Skocz do zawartości
krzysztofs

Demontaż rozrusznika Terrano II 2.7 TD

Rekomendowane odpowiedzi

krzysztofs
Napisano (edytowane)

Witam.

Może się to komuś przyda.

Dzisiaj miałem wątpliwą "przyjemność" wyjmowania rozrusznika "pod chmurką". W sumie nie było tak tragicznie, tylko wkurzająco.

 

Czas operacji: około 40 min

Potrzebne narzędzia: zwykły klucz oczkowy 15 do górnej śruby (przynajmniej u mnie), klucz do rozrusznika 14 do śruby dolnej (jak na foto poniżej) Taki kluczyk znakomicie ułatwia demontaż, kosztuje około 8-15 zł w sklepie, a na Allegro widziałem już od niecałych 5 złotych. Potrzebny jest jeszcze płaski kluczyk 12 do odkręcenia przewodu zasilającego.

 

klucze.jpg

Fot. 1 Specjalne klucze do rozrusznika

 

Rozrusznik przymocowany jest dwoma śrubami.

 

rozrusznik-front.jpg

Fot. 2 Rozrusznik od strony zębatki

 

CZYNNOŚCI:

 

1. Bezwzględnie odłączamy akumulator

2. Odkręcamy przewód zasilający rozrusznik (klucz 12)

3. Zdejmujemy złączkę kabelka sterowniczego (zsuwa się ją)

4. Odkręcamy dolną śrubę rozrusznika specjalnym kluczem (klucz14), następnie górną śrubę (klucz 15)Górna po poluzowaniu powinna odkęcać się lekko, palcami, można wspomagać się ruszając rozrusznikiem.

5. Rozrusznik przesuwamy w kierunku przodu samochodu i do góry (trzeba trochę się nakombinować)następnie przekładnią do dołu wyciągamy gada do góry.

 

Najwięcej czsu traci się na odkręcaniu śrub - mały zakres ruchu, chyba, że "pójdą" palcami.

Wszystkie czynności wykonujemy od góry, na pewno się da - sprawdzone :-)

 

rozrusznik-bok.jpg

Fot. 3 Tak toto wygląda. BOSCH made in Spain :-)

 

Drugi sposób z samochodem na podnośniku opisany jest TUTAJ przez fabro2

 

Powodzenia.

Edytowane przez krzysztofs

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

erp.

U mnie operacja trwała 20min ( wyjecie rozrusznika ) 2 x klucz 14 pierwsza sruba z góry po odkreceniu recznej pompki paliwa w komorze silnika, druga od dołu z kanału no i odkrecene przewodu zasilajacego rozrusznik klucz 12 pozdrawiam ERP.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
slayer17

Chyba każdy kto raz wyciągał rozrusznik w tyranie ma swój patent. Ja osobiście z górną śrubą poradziłem sobie dobrą "grzechotką", natomiast do dolnej dobierałem się od spodu.

 

Wziąłem wszystkie klucze, które miałem pod ręką i zmotałem ponad metrową przedłużkę z końcówką na przegubie. Do tego rurka 30cm dla momentu siły i poszło elegancko.

 

Tylko rozkminiałem chyba przez godzinę co z tą dolną zrobić. Później manewry z wyjęciem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
krzysztofs

Szczęśliwcy, którzy mogą dobierać się od spodu :-) Ja nie przepadam za leżeniem w topniejącym śniegu, a kanału niet.

Pozdrówka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
slayer17

No... ja miałem to szczęście, że w lecie się dobierałem.

 

Ale bez kanału ;]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
prowokator
Napisano (edytowane)

Polecam odrkęcanie dolnej śruby od strony koła (po odpięciu gumowego fartucha).

Edytowane przez prowokator

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mir-e

wszystko da się zrobić od strony koła po zdjęciu fartucha i odkręceniu oczywiście jak samochód jest wyposażony w ABS małego wsporniczka czujnika koła polecam grzechotkę 1/4 cala no i plus oczywiście nasadki jakie są potrzebne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
krzysztofs

To ja wypróbuję inną pozycję przy montażu :) czekam tylko na cieplejszy dzień...

 

Przy okazji dodam, że koszt regeneracji rozrusznika w dobrym warsztacie w Sosnowcu (Woj. Śląskie) wyniósł:

 

Wirnik - 200 zł

Automat - 80 zł

Tulejka 1 - 2 zł

Tulejka 2 - 4 zł

Szczotki komplet - 20 zł

Robocizna - 40 zł

Razem: 346 zł

 

Podam nawet w którym warsztacie, bo zadowolony jestem z szybkości naprawy i dobrej obsługi - elektromotor.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość binio

ja tez mialem ta przyjemnosc tyle ze na kanale poszla tulejka. jezeli ktos bedzie mial efekt padnietego akumulatora to niech najpierw sprawdzi rozrusznik a zaoszczedzi ze 400zl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mir-e
Napisano (edytowane)

To ja wypróbuję inną pozycję przy montażu :) czekam tylko na cieplejszy dzień...

 

Przy okazji dodam, że koszt regeneracji rozrusznika w dobrym warsztacie w Sosnowcu (Woj. Śląskie) wyniósł:

 

Wirnik - 200 zł

Automat - 80 zł

Tulejka 1 - 2 zł

Tulejka 2 - 4 zł

Szczotki komplet - 20 zł

Robocizna - 40 zł

Razem: 346 zł

 

Podam nawet w którym warsztacie, bo zadowolony jestem z szybkości naprawy i dobrej obsługi - elektromotor.pl

 

 

to chyba w balona Cię zrobili bo za 40 zeta to nawet bym go nie rozebrał,a nie mówiąc już o w lutowaniu nowych szczotek chyba,że wcisneli ci jakiś chiński złom

Edytowane przez mir-e

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
krzysztofs
Napisano (edytowane)

to chyba w balona Cię zrobili bo za 40 zeta to nawet bym go nie rozebrał,a nie mówiąc już o w lutowaniu nowych szczotek chyba,że wcisneli ci jakiś chiński złom

 

Ja też dlatego nie brałem się samodzielnie za robotę, skoro naprawa kosztuje 40 zeta :) Przypuszczam, że zarabiają na częściach, w końcu biorą je po cenach hurtowych.

Warsztat raczej jest dobry, polecało mi go wielu znajomych.

 

Mój rozrusznik jest made in Spain, myślę, że w tym przypadku chińszczyzna byłaby nawet lepsza :D

Edytowane przez krzysztofs

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
fotokora

witam. właśnie mam zamiar przejrzeć rozrusznik i może któś mi doradzi jakie szczotki i tulejki tam są ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
fizolow

witam. właśnie mam zamiar przejrzeć rozrusznik i może któś mi doradzi jakie szczotki i tulejki tam są ?

 

 

Witam,ja w swoim mam szczotki boscha,tulejki i jedno lozysko igielkowe, za wszystkie czesci zaplacilem okolo 70 zl.nie pamietam dokladnie,regeneracje zrobilem sobie sam(mechanik) bo za wyjecie i regeneracje z czesciami uslyszalem 380zl. a z racji ze wiem ile czasu to zajmuje(ok,1,5 godziny) zaoszczedzilem na 2 butelki Grantsa;-)i zatankowalem za 100 by miec frajde wyjezdzic moje plusikowe po lesie;-p (oczywiscie na trzezwo) pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
liternik

Kolego a masz może namiar gdzie można kupić elektromagnes? Jutro popytam po okolicznych sklepach ale w razie ,,W" chciałbym mieć jakies namiary. Szukam po alledrogo i innych ale ciężko namierzyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
fizolow

Kolego a masz może namiar gdzie można kupić elektromagnes? Jutro popytam po okolicznych sklepach ale w razie ,,W" chciałbym mieć jakies namiary. Szukam po alledrogo i innych ale ciężko namierzyć.

 

 

 

ciezko namiezyc bo szukasz do terano,spisz numer i wpisz go w google lub alegro,jak znajdziesz pamietaj o + pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wojtaszk

A czy ktoś z Was zdejmował rozrusznik w 3.0 di? Komuś się udało bez zdejmowania chłodnicy albo koła?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
hugh_h

a to jakieś zawody robimy ? a ktoś odkręcał bez kluczy zaraz będzie :)

 

w 27 jestem na bieżąco, bezpośrednio po ... dolną śrubkę polecam odkręcać od przodu kluczem nasadowym z kilkoma przedłużkami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ppater83

Witam wszystkich też niestety mam problem z rozrusznikiem, odnośnie jego wyjęcia to jednak nie taka łatwizna zajmująca 40 minut lub nawet jak niektórzy piszą mniej niestety :( w moim przypadku zajęło mi to 4 godziny i na tym nie koniec. Okazało się że śruby którymi jest przykręcony się zatarły, górna po trzech godzinach kręcenia wykręciła się z gwintem, a dolna po godzinnych kombinacjach się urwała, nie pomogło żadne napuszczanie i inne kombinacje. Górny otwór na śrubę udało się zagwintować na nowo, a z dolną śrubą walka dopiero mnie czeka, niestety nie będzie to łatwe. Podsumowując mimo tego że to tylko dwie śruby do odkręcenia nie zawsze to takie łatwe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KubaTyran

To jakiś wyjątkowy przypadek. Ja osobiście kilka razy wyciągałem przy okazji wymiany skrzyni, i nie miałem problemu. Chyba że ktoś wcześniej u Ciebie to robił i tak je podokręcał na chama ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lemmy69

... Górny otwór na śrubę udało się zagwintować na nowo ...

Nie wiem czy to wystarczy :(

Gdyby to było dolne mocowanie to może bym i zaryzykował, ale w górnym raczej nie.

Zapodaję parę fotek, może pomogą w ocenie sytuacji ;)

 

T1 2,7 TD (@Plitza)

 

post-48849-0-12922500-1513285319_thumb.jpg  post-48849-0-15728000-1513285391_thumb.jpg  post-48849-0-99075400-1513285469_thumb.jpg

 

                        post-48849-0-71698500-1513285543_thumb.jpg  post-48849-0-75266700-1513285614_thumb.jpg  post-48849-0-86184100-1513285693_thumb.jpg

 

 

inne T1 2,7 TD (@Wilmanka)

 

post-48849-0-10442500-1513286491_thumb.jpg  post-48849-0-30033000-1513286567_thumb.jpg  post-48849-0-45861700-1513286641_thumb.jpg

 

poniżej już ze skrzynią od T2 2,7 TDI

 

post-48849-0-09806900-1513286711_thumb.jpg  post-48849-0-59985100-1513286779_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ppater83

To jakiś wyjątkowy przypadek. Ja osobiście kilka razy wyciągałem przy okazji wymiany skrzyni, i nie miałem problemu. Chyba że ktoś wcześniej u Ciebie to robił i tak je podokręcał na chama ;)

Sprawa rozwiązana rozrusznik zregenerowany koszt to 120 zł pali na dotyk. Rozrusznik nie był nigdy wcześniej regenerowany ani też wykręcany, wszystko fabryka. Dlaczego nie mogłem odkręcić śrub jedna wykręciła się z gwintem a druga urwała? też już teoretycznie wiem. Rozrusznik oryginalnie złożony był na jakiejś masie uszczelniającej, z racji jego bardzo kiepskiego stanu i częstego odpalania z rozruchu i drugiego samochodu masowało go przez te dwie śruby, które po prosu "zaspawało" do obudowy. Nie było możliwości do odkręcenia tych śrub bez ich uszkodzenia. Morał z tej historii jest taki, że chytry i leniwy dwa razy traci heheh, trzeba było go wyciągać i regenerować od razu jak się pojawił problem a nie szukać przyczyny złego palenia gdzieś indziej. Swój problem opisałem w ramach ciekawostki i ostrzeżenia, ze czasem nie wszystko idzie tak łatwo jakby się mogło wydawać. Gdyby kogoś zainteresowało jak poradziłem sobie z urwana dolną śrubą bez wyciągania skrzyni pytać a odpowiem.

Nie wiem czy to wystarczy :(

Gdyby to było dolne mocowanie to może bym i zaryzykował, ale w górnym raczej nie.

Zapodaję parę fotek, może pomogą w ocenie sytuacji ;)

 

T1 2,7 TD (@Plitza)

 

attachicon.gifDSC_0004.JPG  attachicon.gifDSC_0022.JPG  attachicon.gifDSC_0027.JPG

 

                        attachicon.gifDSC_0003.JPG  attachicon.gifDSC_0013.JPG  attachicon.gifDSC_0026.JPG

 

 

inne T1 2,7 TD (@Wilmanka)

 

attachicon.gifDSC_0532.JPG  attachicon.gifDSC_0533.JPG  attachicon.gifDSC_0579.JPG

 

poniżej już ze skrzynią od T2 2,7 TDI

 

attachicon.gifDSC_0587.JPG  attachicon.gifDSC_0588.JPG

Witam dzięki za fotki. Nie wiem tylko o co do końca chodziło z ta obawą, w moim przypadku była tylko jedna, że się nie uda nagwintować i trzeba będzie wyciągać skrzynię. Górny gwint udało się nagwintować bez problemu, gorzej było z urwaną dolną śrubą, dodatkowo sytuację utrudniał brak miejsca. Z dolną śrubą poradziłem sobie tak: w takiej samej śrubie jak się urwała wywierciłem idealnie na środku dziurę a potem te śrubę przyłożyłem bo się nie dało nic wkręcić do tej urwanej (chodziło o to żeby zrobić sobie prowadzenie i wywiercić dziurę na środku urwanej śruby). Do wiercenia użyłem wkrętarki kątowej bo inna tam nie podeszła. Rozwierciłem urwaną śrubę i nagwintowałem jej środek, zastosowałem mniejszą śrubę poskręcałem i jest miód malina. Oczywiście potrzebna do tej operacji była też druga osoba. Nie wiem czy składnie to wyjaśniłem ale w razie potrzeby napisze jaśniej. Dzięki jeszcze raz :)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lemmy69

No to po problemie :)

Taka rada na przyszłość: nie cytuj całego posta ze zdjęciami, to spowalnia i niepotrzebnie obciąża serwer Forum ... Edytuj i wykasuj foty ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ppater83

No to po problemie :)

Taka rada na przyszłość: nie cytuj całego posta ze zdjęciami, to spowalnia i niepotrzebnie obciąża serwer Forum ... Edytuj i wykasuj foty ;)

Sorry nie mam jeszcze obczajonego dobrze forum i nie pomyślałem, dzięki za uwagę :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Adelberg

A zna może ktoś wymiary łożysk?

Był bym bardzo wdzięczny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dario88
Napisano (edytowane)

Wirnik - 200 zł

Automat - 80 zł

Tulejka 1 - 2 zł

Tulejka 2 - 4 zł

Szczotki komplet - 20 zł

Robocizna - 40 zł

Razem: 346 zł

 

 

Drogo , poza tym w rozruszniku jest łożysko  walcowe a tu tulejkę wsadzają cos mi sie to nie trzyma kupy

 

co do demontażu i montażu jak tu piszą , każdy ma swój patent , ale fakt jest taki ze od góry warto sie nauczyć bo jak co zrobisz jak staniesz w polu :wave:

 

druga kwestia od góry najszybciej i najczyściej  :devil:  zwłaszcza jak sobie kluczyki dopasujesz do tej operacji to 20 min i na wierzchu

 Rozrusznik oryginalnie złożony był na jakiejś masie uszczelniającej, z  ????????????????

jak poradziłem sobie z urwana dolną śrubą bez wyciągania skrzyni pytać a odpowiem.?????????????

Oryginalnie rozrusznik zakręcony a ile ma auto przebiegu nigdy sprzęgło nie było robione cos mi tu nie pasuje , może było wymieniane tylko zakładali na paście

 

Co do urwanej śruby to zrób opis jak będzie przydatny to może zostanie przyklejony poradnik przez moderatora to wszyscy skorzystają  

Edytowane przez dario88

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×