Jump to content
Części Nissana - iParts.pl
JACKO29

Start-stop,akumulator ciekawostki

Recommended Posts

JACKO29

Może uda mi się zrobić jakieś kompendium wiedzy odnośnie SS i ładowania akumulatora J11...

Pierwsza rzecz,ładowaniem akumulatora steruje algorytm,który dopuszcza jego naładowanie tylko do wartości 75%,dla czego??? To chyba tylko wie ten co go projektował...Mało tego,ładowanie  jeżeli aku ma jeszcze pojemność w granicach 35% ,odbywa się tylko wtedy,gdy hamujemy silnikiem!!!Jeżeli poziom naładowania spada poniżej 35% wtedy algorytm pozwala ładować w czasie jazdy...i naładuje do 75% ale tylko wtedy,gdy jedzie się ciągle.Jak zgasimy silnik i odpalimy,to znowu będziemy jeździć i rozładowywać aku poniżej 35%.Zapyta ktoś,a co z zimą? No właśnie!

To jest druga rzecz...Zimą pojemność akumulatora zmniejsza się wraz ze spadkiem temperatury,przy klemie minusowej,jest czujnik Halla który monitoruje zapotrzebowanie i ładowanie aku.W zimie ,to co w lato byłoby 75% może być i 50% ale czujnik odczyta to jako jego 75%! I zabawa w zarzynanie trwa w najlepsze.

Aby tego uniknąć,nasz kolega z Czech niejaki Duncho,opracował prosty sposób,który dla troszkę ogarniętego mechanika będzie kosztował raptem 2-3 zł a zapewni stale ładowanie akumulatora,niezależne od widzimisię czujników.Są to dwa oporniki wpięte w przewody od czujnika klemy,tu,niestety trzeba ciąć jeden przewód.innym sposobem jest ...odwrócenie czujnika maski!Po prostu należy go odkręcić kluczem 10 i obrócić,tak aby cały czas informował komputer o otwartej masce. Obrócenie czujnika da dwie wymierne korzyści,nie działa Start-Stop i...ładowanie akumulatora jest stałe! nic się nie dzieje! Czy stoimy,czy jedziemy,akumulator ładowany jest ciągle!Jest to pewne,jeździłem tak półtora roku....Dla wystraszonych....odwrócony czujnik błędu nie pokaże,dla tych którzy mają alarm wpięty pod ten czujnik odradzam.Nie włączy się alarm. pozostaje tylko system a'la Duncho.

Co do systemu SS.Można go wyłączać za każdym razem odpalając silnik.Można to ""zlecić"" układowi z przekaźnikiem czasowym za 10 zł,który to układ samoczynnie wyłączy SS po odpaleniu silnika.a można wyłączyć też czujnikiem maski,co było opisane wyżej.Wyłączenie manualne SS nie powoduje wzrostu ładowania akumulatora,dalej algorytm działa jak go księgowy zaprojektował.

System SS działając wyłączy silnik  nawet kiedy mamy właczone wszystkie odbiorniki,pod warunkiem że aku jest pełny!

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
elsebo

Super podsumowanie!

I dokładnie tak było w moim J11. Dlatego po padzie 1szego aku Fiamm kolejny Exide/Nissan był juz ładowany okresowo ctek-iem s/s do aku EFB.

Niestety miałem alarm wiec czujnik odpadał.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quadro26

Z tym, że system wyłączy samochód przy obciążeniu, gdy akumulator jest pełny to nie jestem taki pewien. Mi jadąc do serwisu gasł na światłach w systemie ss z klimą i ogrzewaniem tylnej szyby, a w serwisie musieli już go starterem odpalać i wymienili Aku bez gadania. 

No ale może to być efektem uszkodzonego/nieprawidłowo działającego akumulatora.

Edited by Quadro26

Share this post


Link to post
Share on other sites
GRZECH0TNIK PL

Witam ! :)

Miło cię czytać  JAKO29 !

Mam tutaj jedno pytanie :

Włączam sobie w systemie odczyt napięcia  akumulatora i widzę jakie jest.. ( nie wiem tylko czy na pewno z klem akumulatora) .. i nawet podczas spokojnego przejazdy uliczkami  widzę , że to napięcie się zmienia i jest katalogowe dla ładowania akumulatora  ( 13,8-14,4 V ) . Czy nie jest to potwierdzeniem ładowania akumulatora ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
stillG

Wg mnie jest inaczej niż pisze JACKO29. Po odwróceniu czujnika napięcie ładowania nie jest stałe. Napięcie ładowania jest stałe tylko gdy temperatura otoczenia jest niższa niż 5 stopni lub czasowo (około 2 tygodni) po odpięciu klemy i zresetowaniu systemu i wynosi ono od 14,3 do 14,7. Jak powyższe warunku nie są spełnione ładowanie jest tylko podczas hamowania lub gdy aku jest rozładowany. Gdy nie hamujemy spadki napięcia są do 11,9 gdy załączymy światła drogowe napięcie ładowania wzrasta do 12,8 a gdy włączymy wycieraczki do 13,6. To są moje obserwacje po 2 letniej jeździe z włączonym miernikiem w gniazdo zapalniczki i jednej wymianie gwarancyjnej akumulatora. Ja mam odwrócony czujnik oraz zamocowany dodatkowo magnes neodymowy który zakłóca pracę czujnika przez co napięcie spada do 12,8 i tylko czasami krótkotrwale spadnie poniżej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quadro26

Z tymi akumulatorami i ich odczytami w tym aucie jest jak z enigmą :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Karminadel
W dniu 15.01.2020 o 12:33, stillG napisał:

To są moje obserwacje po 2 letniej jeździe z włączonym miernikiem w gniazdo zapalniczki i jednej wymianie gwarancyjnej akumulatora. Ja mam odwrócony czujnik (...)

Hehehe czyli potwierdzasz, że te wszystkie gusła są nic nie warte?

A ja uwielbiam działanie systemu Stop-Start, wręcz "kolekcjonuje" zaoszczędzone kilogramy CO2 i.... też miałem tylko jedną wymianę akumulatora FIAMM po chyba 2 latach.

Traktuję akumulator jak każą inną zużywającą się część zamienną.

Jacko29 - ty nasz Forumowy Don Kichocie - czy Ty już nie masz trochę obsesji na tym punkcie? Nie wolałbyś normalnie jeździć i mieć to w nosie?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
JACKO29

Karminadlu,...Karminadelu :D Mam to w nosie...Ale lubię ciekawostki i wyzwania.Bawi mnie to,może z korzyścią dla potomności :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Karminadel

To mogę zrozumieć. Może ktoś gdzieś kiedyś udostępni jakieś wewnętrzne biuletyny w tym zakresie. Ciekawostka - ciekawostką...

…. ale niech nikt nie liczy, że to ma jakikolwiek wpływ na akumulator. W mojej ocenie - jak ktoś chce z sentymentu jak za czasów dużego fiata chwalić się w towarzystwie, że łun akumulator ma od nowości 7 lat... to niech go sobie od czasu do czasu doładowuje prostownikiem. Moooooże to pomoże.... tego nie wiem, bo jakoś tak podejrzewam, że ponieważ konstrukcyjnie są to INNE akumulatory - to i trwałość ich z zasady może być inna (mniejsza) - stąd co by nie robić - od czasu do czasu jak oponki - trzeba zmienić bateryjkę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzeriusz

Z doświadczenia przy naprawach jak kaśka przyjeżdża do mnie po dzwonie i ten ori akumulator się rozładuje „do zera” to nadaje się już do wy....... wyrzucenia. Ładowanie prostownikiem zwykłym, czy elektronicznym praktycznie nic nie daje. Przy temperaturze 5* tylko się dławi. Muszę wypróbować ten patent :D


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
camel

JACK029 potwierdzam Qashqai ładuje tylko do 75% pojemności akumulatora, ale w drugim aucie  w rodzinie ASX'e też z systemem stop&start podobna sytuacja ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mao

W systemach start stop z inteligentnym ładowaniem zazwyczaj poziom naładowania utrzymywany jest na 75 % pozostałe 25 % przeznaczone jest na doładowanie podczas hamowania silnikiem, taka mikrohybryda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Filo

A co się dzieje z akumulatorem podczas jazdy QQ z automatem ? Nie czuję hamowania silnikiem.

Edited by Filo

Share this post


Link to post
Share on other sites
JACKO29

Musi mieć inny algorytm ładowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rafsty

Nie wiem jak te algorytmy działają ale ja jestem po nowym wczytaniu oprogramowania. I bardzo ciekawe wskazania zauważyłem na mierniku wsadzonym do zapalniczki. Jak jadę powyżej 130 km/h pokazuje stałe napięcie 14,4V (nie ważne czy jest to 130 czy 190 ciągle takie same napięcie) .

Przy jeździe po mieście pokazuje 12,5-12,8 ale przy puszczeniu pedału gazu wzrasta od razu do 14,3-14,5. Nigdy nie zaobserwowałem większego wskazania niż 14,6V.

Zrobili mi to przeprogramowanie w DG.

A i zauważyłem dziwną rzecz że jak włączę radio to napięcie wzrasta na 13,3-13,4

Edited by rafsty

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zibi1952

Witam. Pytanie, czy SS ma wpływ na zużycie paliwa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mao

Najprościej to na wyświetlaczu można sprawdzić o ile ograniczyliśmy emisję CO2 poprzez S/S. Dla sprawnego silnika benzynowego o właściwym składzie mieszanki przyjmuje się  2,35 kilograma CO2 na każdy 1 litr benzyny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Andrzej G
6 godzin temu, Zibi1952 napisał:

Witam. Pytanie, czy SS ma wpływ na zużycie paliwa?

Na zużycie paliwa znikome, ale na pewno ma wpływ na zużycie rozrusznika ... ale kto bogatemu zabroni :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
rafsty

Nie wiem jak u Was z tym ładowaniem ale właśnie moje autko stało 5 dni nie ruszane (rejestrator jazdy cały czas włączony) i po przekręceniu kluczyka pokazuje że aku ma 11,9V. Po odpaleniu auta ładowanie od razu wskoczyło na 14,3-14,4 V pomimo że chodził na wolnych obrotach. Więc chyba to nowe oprogramowanie jest znacznie mądrzejsze albo dieslach inne algorytmy są.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Intruz

Ale po odpaleniu ładowanie wskakuje właśnie na 14,3V  i dopiero podczas jazdy spada do 12,6V. No i oczywiście podczas hamowania silnikiem wzrasta. Mam benzynę 1.3dig-t

Share this post


Link to post
Share on other sites
rafsty

@Intruz u mnie jak codziennie używałem auta nigdy tak wysokie nie było. Zazwyczaj oscylowało 12,5-12,8. A podczas jazdy to od pewnej prędkości znacznie przekracza 14V.

To tylko pokazuje że algorytm doładowuje akumulator nawet na wolnych obrotach jak się troszkę rozładuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JACKO29

U mnie daje cały czas 14.8V bo mam obrócony czujnik maski :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Intruz

No właśnie też się przymierzam do tego eksperymentu :rolleyes: dam znać co wyjdzie

Share this post


Link to post
Share on other sites
rafsty

Jacko29 ja mam alarm wiec odpada takie kombinowanie a po drugie po co kombinować skoro u mnie chodzi to sprawnie i nie mam żadnych problemów z akumulatorem (pomimo że jak to niektórzy twierdzą rejestrator jazdy powinien mi go rozładować do zera :) )  Troszkę dziwię się że ludzie się bawią w jakieś kombinacje zamiast jechać na serwis to ustawić jak należy i mieć spokój.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
laskoka

Dzisiaj byłem u znajomego magika z Nissana i są dwa sposoby:

- Pierwszy to opisany powyżej z odwróceniem styków przy zamkniętej masce

- Drugi - wyjąć przycisk SS w kolumnie kierowniczej i go po prostu odłączyć. Ponoć działa. Ktoś sprawdzi? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×