Jump to content
Części Nissana - iParts.pl
Rafal20047

Wahacz

Recommended Posts

Rafal20047

Witam. Mam pytanie czy w nissan Qashqai j10 2007r wahacz dokręcić po opuszczeniu auta czy nie ma to znaczenia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
stuff1000

Wahacze zawsze dokręcamy po opuszczeniu auta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rafal20047

Napewno bo mechanik powiedział że tuleje są proste i przy tym wahaczu nie trzeba opuszczać auta 

Share this post


Link to post
Share on other sites
polo32

Mechanik dba o swoją kieszeń a nie o Twoją (prędzej przyjedziesz). Dokręcenie wahacza stabilizuje gumę tulei w określonym położeniu. Dokręcenie jej pod ciężarem samochodu zmniejsza zakres jej pracy (wydłuży żywotność).

PS. Proszę moderację o przeniesienie tematu do odpowiedniego działu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kazik_R52
Posted (edited)

jeśli to ten wahacz to dokręcamy go jak chcemy i nie ma to znaczenie na trwałość, generalnie to rozpoznajemy to po położeniu tulei gumowych i zakresu ich pracy, i tu mamy ciekawostkę, bo jest tuleja pozioma, z którą wahacz powinniśmy dokręcać pod obciążeniem, ale wnioskuje (nie znam zawieszenia QQ), że jest ona przykręcana 2 śrubami na stałe, bez możliwości ingerencji w położenie,  więc sposób przykręcania całego wahacza jest dowolny  .............warto zwrócić uwagę (widać to na foto), że tuleje w tym wahaczu są kierunkowe, gdyby ktokolwiek kiedyś chciał je wymieniać............ z budowy tego wahacza widać iż największe siły są na tulei pionowej tylnej i ona teoretycznie najszybciej powinna ulegać zniszczeniu.    

3c694d944e3392550f942df54007

Edited by Kazik_R52

Share this post


Link to post
Share on other sites
polo32

W tym przypadku zgodzę się co do tulei pionowej. Zwróciłbym jednak uwagę na widoczną na foto i na rys. poniżej - tuleję poziomą przykręcaną na dwie śruby do ramy pomocniczej i jej późniejszy zakres pracy podczas jazdy: 

http://nissan4u.com/parts/qashqai/el_j10e/2006_12/type_1/axle_suspension_and_steering/front_axle_and_front_suspension/illustration_1/  

Dokręcenie jej na odprężonym zawieszeniu, spowoduje że guma będzie skręcona (nie mówiąc, że ciężko ją w tym położeniu przykręcić). Stąd w późniejszym czasie mogą pojawić się nieokreślone stuki w zawieszeniu. Dlatego zawsze dokręcam śruby zawieszenia pod obciążeniem (takie moje widzimisię i odstępstwo od teorii) :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kazik_R52
Posted (edited)

Nieprawda, tuleja pozioma jest przykręcana na stałe , nie mamy możliwości zmiany jej polozenia, wedle sposobu przykręcania , poniżej przykład wahacza który przykręcamy pod obciążeniem. Niech się wypowie ktoś jeszcze kto ma doświadczenie , żeby zweryfikować kto ma racje. Z reguły łatwiej też dokręcić tuleje w warunkach garażowych jak koło zdjęte, czyli auto nieobciążone 

https://images.app.goo.gl/VXnG5aGbGS46kSjt8

992696444017ad91149eed24b43c-.jpg

Edited by Kazik_R52

Share this post


Link to post
Share on other sites
cezzar1

Macie problem... Aby zamontować wahacz do QQ J10, trzeba i tak go ustawić w poziomej pozycji i w tej pozycji go dokręcić. Dopiero potem odgiąć wahacz w dół i włożyć sworzeń do zwrotnicy. A to zdjęcie powyżej, to nie jest wahacz QQ.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rafal20047

Dzięki za pomoc. Ale dalej nie mam konkretnie powiedziane czy mogę dokręcić wszystko na podniesionym aucie. Dzięki za odpowiedzi. I cierpliwości. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kazik_R52
3 hours ago, cezzar1 said:

 A to zdjęcie powyżej, to nie jest wahacz QQ.

Ales Ty spostrzegawczy, dokładnie napisałem że to przykład wahacza którego trzeba dokręcać pod obciążeniem , a na górze dałem zdjęcie konkretnego wahacza z QQ I napisałem dlaczego można go przykręcać na podnosniku

Rafal wszystko wytłumaczone możesz dokręcać na podniesionym aucie ..... Dokręcając tuleje poziomą w tym aucie nie masz wpływu na jej położenie w czasie pracy...

Edited by Kazik_R52

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rafal20047

Nie znam się. Dzięki za pomoc. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
polo32

Róbcie jak uważacie - ja cukierka zawsze dokręcam po postawieniu na kołach, w jego neutralnym położeniu. Czasami z kanału widać jego przemieszczenie się w otworach (niewielkie ale jest) - co będzie miało wpływ na geometrię. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kazik_R52

Rafal jedna i druga metoda montażu dla tego wahacza jest poprawna,

pytanie brzmiało czy można po opuszczeniu , owszem można, a nawet może być łatwiej jeśli w warunkach domowych, czyli lepsze dokręcenie, wygodniejsza praca, ja bym osobiście dokręcał bez koła

nie słuchaj też że Ci się zbieżność w twoim konkretnym aucie przestawi bo skręcasz bez obciążenia, to bzdura

jakikolwiek luz techniczny śruba/otwór czy ma wpływ na zbieżność ?, nie ,  jest to marginalne/żadne - jaki nie wybierzemy sposób należało by sprawdzić zbieżność, przedtem inne elementy jak końcówki drążków kierowniczych, itd... to jest prawidłowa praktyka mechanika zawodowca, dbamy o pozostałe elementy, opony.

twierdzenie , że te luzy techniczne spowodują przestawienie się zbieżności jest nieznajomością tematu, wskutek wypracowania elementów zawieszenia już powstają odchylenia w zbieżności, a już totalną głupotą jest, jeśli ktoś myśli, że tak ustawiając zbieżność (pod obciążeniem) doprowadza się do identycznego stanu jak producent wyprodukował/wycentrowania w otworze śruby, ha ha ha.

Zawieszenie w fabryce nie jest skręcanie pod jakimiś obciążeniu na kołach, maszyna to składa jako element niezależny, bez żadnego obciążenia, skręcane są elementy z prawidłowym ustawieniem tulei, wedle sanek/ramy, itd... potem całe zawieszenie jest przykręcane do nadwozia, na końcu praktycznie koła. Czyli nawet jak dokręcamy na kołach, to nie jesteśmy w stanie doprowadzić, żeby śruby w otworze wycentrowały się identycznie z fabryką, bo działają dodatkowe siły/obciążenia. 

 

 

    

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rafal20047

Dziękuję za zainteresowanie i odpowiedź na pytanie 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×