Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Z cyklu "zrób to sam" - elektrycznie składane lusterka


tomkek1912

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Na wstępie napiszę, że nie mam pojęcia co z tego wyjdzie. Zgadzam się z tymi co twierdzą, że lepiej dołożyć te kilkanaście tysiaków do lepszej wersji przy zakupie auta. Dla wielu wydanie około 700-1000 zł by zrobić składane lusterka, które i tak nie będą się składały automatycznie z pilota to bezsens. Z tym też się zgadzam. Ale tak mnie wpienia ciągłe składanie ręką i rozkładanie - zwłaszcza jak już wsiąde i ruszę, a zapomne rozłożyć - że zdecydowałem się coś z tym zrobić. 

Oczywiście schematów elektrycznych do pulsara próżno szukać. Nie wiadomo na jakim pinie i na jaką kość co idzie...

Zostaje sprawdzanie sygnałów na poszczególnych przewodach przy wciskaniu tego i owego...

Ja wygrzebałem schemat z qashqai'a z działu mir - mirrors i poszukałem jak wygląda to tam. Ponieważ przyciski na drzwiach mają podobną aranżację to z góry założyłem, że obwody - idea tego - powinna być podobna lub identyczna. Z juke'a się nie dało bo tam cześć przycisków jest chyba koło kierownicy i w schematach było, że leci po przekaźnikach, a więc opcja składania automatycznego. W qq jeśli wierzyć schematom było i tak i tak. W pulsarze składane lusterka były tylko w teknie lub przy dodatkowych pakietach w acenta+

Poniżej schemat z qq. Jak widać cały panel sterujący ma zasilanie i masę poprowadzoną do siebie. Potem wszystkie sygnały są rozdzielane do lusterek i powrót też jest najpierw na panel z przyciskami.

641945092_lusterka-schemat.thumb.jpg.ff1e87d4fadb85a88e2b92a45746c7e0.jpg

Jak widać nie ma żadnego pośrednictwa pomiędzy panelem sterowania a lusterkami. Można zatem założyć, że powinna wystarczyć wymiana panelu na ten z tekny. Kupno lusterek z silniczkami - w przypadku pulsara były to również lusterka z kamerami. To na początek.

Pierwsza różnica jaką zauważyłem u siebie to że panel sterujący bez opcji składania lusterek ma 10 przewodów, podczas gdy w qq (z innego schematu) jest 8.

Zacząłem szukać wiązek drzwiowych - by oczywiście nie ingerować w instalację jako taką. Do lewych drzwi się udało znaleźć, a więc teoretycznie tą, której przerobienie byłoby gorsze. Podmieniłem to i wszystko działa. Niestety pierwsza niedogodność - kość do lusterka jest 16 pinowa (13 zajętych) więc na lewym lusterku mam obecnie tylko kierunkowskaz, bez ustawiania i grzania tafli. Ale sterowanie prawym po nowej wiązce działa ok. Różnica w wiązce jest taka, że jest na kości drzwiowej 7 przewodów więcej. Wg schematów do qq kamera posiada 4 przewody, sygnalizacja martwego pola 2, a zasilanie silniczka drugiego lusterka również 2. Czyli 8.Z tego samego schematu wynika, że powrót z sygnalizacji martwego pola idzie na masę - a masowe przewody mogą iść nawet 3 na jeden pin. Tak więc można znowu założyć, że sie zgadza to co nas interesuje. Dodatkowe 7 pinów na kości drzwiowej to 2 na lusterko prawe, 4 na kamerę i 1 na sygnalizację obiektu w martwym polu. 

Jako, że nie znalazłem wiązki drzwi prawych to zaczałem grzebać, który model nissana posiada ten sam typ kości co pulsar - wyszło, że juke. Zaczałem szukać wiązek do drzwi juke'a. No i znalazłem, dosyć sporo. Musiałem znaleźć tą która będzie posiadać kość 16 pinową do lusterka. Znalazłem - za 40 zł. Kupiłem również jakieś tanie kluczyki do demontażu pinów  kości. Większość kości w nissanie to chyba sumitomo. Znalazłem cały ich katalog. Teoria w wyciąganiu pinów, a praktyka to dwie różne rzeczy. Filmiki z neta niewiele dały. Na szczęście udało mi się wyciągnąć przewody z pinami z kostki lusterkowej i większość z drzwiowej. Niestety kostka drzwiowa została nieco zmasakrowana, a miałem plan by w niej zmienić ustawienie pinów na identyczne jak w drzwiach lewych i dołożyć do istniejących w drzwiach prawych - opcję pod kamery i czujnik martwego pola. Skończyło się tylko na dołożeniu pinów do składania lusterek. Z tym się uporałem w jakieś 45 minut godzinę. Piny wydzierałem z kostek np. przeszło 4 godziny.

Na obecną chwilę mam gotową wiązkę drzwi lewych i częściowo prawych - musze jeszcze ustawić piny by pasowały do lusterka 13 pinowego. Ostatnia rzecz to połączenie kości międzydrzwiowej lewych drzwi z kością międzydrzwiową prawych drzwi. Tutaj będzie małe druciarstwo z lutowaniem. Piny na kabelkach (ok. metrowej długości) mam zaciśnięte z wiązki dawcy. Musze zrobić długość od kości do kości taką by dać to w oplot ochronny i schować za deskę podczepiając do oryginalnej instalacji na trytytkach. Lusterka już zorganizowałem i będę miał je na tygodniu. Lewe po prostu podepnę, z prawym będzie jeszcze zabawa w szukaniu sygnałów jakie są na danym pinie i wtegowanie tego w odpowiednie miejsce.

Jeśli będzie działać składanie w lusterku lewym to jestem w domu, jeśli nie to cała robota i kasa w piz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super :thumbsup:

Jeszcze fotki by się przydały :)IMG_20200622_062420.thumb.jpg.acf083002361ad7f662cee90cfe5ce71.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie bez fotek. Porobie jak będe ponownie ściągał boczki drzwi i jak dołoże połączenie między drzwiami. Bo to będzie sporo chyba. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja. Lusterka przyszły dziś. Sprawdzone, oba sprawne. O dziwo patrząc na wygląd wydają się być w lepszym stanie niż moje. Lewe lusterko już wymienione, składa się, więc jest tak jak myślałem, zgodnie ze schematem qashqaia. Będe sukcesywnie dodawał posty ze zdjęciami. Zaczniemy od identyfikacji pinów na lusterkach. Cały opis jak robić będzie długi, tak więc zainteresowanych proszę o cierpliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Andrzej G
3 godziny temu, tomkek1912 napisał:

Cały opis jak robić będzie długi, tak więc zainteresowanych proszę o cierpliwość.

Już daję plusa na poczet zaliczki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Lusterka i przychodzący do nich odczep w zależności od wersji to kostki Sumitomo TH 12 MW-NH lub TH 16 MW-NH (męska) po stronie wiązki drzwi oraz TH 12 FW-NH lub TH 16 FW-NH po stronie lusterek (żeńska). W opcji kierunkowskaz, ustawienie tafli oraz jej grzanie mamy 7 pinów zajętych w kości 12 pinowej. W opcji z dodatkowo składaniem i kamerą mamy zajęte 13 pinów w kości 16 pinowej.

Na zdjęciu kości po stronie lusterek (żeńskie)

Góra, 13-pin i 7-pin, od lewej:

ustawianie lusterka - niebieski, zielony, fiolet (?), grzanie lusterka - czarno-zielony; najprawdopodobniej kamera - niebiesko-czerwony, fioletowo(?)-zielony, niebiesko-czarny, biało-czarny

Dół, obrócone, od lewej:

zólto-czarne (kierunkowskaz), czarne (masa - grzanie lusterka), czerwono-zielony (kierunkowskaz), brązowy i czerwony (edit: silniczek składania lusterka)

519658137_Porwnaniekoci.thumb.jpg.f3fbaadb0a937737e596d5420eaf7b96.jpg

 

2. Wiązki drzwi, które potrzebujemy jeśli nie chcemy się bawić w samodzielne przerabianie:

24124-3ZL0E (drzwi prawe), 24125-3ZL0E (dzwi lewe) - opcja max - bezkluczykowy, kamera, składanie, grzanie, kierunki, ustawianie.

Wszystko co ma D, C, B... na końcu nie ma składania lusterek. Moje to było z keylessem D.

3. Koszt - wiązki ciężko dorwać. Do pulsara jest mało co i większość z wersji 1,5 dci. Wspólne wiązki niezależnie od silnika są dla drzwi, deski, wnętrza, klapy tylnej. Inne dla silnika i wnętrza komory silnika. Nie udało mi się zweryfikować produkcji po drugiej połowie 2015/16 roku - są inne numery oe. Nie mam pewności jak jest z silnikiem 1,6, ale to i tak rodzynek, więc mało kto go ma. Jak pisałem dorwałem wiązkę drzwi lewych za 150 zł, ale patrząc po archiwum była ta wiązka i za 80 zł. Uwaga - niektórzy sprzwdawcy wystawiają elementy pisząc, że to pulsar, podczas gdy może to być tidda c13r lub sentra - ważne by zawsze pytać o numer części. Ebay jest mało przydatny, ogólnie słabo. Prawych drzwi nie znalazłem. 

Lusterka - od 300 do 700 zł za sztukę

Panel sterujący od 30 do 80 zł + wysyłka

Wiązki, które służą jako dawcy gotowych przewodów i kostek od 30 do 150 zł + wysyłka. 

Aby pozyskać przewody z właściwymi końcówkami najlepiej kupować drzwiowe z juke'a. Niestety póki co zweryfikowałem tylko stronę kości drzwiowej i od lusterka. Nie wiem czy piny do panelu z juke'a podejdą. Ważne by znaleźć wiązkę z kostką 16 pinową. Inaczej trzeba szukać zamiennik tej kostki. Możliwe, że będzie ona również w wiązce drzwiowej do qq. 

150 zł (drzwi lewe) + 40  zł (dawca) + 100 zł (panel) + 600 zł (lusterka) to mój koszt materiału. Roboty nie liczę. Nie potrzebujemy raczej innych wiązek niż drzwiowe. Z dawców można połączyć obwód drzwi lewych i prawych - piny z kostki lusterkowej pasują do gniazda po stronie samochodu z którym łączy się wtyczka drzwi.Z rozebrania wtyczki z juke'a po dodaniu pinów na prawe lusterko zostało mi również na połączenia gniazda lewych drzwi z gniazdem prawych :)

4. Wygląd kości drzwiowej i jej otwieranie... 

Elipsą zaznaczone miejsce w którym należy podważyć by ściągnąć kołnierz zewnętrzny wtyczki. Uważać by nie przesadzić z wygięciem. Druga elipsa to ułożenie wajchy jakie musi być przy wkładaniu wtyczki z powrotem. Rowek nachodzi na "kółko" wtyczki po stronie samochodu i podnosząc wajchę do góry zaciąga wtyczkę. To tak tytułem dygresji :)

kosc_drzwi_lewe1.jpg

Widok wtyczki panelu sterującego kierowcy. Czerwone kółko, dwa piny obok czarnego z którego idą przewodyczerwone.

Czarnym dwa piny obok czerwonego z którego idą dwa przewody białe. Jeden biały i czerwony na lusterko lewe, druga para na złącze między drzwiowe. Jeszcze spróbuje zweryfikować z jakiej kości podchodzą piny do tej.

kosc_drzwi_lewe4.jpg

Poniżej kółkiem zaznaczony rowek w który po obu stronach zielonego kładu wtyczki trzeba wsadzić kluczyki do wyciągania pinów by wyszła ta kostka z obudowy. Wkład pchamy. 1 i 2 piny na których są przewody czerwony i biały na drugie drzwi

kosc_drzwi_lewe2.jpg

Widok wtyczki po zdjęciu kołnierza i gumy izolującej. W czerwonym widać biały i czerwony od drugiej strony. W zółtym przewody kamery i martwego pola. Osoby ze zwykłym lusterkiem tego wkładu we wtyczce nie mają. Jak ktoś nie zamierza montować zasilania kamer to mu to obojętne.

kosc_drzwi_lewe3.jpg

 

cdn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie posiadając gotowej wiązki drzwi prawych i lewych należy wymienić obie kostki lusterek na 16 pinowe podane w postach wyżej. Kostkę można uzyskać poprzez zakup wiązki drzwi przednich z qq  j11 - po zdjęciach na aukcjach oceniam, że większość wiązek ją ma lub z juke'a f15 po lifcie. Ważne by zawsze prosić o dodatkowe zdjęcia jeśli nie widzimy w podanych tej kości. Wiązki do qq i juke kosztują od 35 zł do 150 zł. Przy odrobinie szczęścia możemy dwie wiązki uzyskać za ok. 100 zł. Jak wspomniałem wcześniej. Największa trudność to wymontowanie pinów z kostki żeńskiej, która jest na przejściu z drzwi do wnętrza auta. Stosunkowo łatwo z kostki do lusterka. Kostka od panelu sterowania w miarę idzie, ale na pewno uszkodzi się podczas wyciągania, ale ważne by piny z zaciśniętymi przewodami były całe. 

Po stronie kierowcy potrzebujemy dwa przewody po jednej stronie z pinami żeńskimi kości panelu, po drugiej męskimi do kości lusterka. Drugie dwa z pinem z kości panelu, a na drugim końcu żeńskie z kości drzwi. 

Dla połączenia drzwi między sobą potrzebujemy wyciągnąć 4 przewody które na jednym końcu mają piny męskie z kostki (np. te od kierunków, grzania lub ustawiania lusterek), na druigim żeńskie z kości drzwi. W zasadzie to piny męskie tylko. Po drugiej stronie łączymy na skrętkę przewodem 2x0,5 lub 2x0,75 kupione w dowolnym markecie. Polecam tak z 3 metry. 

Dla drzwi prawych dwa takie jak powyżej. 

Łącznie z wiązek dawców potrzebujemy 10 przewodów. 

Poniżej przykład jak jest połączone między drzwiami. Żółty i szary to przewody wpięte w kość przy lewych drzwiach. Sama sk|ętka jest już w oplocie i zaizolowana taśmą. Na drugim zdjęci widok przy prawych drzwiach. Widać kabel dwużyłowy i skrętkę w izolacji poza oplotem. W oplocie do kości przy prawych drzwiach jest przwód zielony i niebieski. Niestety nie da się z dawców uzyskać samych przewodów w kolorze czerwonym i białym :)

 

IMG_20200628_083451.jpg

IMG_20200627_192207.jpg

IMG_20200627_185449.jpg

IMG_20200627_143653.jpg

 

Poniżej dwa zdjęcia jak wyciągniemy kość wkład. Aby dodać piny należy podważyć w miejscu rowków i otworzyć - rowki widać na tym zgrubieniu gdzie na brzegach są moje palce. 

IMG_20200627_140912.jpg

IMG_20200627_140738.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bliższe widoki o tym o czym mowa  na wcześniejszych dwóch zdjęciach:

Wkład wyciągnięty z wtyczki (gniazda) po stronie samochodu. Otwieramy i widzimy jak są włożone istniejące piny:

IMG_20200626_194148.jpg

Jak należy wkładać pin z przewodem:

IMG_20200626_194539.jpg

Po włożeniu obu przewodów - żółty udaje czerwony, szary udaje biały. W każdym razie na obu wtyczkach - po lewej i prawej trzeba zająć te właśnie miejsca. Ma być jak widać poniżej. Tam gdzie jest po prawej widać trzy przewody fiolet, róż i zielony to obok mamy wpiąć dwa interesujące nas przewody.

IMG_20200626_194708.thumb.jpg.fc14ea7af4dcd15c4e6d15e9a6d33d52.jpg

Poniżej widać gdzie wpychać kluczyk - najlepiej 0,8 mm, może być też igłą.

Rowek pokazany jest we wcześniejszych postach:

IMG_20200626_194130.thumb.jpg.fa5df9bffa83bbb456b9f05757c6231c.jpg

A jak komuś się nie chce szukać to w kółku pokazane. Pamiętać, że igłę/ kluczyk trzeba wepchnąć równocześnie po obu stronach - inaczej nie wyciągniecie.

Kto nie ma składanych lusterek to nie ma we wtyczce drzwi białego wkładu więc tam może sobie zobaczyć te kliny - zatrzaski.

kosc_drzwi_lewe2.jpg.db027571eb3c79f7d804b93b98414b08.jpg

Wyciąganie pinów z dawcy - kostka po stronie lusterka:

IMG_20200617_220112.thumb.jpg.c300e0d337c1cde68f8de83d70c8bdc3.jpg

Widok pinów po stronie wtyczki do jakiegoś panelu w drzwiach juka - ale one pasują również do tej kości do której potrzebujemy dołożyć 4 piny o których pisałem wcześniej.

IMG_20200617_202753.thumb.jpg.f2348b367b4ee060db8467e3675b24e3.jpg

Nie pokazałem wtyczki drzwiowej dawcy ale ona wygląda identycznie jak w pulsarze.

Poniżej pokazane czym przeciągałem przez gumę przewody, ale lepie to zrobić jakimś pędzelkiem.

IMG_20200619_150411.thumb.jpg.1a54252f8adb3f2d125ea0683c4fd7da.jpg

 

Widok po przepchnięciu. Nie chciałem niszczyć peszla oryginalnej wiązki, dodałem oplot wepchnięty tak by zaczynał się jeszcze wewnątrz "gumy" tak by przewody się nie ocierały o żadne ostre krawędzie. Potem podczepiałem trytytkami wzdłuż wiązki:

 

IMG_20200619_150416.jpg

Widok na podciągniete przewody prawych drzwi po stronie kostki lusterka przed podmianą kostki:

IMG_20200619_153805.thumb.jpg.c462ec89afb12115ef6e27861eb81567.jpg

 

Porównanie widoków kości 16 i 12 pin:

IMG_20200627_115152.jpg

Widok ogólny wiązki:

IMG_20200627_114045.jpg

 

W trakcie przepinania pinów:

 

IMG_20200627_120505.thumb.jpg.c78aa6faf70efa33eb032a3d8368eef6.jpg

Po przełożeniu 7 pinów, ale przed wpięciem tych od składania lusterek - wolałem najpierw sprawdzić jak wpiąć piny, żeby nie było sytuacji, że przy wciskaniu przycisku na panelu prawe lusterko się składa, a lewe rozkłada. Widać dwa oploty, w drugim jest skrętka do dwóch ułamanych pinów, których niestety nie udało mi się wyjąć, ale to moja wina bo próbowałem na siłę. Dlatego powyżej pisałem, żeby samo wyciąganie pinów z wiązki dawcy i wyciągnięcie z naszej kostki lusterkowej zlecić komuś kto ma w tym doświadczenie. Ja zrobiłem samodzielnie i uszkodziłem akurat dwa piny i zniszczyłem ostatecznie całą starą kość, któa łączyła się z kością starego lusterka:

IMG_20200627_135615.thumb.jpg.c5163fe533ef65c4f6ec7e299786f5de.jpg

 

 

IMG_20200627_144551.jpg

Profesjonalny test połączeń :) :

IMG_20200626_195657.jpg

 

 

IMG_20200627_142253.thumb.jpg.453f4f51170d03ceeac746c95e809ee3.jpg

 

IMG_20200627_142308.thumb.jpg.f2810d49b1f88a2d04634ee673b3711a.jpg

 

Lewe drzwi robimy tak samo z tym, że tam idziemy z panelu sterującego dwoma na lusterko i dwoma na wtyczkę drzwiową.

Jak wydrzecie już wszystkie potrzebne piny z dawców to przełożenie ich do nowych lokalizacji już jest proste.

Tylko polecam zacząć od lewych drzwi i najpierw od kości do panelu sterującego. Tutaj obojętne jakie kolory będą miały przewody. Ważne by leciały z miejsc które pokazałem we wcześniejszym poście. Jeśli nie będziecie sto procent pewni czy na dobre miejsce wkładacie pin to lepiej upewnić się 100 razy. Włożenie pinów jest proste, wyciągniecie już gorzej.

Panel musi mieć przycisk widoczny poniżej (drugi od góry). Ja trochę przepłaciłem bo kupiłem za 80 zł + 20 przesyłka, ale widziałęm ostatnio taki sam na alegro za 30 zł i przesyłka 25 zł. Ale może można się dogadać jakoś ze sprzedawcą by przesyłkę zrobić jakoś taniej.

IMG_20200521_073954.jpg

W każdym razie koszt to panel, dwie wiązki dawcy lub oryginalne z opcją kamer i składania jak znajdziecie (ale to raczej lepiej sobie odpuścić) i dwa lusterka 13 pin. Minimum wg mnie to 750-800 zł, maks 1200 zł. Plus nasza praca i/ lub jeszcze zgrzewa piwa lub jakaś drobna opłata temu kto za nas piny wyciągnie.

Jak będą jakieś wątpliwości to będziemy pisać w kolejnych postach i wrzucać może jakieś dodatkowe zdjęcia tytułem objaśnień.

Założę jeszcze najpewniej jeden wątek "zrób to sam" i będzie dotyczył dołożenia nawiewu z kanału centralnego na tylne fotele. Nie wiem jeszcze ile to wyjdzie, ale na tą chwilę wychodzi mi 550 zł + robota - samodzielna oczywiście...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...