Jump to content
Części Nissana - iParts.pl
magikmajster

Klimatyzacja - czujnik temperatury parownika

Recommended Posts

magikmajster

Witam Forumowiczów,

Zagościły u nas upały i oczywiście jak nie miała kiedy padła mi klima. Problem leży najprawdopodobniej w elektronice ale opiszę po kolei. Otóż pewnego słonecznego dnia kiedy już nie szło już wytrzymać w trasie bez klimy (używam sporadycznie ze względu na ciągle problemy zdrowotne) odpalam klimę ustawiam na 19 stopni i ku mojemu zdziwieniu zauważam że jest mi jeszcze cieplej niż przy otwartych oknach. Szybka wizyta w lokalnym serwisie sprawdzenie ciśnienia czynnika w układzie - diagnoza jest ok (ubyło jakieś 15%) profilaktycznie uzupełniłem do 100% (chyba 430 gram), test i nadal nic, sprężarka się nie załącza. Sprawdzam bezpieczniki - są ok, sprawdzam napięcie na kostce zasilania sprężarki i mamy brak napięcia. Ok więc mam już pewien trop. Profilaktycznie dla sprawdzenia działania sprężarki podłączam 12V z zasilacza i sprężarka rusza klima działa.

Na podstawie wykrytej usterki idę dalej po nitce do kłębka. Podejrzenie pada w pierwszej kolejności na czujnik ciśnienia czynnika w układzie. A więc sprawdzam w znajomym warsztacie na testerze i napięcie jest. Sygnał z czujnika jest analogowy więc dla sprawdzenia czy sygnał daje poprawny zakres podpinamy potencjometr i kręcimy dając różne napięcie. Dalej nic sprężarka ani drgnie. Podejrzenie pada więc na dwa elementy komputer silnika (tam sygnał jest przekazywany z czujnika ciśnienia i dalej po CAN do sterownika nawiewu/klimy) i na sam sterownik od klimy. Z racji że dysponuję drugim takim samym QQ przepinam sterownik nawiewu/klimy i sprawdzam. Dalej nic. Zostaje więc komputer silnika (ale nie sądzę że to jest problemem) lub czujniki temperatury. Z racji, iż jest ich trochę w QQ z automatyczną klimą dzwonię do ASO żeby zapytać o cenę testu komputerem. Na pytanie co się dzieje opowiadam całą powyższą historię i pan serwisant kwituje że tutaj komputer nic nie pomoże bo czujniki klimatyzacji w QQ nie są odczytywane przez komputer serwisowy (Japońce po prostu olali diagnostykę tego układu) i proponowana mi jest manualna weryfikacja czyli mniej więcej to co sam robię tylko za kilka ładnych stówek. Nie zrażony tą kwestią nie poddaję się jeszcze i chcę powalczyć. W pierwszej kolejności biorę na warsztat czujnik temperatury parownika. Rozbieram boczki przy kanale oglądam wiję się jak wąż żeby coś tam zobaczyć, macam co niewidoczne ale za chiny nie mogę namierzyć tego czujnika. I tutaj do Was pytanie drodzy forumowicze czy ktoś już miał styczność z tym osobliwym czujnikiem i wie gdzie można znaleźć, czy ja patrzę na coś co jest wprost przed moimi oczyma i nie zdaję sobie sprawy że to jest czujnik czy może trzeba tam coś więcej porozkręcać żeby się do niego dostać. Będę wdzięczny za podpowiedź w kwestii tego czujnika jak również ogólnie w tym temacie. Za tydzień zapowiadają powrót upałów i chciałbym ogarną ten temat bo jazda przy 38 stC  (miałem okazję) bez klimy nie należy do przyjemności.

Share this post


Link to post
Share on other sites
stuff1000

Sprawdzałeś przewód który idzie od kompresora do puszki czy nie jest gdzieś przerwany ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster
Posted (edited)

Tak przewód jest ok, był sprawdzany jako pierwszy

Co więcej za tym że jest to najprawdopodobniej czujnik temperatury parownika świadczy fakt, że jak się przyłoży dłoń do tych rurek przy parowniku (doprowadzających/odprowadzających czynnik) to pomimo, iż nie działa sprężarka są one bardzo ciepłe a nawet gorące wg mnie czujnik daje sygnał niskiej temperatury na parowniku i przez to cały czas działa nagrzewnica która ogrzewa parownik a tym samym stojący czynnik co własnie można wyczuć na tych aluminiowych przewodach.

Dzisiaj byłem jeszcze u jednego elektromechanika który bardzo niechętnie mówił o zabraniu się za to bo twierdzi że czujnik temp parownika jest dostępny tylko po jego wymontowaniu a żeby to zrobić to najprawdopodobniej  trzeba rozkręcić pół kokpitu. Czy ktoś z Was miał może (nie)przyjemność wymieniać sam parownik lub widział jak jest z podejściem do niego. Czy rzeczywiście jest aż tak skomplikowany jego demontaż?

Edited by magikmajster

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster
Posted (edited)

Znalazłem jeszcze takie fotki w necie całej dmuchawy zaznaczyłem gdzie najprawdopodobniej jest parownik a więc w jego okolicy powinien być czujnik przeciwoblodzeniowy

Czy to może być to białe ustrojstwo obok parownika? Ma ktoś jakiś pomysł?

 

 

 

 

nagrzewnice-klima3.JPG

nagrzewnice-klima2.jpg

nagrzewnice-klima1.jpg

Edited by magikmajster

Share this post


Link to post
Share on other sites
cezzar1
Posted (edited)

To, co pokazałeś na ostatnim zdjęciu, to rzeczywiście czujnik temperatury za parownikiem w Renault i w takim kształcie czujnik jest w J11. W J10 chyba wygląda inaczej. Jest to element zaznaczony niebieską ramką:

aaaa.thumb.JPG.652ec436ff5b6e261bdbc513e5982af7.JPG

bbbb.thumb.JPG.d790fe42f7ac3f978911eeaeefb4193a.JPG

cccc.thumb.JPG.dae222093a27b9eafb589daa19c684ac.JPG

Wg mnie jest to w zaznaczonym miejscu, czyli prawa strona, na dole:

dddd.thumb.JPG.957283bd8862904196462ee4efc6d4db.JPG

Edited by cezzar1

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster

Cezzar1 bardzo dziękuję za podpowiedź, schemat oraz nr seryjny. Wymotuję z mojego drugiego QQ i będę sprawdzał czy to ten element zawiódł. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster

Wczoraj czytając forum natknąłem się jeszcze na ciekawy post opisujący jak wejść do trybu diagnostyki klimatyzacji poprzez sterownik (panel sterujący) automatycznej klimatyzacji. 

Otóż przekręcamy kluczyk stacyjki tak żeby pojawiły się kontrolni na pulpicie (nie uruchamiając zapłonu). Przytrzymujemy przycisk ON/OFF wentylatora przez 5 sek. Zapalą się wszystkie diody na panelu sterującym. Kręcąc lewym pokrętłem zmieniamy poszczególne tryby które wyświetlają się na prawym wyświetlaczu temperatury.

I tutaj pytanie, u mnie kręcąc pokrętłem pojawiają się numery 2, 3, 41, 51, (w trybie 51 kręcąc pokrętłem prędkości wentylatora można przejść do trybu 61 a jego funkcje opisane zostały w innym poście dotyczącym regulacji czułości czujnika temperatury wewnętrznej)

Natomiast mnie interesuje co oznaczają numery 2, 3, 41 (kiedy wyświetla się ten tryb załącza się wentylator). Czy są to kody błędów? W innym znowu poście znalazłem opis błędów z nissana Pathfinder R51 ale numery powinny być wyświetlane w inny sposób np 02 a nie 2 poza tym nie ma kodu 03.

Czy ktoś próbował coś z tą diagnostyką klimatyzacji w QQ? Czy możliwe jest zdiagnozowanie uszkodzonego czujnika w tym trybie?

Dodam jeszcze że przy temperaturze zewnętrznej np 18 stC ustawiając nawiew na 16 stC wyczuwam ewidentnie iż leci cieplejsze powietrze niż otoczenie (aczkolwiek różnica nie jest duża). Może ktoś coś podpowie w tym temacie? może to nie jest czujnik parownika jak dotąd podejrzewałem?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
MirekCC

Jak jechałem do serwisu z klimą z której nie wydobywał się żaden powiew pomimo maksymalnej pracy wentylatora, to pierwsze co zrobił mechanik to wyjął filtr przeciwpyłowy i z prawej strony na dole szukał właśnie tego czujnika.
Czujnik był oblodzony i spowodowane to było podobno zbyt niskim poziomem czynnika. Więc patrząc na powyższe schematy to chyba by to było to.


Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
cezzar1
W dniu 16.07.2019 o 10:08, magikmajster napisał:

ustawiając nawiew na 16 stC wyczuwam ewidentnie iż leci cieplejsze powietrze niż otoczenie

Co się dzieje, jak ustawisz temperaturę na min w trybie auto?

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster

nic, tzn wentylator pracuje na 3 biegu i dmucha powietrzem o temperaturze zewnętrznej, ale zmiana już o jeden stopień (na 16) powoduje że pomimo wyższej temperatury na zewnątrz niż ustawiona wyczuwalne jest cieplejsze (dogrzane) powietrze z kratek. Wentylator nadal nie zmienia biegu.

Dzisiaj odebrałem QQ od kolejnego mechanika który poległ, sprawdzał przekaźnik (przynajmniej tak twierdzi), ale ten zaś uczepił się czujnika ciśnienia pomimo iż miałem informacje od poprzedniego mechanika że już sprawdzał ten czujnik i był ok. Uczepił się ale nic nie zrobił bo twierdzi że nie może zamówić żeby sprawdzić i ewentualnie zwrócić jeśli to nie to. 

Jak próbowałem na nim wydusić sprawdzenie czujnika przeciwoblodzeniowego na parowniku to twierdzi że to na pewno nie to bo ten czujnik nie odłącza sprężarki tylko załącza ciepły nawiew na parownik (gadał coś o elektrycznej nagrzewnicy, ale chyba jakieś bajki mi wciska bo ja nie kojarzę żeby w J10 była elektryczne wspomaganie nagrzewnicy)

Share this post


Link to post
Share on other sites
MisilYE

W dislach zdaje się że jest

 

post-92571-0-67308300-1451984581_thumb.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster
Posted (edited)

no właśnie nie wiem czy ta nagrzewnica nie jest opcjonalnie w dieslach, na schemacie jest zaznaczona jako opcja.

Nie zmienia to faktu że nadal jestem w czarnej d... z diagnozą 

czy ktoś wie może jaki zakres oporności daje sprawny czujnik ciśnienia (ten na skraplaczu)  i  termistor na parowniku?

I jeszcze jedno pytanie czy może ktoś potwierdzić że przy wymianie (demontażu) czujnika ciśnienia trzeba spuścić czynnik z układu? Spotkałem się z jedną opinią że tam powinien być zawór zwrotny tak jak te przy króćcach do przykręcania manometrów.

blower.png

Edited by magikmajster

Share this post


Link to post
Share on other sites
MirekCC

Pod presostatem powinien być zawór działający jak wentyl. Przy wykręcaniu syknie na jeden może dwa obroty.
Możesz to sprawdzić, odkręcić i jak zacznie syczeć to energicznie jeszcze do dwóch obrotów a jak nie przestanie to szybko zakręcić z powrotem. Wtedy lepiej odzyskać gaz przed demontażem bo faktycznie może nie być zaworu, Nissan potrafi zaskoczyć.
;-)

Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Exter
Posted (edited)

Czujnik przy parowniku w QQ niestety nie ma wypływu na załączanie się kompresora, co w niektórych sytuacjach prowadzi do jego obmarzania. Służy on tylko do sterowania klapami. Tak wynika z moich doświadczeń z 2.0 dci (podłączyłem do wtyczki potencjometr i nim sterowałem symulując temperatury ujemne, dodatnie - nie miało to wpływu na wyłączanie/załączanie kompresora), w którym parownik mi zamarza po przejechaniu dłuższego odcinka. Przewody i wtyczka czujnika (2 żyłowe)  widoczne są po zdemontowaniu osłony z prawej strony (od strony pasażera). Sam czujnik widoczny jest po dodatkowym zdemontowaniu klapki. To co pisałeś powyżej magikmajster, że rurki są cały czas ciepłe to patrzyłeś pewnie na rurki od strony kierowcy, które zasilają cały czas niezależnie od regulacji nagrzewnicę płynem chłodniczym. Temperaturę z czujnika na parowniku można podejrzeć w w/w trybie serwisowym. Przechodzisz do cyfry 51 a następnie przyciskiem ogrzewania szyby zmieniasz na dane z czujnika zewnętrznego, wewnętrznego i czujnika parownika. Podane jest to w st. C. Szukaj przyczyny z Twoją klimą gdzie indziej.

I jeszcze jedno. W moim modelu nie ma zaworu pod presostatem a więc przed jego demontażem należy spuścić czynnik.

Edited by Exter

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster

Dzięki Exter,

22 godziny temu, Exter napisał:

To co pisałeś powyżej magikmajster, że rurki są cały czas ciepłe to patrzyłeś pewnie na rurki od strony kierowcy, które zasilają cały czas niezależnie od regulacji nagrzewnicę płynem chłodniczym

To już jakiś czas temu sam rozgryzłem jak oglądnąłem schematy

22 godziny temu, Exter napisał:

Czujnik przy parowniku w QQ niestety nie ma wypływu na załączanie się kompresora, co w niektórych sytuacjach prowadzi do jego obmarzania. Służy on tylko do sterowania klapami

Czyli wychodzi na to że jak czujnik parownika wskazuje ujemne temperatury to idzie więcej powietrza przez nagrzewnicę, pytanie czy jakieś skrajne wskazanie czujnika nie doprowadza do wyłączenia układu sprężarki?

22 godziny temu, Exter napisał:

W moim modelu nie ma zaworu pod presostatem a więc przed jego demontażem należy spuścić czynnik

Dzięki to jest ważne nie będę zatem sam szperał przy tym tylko podjadę do mechanika ze stacją chociaż jeden z poprzednich twierdził że też już sprawdzał potencjometrem podłączonym pod wtyczkę i różne zakresy nie powodowały uruchomienia sprężarki.

22 godziny temu, Exter napisał:

Przechodzisz do cyfry 51 a następnie przyciskiem ogrzewania szyby zmieniasz na dane z czujnika zewnętrznego, wewnętrznego i czujnika parownika. Podane jest to w st. C.

A czy wiesz może co oznaczają pierwsze dwa wskazania. U mnie cyfra 2 potem  3?

 

22 godziny temu, Exter napisał:

Szukaj przyczyny z Twoją klimą gdzie indziej.

No właśnie tylko gdzie? Trzech elektromechaników już poległo chyba zostaje ASO.

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster
Posted (edited)

Exter chyba oszczędziłeś mi wizyty w ASO sprawdziłem wartości w funkcji 51 i pierwsze wskazanie pokazało -30 pozostałe 27 i 28 stopni. Zgodnie z tym co pisałeś pierwsze wskazanie jest z czujnika temperatury zewnętrznej. Co dziwniejsze temperatura zewnętrzna na zegarach jest prawidłowa 28 stopni. Czy zatem w QQ są dwa czujniki temperatury zewnętrznej (jeden od klimy a drugi od komputera)? Jak czytałem fora to jedni pisali o czujniku przed chłodnica wody z kolei inni wspominali cos o czujniku w prawym lusterku. Jak to jest ktoś pomoże?

Edited by magikmajster

Share this post


Link to post
Share on other sites
Exter
Posted (edited)
16 godzin temu, magikmajster napisał:

pierwsze wskazanie pokazało -30 pozostałe

No to masz  prawdopodobne rozwiązanie problemu. Ten czujnik przed chłodnicą ( w lusterku nie ma czujnika OAT) jest przypuszczalnie dwuobwodowy, tj osobno na deskę rozdzielczą i osobno dla komputera klimy (idą tam 3 albo 4 przewody ). Przy takiej wartości może być poprostu przerwa na przewodach . Jak chcesz to mogę Ci przesłać instrukcję serwisową klimy ale po angielsku (niecałe 4 MB). Tam jest wszystko dokładnie opisane gdzie co jest i jak rozwiązywać problemy oraz wartości dla poszczególnych czujników i odpowiedzi na Twoje w/w pytania. Z tego co sobie przypominam to jeśli czujnik OAT podaje temperaturę niższą niż - 5 st. C klima nie uruchomi się. Niestety jak rozwiązać mój problem przemarzającego parownika nic nie ma :(.

Edited by Exter

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster

Exter instrukcja może być po angielsku będę wdzięczny za przesłanie na maila, dzięki

Jedno jeszcze pytanie do Ciebie czy jesteś pewien że pierwszy odczyt w opcji 51 to jest czujnik zewnętrzny czy są to przypuszczenia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Exter
Posted (edited)

Jestem pewny, tak wynika z instrukcji. 

HAC.pdf

Edited by Exter

Share this post


Link to post
Share on other sites
magikmajster

Dziękuję wszystkim za pomoc w szczególności Tobie Exter problemem okazał się czujnik temperatury zewnętrznej który wskazałeś. Dodam że czujnik rzeczywiście ma dwie termopary i uszkodzeniu uległa tylko jedna dlatego temp wyświetlana na zegarach była poprawną a na klime podawany był błędny sygnal.

20190724_163446.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Exter

Fajnie, że mogłem pomóc :). A instrukcja się przydała?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×