Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

olej 5w30 czy 10w60 (obecny)? 3,5V6 LPG


brive

Recommended Posts

Cześć,

Mam Murano Z51 3,5V6 188kW 2008r. z instalacją LPG.

Właściciel przy sprzedaży powiedział, że wymieniał olej w marcu na Valvoline 10w60. 
Pytanie czy zalać ten sam, czy 5w30 jak jest w instrukcji? Syntetyk czy pół syntetyk?

Pozdrawiam,

Link to post
Share on other sites

10W60 będzie szybciej zużywał Ci  ten silnik,  to za cieżki olej  i więcej szkodzi niż pomada,  chyba że tylko tor i pała ile wlezie,  i pa pa CVT .....

 nie wierzysz, zlej swój olej, po 15tyś km  i poświeć 80zł za badanie tkz. analiza zużytego oleju i byś wiedział czy na twoim Murano .... W60 to dobry pomysł.

że silnik w normalnych warunkach bardziej się zużywa niż na oleju rzadszym
wnioski z tego takie, oleje gęstsze bardziej nam zużywają silnik w normalnej eksploatacji ale lepiej chronią w ekstremalnej eksploatacji. Więc osoby normalnie jeżdżące stosujące gęste oleje, racingowe krzywdę robią dla silnika

pytanie zasadnicze jaki jest najlepszy olej do silnika.
jak najcieńszy, który zapewnia wystarczającą ochronę dla silnika,

skąd wiadomo, że silnik sie zużywa na oleju, no po to robi się tak popularne na zachodzie UOA (analiza zużytego oleju) i sie patrzy co silnik pozostawił w oleju.

Żelazo : Pochodzi z tulei cylindrowej, wałka rozrządu, pompy olejowej i zużycia łańcucha rozrządu
Chrom : Pochodzi z zużycia pierścienia tłokowego
Miedź : Pochodzi z łożysk, prowadnic zaworów i zużycie tulei
Ołów : Pochodzi ze zużycia łożyska
Aluminium : Pochodzi z zużycia tłoka i łożyska oporowego tłoka
Srebro i cyna : Pochodzi ze zużycia łożyska

Krzem : pochłanianie brudu, czasami stosowane jako przeciw-pieniący (im więcej tym gorzej, dostawanie się zanieczyszczeń, np. fil powietrza)

najważniejsze to ołów, miedz i chrom

pozostałe pierwiastki, często jako dodatki, poprawiające właściwości oleju, generalnie im więcej tym lepiej , ale nie zawsze zależy od konstrukcji silnika i systemów oczyszczania spalin.

Molibden : dodatek przeciwzużyciowy i reduktor tarcia
Bor : dodatek przeciwzużyciowy i reduktor tarcia
Wapń: wspólny dodatek z wieloma funkcjami, przede wszystkim detergent
Magnez : wspólny dodatek z wieloma funkcjami
Fosfor : dodatek przeciwzużyciowy i reduktor tarcia, stabilizator ścinania
Cynk : dodatek przeciwzużyciowy i reduktor tarcia, stabilizator ścinania


warto też zwrócić uwagę przy takiej analizie jaką nadal klasę API trzyma olej po zużyciu, patrz tab 1

tabela 2, to  konkretna analiza zobaczcie jak dobrze chroni silnik w Z350 zwykły castrol GTX 5W30, auto użytkowane normalnie, dynamicznie. Teraz niech ktoś mi powie, że te auto teoretycznie jeśli nic by się nie zmieniło w stylu jazdy nie przelata 500tyś km na 5W30, przy tym użytkowaniu, warunkach każdy W50/60 skróci jego żywotność. 

wnioski z tego są jedne Nissan wie co robi zalecając do VQ olejów o klasie 30/40. I auta użytkowane normalnie na drodze nawet dynamicznie, nawet od czasu do czasu jak wskazówka widzi redline, powinny być takimi zalewane. Dopiero silniki upalane, czy na tor powinny mieć grubszy olej, co prawda bardziej zużywają silnik w normalnej jeździe, ale nie pozwalają nam zdewastować od skrajnych warunków. 

Na twoim miejscu płukanka i przyjmij że Twoj silnik pracuje w cięższych europejskich warunkach + LPG, czyli lejesz syntetyk 5W40

oby właściciel nie zalał W60 bo silnik już olej chla na potęgę  

 

03510611dacc0026med.png

ed3078e994c714bemed.jpg

Link to post
Share on other sites

Z reguły tak ...co prowadzi do jeszcze szybszej degradacji silnika ... Druga sprawa że tak popularny W60 w Zce + mod miska up 0.5l. Skutkuje tym , że nie ma opcji w normalnym czasie  rozgrzania silnika, a jazda na nierozgrzanym silniku wiadomo czym skutkuje . 

Link to post
Share on other sites

Cześć. Nic dodać nic ująć! :)

Nie wiem skąd mit i niczym  nieuzasadnione przekonanie, że jak nalejemy oleju ("wyczynowego") za 200,- PLN/L,

to auto będzie lepiej jeździło!

Szkoda, że trzeba ciągle to przypominać!

Fajny i przekonujący chyba każdego wykład.

Dodałbym tylko, że Murano ma całkiem sprawną chłodnicę oleju, co dodatkowo przyczynia się do niszczenia motoru

pracującego na za gęstym oleju.

Pozdrawiam serdecznie i świątecznie zwłaszcza "Polaków na wygnaniu :) ".

wkar

Link to post
Share on other sites

Dziękuję za odpowiedzi :) Czyli płukanka silnika dolewając np. TEC i zalanie 5W-40 - jaki polecacie?

Link to post
Share on other sites

Liqui Moly albo Motul, osobiscie używam w bliźniaczym silniku VQ40DE

Link to post
Share on other sites

Wg mnie jeśli płukanka, to wszystko jedno jaka...

Może być też olej napędowy (przykłady na b.fajnym i pouczającym vlogu Krisa ).

Z tym,. że wlałbym "góra" litr.

wkar

 

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, wkar said:

Wg mnie jeśli płukanka, to wszystko jedno jaka...

Może być też olej napędowy (przykłady na b.fajnym i pouczającym vlogu Krisa ).

Z tym,. że wlałbym "góra" litr.

***********************************

Pozdrawiam serdecznie i świątecznie zwłaszcza "Polaków na wygnaniu :) ".

 

tu jest całkowita prawda , bo płukanki wszelakiego typu to tak naprawdę zwykła nafta + parę procent czegoś tam dla reklamy, gdzie i tak robotę robi nafta  

więc można kupić płukankę dedykowaną lub naftę  

brive  dodajesz średnio ok 0.5 litra płukanki (max. 1 litr) do obecnego oleju, 10-15 minut na wolnych i zlewasz. Zabieg można jeszcze powtórzyć, wlewasz najtańszy jakis olej o zblizonej specyfikacji (wlałbym najtańszy 10W40) + płukanka, 10-15 minut zlewasz. potem zalewasz docelowy olej 5W40.   

dlaczego kolega wkar napisał , "góra"1 litr ?, a no właśnie bo ja też oglądałem test profesora i wystarczy spojrzeć jakieś ciśnienie było po wlaniu samej płukanki bez oleju,  zerowe, czyli takie hardkorowe płukanie to masakra silnika, nawet dodanie 1 litra oleju nic nie zmieniło....

 

Również Wesołych Świąt dla Rodaków Trzymajcie się Ciepło ................

 

 

  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

ja kiedyś dolałem do innego silnika samej nafty 15 czy 20 min nie pamiętam zlałem. Nalałem potem najtańszego badziewia plus nafta w tedy trochę za długo po 30 minut trzeba było po piwko skoczyć zlałem i nalałem prawidłowego oleju. Ale powiem wam że kumpel tak zrobił też bo ktoś lał gęsty olej tyle że do mazdy wypłukał zalał prawidłowy no i silnik do uszczelnienia głowice do roboty na szczęście cilndry i pierścienie ok. Ktoś zalał specjalnie na sprzedaż

Link to post
Share on other sites

możliwe, że dzięki płukance zaoszczędził  sobie dużo większe wydatki, skończyło się się na robocie zaworów, gniazd i uszczelkach. Ktoś zalał gesty olej 

+ pewnie jakiś uszczelniacz... Polatałby 10, może 20tyś km i miałby koszty razy 3 , lista jest długa, od zdewastowanych głowic (często nieopłacalnych w naprawie), cylindrów, tłoków, po panewki, wał korbowy i rozrząd ... katalizatory też po pupie dostają....     

z reguły zaczyna się wtedy loteria z kupnem używanego silnika...

 

nie można samej nafty lać do silnika, bo wtedy ciśnienie w silniku jest zerowe. 

Link to post
Share on other sites

on jest Mechanikiem dużo zrobił sam najbardziej sie bał katalizatorów. Choc teraz w Warszawie kumplowi wkład wymienili i lata bez problemów i normy spełnia i kosztuje to o wiele mniej niż cały nowy kat. Do tego dali gwarancje na chyba pięć lat i 100 tys km. i zamiast 3500 tys za kata lub 1900zł ściąganego z USA co nie wiadomo czy do wersji europejskiej pasuje zapłacił 750 zł gdzie wyjeli i wspawali założyli sądy sprawdzili pomiar trujących substancji i jak miał euro ileś tak ma dalej

Link to post
Share on other sites

Nie zrozumieliśmy się. Do średniego stanu oleju dolałbym góra 1 litr nafty.

wkar

 

Kris robił eksperymenty z silnikiem i wlewał naftę "pod korek".

Ale to, jak wiele jego działań miało charakter edukacyjno-rozrywkowy. :)

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Pojechałem na wymianę oleju. Kupiłem płukankę LIQUI MOLY PRO-LINE, najpierw w serwisie odradzili płukankę, bo mieli przypadek, że zapalił się silnik na drodze po takiej operacji, więc już nie wiedziałem co robić. Jednak, jak usłyszeli, że obecnie jest 10w60 i chcę 5w40 to mechanik stwierdził, że płukanka jednak konieczna - 10 minut. Olej zalany K2 10w40. Za kilka dni znów zrobię płukankę i wtedy zaleję PMO Professional-Series 5w40 C3. Jaki filtr polecacie? Teraz założyłem Filtron, ale podobno to najgorsze.

Link to post
Share on other sites

Oryginalny Nissana.

Link to post
Share on other sites

A ja słyszałem,że Filtron jest tak samo dobry jak inne.

W Polsce produkuje się filtry dla Dafa, Mana, Denso itd. Niekoniecznie jak polski, to kiepski. Proponuję unikać mitów i uproszczeń.

Znajomy jeździ chińskim Volvo i sobie chwali. Ja kupiłem ostatnio pralkę AEG produkowaną w całości w Polsce i jest super itd, td.

Filtr musi być NOWY i to jest jego podstawowy wyróżnik.

Jeśli z tego silnika nie uzyskujemy 500 - 800 KM, to "zwykły" olej 5W30/40 klasy SN w zupełności wystarczy.

W obecnych czasach metka, to sprawa mniej istotna.

:)wkar

 

Link to post
Share on other sites

hehe ale jak niektórzy mówią bez metki nie ma sylwetki :-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...