Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Skrzynia CVT - kilka pytań


Drakul
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mój post był pod innym tematem, ale nie spotkał się z żadną odpowiedzią, więc zakładam nowy temat.

 

Jak jeździ się CVT. Myślę o kupnie JUKE 1.6 w benzynie (wersja bodajże 117 KM) i waham się pomiędzy 5 biegowym manualem a CVT.

 

Interesuje mnie:

 

  1. Jak jest z dynamiką auta? Szybkie przyspieszanie, szybkie włączanie się do ruchu - to mnie interesuje
  2. Jak z awaryjnością i ew. kosztami napraw?
  3. Czy to prawda, że w tej skrzyni oleju nie trzeba wymieniać?
  4. Tam jest łańcuch czy pasek? 
  5. Czy to prawda, że w trybie sport skrzynia "emuluje" przełożenia biegów? Podobno jest możliwość zrobienia czegoś takiego (w ASO?)
  6. Czy tryb sport w ogóle zmienia charakterystykę pracy skrzyni?
  7. Wybralibyście 5 cio biegowy manual czy CVT?

 

Pozdrawiam


8. Czy można "ręcznie" zmieniać biegi?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda nie mam cvt ale postaram się odpowiedzieć na kilka z Twoich pytań.

Ja  wybrałbym manual co zresztą też zrobiłem, Wydaje mi się że olej zmienia się w każdej skrzyni automatycznej, nawet jeśli producent twierdzi inaczej, na pewno nie zaszkodzi i wydłuży bezproblemową eksploatację.  Tryby jazdy eco, normal i sport nie zmieniają ustawień skrzyni tylko pracę przepustnicy, zmienia się reakcja na gaz.

Do jazdy po mieście CVT to pewnie wygodne rozwiązanie ale ja bym wybrał skrzynie ręczna, ale to już kwestia gustu. Myślę że w manualu 1.6 byłby deko dynamiczniejszy. No ale może wypowie się ktoś kto ma CVT i silnik 1,6.

Edytowane przez GhostDriver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co prawda nie wiem konkretnie jak z Juke, ale smigałem , X-trialem, Altimą, Murano i teraz Pathfinderem, wszystko z CVT i wszystkie mają je bardzo podobne konstrukcyjnie, często są to te same modele CVT, w różnych modelach. 

 

te nowsze modele są znacząco różne od tych modeli sprzed 10lat, są szybsze, mają często dodatkowo programy do symulowania zmiany biegów jak z zwykłym automacie, lub do zmianę "ręczną +/-"

 

manual vs automat - to jest sprawa bezdyskusyjna, automat  to jest właściwa droga, gdyby ktoś mi zaproponował moje auto za połowę ceny w manualu to bym i tak nie wziął, bo po co mi auto w manualu ?, ostatnio czytałem że w Polsce bardzo lawinowo/procentowo rośnie liczba nowych automatów, świadomość rośnie, ludzie zaczynają wymagać, stać już ich dopłacić te parę tysi

 

 

olej w CVT zmieniasz zgodnie z zaleceniami producenta (u mnie w instrukcji piszę co  96tyś km, lub mniej), wyłącznie olej dedykowany do CVT i zgodnie z procedurą, mnóstwo CVT padło bo mechanik zalewał olej do zwykłego automatu.

 

ja mam CVT na łancuchu, ale większość CVT z reguły są na bezobsługowym pasku, co pewnie też jest w Juke. 

 

dynamika, przyspieszenie bardzo dobre... teoretycznie to najlepszy rodzaj skrzyni biegów 

 

prawidłowo eksploatowana skrzynia CVT, wytrzymuje tyle co silnik i całe auto, były modele  w pewnych nissanach co wykazywały większą awaryjność, były takie co mniejszą, jak w innych skrzyniach, generalnie nie ma czego się bać, jak spojrzysz na skrzynie w Volvo, DSG od VW i inne też nie jest bezawaryjnie.  Naprawa pewnie około 4-5 tyś zł. 

 

nie wiem jak w Juke, ale u mnie tryb SPORT zmienia charakterystykę pracy, wyraźnie zmieniają się obroty, jadę ze stałą prędkością włączam Sport i mam skok obrotów o 500rpm, jakby skrzynia zmieniła przełożenie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

  1. Jak jest z dynamiką auta? Szybkie przyspieszanie, szybkie włączanie się do ruchu - to mnie interesuje
  2. Jak z awaryjnością i ew. kosztami napraw?
  3. Czy to prawda, że w tej skrzyni oleju nie trzeba wymieniać?
  4. Tam jest łańcuch czy pasek? 
  5. Czy to prawda, że w trybie sport skrzynia "emuluje" przełożenia biegów? Podobno jest możliwość zrobienia czegoś takiego (w ASO?)
  6. Czy tryb sport w ogóle zmienia charakterystykę pracy skrzyni?
  7. Wybralibyście 5 cio biegowy manual czy CVT?
  8. Czy można "ręcznie" zmieniać biegi?

 

Ad. 1. Poza faktem, że do sposobu pracy CVT trzeba się przyzwyczaić, to nie powinno być większych problemów. 

Ad. 2 Trudno powiedzieć - jeśli komuś się zepsuła, to może napisze coś więcej.  :D

Ad. 3 Nieprawda - olej się wymienia. 

Ad. 4. ZTCW. to pasek. 

Ad. 5. "Biegi" można zmieniać ręcznie, przełaczając wybierak w bok  - w takiej pozycji poruszanie wybierakiem w kierunku plusa powoduje "wrzucenie wyższego biegu", a w kierunku minusa - niższego. Oczywiście te biegi są wirtualne, a jeśli chcesz zrobić coś głupiego (np. zredukować za nisko w stosunku do danej prędkości, albo ruszyć z ostatniego "biegu") to sterownik i tak to skoryguje.

Co do działania w trybie sport, to bazując na Nismo RS specjalnej różnicy nie widzę - dalej w trybie automatycznym przełożenie doobierane jest płynnie, przy ręcznej zmianie działa to podobnie jak w innych trybach.

Ad. 6. W Nismo RS nie zauważyłem - ogólnie w trybie sport bardziej czuły jest pedał gazu, ale skrzynia działa chyba podobnie.

Ad. 7. Nie widzę specjalnego sensu dla ręcznej skrzyni w samochodzie pokroju Juke - po co samemu zajmowac się czynnościami, które samochód może wykonać za nas?  :D

Ad. 8 Tak jak napisałem w pkt. 5 - ale IMO nie jest to specjalnie wygodne przy pomocy dźwigni. W Nismo RS są łopatki przy kierownicy i to jest wygodniejsze, ale w praktyce i tak rzadko z tego korzystam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie mi proszę czy w tej skrzyni jest tzw. kick down? (przy mocniejszym wciśnięciu gazu jest redukcja)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro skrzynia nie ma biegów to i nie ma też tradycyjnego kick down

 

skoro skrzynia może mieć symulowanie zmiany biegów, może też mieć symulowanie kick down, ale to tylko udawanie.

 

jak wciśniemy pedał w podłogę w tradycyjnym automacie to mamy szarpniecie i nagle wzrost mocy

 

a w CVT, mamy płynny, szybki wzrost mocy 

Edytowane przez Kazik_R52
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obejrzyj ten filmik to może znajdziesz w nim trochę odpowiedzi na swoje pytania, co prawda test jest mocniejszej wersji ale zawsze to coś 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strider ma rację te funkcje typu ręczna zmiana biegów nic nie wnoszą.

 

nawet te nowe CVT co mają symulację zwykłego automatu, jest do niczego, a nawet bym dał teorię iż w celu tej symulacji skrzynia bardziej skacze po przełożeniach i obrotach silnika co ma wpływ na trwałość skrzyni, silnika, czy nawet zużycia paliwa (mimo że producent mówi że zużycie paliwa jest takie  same, to ja uważam że może być trochę większe) 

 

Dracul, co do symulacji zmiany biegów, to jest bzdura na amerykańskie przyzwyczajenia że skrzynia musi zmieniać i trzeba to czuć, ta funkcja w Nissanach nazywa się D-step, nie wiem czy zwykłe Juke to mają, Juke Turbo 2015 raczej tak "Most models come with Nissan’s 6-step Xtronic continuously variable transmission (CVT) with Manual Mode and D-step Logic Control "nie zawracaj nawet sobie tym głowy 

 

 

co to kick down to ja Strider dziś zrobiłem 20 testów :-), to dziwnie to działa

 

wciskam gaz w podłogę na maksa,  słychać klikniecie jakieś, jakby był przycisk kick down pod pedałem,

 

ale co się dzieje dalej,  wciskamy i obroty bardzo szybko się wkręcają, jakby silnik był na luzie, momentalnie w górę, bez oporu skrzyni, przełożenia i masy pojazdu,  skacze np. z 1500rpm na 4000rpm, ale auto nie przyśpiesza w trakcie tego wzrostu obrotów, taka lekka zwiecha bezwładnościowa, a potem przy tych 4000 rpm, mamy strzał przyśpieszenia i wciska w fotel. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można tylko po co? ;) Jak dla mnie jest to całkowicie nieprzydatna funkcja, która kompletnie nic nie wnosi.

 

 

Przydaje się to czasem przy hamowaniu silnikiem, albo gdy wiemy, że za chwilę będziemy gwałtownie przyspieszać - taki substytut "redukcji" w ręcznej skrzyni biegów. Tyle, że w sumie generuje to sporo zamieszania, bo trzeba dźwignię przesunąć w bok, a potem jeszcze nią machać i pamiętać o przywróceniu trybu automatycznego później - jazda w trybie automatycznym rozleniwia na tyle, że mało komu będzie się chciało w to bawić.  :D

 

Ta skrzynia powinna być obowiązkowo parowana z łopatkami przy kierownicy - wtedy ewentualna ręczna zmiana biegów jest mniej absorbująca, więc pewnie większej liczbie użytkowników w ogóle chciałoby się z tej możliwości korzystać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamowanie silnikiem w CVT? Według mnie jest to trochę mało efektywne i nie wiem, czy takie zdrowe dla skrzyni. Chodzi mi generalnie o to, że przy takim substytucie redukcji wcale nie przyśpieszysz dynamiczniej niż gdybyś nagle wdepną do gaz do dechy w trybie automatycznym. 

 

 

Ja mam inne doświadczenia: w trybie automatycznym jeśli toczę się np. z prędkością 30 km/h to będzie to odpowiadało prędkości obrotowej gdzieś w granicach 1100-1200 rpm. Wciśnięcie pedału gazu do oporu powoduje, że najpierw skrzynia redukuje przełożenie a chwilę potem zaczynają rosnąć obroty, powyżej 6000 rpm skrzynia zaczyna modyfikować przełożenie "w górę"  i to wszystko trochę trwa. Jeśli sam zredukuję przełożenie o kilka "biegów" zanim będę przyspieszał, to przy tej samej prędkości jestem w stanie jechać na "pierwszym biegu" z obrotami na poziomie 4500 rpm - fakt, że na wyświetlaczu miga strzałka sugerująca zmianę biegu w górę można zignorować  :lol: - i z takiej prędkości obrotowej gwałtowne przyspieszenie jest dużo bardziej efektywne. No ale tak czy inaczej to raczej nie jest coś, co robi się często. 

 

Co innego z hamowaniem silnikiem - zjeżdżanie w dół drogą o dość dużym nachyleniu (różnica 400 metrów na odcinku 5 km) zdarza mi się dość często. Bez ręcznej zmiany biegów musiałbym praktycznie cały ten dystans pokonywać z wciśniętym hamulcem, bo w trybie automatycznym bez wciskania gazu samochód pod wpływem grawitacji rozpędza się do takich prędkości, że na pierwszym zakręcie wylądowałbym w lesie poza drogą.  :D Po przełączeniu w ręczny tryb zmiany jadę sobie na drugim bądź trzecim "biegu", na prostych lekko dodając gazu, na zakrętach ujmując, hamulców używać nie muszę. Jak dla mnie działa to znakomicie  :spoko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

 

Witam,

 

Mój post był pod innym tematem, ale nie spotkał się z żadną odpowiedzią, więc zakładam nowy temat.

 

Jak jeździ się CVT. Myślę o kupnie JUKE 1.6 w benzynie (wersja bodajże 117 KM) i waham się pomiędzy 5 biegowym manualem a CVT.

 

Interesuje mnie:

 

  1. Jak jest z dynamiką auta? Szybkie przyspieszanie, szybkie włączanie się do ruchu - to mnie interesuje
  2. Jak z awaryjnością i ew. kosztami napraw?
  3. Czy to prawda, że w tej skrzyni oleju nie trzeba wymieniać?
  4. Tam jest łańcuch czy pasek? 
  5. Czy to prawda, że w trybie sport skrzynia "emuluje" przełożenia biegów? Podobno jest możliwość zrobienia czegoś takiego (w ASO?)
  6. Czy tryb sport w ogóle zmienia charakterystykę pracy skrzyni?
  7. Wybralibyście 5 cio biegowy manual czy CVT?

 

Pozdrawiam

8. Czy można "ręcznie" zmieniać biegi?

 

 

Jako, że jestem "szczęśliwym" a w zasadzie szczęśliwym posiadaczem Qashqaia ze skrzynią CVT pozwolę sobie wypowiedzieć się w tym temacie.

 

ad1) wcześniej jeździłem manualem i wyprzedaznie dynamiczne było trudniejsze niż obecnie gdyż nie interesuje mnie jaki bieg mam - wciskam gaz do dechy i auto swoim najefektywniejszym momentem obrotowym przyspiesza - tak działa CVT. (nie tracę czasu na redukcje, nie puszczam kierownicy tylko cisnę ile wlezie a QQ idzie)

ad2) zrobiłem dopiero 10 000 tym samochodem, QQ ma obecnie 170 000 na liczniku i póki co śmiga jak trzeba, żadnych szarpnięć i dziwnych zachowań - jazda idealnie płynna w całym zakresie. Swoją drogą wszędzie piszą, że naprawy CVT są drogie ale w sumie nie udało mi się nigdzie znaleźć wpisu, że komuś się popsuła taka skrzynia a szukałem kiedyś z ciekawości. Wiadomo jak każda część w samochodzie ma prawo się popsuć. Wszystko kwestia eksploatacji i odrobiny szczęścia

ad3) Tutaj różne serwisy nissana różnie twierdzą nawet tak samo jak specjaliści. Jedno jest pewne, że należy robić inspekcję oleju - jeśli jego stan jest ok to nie wymienia się - jeśli nie można zrobić inspekcji oleju producent zaleca co 90 000 wymianę.  Ja w swoim robiłem inspekcję i olej wygląda jak nówka. 

ad4) według moich informacji w moim modelu jest łańcuch

ad5) u mnie nie ma wyborów trybów pracy...

ad6) jw.

ad7) zdecydowanie ponownie wybrałbym automat i to CVT - komfort jazdy świetny - długa trasa to przyjemność. Zdecydowanie automat innej opcji na przyszłość nie widzę.

ad8) skrzynia ma opcję trybu biegowego (sterowane elektronicznie) wówczas wajchą można na + lub - machać i zwiększać lub zmniejszać biegi - chyba biegów 6 w takim układzie jest ale nie sprawdzałem i nie mam zamiaru nawet tego sprawdzać ;)

Edytowane przez Cyran
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Od tygodnia jeżdżę Jukiem ze skrzynią CVT, ale jakoś nie mogę się przyzwyczaić do jej specyfiki.

Po dodaniu gazu silnik "wyje", a auto nie przyspiesza tak jak powinno. Odgłosy przypominają efekt jakby ktoś dodawał gazu na półsprzęgle przy tradycyjnej skrzyni. Szczególnie odczuwalne jest to przy ruszaniu ze świateł. Dopiero przy obrotach silnika ok. 4 000 przyspieszenie jest w miarę normalne.

Poprzednie auto miało o 20 KM mniej, ale odnoszę wrażenie, że zbierało się lepiej.

Czy tak ma być? Czy ja nie umiem jeździć? Czy się czepiam? A może jednak coś jest nie tak?

Zawsze miałem auta z manualem, stąd może moje zdziwienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Wyje" to normalne w przypadku przekadni bezstopniwej . Tego typu urządzenia w teori się sprawdzają w mieście gdzie nie ma potrzeby gwałtownie przyspieszać. Na austostradę to się nie nadaje.

Wirtualne biegi ... trzeba się przyzwyczaić. Miałem w Z51 , z 3,5 V6 jakoś to działało... ale do normalnego automatu to CVT bardzo daleko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a to ciekawe zy wyje ?????

 

mam obecnie Aklase lift  2005  (zona ma ) i ma skrzynie CVT i jazda to poezja wlasnie nic nie wyje smiga sie jak skuterem dodaje gazu i auto fajnie przyspiesza i dlatego wybralem Juka CVT bo mysle ze kazda skrzynka CVT ma tak chodzic (chyba ze sie myle )

 

CVT jest bezstopniowa na lancuchach i rolkach i przyspiesza w Aklasie juz od dolu wlasnie nie musi wchodzic na obroty 4 tys obrotow wskauje przy tiptronicu jak nacisne gaz mocno

 

bedzie gotowy za miesiac to dam znac Juke CVT 1.6 190 koni

 

mam porownanie do innych automatow np Mini 1.6 automat to dopiero wyje zanim pojedzie ale to nie CVT


teraz zabiles mi klina az sie przerazilem ze Jukiem tak nie bedzie bo wyboru w malych Crosoverach z CVT nie ma poza nowa C-Hr nic

 

a tylko automat CVT wchodzi w gre przy malych pojemnosciach i benzynie


a moze CVT na USA jest inne niz na EU bo np wajcha jest inna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a moze CVT na USA jest inne niz na EU bo np wajcha jest inna

 

 

To nie tak. Z tego co ja wiem to są dwa rodzaje skrzyń CVT - najłatwiej to odróżnić po dźwigni właśnie. Taka wajcha z przyciskiem z boku oznacza skrzynię parowaną z silnikiem 1.6 wolnossącym:

 

maxresdefault.jpg

 

a ta z przyciskiem z przodu - z silnikiem 1.6 DIG-T:

 

autowp.ru_nissan_juke_us-spec_9.jpg

 

Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy to te skrzynie różnią się dramatycznie - ta pierwsza jest fatalna i właśnie kojarzy mi się głównie z wyciem, ta druga moim zdaniem daje radę jako zamiennik klasycznego automatu, a w trybie sport nawet dość śmiesznie symuluje coś w rodzaju szarpnięć przy "zmianie biegów".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasz JUKE to 1,6 benzyna 117 KM i ma dźwignię właśnie taką jak na 1 zdjęciu. ;-( Najwyraźniej będę musiał przyzwyczaić do wycia.

Edytowane przez scoti74
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tej samej skrzyni sa rozne oprogramowania. Czesto producent aktualizuje sam oprogramowanie. Inna sprawa ze to skrzynie "inteligetne" roznie sie zachowuja przy roznym stylu jazdy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CVT 10B i 10D różnią się budową wewnętrzną natomiast 11A to już inna skrzynia. Nazywana też Xtronic CVT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CVT 10B i 10D różnią się budową wewnętrzną natomiast 11A to już inna skrzynia. Nazywana też Xtronic CVT.

 

Czy łopatki przy kierownicy do "zmiany biegów" występują jako opcja w którejś z nich, czy po prostu jedna z tych skrzyń to jest ta wersja z łopatkami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...