tomkek1912 Posted January 28, 2022 Share Posted January 28, 2022 Witam. Chodzi mi po głowie takie coś, dodać grzaną kierownicę. Tak przeglądałem wątek wymiany kierownicy na poliftową w dziale qq, jak poliftową to pomyślałem czemu sobie ktoś nie weźmie grzanej poliftowej i nie dorobi włącznika z cpu lub czasówką i przekaźnika... Nie pasowało mi, że nie wszystko działa po przekładce, że spore kombinacje by dostosować nowe pod stare. Szukałem czy któryś sprzed liftów i nowej serii nissana ma grzaną kierownicę i wyszło, że żaden. No, ale grzebałem dalej i dalej, i znalazłem to. Kierownica z nissana altimy 2013-2018. Ta miała grzaną kierownicę w wersji SL. Porównywałem zdjęcia kierownic i wg mnie wszystko jest identycznie. Owszem układ przycisków nieco inny, ale pady są wymienne. Istotne, że jest grzanie na osobnej kostce. Teoretycznie więc szło by dołożyć. Problem zdobyć kierownicę z grzaniem. Zakup USA z przesyłką min. 500 zł i mogłoby się okazać, że jednak nie da rady... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisilYE Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 Kierownica z grzaniem to jeden problem a taśma to chyba drugi.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted January 30, 2022 Author Share Posted January 30, 2022 3 piny łącznie wolne na kostkach po stronie samochodu. Do dorobienia 2. Można sprawdzić czy ze zwijaka altimy można zrobić połączenie ze zwijakiem pulsara. Jak nie to przekładka dodatkowej tośmy ze zwijaka dawcy pulsar /qq. Pewnie jakieś lutowanko czy coś. Wyprowadzić kostkę jak tą do poduszki tylko pod złączkę grzania. Po stronie samochodu przekaźnik i może podpięcie pod obwód grzanych foteli. W altimie masa jeszcze przechodzi przez sterownik klimy. Ja chba wrzucę jakąś czasówkę, no chyba, że wyjdzie, że da się podpiąć i będzie działać. Zacząłem zbierać kasę... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisilYE Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 Zapytam z czystej ciekawości - grzana kierownica jest Ci niezbędnie potrzebna czy robisz to dla samej satysfakcji zrobienia i mania ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrzej G Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 10 minut temu, MisilYE napisał: Zapytam z czystej ciekawości - grzana kierownica jest Ci niezbędnie potrzebna czy robisz to dla samej satysfakcji zrobienia i mania ? Tomek najwyraźniej się nudzi. Kończy jedną modyfikację i rozpoczyna kolejną. Na pewno satysfakcja jest priorytetem, ale by ją mieć, potrzebna jest wiedza ... a z tego co na forum opisuje, wiedzy mu nie brakuje Pytanie tylko, czy jego auto to jeszcze Pulsar, a jeżeli tak, to zapewne modyfikuje go do wersji "Tekna Super +" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted January 31, 2022 Author Share Posted January 31, 2022 19 godzin temu, MisilYE napisał: Zapytam z czystej ciekawości - grzana kierownica jest Ci niezbędnie potrzebna czy robisz to dla samej satysfakcji zrobienia i mania ? Czasem by się przydała, ale niezbędna to nie jest. Robie dla satysfakcji i sprawdzam kolejne granice na ile mogę bezkarnie grzebać w instalacji. Ale zabieram się głównie za rzeczy, które nie są zależne od BCM czy komunkacji CAN. Oczywiście wcześniej studiuje dostępne schematy do innych modeli bo do pulsara serwisówki wciąż nie mam. 19 godzin temu, Andrzej G napisał: Tomek najwyraźniej się nudzi. Kończy jedną modyfikację i rozpoczyna kolejną. Na pewno satysfakcja jest priorytetem, ale by ją mieć, potrzebna jest wiedza ... a z tego co na forum opisuje, wiedzy mu nie brakuje Pytanie tylko, czy jego auto to jeszcze Pulsar, a jeżeli tak, to zapewne modyfikuje go do wersji "Tekna Super +" Zacząłem też składać kasę na wiązkę konsoli z tekny, sterownik kamer i tylnej kamery. Może kiedyś dorzucę i zobaczę czy coś się stanie, ale z fasta wynika, że są różne oprogramowania bcm w zależności od wersji, więc raczej nie pojawią się nowe opcje na komputerze po podpięciu nowych urządzeń. Nawet bym swap silnika zrobił, ale na to się żona nie zgodzi, a ukryć kilkanaście tysiaków na taki zabawy to ciężko by było Ale faktycznie po dodaniu grzanej kierownicy to byłaby tekna+ - model niedostępny w sprzedaży w europie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisilYE Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 A na rynek skandynawski nie było grzanych fajerek ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrzej G Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 2 godziny temu, MisilYE napisał: A na rynek skandynawski nie było grzanych fajerek ? W opcji do wersji TEKNA zamiast opon zimowych można było dostać Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisilYE Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Ciepłe ręce do zimnej kiery Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted November 27, 2022 Author Share Posted November 27, 2022 Po ostatnich ruchach w dziale qq z grzaną poliftową kierownicą znowu przy okazji zacząłem grzebać w schematach altimy. Jak pisałem wcześniej kierownica wygląda, że by pasowała. Trzeba jednak przełożyć poduchę i przyciski. Drugi problem zwijak. Trzeba przeanalizować dokładnie zdjęcia zwijaków przedliftowych qq/ pulsara, altimy oraz zwijaka poliftofego xtraila. Jeśli by wyszło, że zwijak z xtraila by podszedł montażowo to kolejnym krokiem jest sprawdzenie pinów przed zwijakiem i na które piny lecą połączenia za zwijakiem po stronie kierownicy. Następny krok czy wtyczki są tego samego typu i z tą samą ilością pinów. Jeśli by były te same wtyczki to w przypadku innego układu pinów zmiana nie powinna stanowić problemu. Jakby to nie było ok to są spore mosliwości pokombinowania. Ważne by samego zwijaka nie ruszać. Przeróbki to ostateczność. Łatwiej przepinować wtyczki dochodzące. No chyba, że nie da się wyciągnąć pinów tak jak nie udało mi się przy jednej z wtyczek idących do radia Patrząc na schemat altimy jest szansa, że dałoby się po Bożemu zrobić instalację jak w fabryce. Wg opisu systemu grzania kierownicy musielibyśmy znaleźć wolny slot na skrzynce bezpieczników na który przychodzi zasilanie z aku. Następnie za tym przekaźnik i z niego na zwijak, przycisk grzania kierownicy no i właśnie na sterownik klimy na pin 20, a z 8 pinu na przycisk. Po powrotce z kierownicy i zwijak z niego i z przycisku na masę. No i tu pojawia się zagadka. Sterownik autoklimy w pulsarach jest 40 pinowy tak samo jak w altimie. Piny 2, 3, 22, 23 wyglądają, że są identyczne. Wg opisu sterownik klimy przepuszcza połączenie z pinu 20 na 8 i jednocześnie robi za wyłącznik czasowy w zależności od temperatury na kierownicy (pytanie jak mierzy). Jeśli naciśniemy przycisk lub sterownik przerwie połączenie pomiędzy pinami 20 i 8 to przerywamy przejwcie na cwce przekaźnika. Wtedy kierownica nie grzeje, przycisk się nie świeci. Najlepiej jakby sterowniki z obu aut różniły się tylko numerami katalogowymi a środki miały identyczne. Wtedy całość jest do zrobienia. Będę próbował w przyszłym roku. Są dwie opcje - pełen sukces lub ok. 1000 zł w plecy. O ile przy próbach nie poposuje czegoś przy swojej kierownicy 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted March 6 Author Share Posted March 6 Aktualizacja. Ostatnio troszkę sobie postudiowałem układy kierownicze. Kierownica z altimy ma wieloklin na mniejszej średnicy niż pulsar/qq/xtrail przed fl. Albo trzeba znaleźć magika, który by przerobił wieloklin w kierownicy albo niestety trzeba sobie darować grzaną kierownicę. Ewentualnie ogarnąć problem z przyciskami w kierownicy poliftowej z xtraila t32. Nie wiem w ogóle czy przeróbka wieloklina jest możliwa, czy ma sens czy nie wyszłoby kosmicznie drogo. Trochę lipa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted March 9 Author Share Posted March 9 Dobra. Chyba jednak spróbuje przetrzeć szlaki z wymianką kierownicy na poliftową i grzaną w pulsarze. Wieloklin w poliftówce musi być taki sam dla qashqai j11 lift/ x-trail t32 lift/ juke f16. Patrząc na zdjęcia kierownic dla każdego z tych modeli tak to wygląda. Mając w pamięci, że jest wątek podmianki w qashqai i są osoby potwierdzajqce zmianę u siebie można śmiało założyć, że wieloklin na kolumnie kierownicy we wszystkich tych modelach również musi być taki sam. Problem jest, że każda z tych części ma dla każdego modelu inny numer nissanowski OE. To może robić wrażenie, że są to różne części. Jednak patrząc na charakterystyczne punkty na kierownicy, układ przycisków, wygląd kostek, kolejność i kolor przewodów wydaje się zdecydowanie, że te części są identyczne. Jeżeli kierownice są te same to i osłona od klaksonu i z poduszką musi być taka sama. W przypadku poduszek powietrznych numery OE również są różne. Znowu możnaby pomyśleć, że poduszki są różne. Nie są. Znalazłem zdjęcia naklejek znamionowych na złożeniu modułów dla QQ i juke f16. Moduły poduszek mają identyczny typ i numer układu poduszki. Do xtrail nie znalazłem, ale obstawiam to samo. Widziałem tylko zdjęcia bez tych numerów, jednak wygląd całości identyczny. Ze względu na kierownicę w micrze również sprawdzałem poduszki. Niestety z tego co szukałem wygląda, że moduły poduszek w niej są dwu-wtyczkowe, więc odpada chyba jako potencjalny dawca. Grzana kierownica wychodzi na to, że była tylko w xtrail i możliwe, że na dwa lata przed końcem produkcji qq j11 (coś mi tak świta z cenników, ale to mogło mi się tylko zdawać). Tak więc pierwsze podsumowanie. Potrzebujemy zwijak, kierownicę i moduł poduszek. Zwijak to sprawy groszowe - 100-150 zł, ale przeglądając alledrogo, olx, otomoto można czasem coś taniej ustrzelić. Ładna grzana kierownica zaczyna się od 200 zł. Niestety sama. Bez poduchy. Obdzwoniłem kilku handlarzy czy mają poduchy do tych kierownic. Mają, ale nie do tych co wystawiają bez. Jeżeli już to chcą sprzedawać całe komplety, czyli kierownica z poduchą, pozostałe poduchy, konsola itd... cena wtedy kilka tysi. Odpada takie coś. Być może da się kupić samq kierownicę z poduchą, ja nie znalazłem. Pozostaje zatem kupić poduchę solo. Ceny są od 500 do 1200. Te za 500 to z aut np. po pożarach, po regeneracji, z połamanymi zatrzaskami czy coś. Chyba nie muszę pisać, że talie coś jako dawca to o kant d. Dobre, w ładnym stanie, niepołamane to cena 950-1200. Czyli koszta rosną. Razem ze wspomnianą reczami będzie to już z 1300 min. Wg jakiegoś tam rozporządzenia ministra z 2005 roku nie wolno montować m.in. poduszek z demontażu z innego samochodu, nawet jeśli są teoretycznie sprawne. Ale już wiem od kolegi np. że miał styczność z samochodami, które miały po wystrzeleniu poduch naprawę na demontoeanych i trafił się kolejny wypadek i poduchy normalnie wystrzeliły ratujwc przed większymi obrażeniami. Tak więc poza aspektem prawnym nie widzę żadnego uzasadnienia dlaczego sprawna część miałaby być zdyskwalifikowana tylko dlatego, że była już założona w innym aucie. No ale jeśli ktoś chce być w zgodzie z prawem i faktycznie ma obawy do używki to pozostaje zakup nowej poduchy. No i tu mam ciekawą sytuację. Nówka moduł dla QQ kosztuje jakieś 4000 zł, dla xtrail jakieś 5000 zł. Dla juke f16 cena wydaje się niewygórowana. Znalazłem 3 sklepy - w UK, na Łotwie i we Francji - które twierdzą, że handlują oryginalnymi częściami nissanowskimi, nowymi i z gwarancją. No i patrząc na ceny wychodzi, że moduł do wciąż produkowanego juke'a f16 z tą samą kierownicą kosztuje na nasze od 800 do 1100 zł. Nówka. Zakładam, że tak może być ponieważ już kiedyś szukałem w jednym z tych sklepów nowego kanału wentylacyjnego jak robiłem nawiew na tylne fotele. Okazało się, że w ASO w Krakowie ta część była nawet tańsza niż w tym sklepie internetowym. Z resztą już kilka części nowych znalazłem w aso taniej niż używki od handlarzy. Tak więc zawsze warto zapytać. Jutro będę dzwonił do aso i pytał o to. Jeśli się okaże, że cena taka jak w tych sklepach internetowych to biorę wtedy nowe. Nie mo co nawet myśleć. Jeśli kogoś zanudziłem to sorki. CDN. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted March 10 Author Share Posted March 10 Dowiadywałem się cenę w ASO. Moduł poduchy, całe złożenie 1700 zł. Możliwość rabatów zwykle w ASO dają 10-20%. Tutaj jedynie 10% czyli ok 1520-1530 zł. Cena wyższa od demontażówek od 700 do 400 zł. Jak dla mnie jeśli widzę demontaże w dobrym stanie za 1000-1100 zł to lepiej kupić nowe. Tutaj naklejki znamionowe: Pierwsza to juke f16 , druga qq j11 FL. Jak się poogląda wszystkie dostępne zdjęcia modułu z poduchą wszystko wygląda identycznie. Kierownice też wyglądają identycznie ale wyłapałem taką różnicę - rancik na brzegu srebrnego ozdobnika, na pierwszej kierownicy tego nie ma: Ale nie sądze by to miało jakieś znaczenie. Tak więc: Zwijak 25554-6FROD Kierownica x-trail. Grzana ma dwie wtyczki. Nie brać tej, która ma jakieś ikonki lane assist czy tempomatu aktywnego, niebieska ikonka. Ta kierownica ma wtyczkę z większą ilością pinów i nie będzie pasować. Poduszka: Jeśli nowa z ASO to najtaniej wychodzi 98510-6PA0C. Choć też jest do juke'a poducha 98510-6PA0D. Chyba w nowszych roczników, może się okazać, że może być w ASO tańsza niż ta pierwsza (albo i nie ). Jeśli używka to wpisywać na portalach od juke, qq lub xtrail. Micra i Leaf Ii raczej nie bo są dwuwtyczkowe. Chociaż czytałem na innych forach (markach), że sobie podpinali niektórzy tylko jedną z wtyczek i układ SRS nie wykrywał błędów. Ważne by taki język pomiędzy sprężynami był cały. Bo jak będzie urwany to będzie odstawać poducha, a przy wypadku to prędzej was zabije niż ochroni: Na razie mam zwijak i kierownice. Za kierownicę dałem 200 zł. Wyprodukowana w maju 2022. Wychodzi, że chyba pod ostatnie sztuki xtraila T32. Lepszy stan niż mam w aucie. Zwijak mi przyszedł z obciętą wtyczka po stronie samochodu, więc mam ułatwioną pracę w dorabianiu obwodu grzania. Poduszkę kupię nową raczej. Ktoś stwierdzi, że nie warto. Może nie, zwłaszcza, że np. w konfiguratorach nowych aut w tej cenie to si3 dostaje jeszcze grzane fotele, a za jeszcze dodatkowe kilka stówek to i grzanq szybę przednią Zanim kupię poduchę muszę się na 100% upewnić, że wieloklin na kierownicy pasuje do kolumny w pulsarze. Wszystko wskazuje, że tak. Nie sądzę by Nissan po FL xtraila i qq wymieniał wielokliny i kolumny kierownicze. Z resztą jak już pisałem jest wątek o wymianie kierownicy w dziale J11. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisilYE Posted March 10 Share Posted March 10 Grzana kierownica fajny bajer ale koszty chyba znacznie przekraczają korzyści i studzą chęć posiadania . Ale życzę powodzenia w modach .👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted March 11 Author Share Posted March 11 Stanowisko testowe, ale chyba nie taki przekaźnik wziąłem, albo nie załącza bo nie leci przez sterownik klimy: Podejście od spodu manetek: Podpięcie: Pomiar temperarury - 29,9: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted March 11 Author Share Posted March 11 Oki. Poszperałem. Wygląda na to, że sterownik autoklimy robi za przekaźnik bistabilny. Przy wciskaniu przycisku grzania kierownicy zamykany jest na chwilę obwód uziemienia. To daje sygnał do sterownika, że ma odcinać lub podtrzymywać przepływ prądu przez cewkę przekaźnika znajdującego z puszką bezpieczników. Jeśli prąd płynie przez cewkę przekaźnik przepuszcza prąd drugim obwodem na kierownicę i lampkę sygnalizującą włączenie grzania na przycisku. Jeśli prąd nie płynie przez cewkę obwód na przekaźniku jest otwarty, nie ma grzania kierownicy, nie ma sygnalizacji. Teraz mam do wyboru. Przetestować zgodnie ze schematami altimy mój sterownik klimy na pinach widocznych na załączonym wcześniej schemacie i np. jak tam będzie co innego niż w altimie to spalić sterownik druga opcja przekaźnik bistabilny, a sterownika klimy nie ruszać... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted March 15 Author Share Posted March 15 Dzisiaj test z przekaźnikiem impulsowym (bistabilnym), sterowanym po minusie. Działa luks. Przy każdym wciśnęciu przycisku grzania włącza lub wyłącza grzanie kierownicy i kontrolkę led przycisku: Następny post wrzucę rozpiskę pinów przekaźnika i przycisku oraz co z czym połączyć. Przy okazji znalazłem, że typ i moduł poduszki w pulsarze jest taki sam jak w polifcie (oczywiwcie w obudowie polifta). Można porównać ze zdjęciami naklejek poduszek powyżej we wcześniejszych postach. DM-DAB-1102, 0589-P1-000202: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomkek1912 Posted March 18 Author Share Posted March 18 To je wtyczka przycisku grzania kierownicy. Śmiało brać cały zestaw przycisków z xtrail z przyciskiem jak z wcześnieszych postów. Ja kupiłem za 40 zł z przesyłką smart na alledrogo. Schemat z amerykańskiej altimy, ale przycisk raczej identyczny jak w europejsliem xtrail t32 i w sumie identyczny jak przycisk on/off start stopu. Widok od tyłu wtyczki: 3 to plus od podświetlania, 4 to masa. 1, to zgodnie ze schematem z postu gdzieś na początku to +12V przycisku (monostabilnego, impuls przy wciśnięciu, chwilowe zamknìęcie obwodu). 2 masa do tego. 5 to +12V ledu wskazującego włączenie ogrzewania. To samo + też leci na grzanie kierownicy. Pin 6 to minus załączenia ledu. Tył przycisku wygląda tak: Wtyczka tak: Ogólnie te wtyczki możecie pozyskać kupując dowolną wiązkę konsoli xtrail, qq, juke, pulsar, micra. Sporo tego. Kosztują od poniżej 100 zł do 400 zł. Ja te całe pakiety wiązek z prawie wszystkimi możliwymi wtyczkami uzyskałem kupując wiązkę konsoli do pulsara (100 zł) i cały zestaw kamer z nawigacją i wiązkami juke za 600 zł (to pod kątem kamer 360). Nie trzeba tyle wydawać. Pod samą kierownicę wystarczy dowolna wiązka Nissna z konsoli po 2014 roku. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.