Jump to content
Części Nissana - iParts.pl
Sign in to follow this  
Crith

Odcinek 4: Spalanie

Recommended Posts

Crith
Odcinek 4: Spalanie

 

Dlaczego poruszam tak drażliwy temat... bo chodzi mi tu o brzydkie oszustwo :)

 

Na chwilę pisana tego tekstu do wyboru w Polsce mamy X-Traila w wersji benzyna - 1.6 DIG-T 160KM 240 Nm z deklarowanym spalaniem 6.2 l/100 km), oraz 3 wersje diesla - wszystkie to 1.6 dCI 130KM 320 Nm, gdzie spalanie zależy od dodatkowego wyposażenia, czyli biorąc wersję "zwykłą" powinniśmy zużywać 4.9 l/100 km, dobierając skrzynię automatyczną Xtronic, auto zażąda 5.1 l/100 km, a rezygnując ze skrzyni w automacie na rzecz napędu 4x4 komputer powinien pokazać, że 5,3 l/100 km jest wynikiem możliwym do osiągnięcia.

 

Jak to ma się do rzeczywistości? Posiadam wersję 4x4, do tego uważam się za w miarę przyzwoitego ekodrivera. Moje trasy rozkładają się następująco: miasto to około 20%-30% , autostrady koło 20% , reszta to drogi pozamiejskie. No i co ja tu jestem w stanie osiągnąć? Otóż wg komputera pokładowego moje spalane wynosi 5,7 l/100 km... no to nie jest tak źle, przecież nie jeżdżę w warunkach laboratoryjnych ;) Jednak do deklarowanego 5,3 brakuje :) Kto posiada X-Traila w takiej jak moja albo innej wersji, niech napisze własne odczucia

 

A teraz do rzeczy. Niestety w rzeczywistości, gdy uwzględnię moje dotychczasowe zapiski z licznika samochodu i z tankowań z dystrybutora, wychodzi mi w zaokrągleniu 6,2 l/100 km. Tankowania odbywały się na sprawdzonej prywatnej stacji paliw, gdzie zresztą zawsze tankuję i mam do właściciela pełne zaufanie, bo człowiek ten naprawdę długo budował sobie markę w naszym mieście, a dystrybutory nie oszukują, bo zdarza mi się brać paliwo również w kanistry, na których jest zaznaczony poziom 10 l i zgadza się to ze wskazaniem z licznika dm3.

 

Zresztą problem przekłamań został już dostrzeżony przez wielu użytkowników Qashqaia, a w X-Trailu tylko potwierdza się, że to jednak wina oprogramowania. W moim przypadku błąd w granicy 0,6 l / 100km jest, wg mnie dosyć poważnym uchybieniem ze strony producenta. Kto wie czy nie celowym? Oczywiście tematem zajmę się szerzej, każde tankowanie będę dalej skrzętnie odnotowywał, a przy wizycie w serwisie, co nastąpi niebawem bo mi termin gwarancyjny się zbliża, poruszę ten temat z kim się da. Zobaczymy jaka będzie linia obrony :)

Edited by Crith

Share this post


Link to post
Share on other sites
rafiros

Ktoś jeszcze ostatnio wspominał że jeszcze delikatnie oszukuje licznik kilometrów przejechanych - jak by to uwzględnić to oszustwo w spalaniu było by jeszcze większe - ale można to sobie wytłumaczyć , że producent robi to dla nas żebyśmy byli bardziej szczęśliwi patrząc na spalanie z komputera  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
JackSet

Przekłamywanie spalania wg komputera to problem oprogramowania, które szacuje je na podstawie czasu otwarcia wtryskiwczy. Można podobno skorygować wynik o pewien procent w oprogramowaniu.

Na podstawie 4.500 km i i 7 tankowań do odbicia wyszło mi około 0.5 l różnicy więcej niż wskazuje komputer. Uważam to i tak za niezły wynik.

 

Wspomniane przez rafiros'a info o przekłamywaniu liczby przejechanych km nie potwierdzam, ponieważ jest zgodne zarówno z nawigacją jak i Targeo czy inne mapy WWW.

 

Co do 1.6 dig-t jestem mile zaskoczony spalaniem. Niejednokrotnie na trasie do pracy (13 km) komputer wskazuje na koniec 6.5 l (o ile nie było korków po drodze i "czerwonej fali"). Ostatnio na trasie Wawa-Sandomierz-Wawa (500 km z predkościami dopuszczalnymi) średnie spalanie wyszło lekko powyzej 6 l/100 (obliczone na podstawie tankowania). Dodam, że zmieniam bieg lekko powyzej obrotów wskazanych przez komp i staram się unikać obrotów poniżej 1.700 mimo.

 

Na koniec dodam, że poprzedni Qashqai 1.5 dci spalał o około 1.3 l/100 km ON mniej, a myślałem że będzie gorzej (w końcu sporo większy samochód, ale okazuje się zę waga mojej wersji jest podobna jak QQ diesla).


 

Odcinek 4: Spalanie
 
Jak to ma się do rzeczywistości? Posiadam wersję 4x4, do tego uważam się za w miarę przyzwoitego ekodrivera. Moje trasy rozkładają się następująco: miasto to około 20%-30% , autostrady koło 20% , reszta to drogi pozamiejskie. No i co ja tu jestem w stanie osiągnąć? Otóż wg komputera pokładowego moje spalane wynosi 5,7 l/100 km... no to nie jest tak źle, przecież nie jeżdżę w warunkach laboratoryjnych ;) Jednak do deklarowanego 5,3 brakuje :) Kto posiada X-Traila w takiej jak moja albo innej wersji, niech napisze własne odczucia

Crith, jak pewnie wiesz nie jeździsz zgdonie z normą, która odpowiada za wylicznie spalania katalogowego. Cykl mieszany oblicza Nisan wg 2007/715/EC (wyposażenie dodatkowe, stan samochodu, technika jazdy, warunki drogowe mogą mieć wpływ na podane parametry) i tego nie da się powtórzyć w życiu realnym.

 

 

Raz spróbowałem wyznaczyć taką trasę i z grubsza przejechalem ją zgodnie z opisem pomiaru i o dziwo wyszło zgodnie z katalogiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Crith

Crith, jak pewnie wiesz nie jeździsz zgdonie z normą, która odpowiada za wylicznie spalania katalogowego. Cykl mieszany oblicza Nisan wg 2007/715/EC (wyposażenie dodatkowe, stan samochodu, technika jazdy, warunki drogowe mogą mieć wpływ na podane parametry) i tego nie da się powtórzyć w życiu realnym.

 

 

Raz spróbowałem wyznaczyć taką trasę i z grubsza przejechalem ją zgodnie z opisem pomiaru i o dziwo wyszło zgodnie z katalogiem.

 

Normy normami a oczekiwania są też jakie są :) No cóż, mi to się nawet udawało parokrotnie na niektórych przejazdach osiągać wynik 4,2 l /100 km wg komputera, a z górki wcale nie było tylko spokojna jazda w płaskim terenie... wynik nawet był zbliżony na tej samej trasie już trzykrotnie. Jednak nie ma się czym chwalić bo ogólna średnia wychodzi inaczej jak widać :) co gdzieś nadrobimy, gdzie indziej nam zabiorą :) jak to mówią równowaga w przyrodzie musi być ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strider

Koledzy no bez przesady - X-trail pali Wam 6,2 i się martwicie, że nie jest to 5,7? Przecież to jest rewelacyjne spalanie jak na tak duży i pojemny samochód. Mi Micra zwykle pali więcej niż X-trail. ;)

 

Wczoraj przejechałem się późną nocą Meganką i spaliła mi w dłuższej trasie jakoś zdaje się 12 na komputerze... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
JackSet

Koledzy no bez przesady - X-trail pali Wam 6,2 i się martwicie, że nie jest to 5,7? Przecież to jest rewelacyjne spalanie jak na tak duży i pojemny samochód. Mi Micra zwykle pali więcej niż X-trail. ;)

 

Wczoraj przejechałem się późną nocą Meganką i spaliła mi w dłuższej trasie jakoś zdaje się 12 na komputerze... :P

 

Pełna zgoda. Pewnie nikt nie oczekuje ze spalanie bedzie zgodne z katalogiem, a każdy wynik taki sam lub niższy tylko cieszy.

 

Jak porównuję X z moją Almerą 1.5 benzyna 90KM z 2001 ktora paliła nieco więcej  o ok. 0.5 l/100 (a wazyła chyba o 170 kg mniej) to faktycznie jest rewelacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
karibox1

Koledzy no bez przesady - X-trail pali Wam 6,2 i się martwicie, że nie jest to 5,7? Przecież to jest rewelacyjne spalanie jak na tak duży i pojemny samochód. Mi Micra zwykle pali więcej niż X-trail. ;)

 

Wczoraj przejechałem się późną nocą Meganką i spaliła mi w dłuższej trasie jakoś zdaje się 12 na komputerze... :P

Jaka to była Megana?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Crith

Koledzy no bez przesady - X-trail pali Wam 6,2 i się martwicie, że nie jest to 5,7?

W zasadzie nie jest problemem ile pali, tylko to, że komputer oszukuje nas względem stanu faktycznego :) co więcej ma to wpływ na zasięg, bo przy pełnym zbiorniku i tak mniej więcej gdy zostaje 1/4 to wynosi mi on w zaokrągleniu 1080km, a im bliżej rezerwy po minięciu 1/4, zasięg zmniejsza się zdecydowanie za szybko :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
JackSet

W zasadzie nie jest problemem ile pali, tylko to, że komputer oszukuje nas względem stanu faktycznego :) co więcej ma to wpływ na zasięg, bo przy pełnym zbiorniku i tak mniej więcej gdy zostaje 1/4 to wynosi mi on w zaokrągleniu 1080km, a im bliżej rezerwy po minięciu 1/4, zasięg zmniejsza się zdecydowanie za szybko :(

 

 jeśli chodzi o zasięg po zatankowaniu: jest on obliczany na podstawie średniego spalania z pamięci i aktualnego zużycia (pytanie tylko ile wstecz bierze pod uwagę) a nie od jakiegokolwiek kasowania (ale też na pewno nie od ostatniego startu).

Stan paliwa też raczej w przybliżeniu jest określony a nie z dokładnością do 0.1 litra.

 

Im dalej na plus lub na minus aktualne średnie zużycie paliwa odbiega o średniego długoterminowego tym większe odchylenia zasięgu.

 

Widać to doskonale (podam na moim przykładzie) po pewnych prostych obliczeniach (nie myśl ze spędza mi to sen z powiek :icecream: po prostu lubię liczby)

 

tankuję zawsze do odbicia i na ten moment liczę faktyczne zużycie paliwa od początku. Czyli liczba paliwa minus 60 podzielić przez stan licznika  * 100. U mnie jest to obecnie 4650 km i 337 litrów. A zatem mam 7.2 l/100. Przyjmując "oszukanie" na poziomie 0.6 komputer ma w pamięci jakieś 6.6 l/100

Czyli zasięg wynosi 900. A komp pokazał ostatnio 930, więc nie mylę się dużo.

I jeżeli zaraz po zatankowaniu jadę w trasę to zasięg powiększa się (do pewnego momentu oczywiście) a jeśli po tankowaniu jeżdżę po mieście to spada szybciej niż przejechana liczba kilometrów.

 

W końcu to tylko komputer i jakiś algorytm (lepszy bądź gorszy) musiał być napisany. Nie da się przewidzieć wszystkich sposobów jazdy - im mniej szarpane tym bliższy zasięg z kompa temu rzeczywistemu przejechanemu.

 

BTW.  :dribble:  ładny zasięg posiadasz po zatankowaniu (o ile dobrze zrozumiałem ze te 1080 to dla 60 litrów) - czyli 5.5 l/100 a faktyczne pewnie 6.0 l/100 czyli faktyczny zasięg wyniesie ok. 1000 km

Share this post


Link to post
Share on other sites
herson

Nie wiem jak to robicie, ale póki co, u mnie komp pokazuje min 8l/100 i to bylo najniższe z osiągniętych

Share this post


Link to post
Share on other sites
karibox1

Ja pytam jaka to była Megana?

Share this post


Link to post
Share on other sites
JackSet

Nie wiem jak to robicie, ale póki co, u mnie komp pokazuje min 8l/100 i to bylo najniższe z osiągniętych

 

ja mialem najnizsze z kompa 5l/100 - może mam buty lzejsze?

Share this post


Link to post
Share on other sites
karibox1

jakby co nie ma megany chyba, że rs, która by spaliła średnio 12.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strider

jakby co nie ma megany chyba, że rs, która by spaliła średnio 12.

 

Jest - przecież właśnie o niej napisałeś... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
kubalon

Wprawdzie nie mam T32 ale tak czytam wypowiedzi i potwierdzam komp. oszukuje bezczelnie, u mnie o dokładnie 1 litr, przeliczam na piechotę po każdym tankowaniu i tak wychodzi biorąc pod uwagę średnie a nie tymczasowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strider

Wprawdzie nie mam T32 ale tak czytam wypowiedzi i potwierdzam komp. oszukuje bezczelnie, u mnie o dokładnie 1 litr, przeliczam na piechotę po każdym tankowaniu i tak wychodzi biorąc pod uwagę średnie a nie tymczasowe.

 

Tak tylko widzisz to nie jest tylko przypadłość T32 - powiem szczerze, że nie przypominam sobie samochodu, który by nie "oszukiwał".

Share this post


Link to post
Share on other sites
kubalon

Masz niewątpliwie rację każdy przekłamuje ale nie spotkałem się z aż taką różnicą a parę autek miałem i rozbieżności były w granicach 0,5 l

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strider

Masz niewątpliwie rację każdy przekłamuje ale nie spotkałem się z aż taką różnicą a parę autek miałem i rozbieżności były w granicach 0,5 l

 

Trzeba przyjąć zasadę ogólną - X-trail pali dokładnie tyle ile się mu wleje! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
kubalon

Jak i każdy inny :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites
karibox1

no może, ale to rzadkie autko...

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
kubalon

Ale kierowcy twardzi  :devil:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strider

no może, ale to rzadkie autko...

 

Czy ja wiem? Sporo się tego widuje w sumie... Generalnie autko niesamowite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JackSet

Hej Crith rozumiem ze wakacje ale cos bys tam napisał w dzienniku :icecream:

 

BTW. w kwestii spalania - ciekaw jestem jak u Was

 

Jestem (niestety po) już po 3 wyjadach wakacyjnych 2 x 1.000 km nad morze i 800 km w Beskidy (total 8435). Spalanie na razie zadawalające - średnia od początku spadła do

6,91  l/100 km

łacznie zalałem 586 litrów (w tym 5 litrów było jak odbierałem) - przy cenie 4.35 za literek daje 30 gr za km.

 

Ciekaw jestem jak ma się to do ON. Poprzednio QQ 1.5 dci spalał mi okolo 1.2 litra mniej. A jak to wygląda w 1.6 dci obecnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strider

Hej Crith rozumiem ze wakacje ale cos bys tam napisał w dzienniku :icecream:

 

BTW. w kwestii spalania - ciekaw jestem jak u Was

 

Jestem (niestety po) już po 3 wyjadach wakacyjnych 2 x 1.000 km nad morze i 800 km w Beskidy (total 8435). Spalanie na razie zadawalające - średnia od początku spadła do

6,91  l/100 km

łacznie zalałem 586 litrów (w tym 5 litrów było jak odbierałem) - przy cenie 4.35 za literek daje 30 gr za km.

 

Ciekaw jestem jak ma się to do ON. Poprzednio QQ 1.5 dci spalał mi okolo 1.2 litra mniej. A jak to wygląda w 1.6 dci obecnie?

 

Spalanie eleganckie według mnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
herson

Spalanie eleganckie według mnie.

Fakt, ale u mnie też spadło..... do 8,1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×