Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

[P12] Nie działa nadmuch (wentylator)


swietoszek1
 Share

Recommended Posts

Witam. Od paru dni mam kłopoty z wentylatorem. Uruchamiam samochód z wyłączonym wentylatorem, włączam wentylator (nie ma znaczenia czy jest włączona klimatyzacja czy nie) na najwyższe obroty, przez chwilę jest nadmuch powietrza do wnętrza, który ustaje po kilkunastu sekundach (na panelu można zwiększać i zmniejszać siłę nawiewu - ilość kresek - ale nie przekłada się to na nawiew powietrza do kabiny).

Podpowiedzcie czy wg Waszego doświadczenia szukać przyczyn na płytce koło pedału gazu (znalazłem na forum, że często problemy z nadmuchem tam mają przyczynę) czy raczej to nie to.

 

Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi

Zamykam temat. Usterka naprawiona. U mnie to był uszkodzony wentylator. Po wymianie wszystko działa.

Muszę odświeżyć temat.

Wymiana wentylatora pomogła tylko na chwilę. Po kilku dniach nadmuch znowu nie działa - mimo, że przez 3 dni od wymiany działało wszystko jak należy.

Jeszcze raz przypomnę: na panelu sterowania można zwiększać i zmniejszać siłę nadmuchu (przybywa i ubywa kresek), słychać pod maską, że wentylator kręci ale powietrze do wnętrza nie leci. Dodatkowo okazuje się, że co parę dni w jakiś sposób ubywa płynu chłodniczego. Kiedy szukam przecieku nic nie leci i tak może być przez 2-3 dni aż w którymś momencie leci ciurkiem i po minucie nie ma płynu. Nie wiem czy jedno z drugim (utrata płynu i brak nawiewu) ma coś wspólnego.

 

Proszę o sugestie

Link to comment
Share on other sites

mam jedną wątpliwość więc muszę się zapytać, wymieniłeś wentylator który jest zlokalizowany w środku (w kabinie) czy pod maską?

Link to comment
Share on other sites

ok, czyli łącząc dwa twoje posty, rozumiem że ten wentylator w kabinie się kręci, ale z kratek nie wylatuje powietrze, tak?

Link to comment
Share on other sites

Posprawdzałem i jednak ten wiatrak w kabinie (mimo, że nowy) nie kręci (nie dochodzi do niego zasilanie)

Link to comment
Share on other sites

zacznij od sprawdzenia rezystora dmuchawy, http://nissan4u.com/parts/primera/el_p12e/2003_11/type_64/body_electrical/heater_blower_unit_and_cooling_unit/illustration_3/oznaczony nr 23 na tym schemacie. Jeżeli on jest sprawny to prawdopodobnie padł wzmacniacz klimatyzacji (sterownik), przykręcony jest chyba do spodu obudowy dmuchawy, bo rozumiem, że bezpieczniki posprawdzałeś?

Link to comment
Share on other sites

Wrzuć fotkę tego rezystora. Jeśli on padł, to łatwo się go naprawia.

Link to comment
Share on other sites

Poloz noge na pedal gazu , nad czubkiem buta po prawej stronie jest biala wtyczka, wyjmij ja i odkrec sterownik dmuchawy i masz go w reku,zajrzyj do srodka i napisz

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Myślę, że mówisz o tym (zdjęcie). Czy płytka jest umocowana poprzez przylutowanie tych trzech bolców po lewej stronie na zdjęciu bo nie bardzo widzę jak ją inaczej wyjąć? Co i jak tu ewentualnie sprawdzać?

post-12188-0-02970200-1440525757_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Te trzy bolce to nóżki tranzystora, który jest przykręcony do obudowy. Aby wyjąć płytkę musisz odkręcić ten tranzystor od obudowy. Podejrzewam że śrubka będzie z boku. Jednak najpierw sprawdź bezpiecznik termiczny. Tu jest opis rezystora z X traila. Jest bardzo podobny i działa na tej samej zasadzie http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/97812-naprawa-rezystora-nawiewu/

Link to comment
Share on other sites

Wygląda, że wszystko się zgadza. Po zmostkowaniu (jak pokazane w linku, który podesłał Grzmot) nadmuch działa. Zamawiam bezpiecznik termiczny w internecie (w moim mieście jak znam życie nic odpowiedniego nie znajdę, choć dla pewności jutro objadę). Niepokoi mnie tylko to, że nie widzę możliwości wyjęcia tej płytki nie odlutowując nóżek tranzystora. Nie ma wokoło żadnej śrubki czy innego mocowania. Ale mam jeszcze z 3 dni zanim dotrze bezpiecznik to coś wymyślę ;).

Wyprzedzając fakty dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem i pomoc. Dam znać po wymianie bezpiecznika czy wszystko działa.

Link to comment
Share on other sites

Zwróć uwagę na bezpiecznik jaki do Ciebie przyjdzie. W linku jest wszystko opisane. Spróbuj lekko odgiąć płytkę od strony bezpiecznika. Może odegnie się na tyle by wlutować nowy bezpiecznik.

Ps. Uzupełnij profil ;) .

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Nyska naprawiona. Po wymianie bezpiecznika termicznego wszystko hula. Koszt bezpiecznika to 1 zł + przesyłka (wziąłem od razu kilka na zapas mając nadzieję, że mi już się nie przydadzą ). Do wlutowania dla pewności dałem elektronikowi (20 zł).

Wasza pomoc - bezcenna

Dziękuję wszystkim, którzy zainteresowali się tematem (szczególnie Voyager1956 i Grzmot za trafną diagnozę i dokładne podpowiedzi)

Edited by swietoszek1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mam pytanie jak to wyjąć sterownik u mnie jest pod plastikiem całego kombajnu więc żeby go wyjąć trzeba cały kambajn rozebrać-rozpołowić nie widzę innej możliwości.U mnie ten sam problem niedomagania wentylatora duże buczenie a mały przepływ,falujące obroty,zbyt małe obroty.

 

Jeszce inna sprawa związana pewnie z tym(chodź nie koniecznie), że wypluło dużo gąbek uszczelniających jak dam na 18 zaciąga ciepłe powietrze.Jak wiadomo 18 stopni to całkowite powietrze bezpośrednio z zewnątrz bez regulacyjne niezależnie od temperatury .Nie mieszajmy do tego klimy i jej działania bo to inna sprawa.

 

Możliwe sprawa jest też niedomaganie sterownika?Czy w tej kwestii nie psuje się????

Edited by Fryc
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli wentylator kręci się na wszystkich "biegach" to nie wina sterownika wentylatora. Zdemontuj cały wentylator (to co jest za schowkiem przed pasażerem) i zobacz co tam się dzieje. Bo jeżeli wypluł ci trochę gąbek to pewno jeszcze reszta tam się wala i może utrudniać pracę wentylatora. Mogły też te resztki spowodować zacięcie się klapki sterowania dopływem powietrza, dlatego dmucha ciepłym. Jednym słowem czeka cię dużo sprawdzania.

Link to comment
Share on other sites

Musiałbym być imbecylem żeby nie zaglądnąć do filtra a robić temat.Gąbki wydmuchało na wiosnę także już ich nie ma w którymś miejscu może jest to właśnie klapka nagrzewnicy.Przed wentylatorem nie ma zbyt wiele gąbek i chyba uszczelnienie jest tak że nic nie może się dostać jak dobrze pamiętam chyba ,że mysz przegryzie filtr.Niestety tak to jest genialnie rozwiązane ,że po zdjęciu kanału doprowadzającego do całego kombajnu rozprowadzającego powietrze nie mamy nic na widoku.Kanał jest mały i w takim miejscu jak wiadomo i tak poskręcany jak wiadomo dla tych co to robili to wiedzą.

 

Tak jak napisałem obroty falują i tak dalej co napisałem jest to ewidentna wina sterownika lub padającego wentylatora co jest mało prawdopodobne.

Może napiszę tak:

1.Czy ten słynny sterownik odpowiada też za co innego niż szybkość pracy wentylatora?

2.Ponowie pytanie jak jest z rozebraniem go?Pisze na forum ,że należy odkręcić dwa wkręty a u mnie nie ma żadnych wkrętów tylko białe gniazdo sterownika wystaje z kombajnu.

3.Czy ktoś rozbierał całe ustrojstwo żeby się tam dostać do nagrzewnicy?Rozebrać trzeba pół auta 

 

Pogoda wiadomo jaka za oknem więc pasowało by to zrobić na gotowo.

Edited by Fryc
Link to comment
Share on other sites

o filtrze nic nie pisałem, ale zakładam że chodziło ci o silnik. W takim wypadku jeżeli jesteś już pewien że to wina sterownika (tak ten element odpowiada tylko za sterowanie prędkością pracy wentylatora) to podaj proszę trochę więcej danych o swoim samochodzie (rok i jaki silnik) to zobaczymy czy faktycznie trzeba w tym wypadku demontować cały zespół nawiewów.

Link to comment
Share on other sites

Chodziło mi o filter bo jak go wyciągłem to i silnik

wagon p12 2003r silnik 1.8


Doczytałem, że jest jeszcze ten trefny rezystor przy wentylatorze wiem, że kiedyś było to coś robione. Ale już co to się nie dowiem bo poprzedni właściciel nie wie nigdy co było robione i kiedy w jego aucie

 

Moje wygląda coś takiego

 

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p12e/2003_7/type_23/body_electrical/heater_blower_unit_and_cooling_unit/illustration_1/

 

 

Oczywiście nie ma zaznaczonego tego co ja mam nad pedałem gazu czyli niby sterownika.Same problemy z tymi nissanami.Jest coś co działa dobrze po 10 latatch?

Za to na wentylatorze na rysunku nr 2 jest 25 Amplifier Air Conditioner,Auto

A na rysunku nr 3 jest 23 Module Power ale przecież nie z tej strony bo jest od strony pasażera

Po co na rysunku nr1 czujnik temperatury w srodku 5 Sensor Thermister do trybu automatycznego kiedy to stopniowo obniża temperaturę?

 

Edytowałem parę razy ale teraz powinno być

Edited by Fryc
Link to comment
Share on other sites

A na rysunku nr 3 jest 23 Module Power ale przecież nie z tej strony bo jest od strony pasażera

 

i to jest właśnie to co odpowiada za prędkość wentylatora i jest po stronie pasażera, natomiast to co masz po stronie kierowcy to siłowniki sterowania klapkami.

Link to comment
Share on other sites

Miejmy nadzieję kolego ,że dobrze prawisz bo jutro muszę to zrobić teraz za późno na sprawdzanie

 

Nie powiem na sto ale jeśli dobrze zauważyłem sterowanie klapkami idzie kablem wielożyłowym do silnika od klapek tak jak jest to w innych autach jest to silnik krokowy więc ta biała wtyczka z 3 pinami do czego by była w takim razie?

Link to comment
Share on other sites

No bez jaj no czytaj wszystkie posty.Napisłem ,że takie coś ale zabudowane plastikiem od kombajna i nie ma dostępu do śrubek wystaje tylko sama wtyczka.Za godzinę wyjeżdżam okaże się jak to jest

Link to comment
Share on other sites

Dobra parszywa sprawa zrobiona kolejny raz ta cholerna śrubka z tyłu wentylatora ja pierd.. :mad: zabiłbym tego co tak to wymyślił tyle tam miejsca a taki patent.

Tranzystor wraz termikiem(trochę inny) wymieniony nadmuch działa elegencko. Sterownik jak pisaliście to ten u kierowcy po prawej stronie nic nie ma.Trochę to dziwnie było opatentowane i mnie wprowadziło w błąd ktoś już tam grzebał.

Pod silnikiem podczepiony na dwóch śrubach jest cały sterownik nawiewu wyjmiemy wtyczkę i nie ma wcale regulacji na pokrętle lub drugą to nie ma wcale panelu sterowania nawiewem.

Ważna rada po załączeniu na wolnym biegu ostro się grzeje moduł.Więc tak silnik: był wydarty wszędzie pełno syfu ze szczotek zostało to wyczyszczone, komutator,do łożysk trochę zapchałem smaru i wentylator chodzi luźniej.Filtr wyczyszczony kolejnym hamującym nasze powietrze jest klima.Wszystko powietrze leci zawsze przez ustrojstwo przez cały rok niezależnie czy pracuje czy nie więc wymacałem że trochę tam się zbiera syfu niestety.

 

Po tych zabiegach moduł grzeje się mniej.W czasie pracy ma pewnie kilkadziesiąt stopni-czy ktoś to sprawdzał u siebie?

 

Do czego dokładnie wykorzystywany jest czujnik w środku?mierzy on temperaturę powietrza po przejściu przez chłodnię jest tam właśnie bo rozbierałem ale do czego ten pomiar wykorzystuje?

 

Sprawdzona klapka dolotu ciepłego powietrza jest idealna wiec gąbki musiały pójść gdzieś na górze całego ustrojstwa wiec raczej od kierunków wypływu ale jest  jak wcześniej zaciąga ciepłe powietrze na 18 stopni tyle że na polu zimno to inne odczucia-więc pytanie:

 

Czy jest jakiś zawór sterujący przepływem płynu w nagrzewnicy zamyka i otwiera jak trzeba żeby nagrzewnica nie była gorąca?

 

Czy to coś daje na tym forum jak daje punkty za posty?Są gdzie zbierane?

Edited by Fryc
Link to comment
Share on other sites

Ten czujnik jest na parowniku klimy i mierzy jego temperature i wspolpracuje ze sterownikiem klimy, na obwodzie ogrzewania nie ma zadnych zaworow , temperature reguluja klapki sterujace

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...