Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[N15 1.4 87KM GA14DE FL 98] Nie odpala.


limo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Objawy: ostatnio nie chcial odpalic po deszczu. Rozrusznik kreci a silnik nie odpala. Spaliny śmierdzą jajami. Kontrolka Check Engine sie zaswieca a jak krece dalej to pulsuje. Słychać dziwne ciche stukniecie na sam koniec. Przed awaria mialem metaliczny terkotanie (pewnie rozrzad), ale jezdzilem tak z miesiac/dwa.

0. Samodiagnostyka (metoda na zworę) = 55 (brak błędów)
1. Aku doladowane. Napiecia wydaja sie w normie. Sprawdze jeszcze pozyczajac prad od sasiada.
2. Pompa paliwa - slychac pompe paliwa (zasilanie jest).
3. Immobilizer NATS: po przelaczeniu stacyjki na zapłon (IGN) kontrolka CHECK ENGINE nie pulsuje jak na filmie z YT. Dioda NATS gasnie i slychac przekaznik po paru sekundach.
4. Swiece i filtry wymieniane rok temu (symboliczny przebieg zrobiony w tym czasie).
5. Kable zapłonowe: rezystancja kabli w normie. Przepiec nie widziałem spryskujac zraszaczem.
a) kopulka i palec wymienione na nowe. Aparat zaplonowy
b) kondensator (zmierzone 2,2uF) - wizualnie brak pekniec i przebarwien
c) cewka bez uszkodzen mechanicznych - podaje iskre wyraznie widoczna na ponad cm, ale dopiero widze na drugiej fajce od strony rozrzadu (3 cylinder). Na pierwszej fajce (1 cylinder) iskry jednak nie widzialem. Podmienilem kabel z 3 cylindra za ten pierwszy myslac, ze odpalenie tego pierwszego jest kluczowe, ale nic to nie zmienilo.
d) napiecie 12V na złączu aparatu jest

Strzelam na rozrzad (wyciagniety lancuch/wytarty napinacz do wymiany i pewnie dlatego nie moze odpalic) albo katalizator. Z drugiej strony fakt, ze pojawiło sie to po deszczu moze wskazywac na cewke, czujnik CPMS lub wlasnie ten kondensator (pomimo, ze niby trzyma parametry) lub cos z wiazka. Co myslicie?

Dzis zrobilem dodatkowe sprawdzenie na podladowanym aku przez noc (pogoda sie zmienila i dzis jest mokro):
1. Aku: na podpietym napiecie 12.5V (spada do 11.5V przy kreceniu).
2. Pompa paliwa: strumien paliwa nie leci przy kazdym kreceniu (robilem przerwy w kreceniu silnikiem). Sprawdzone takze bez filtra. Nie wiem, czy to normalne, czy ECU lub immobilizer blokuja doplyw paliwa na jakiś czas. 
3. Swiece: mokre. Na podpietej swiecy do fajki brak iskry na kazdym z cylindrów.
4. Kable: na kablach tez brak iskry miedzy srubokretem wlozonym w fajke a pokrywa silnika.

Takze wrocilem do punktu wyjscia. Dodam, ze wczoraj wysuszylem suszarka dwa moduly tj. cewke i CPMS zanim zamontowalem aparat zapłonowy i robiłem proby.
Ostatnio zmieniony 27 sty 2019, 2019 14:20 przez limo, łącznie zmieniany 1 raz.
Edytowane przez limo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jezeli swiece sa mokre to wskazuje na to ze paliwo dochodzi. Mi sie zdaje ze immobilizer blockuje wlacznie aparat zaplonowy. To dziwne. Jezeli cewka ma wyrazna iskre, dlaczego ta nie dochodzi do fajek? Iskra jest caly czas taka mocno wyrazna czy ustepuje? Wyciagnij swiece, wloz w fajke, przyloz do masy i niech ktos drugi zapala samochod. Sprawdz pokoleij czy jest mocna iskra. Jezeli tak to podlacz pompe paliwa na krotko. Jezeli ona pracuje odpowiednio to cos z doplywem powietrza jest nie tak. 

Jezeli nie bedzie iskry to moze byc tez uszkodzony czujnik walku rozrzadu lub korbowego. Moze tez ich wtyczki i kable warto sprawdzic.

 

Edytowane przez Smok_DW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymienione: kopułka, palec , cewka. Nadal brak iskry na swiecach. Wyciagnalem kondensator na zewn (brak masy) i nie widzialem roznicy. Mozliwosci jakie zostaja: czujnik polozenia walu (zamowilem) -> ECU lub NATS

Co mnie dziwi, ze po kilkunastu kręceniach zarowki przygasaly na dwoch aku, wiec moze jednak rozrusznik kreci, ale nie do konca. Rozumiem, ze prad rozruchu jest spory, ale chyba nie az tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozrusznik nie ma nic wspolnego z brakiem iskry. Gdy rozrusznik jest uszkodzony to z reguly mozna tez to uslyszec. Najpierw sprawdz czujnik potem pomyslimy dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem, ze nie ma, ale to przygasanie świateł przy sprawnym akumulatorze to typowy objaw.

Aktualizacja: 
W wielkich bólach odpalił tzn. prawdopodobnie silnik był zalany, bo na początku odpalił tylko po dodaniu gazu i na dwa gary, więc zalecam odkręcenie świec i ponowne wkręcenie. Powodem był uszkodzony moduł położenia wału RSB57. Po jego otwarciu czujnika jeden zielony komponent dwupinowy SMD 205 (Zener???) na ścieżce od enkodera odkleił się od padów i być może dlatego wpływ pogody (deszcz). Szczęśliwie całość jest zalana "conformal coatingiem" przypominającym żel do włosów, więc można wszystko pomierzyć i polutować albo w ogóle usunąć tę substancję uważając na aluminiowe połączenia typu "wire bond", które są dość delikatne.

Information on the 7-pin distributor Nissan. 
Ignition module in it - RSB-57 
Ignition Coil - CM1T-227 
Gland size d * D * B - 12x22x7, very common, but according to GOST 8752-79 does not happen. 
NSK 6000DU bearing. Russia 180100. Size: d * D * B - 10x26x8 
Capacitor 0.47mF, better - 2.2 mF - non-polar (not “electrolyte”) 


7 pin pinout with colors: Assignment, colors: Primary / bar. 
1- + 12v for switch power supply - thick gray / red 
2- Pulses for ECUs at input 31 and 40 - thin gray / red. 
3- Input pulses from output 1 of the ECU to the switch. White black. 
4- By weight. Black White. In the distributor with the mass is not connected! 
5- Signal from DPRV to input 3 of the ECU. Pulses with an amplitude of 5 volts. Thin blue. 
6- + 12v on power DPRV. White Red. 
7- Mass. The black. Connected to the distributor case. 
A switch (pins 1-4) and a DPRV (pins 5-7) are installed in the RBS-57 Ignition Module. They are in no way (even by wires to ground 4 and 7) connected to each other.

Edytowane przez limo
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli problem rozwiazany. Almera odzyla. Gdzie zamocowany jest ten modul? Masz moze fotke? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

W N15 po liftingu jest 7-pinowy moduł zapłonowy Hitachi D4T97-02 (Nissan OE: 22100-2N300).

Manual serwisowy (strona 15): EC_7_pin.pdf

fe4a4a1s-960.jpg

image.thumb.png.1847c86fcb8e01e7b26289e22ed63543.png

Sygnały na wtyczce idącej do 7-pinowego gniazda:

[1]-[2]-[3]-[4]-[5]-[6]-[7]

1- + 12v for switch power supply - thick gray / red
2- Pulses for ECUs at input 31 and 40 - thin gray / red.
3- Input pulses from output 1 of the ECU to the switch. White black.
4- By weight. Black White. In the distributor with the mass is not connected!
5- Signal from DPRV to input 3 of the ECU. Pulses with an amplitude of 5 volts. Thin blue.
6- + 12v on power DPRV. White Red.
7- Mass. The black. Connected to the distributor case.
A switch (pins 1-4) and a DPRV (pins 5-7) are installed in the RBS-57 Ignition Module. They are in no way (even by wires to ground 4 and 7) connected to each other.

Zamienniki aparatu zapłonowego: http://www.niparts.com/s_4C2FAF/221002N300.html

Jak poprawnie rozebrać aparat zapłonowy w celu wymiany uszczelnienia:

Objawy: wyciek oleju z wału do wnętrza aparatu.

Uwagi:

1. To jedyny film na YT, gdzie rozebrano to poprawnie (na innym filmiku facet (Amerykanin) zrobil to zle i uszkodził blokade trzpienia), czyli delikatnie wybijamy i wyciągamy trzpień od wewn. strony obudowy na zewn. w kierunku wału.

2. Zanim odkręcicie cały aparat trzeba markerem olejowym zaznaczyć pozycję aparatu zapłonowego. Inaczej będziecie musieli ustawiać kąt wyprzedzenia zapłonu na nowo a to wymaga lampy stroboskopowej i widocznego markera na kole pasowym (od strony rozrządu, czyli po lewej stronie silnika):

2. 14m:26s: Montaż metalowej tarczy enkodera: przy montażu ważne jest, aby wycięcie w kształcie kwadratu było pierwsze w kierunku ruchu wskazówek zegara!!!.

3. 20m:07s: "chica luna" - mały księżyc / "luna grande" - duży księżyc, czyli istotna jest prawidłowa orientacja wycięcia nasadki względem wału.

Części składowe aparatu zapłonowego Hitachi D4T97-02 (Nissan OE: 22100-2N300):

Uwagi: część z tych części te możecie znaleźć w aparatach zapłonowych (różnią się obudową z aluminium) do Hondy Civic oraz Toyoty. Ten sam model aparatu zapłonowego jest w Nissanie B14 Tsuru, Sentra itd.

secimg.163.0134.png

1. Kopułka.

W przypadku pęknięć kopułka oraz zużytych (wytartych) styków kopułka powinna zostać wymieniona. Warto tez wypiac kable zapłonowe i sprawdzić gniazda kopułki - gromadzi się na nich biały nalot (coś jak kamień w czajniku).

Na zdjęciu typowe zużycie (wytarte) styki kopułki i pęknięcie obudowy w okolicy mocowania:

f9241a6s-1920.jpg

56a41a6s-1920.jpg

1da41a6s-1920.jpg

 

Oryginał - Nissan OE: 22162-78C00 (w komplecie z uszczelką i 3 śrubami)

7daf61ds-960.jpg

baf61ds-960.jpg

Zamiennik: https://e-autoparts.pl/kopulka-aparatu-zaplonowego-p-1989551.html

  • JPN 10E1033

2. Palec rozdzielacza iskry.

Oryginał - Nissan OE: 22157-72B00 (w komplecie ze śrubą mocującą)

Uwagi do 1 i 2:

1. Zamienniki odbiegają od oryginału:

- oryginalna kopułka Nissan OEM ma uszczelkę gumową oraz wyprofilowane wycięcia, jeżeli chodzi o krawędzie przylegające. Zamienniki są płaskie bez wyżłobień oraz nie mają uszczelki.

2. JPN 10E1033 to jedyny zamiennik, który pasuje do aparatu zapłonowego Hitachi D4T97-02 (Nissan OE: 22100-2N300). Inne zamienniki np. BluePrint nie będą pasować.

 

3. Cewka zapłonowa Hitachi CM1T-227 (nr OE: 224480-M300, 22433-F4302)  - element na dole zdjęcia

Oryginał: https://www.amayama.com/en/part/nissan/224480m300

Zamienniki:

Esen SKV 03SKV235, Bremi 20390, Mobiletron CN-01, Beru ZS236

https://www.czesciauto24.pl/search?keyword=224480-M300

https://www.czesciauto24.pl/oen/22433f4302

Janmor JM5319: https://www.iparts.pl/czesc/cewka-zaplonowa-janmor-jm5319,0-397-jm5319-1617140.html

NTY ECZ-NS-011: https://allegro.pl/oferta/cewka-zaplonowa-nissan-almera-n15-1-4-1-6-95-00-7128437935

Uwagi:

1. W Europie moduł ten jest nierozbieralny i tej cewki nie zakupicie w ASO.

2. Jako, że Nissan używa tych samych części dlatego widnieją dwa nr OE (pierwszy jest z N15 a drugi z całkiem innego modelu Nissana).

3. Oryginalna cewka jest cięższa (więcej blachy transformatorowej).

Diagnostyka cewki:

Najpierw sprawdzamy obudowę cewki, czy nie ma pęknięć. Sprawdzamy też wnętrze aparatu, czy nie ma nalotu, sadzy co może świadczyć o przebiciu cewki, czyli część napięcia idzie na aluminiową obudowe aparatu. Jeżeli mamy podejrzenie przebicia można podłożyć cienką kartkę papieru między obudowę a cewkę. W razie przeskoku iskry kartka powinna się wypalić w miejscu przebicia.

1. Pomiar rezystancji uzwojenia (nie jest to 100% metoda!!!).

Cewka ma dwa uzwojenia pierwotne (primary) oraz wtórne (secondary), gdzie górny zacisk (+) jest połączony wspólnie do napięcia zasilającego IGN +12V. Dolny zacisk uzwojenia (-) pierwotnego jest załączany tranzystorem mocy sterowanym z głównego modułu ECU. Dolny zacisk uzwojenia wtórnego (bolec w kominku) jest podłączony do  palca rozdzielacza skąd generowana jest iskra (wysokie napięcie rzędu kV) idąca na bolce idące do styków kopułki a następnie przewodów zapłonowych i świec.

Rezystancja uzwojenia pierwotnego mierzona między 2 pinami idącymi do konektorów (w tym pomarańczowy plastiku):  ok. 1 Ohm (u mnie 0,65 Ohm)

Można ją też zmierzyć pośrednio na 7-pinowym złączu (gnieździe):

od strony chłodnicy [7]-[6]-[5]-[4]-[3]-[2]-[1] od strony kabiny

mierząc rezystancję między pinami 1 i 2.

Rezystancja uzwojenia wtórnego między pinem po prawej stronie od strony kominka a sprężynka / bolcem w kominku: ok 10 kOhm (u mnie 9,24 kOhm)

2. Metoda z użyciem diagnoskopu samochodowego / oscyloskopu i sondy prądowej (niestety mało, który mechanik w ogóle o niej wie):

W skrócie, gdy cewka jest wadliwa zbocza (mierzonego prądu przepływającego przez cewkę) nie są prostokątne. Przebieg przypomina ładowanie kondensatora.

 

4. Metalowa tarcza enkodera (przy montażu ważne jest, aby wycięcie w kształcie kwadratu było pierwsze w kierunku ruchu wskazówek zegara!!!). Patrz manual serwisowy sekcja EC (Engine Control), strona 94 - rysunek SEF194N -> pozycja pierwszego cylindra).

5. Czujnik położenia wału Hitachi RSB-57.

Oryginał można poznać po brązowej emalii na kwadratowej kopułce i białym kodzie oraz 7-pinowym złączu, gdzie piny są platerowane złotem. Zamienniki mają czarną kopułkę oraz aluminiowe piny.

Zamienniki:

NTY EMZ-HD-000 : https://allegro.pl/oferta/modul-zaplonowy-nissan-almera-n15-1-4-1-6-95-99-6756319022

image.thumb.png.f8d28306272f3ea9c0d35200b656ced9.png

Element, który odpadł od padów to ten biało-szary komponent (dolny rzad, trzeci pin od lewej, nad czarnym kwadratem):

5cff79ds-960.jpg

Sprawdzenie tranzystora mocy:

Tranzystor jest typu NPN i go możemy sprawdzić mierząc rezystancję między pinami lub/i użyć testu diody: https://www.fluke.com/en-us/learn/best-practices/test-tools-basics/digital-multimeters/how-to-test-diodes-using-a-digital-multimeter

Uproszczony schemat zastępczy:

bipolarne.gif

Baza tranzystora (B) jest podłączona do pinu 3 aparatu zapłonowego (strona 15 EC-7pin.pdf).

Emiter tranzystora (E) jest podłączony do pinu 4 sterowanego przez ECU i podlączonego do masy GND.

Kolektor tranzystora (C) jest podłączony do dolnego zacisku (-) uzwojenia pierwotnego cewki.

Rolą tranzystora jest załączanie oraz wyłączanie uzwojenia pierwotnego, czyli zwiera je lub rozwiera względem masy.

 

6. Kondensator 2.2uF/250V (250/2.2 R80V H) - zamontowany pod modułem czujnika położenia wału Hitachi RSB-57.

Diagnostyka:

1. Sprawdzamy obudowę pod względem uszkodzeń mechanicznych (pęknięcia, osmolenia itp).

2. Mierzymy pojemność multimetrem.

 

Diagnostyka aparatu zapłonowego:

W miejsce PowerProbe można użyć zwyķłego próbnika i podpiąć pod masę. Napięcie na dolnym zacisku (-) uzwojenia pierwotnego będzie oscylować między 12V a 0V (tranzystor jako przełacznik rozwarty/zwarty).

 

Diagnostyka kabli zapłonowych: sekcja MA (Maintenance), strona 26

1. Mierzymy rezystancję kabli między fajką a wtykiem (weryfikacja samych kabli).

2. Mierzymy rezystancję kabli między fajką a stykiem od wewn. strony kopułki (weryfikacja, czy mamy dobry styk między kablem a stykiem kopułki - w przypadku zaśniedziałych styków wyjdzie różnica).

Rezystancja kabli powinna maleć, czyli im krótszy przewód zapłonowy tym niższa rezystancja.

Cylinder 1: 11 kOhm

Cylinder 2: 10 kOhm

Cylinder 3: 8 kOhm

Cylinder 4: 6.5 kOhm

Edytowane przez limo
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 lata później...

Aktualizacja: przy montażu popełniłem poważny błąd, który się zemścił z czasem (samochodem zaczelo szarpac, az w koncu stanal na drodze). Do palca rozdzielacza iskry była dołączona nowa śruba, której nie użyłem (przykręciłem palec starą i się odkręciła od obrotów wału - na szczescie nie uszkodzila dystrybutora). Wniosek: jezeli w komplecie dostajecie srube to nie bez powodu.

Edytowane przez limo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...