Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[K12] 1.2 wymiana rozrządu, koło pasowe.


oski75
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Po założeniu łańcucha przekręciłeś ze dwa razy na sucho wał,czy wszystko się ustawia i pracuje prawidłowo?

Tak, przekręciłem kilka razy. Nie było żadnych oporów, czy dziwnych stukotów i wszystko wydawało się być w jak najlepszym porządku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na spokojnie, najpierw rozłóż celem sprawdzenia co tak naprawdę się stało. Rozbierając sprawdź najpierw paski, potem zajrzyj do rozrządu. Trudno gdybać co się mogło stać, gdy wszystko zostało właściwie założone i skręcone. Dym wskazywał by na paski, hałas na ślizgacz niewłaściwie napięty, cofnięta zębatka nie dała by takich objawów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak... Przy świetle dziennym dostrzegłem skąd ten dym. Chyba przesadziłem z napinaczami, bo mimo iż paski mają już swoje lata to nie wierzę w przypadek, że oba po prostu zostały zerwane. Ten  dłuższy, który kręci klimą rozszarpał się i wkręcił w koło pasowe dlatego szedł dym, Ten krótszy po prostu pękł. 

Za chwilę jadę do sklepu po nowe paski. Natomiast po uwolnieniu z gumy i odpaleniu silnika na chwilę wszystko chodzi cichutko. Więc prawdopodobnie wymiana rozrządu zakończyła się sukcesem, ale o tym się przekonam jak już zrobię rundkę honorową. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widzisz, mówiłem że na spokojnie do tego podejdź z dużej chmury mały deszcz, ale co prawda to prawda, z naciągiem pasków to przyszalałeś. Wiesz że pasek po naciągnięciu musi się lekko uginać, pomiędzy kołami pasowymi, gdybyś położył linijkę, to pasek naciskany palcem z niezbyt dużym ale oporem musi dać się nacisnąć i po naciśnięciu wychylić o 1 cm. od linii tworzonej przez linijkę. Oczywiście linijki nikt nie przykłada, robi się to na tzw. oko czyli wyczucie.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Micra żyje działa i wszystko jest w jak najlepszym porządku.

 

Gdyby ktoś chciał się za to zabrać to jest masę roboty, zwłaszcza gdy silnik nie jest wyciągnięty.

 

Co ja zrobiłem:

 

Demontaż:

 

1. Filtr powietrza oraz całe jego mocowanie z tworzywa aby dojść do pokrywy zaworów.

2. Świece i pokrywa zaworów.

3. Mała kopułka z lewej strony zakrywająca lewą część łańcuszka. Reflektor i pokrywa z migaczem.

4. Spuszczony olej ze skrzyni i silnika, odkręcony filtr oleju.

5. Odkręcone koło od strony pasażera, nadkole, tarcza hamulcowa z mocowaniem.

6. Wyjęta półoś. Nie szarpać za ośkę, tylko podważyć przy silniku, sama wyskoczy.

7. Jak już jesteśmy od spodu, odkręcamy rurę wydechową, może być potrzebny palnik. Ja kupiłem ręczny palnik do lutowania rynien w sklepie budowlanym.

8. Ściągamy paski, ja odkręciłem też napinacze.

9. Odkręciłem alternator i klimę.

10. Unieruchomiłem koło pasowe, podgrzałem śrubę i kluczem nasadowym przy wspomaganiu rurki kręcąc w przeciwną do ruchu wskazówek stronę odkręciłem śrubę.

11. Podwiesiłem silnik, użyłem do tego rurkę opierając na amortyzatorach i paski z napinaczami, coś podobnego co mają na tirach, ale w wersji mini. Wygodne bo można je naciągać co może się przydać.

11. Odkręciłem skrzynię biegów, uwaga, dobrze szukać śrub bo można się zdziwić, że coś trzyma i tylko denerwować. Ja odkręciłem wszystkie jakie widziałem włącznie ze śrubami rozrusznika. 

12. Odkręcić, miski olejowe, najpierw pokrywę, mała czarna poprzez którą spuszczasz olej,  później odkręcamy duża michę a w zasadzie pół silnika.

13. Odsuwamy skrzynie biegów na tyle aby ściągnąć duża michę oleju.

14. Odkręcamy śruby z pokrywy łańcucha, uwaga należy też odkręcić dwie śruby trzymające przewód od oleju.

15. Ściągamy pokrywę.

 

Wymiana łańcuszka w moim przypadku.

 

16. Ustawienie kołem pasowym tak aby zaznaczenie na lewej górnej zębatce wskazywało godzinę 11, zaznaczenie na prawej zębatce pokazywało godzinę 13, a dolna zębatka małą kropką powinna pokazywać godzinę 7. Łatwiej będzie jak ząbek na wałku na którym nachodzi ta mała zebatka i koło pasowe będzie wskazywało godzinę 12. Jak zobaczycie w tym temacie na forum miałem problem z dolną zębatką gdyż zaznaczenie wskazywało godzinę 13, co było błędne. 

 

W moim zestawie do rozrządu znalazłem. Łańcuszek, zębatkę małą, która przychodzi na dole, gdzie jest koło pasowe. Zębatkę prawą górną, zimering, napinacz z zablokowanym tłoczkiem, prowadnicę prawą z tworzywa przykręcana na dwie śruby, prowadnicę napinającą lewą przykręcaną na jedną śrubę.

 

17. Demontaż rozpocząłem od wymontowania lewej prowadniczy, która też napina łańcuch. Z napinacza wyskoczy mały tłoczek. Wymontowałem napinacz i prawą prowadnicę. Łańcuszek będzie luźny.

18. Aby wyjąc łańcuszek musiałem odkręcić obie górne zębatki. Nie musicie się martwić, nie można ich inaczej przykręcić co nie zmienia faktu, że aby je odkręcić należy zablokować kluczem wał rozrządu jeden i drugi. 

19. Odkręcamy zębatki,

 

Montaż.

 

20. Zakładamy nowy łańcuch z nową prawą zębatką. UWAGA NA ŁAŃCUCHU SĄ ZNACZNIKI, KTÓRE MUSZA SIĘ POKRYWAĆ Z ZAZNACZENIAMI NA ZĘBATKACH! Dokręcamy.

21. Zmieniamy małą zębatkę na dole zakładamy łańcuch, UWAGA na zaznaczenie na łańcuszku, musi sie pokrywać z zaznaczeniem na zębatce.

Przyda się pomoc drugiej osoby, która przytrzyma łańcuszek od spodu, aby nie przeskoczył.

22. Zakładam prowadnicę z tworzywa prawą, przykręcana na dwie śruby, przykręcam napinacz, przykręcam lewa prowadnicę napinającą łańcuch.

23. Kluczem przekręciłem w przeciwną do ruchu wskazówek zegara lewą zębatkę, a dokładniej wałek rozrządu tak aby łańcuszek był od góry napięty.

24. Wyciągnąłem zawleczkę z napinacza. To wszystko. 

 

Wzrokowo patrząc oba wałki rozrządu są w zasadzie swoim lustrzanym odbiciem, więc nie powinno być niespodzianek.

 

25. Założyłem koło pasowe i robię kilka obrotów na sucho aby sprawdzić czy nie ma jakiś niespodzianek. Jest ok :)

26. Oczyszczam wszystkie pokrywy ze starego silikonu. 

27. Pokrywam nowym silikonowym uszczelniaczem pokrywę łańcuszka. (Producent mojego silikonu zaleca montaż między 15 a 20 minutami od wyciśnięcia silikonu na część. Więc czekam te 15 minut, skoro tak napisali to jest jakiś tego powód)

Przykładam i przykręcam, przykręcam też przewód od oleju.

28. Zgodnie z instrukcją silikonuje i przykręcam dużą miską olejową i małą miską.

29. Dokręcam skrzynię biegów, obracam kołem pasowym żeby sprawdzić, czy jest ok. Wrzucam bieg, jest ok.

30. Czyszczę, małą kopułkę, silikonuje i przykręcam z lewej strony od góry, która przykrywa zębatki łańcuszka z lewej strony.

31. Zakładam pokrywę zaworów.

32. Przykręcam poduszkę silnika wraz z mocowaniami i przykręcam oczywiście silnik. Uwalniam silnik z mojego prowizorycznego mocowania na pasek.

33. przykręcam klimę i alternator.

34. przykręcam napinacze i zakładam nowe paski.

35. Kończę montaż oprzyrządowania, świece, filtry powietrza, oleju, wtyczki od instalacji elektrycznej, rurki i inne, które odłączyłem wcześniej. 

36. Zalewam skrzynię nowym olejem, zalewam silnik nowym olejem. 

37. Zakładam reflektor oraz pokrywę z migaczem.

 

I to w zasadzie wszystko...

 

Gdybym wtedy wiedział co mnie czeka to pewnie bym się za to nie brał, ale teraz, po tych bojach mogę to powtórzyć...

 

Wypchnąłem samochód z garażu, była 1 w nocy i ciemno jak w ...

 

Lekko pchnąłem auto na 5 biegu aby kilka razy zakręcić tłokami...

 

Wsiadam odpalam i po 10 metrach stoję, dymu pełno, szok i wkur... Desperacja, nieprzespana noc i rozmyślenie co źle zrobiłem i jakie szkody są w silniku.

 

Tu rada nie pracujcie przy aucie do godzin nocnych, później zbyt mocno coś dokręcicie i możecie się zdziwić. Ja w tan sposób uszkodziłem dwa paski.

 

Na drugi dzień wymienione paski, napięte tak jak przykazał producent i auto jeździ. 

 

 

Na sam koniec moich bojów, chcę Wam wszystkim serdecznie podziękować. Jesteście cudowni, gdyż wasze rady i pomoc okazały się niezastąpione. Każda podpowiedź była cenna i pomocna przy dalszej zabawie z wymianą rozrządu.

 

Micra jak to kobieta, okazała się wredna, denerwująca, doprowadzająca do granic wytrzymałości, ale jak to zwykle bywa cierpliwy mężczyzna i z taką sobie poradzi, bo która się w końcu nie podda upartemu facetowi? ;) Chyba, że to teściowa...

 

 

 

PS

Nie chcę nikomu robić złej reklamy, ale goście na forum Forda nie są tacy pomocni. Więc tym bardziej jestem wam wdzięczny za cierpliwość i pomoc. 

Edytowane przez oski75
  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze że wszystko się udało, niech Ci się jeździ jak najdłużej i jak najlepiej bez takich jak wyżej niespodzianek, nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło i samo chcąc jesteś bogatszy o kolejne, życiowe można by rzec, doświadczenie.

 

Micra jak to kobieta, okazała się wredna, denerwująca, doprowadzająca do granic wytrzymałości, ale jak to zwykle bywa cierpliwy mężczyzna i z taką sobie poradzi, bo która się w końcu nie podda upartemu facetowi? ;) Chyba, że to teściowa...

Uważaj bo się narazisz płci pięknej z tego forum

 

No i oczywiście plusik dla Ciebie........!

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oski - mało tego , masz "plusa zielonego" ode mnie ( płci wrednej i denerwującej ;)) za fachowy opis procedury wymiany rozrządu :)

i na deser - Twój instruktaż poleci do działu Zrób to Sam .... aby był dla potomnych.

 

Napracowałeś się kolego :spoko:

 

Pozdrawiam i bezawaryjności życzę :D

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez plus ,jak ta lala  :thumbsup:  daleś radę  :showoff:gratulacje.


P.s. A mówią ,że "makaroniarze" to leniwy naród  :jump:  :innocent:

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Witam, chciałbym się podzielić na forum informacją, że wymieniłem kilka dni temu łańcuch rozrządu w Note 1.4 (2008 rok, stan licznika 64000 km, napinacz wysunięty na ok. 18 mm). Silnik na samochodzie, zdemontowana tylko pokrywa zaworów i górna boczna osłona rozrządu - łańcuch zmieniłem poprzez rozkucie "starego", dołączyłem nowy i przeciągnąłem (wałki rozrządu zdemontowałem żeby nie trzeba było nimi kręcić jak obracałem wałem korbowym). Po wciągnięciu nowego łańcucha zakułem go zakuwarką Buzetti (trochę kosztowała, więcej niż te najtańsze chińskie badziewia za około 75 zł bo i takie widziałem). Sworzeń został solidnie roznitowany i wg mnie nie ma ryzyka pęknięcia czy rozłączenia się łańcucha. Prowadnice nie były wytarte więc nie było konieczności wymiany (praktycznie śladów nie miały po łańcuchu), napinacz w porządku.

Po zakuciu zamontowałem wałki i koła zębate ustawiając odpowiednio znaki i samochód jeździ dalej. Na razie przejechałem ok. 500 km.

Wiem :-) zaraz znajdzie się ktoś kto mnie skrytykuje za taki sposób wymiany łańcucha ale jak pomyślałem co musiałbym rozkręcić aby go wymienić to stwierdziłem że taką właśnie metodą to zrobię - w motocyklach bardzo dużo łańcuchów wymienia się poprzez rozkucie i zakucie nowego na silniku i z tego co wiem nie ma z tym problemu.

Ja kupiłem łańcuch DID - podobno dobry ale czas pokaże.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Odgrzewanie kotleta. Jak i czym zablokować rozrząd w 1,2? Mechanik krzyknął 900zł za wymianę a ja mam garaż z kanałem i duuuużo czasu, więc spróbuję swoich sił. Najwyżej zepchnę Micrę ze skarpy i o niej zapomnę :)

I jeszcze co do punktu 16

Nie bardzo rozumiem jak mają być te znaki ustawione. Lewe górne koło na 11 prawe na 13 a dolne na 7 czy na 12? Raz jest mowa, że kropka na 7 a potem, że łatwiej jak będzie na 12. Nie bardzo kumam o co chodzi. Może mi ktoś wytłumaczyć?

Edytowane przez ZahMaster
Kolejne pytanie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Na kołach zębatych masz znaki i na łańcuchu. Ustawiasz tak żeby znaki się pokrywały, to wszystko.

Nic tam nie trzeba dmuchać w wariator.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam,

Odgrzewam temat ponownie - Muszę wymienić rozrząd - strasznie rzęzi  Micra K12 1.2 z 2004 roku. Na oryginalnym łańcuchu przejechała już ponad 130 tys. km.  Mam pytanie - jakiej firmy komplet kupić? Ponoć ma być oryginał ale nie widziałem nigdzie takiej oferty. Z drugiej strony nie chciałbym po kilku tysiącach ponownie rozgrzebywać samochodu. 

Będę wdzięczny za każdą radę.

T.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...