyła sygnał żądania napięcia alternatora do alternatora za pośrednictwem komunikacji LIN.

• Moduł sterujący wewnątrz alternatora steruje napięciem wytwarzania energii na podstawie otrzymanego sygnału żądania napięcia alternatora.

• Alternator posiada funkcję autodiagnostyki i przesyła wynik diagnozy do ECM poprzez komunikację LIN po wykryciu jakiegokolwiek nieprawidłowego działania.

• Lampka ostrzegawcza ładowania zaświeci się, gdy wystąpi którykolwiek z poniższych symptomów, gdy zapłon jest włączony:

- Wytwarzane jest nadmierne napięcie.

- Brak napięcia.

- Wykryto wysokie napięcie z zacisku akumulatora.

- Komunikacja między alternatorem a ECM jest niedostępna.

UWAGA:

Lampka ostrzegawcza ładowania zgaśnie, gdy włączony jest układ stop / start.

 

Rysunek czujnika prądu oraz schemat sterowania z czujnikiem prądu:

post-107681-0-12196500-1516173918_thumb.png

post-107681-0-04868600-1516174005_thumb.png

post-107681-0-65814400-1516174027_thumb.png

Edytowane przez PiotrXY
  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korciło mnie ,żeby odłączyć ten kabelek od minusa(czujnik)Wiem,że ktoś to wcześniej już zrobił na tym forum i mówił że ma stałe ładowanie,ale czy coś się dalej działo już nie dopowiedział.W sumie,może jakby się odłączyło ten czujnik ładowanie przebiegałoby jak w normalnym samochodzie?

Idąc dalej w tych rozważaniach,Jeśli stan aku po staniu na mrozie będzie taki że jego pojemność się obniży to czujnik wyśle sygnał do IPDM,że bateria nie potrzebuje dużego ładunku,bo ma obniżoną pojemność,więc IPDM poda tylko tyle by uzupełnić do wartości obniżonej pojemności,co będzie na pewno skutkowało w dłuższej perspektywie permanentnym niedoładowaniem i cyklicznym obniżaniem poziomu ładowania aku.Taki tryb mogę powiedzieć zaobserwowałem właśnie wczoraj podczas doładowania aku w domu.Samochód uważał,że aku jest pełny,a prostownik w domu ładował go przez 9 h,gratulacje dla Nissana za pomysłowe rozładowanie kieszeni z grosza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat blokowy dla układu bez kontrolo prądu ładowania

 

OPIS SYSTEMU
• IPDM E / R wysyła sygnał żądania napięcia alternatora do ECM poprzez komunikację CAN.
• Moduł ECM przesyła sygnał żądania napięcia alternatora do alternatora za pośrednictwem komunikacji LIN.
• Moduł sterujący wewnątrz alternatora steruje napięciem wytwarzania energii na podstawie otrzymanego napięcia alternatora
sygnał żądania.
• Alternator posiada funkcję autodiagnostyki i przesyła wynik diagnozy do ECM poprzez komunikację LIN
po wykryciu jakiegokolwiek nieprawidłowego działania.
• Lampka ostrzegawcza ładowania zaświeci się, gdy wystąpi którykolwiek z poniższych symptomów, gdy zapłon jest włączony:
- Wytwarzane jest nadmierne napięcie.
- Brak napięcia.
- Wykryto wysokie napięcie z zacisku akumulatora.
- Komunikacja między alternatorem a ECM jest niedostępna.

post-107681-0-75200400-1516178277_thumb.png

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica? Po prostu bez czujnika na klemie minusowej ,ale czy w programie nie będzie różnicy? nie wiadomo.

 

 

 

UWAGA! Błędny mój tok myślenia! Po wypięciu kostki z czujnika po przekręceniu kluczyka pojawia się sygnał SYSTEM START STOP FAULT!!!

a silnik po odpaleniu pracuje bardzo nierówno!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyżej w opisie było napisane, że czujnik poboru prądu jest zintegrowany z czujnikiem temperatury w okolicach akumulatora.

Ten czujnik żeby cokolwiek zadziałał musi być na stałe podłaczony do masy (ale niekoniecznie do ujemnej klemy), inaczej nie będzie dawał żadnego sygnału co wygenruje błąd (zbyt wysoka temperatura). Może to na stałe odcinać ładowanie akumulatora aby ten dodatkowo nie zwiększął swojej temperatury.

Takie odcięcie ładowania (nie będzie sygnalizowane kontrolką ładowania bo przecież alternator jest sprawny) może generować komunikat, że system Start-Stop na bład i nie będzie działać bo nie ma ładowania.

 

Spróbuj podłaczyć czujnik do masy ale nie do ujemnego bieguna (np. masy silnika) ale nie wiem czy to coś zmieni, bo takie podłączenie wskaże z kolei na brak poboru prądu przez akumulator co także może być odczytane jako brak potrzeby ładowania.

 

Na moje oko to pomiar prądu akumulatora jest realizowany pośrednio przez czujnik halla umieszczony właśnie w tej kostce. Czujnik mierzy wartość pola magnetycznego w pobliżu klemy podłączonej do bieguna ujemnego. Duży prąd - duże pole magnetyczne wokół klemy.

Edytowane przez Tomi_St
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...