Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Podgrzewana kierownica


tomkek1912
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Chodzi mi po głowie takie coś, dodać grzaną kierownicę.

Tak przeglądałem wątek wymiany kierownicy na poliftową w dziale qq, jak poliftową to pomyślałem czemu sobie ktoś nie weźmie grzanej poliftowej i nie dorobi włącznika z cpu lub czasówką i przekaźnika...

Nie pasowało mi, że nie wszystko działa po przekładce, że spore kombinacje by dostosować nowe pod stare. Szukałem czy któryś sprzed liftów i nowej serii nissana ma grzaną kierownicę i wyszło, że żaden.

No, ale grzebałem dalej i dalej, i znalazłem to. Kierownica z nissana altimy 2013-2018. Ta miała grzaną kierownicę w wersji SL.

Porównywałem zdjęcia kierownic i wg mnie wszystko jest identycznie. Owszem układ przycisków nieco inny, ale pady są wymienne. Istotne, że jest grzanie na osobnej kostce.

Teoretycznie więc szło by dołożyć. Problem zdobyć kierownicę z grzaniem. Zakup USA z przesyłką min. 500 zł i mogłoby się okazać, że jednak nie da rady...

 

Screenshot_20220128-153047_Chrome.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 piny łącznie wolne na kostkach po stronie samochodu. Do dorobienia 2. Można sprawdzić czy ze zwijaka altimy można zrobić połączenie ze zwijakiem pulsara. Jak nie to przekładka dodatkowej tośmy ze zwijaka dawcy pulsar /qq. Pewnie jakieś lutowanko czy coś. Wyprowadzić kostkę jak tą do poduszki tylko pod złączkę grzania. Po stronie samochodu przekaźnik i może podpięcie pod obwód grzanych foteli. W altimie masa jeszcze przechodzi przez sterownik klimy. Ja chba wrzucę jakąś czasówkę, no chyba, że wyjdzie, że da się podpiąć i będzie działać. Zacząłem zbierać kasę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapytam z czystej ciekawości - grzana kierownica jest Ci niezbędnie potrzebna czy robisz to dla samej satysfakcji zrobienia i mania ? :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, MisilYE napisał:

Zapytam z czystej ciekawości - grzana kierownica jest Ci niezbędnie potrzebna czy robisz to dla samej satysfakcji zrobienia i mania ?

Tomek najwyraźniej się nudzi. Kończy jedną modyfikację i rozpoczyna kolejną. Na pewno satysfakcja jest priorytetem, ale by ją mieć, potrzebna jest wiedza ... a z tego co na forum opisuje, wiedzy mu nie brakuje :zwyciestwo2:
Pytanie tylko, czy jego auto to jeszcze Pulsar, a jeżeli tak, to zapewne modyfikuje go do wersji "Tekna Super +" :zwyciestwo2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, MisilYE napisał:

Zapytam z czystej ciekawości - grzana kierownica jest Ci niezbędnie potrzebna czy robisz to dla samej satysfakcji zrobienia i mania ? :thumbsup:

Czasem by się przydała, ale niezbędna to nie jest. Robie dla satysfakcji i sprawdzam kolejne granice na ile mogę bezkarnie grzebać w instalacji. Ale zabieram się głównie za rzeczy, które nie są zależne od BCM czy komunkacji CAN. Oczywiście wcześniej studiuje dostępne schematy do innych modeli bo do pulsara serwisówki wciąż nie mam.

19 godzin temu, Andrzej G napisał:

Tomek najwyraźniej się nudzi. Kończy jedną modyfikację i rozpoczyna kolejną. Na pewno satysfakcja jest priorytetem, ale by ją mieć, potrzebna jest wiedza ... a z tego co na forum opisuje, wiedzy mu nie brakuje :zwyciestwo2:
Pytanie tylko, czy jego auto to jeszcze Pulsar, a jeżeli tak, to zapewne modyfikuje go do wersji "Tekna Super +" :zwyciestwo2:

Zacząłem też składać kasę na wiązkę konsoli z tekny, sterownik kamer i tylnej kamery. Może kiedyś dorzucę i zobaczę czy coś się stanie, ale z fasta wynika, że są różne oprogramowania bcm w zależności od wersji, więc raczej nie pojawią się nowe opcje na komputerze po podpięciu nowych urządzeń.

Nawet bym swap silnika zrobił, ale na to się żona nie zgodzi, a ukryć kilkanaście tysiaków  na taki zabawy to ciężko by było :)

Ale faktycznie po dodaniu grzanej kierownicy to byłaby tekna+ - model niedostępny w sprzedaży w europie :)

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Po ostatnich ruchach w dziale qq z grzaną poliftową kierownicą znowu przy okazji zacząłem grzebać w schematach altimy.

Screenshot_20221127-170225_Adobe Acrobat.jpg

 

Screenshot_20221127-170140_Adobe Acrobat.jpg

 

Jak pisałem wcześniej kierownica wygląda, że by pasowała. Trzeba jednak przełożyć poduchę i przyciski. Drugi problem zwijak. Trzeba przeanalizować dokładnie zdjęcia zwijaków przedliftowych qq/ pulsara, altimy oraz zwijaka poliftofego xtraila. Jeśli by wyszło, że zwijak z xtraila by podszedł montażowo to kolejnym krokiem jest sprawdzenie pinów przed zwijakiem i na które piny lecą połączenia za zwijakiem po stronie kierownicy. Następny krok czy wtyczki są tego samego typu i z tą samą ilością pinów. Jeśli by były te same wtyczki to w przypadku innego układu pinów zmiana nie powinna stanowić problemu. Jakby to nie było ok to są spore mosliwości pokombinowania. Ważne by samego zwijaka nie ruszać. Przeróbki to ostateczność. Łatwiej przepinować wtyczki dochodzące. No chyba, że nie da się wyciągnąć pinów tak jak nie udało mi się przy jednej z wtyczek idących do radia :)

Patrząc na schemat altimy jest szansa, że dałoby się po Bożemu zrobić instalację jak w fabryce.

Wg opisu systemu grzania kierownicy musielibyśmy znaleźć wolny slot na skrzynce bezpieczników na który przychodzi zasilanie z aku. Następnie za tym przekaźnik i z niego na zwijak, przycisk grzania kierownicy no i właśnie na sterownik klimy na pin 20, a z 8 pinu na przycisk. Po powrotce z kierownicy i zwijak z niego i z przycisku na masę.

No i tu pojawia się zagadka. Sterownik autoklimy w pulsarach jest 40 pinowy tak samo jak w altimie. Piny 2, 3, 22, 23 wyglądają, że są identyczne. Wg opisu sterownik klimy przepuszcza połączenie z pinu 20 na 8 i jednocześnie robi za wyłącznik czasowy w zależności od temperatury na kierownicy (pytanie jak mierzy). Jeśli naciśniemy przycisk lub sterownik przerwie połączenie pomiędzy pinami 20 i 8 to przerywamy przejwcie na cwce przekaźnika. Wtedy kierownica nie grzeje, przycisk się nie świeci.

Najlepiej jakby sterowniki z obu aut różniły się tylko numerami katalogowymi a środki miały identyczne. Wtedy całość jest do zrobienia.

Będę próbował w przyszłym roku. Są dwie opcje - pełen sukces lub ok. 1000 zł w plecy. O ile przy próbach nie poposuje czegoś przy swojej kierownicy :)

  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Aktualizacja. Ostatnio troszkę sobie postudiowałem układy kierownicze. Kierownica z altimy ma wieloklin na mniejszej średnicy niż pulsar/qq/xtrail przed fl. Albo trzeba znaleźć magika, który by przerobił wieloklin w kierownicy albo niestety trzeba sobie darować grzaną kierownicę. Ewentualnie ogarnąć problem z przyciskami w kierownicy poliftowej z xtraila t32. Nie wiem w ogóle czy przeróbka wieloklina jest możliwa, czy ma sens czy nie wyszłoby kosmicznie drogo. Trochę lipa.

  • Sad 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra. Chyba jednak spróbuje przetrzeć szlaki z wymianką kierownicy na poliftową i grzaną w pulsarze. Wieloklin w poliftówce musi być taki sam dla qashqai j11 lift/ x-trail t32 lift/ juke f16. Patrząc na zdjęcia kierownic dla każdego z tych modeli tak to wygląda. Mając w pamięci, że jest wątek podmianki w qashqai i są osoby potwierdzajqce zmianę u siebie można śmiało założyć, że wieloklin na kolumnie kierownicy we wszystkich tych modelach również musi być taki sam. Problem jest, że każda z tych części ma dla każdego modelu inny numer nissanowski OE. To może robić wrażenie, że są to różne części. Jednak patrząc na charakterystyczne punkty na kierownicy, układ przycisków, wygląd kostek, kolejność i kolor przewodów wydaje się zdecydowanie, że te części są identyczne. Jeżeli kierownice są te same to i osłona od klaksonu i z poduszką musi być taka sama. W przypadku poduszek powietrznych numery OE również są różne. Znowu możnaby pomyśleć, że poduszki są różne. Nie są. Znalazłem zdjęcia naklejek znamionowych na złożeniu modułów dla QQ i juke f16. Moduły poduszek mają identyczny typ i numer układu poduszki. Do xtrail nie znalazłem, ale obstawiam to samo. Widziałem tylko zdjęcia bez tych numerów, jednak wygląd całości identyczny. Ze względu na kierownicę w micrze również sprawdzałem poduszki. Niestety z tego co szukałem wygląda, że moduły poduszek w niej są dwu-wtyczkowe, więc odpada chyba jako potencjalny dawca. Grzana kierownica wychodzi na to, że była tylko w xtrail i możliwe, że na dwa lata przed końcem produkcji qq j11 (coś mi tak świta z cenników, ale to mogło mi się tylko zdawać).

Tak więc pierwsze podsumowanie. Potrzebujemy zwijak, kierownicę i moduł poduszek. Zwijak to sprawy groszowe - 100-150 zł, ale przeglądając alledrogo, olx, otomoto można czasem coś taniej ustrzelić. Ładna grzana kierownica zaczyna się od 200 zł. Niestety sama. Bez poduchy. Obdzwoniłem kilku handlarzy czy mają poduchy do tych kierownic. Mają, ale nie do tych co wystawiają bez. Jeżeli już to chcą sprzedawać całe komplety, czyli kierownica z poduchą, pozostałe poduchy, konsola itd... cena wtedy kilka tysi. Odpada takie coś.

Być może da się kupić samq kierownicę z poduchą, ja nie znalazłem.

Pozostaje zatem kupić poduchę solo. Ceny są od 500 do 1200. Te za 500 to z aut np. po pożarach, po regeneracji, z połamanymi zatrzaskami czy coś. Chyba nie muszę pisać, że talie coś jako dawca to o kant d. Dobre, w ładnym stanie, niepołamane to cena 950-1200. Czyli koszta rosną. Razem ze wspomnianą reczami będzie to już z 1300 min. 

Wg jakiegoś tam rozporządzenia ministra z 2005 roku nie wolno montować m.in. poduszek z demontażu z innego samochodu, nawet jeśli są teoretycznie sprawne. Ale już wiem od kolegi np. że miał styczność z samochodami, które miały po wystrzeleniu poduch naprawę na demontoeanych i trafił się kolejny wypadek i poduchy normalnie wystrzeliły ratujwc przed większymi obrażeniami. Tak więc poza aspektem prawnym nie widzę żadnego uzasadnienia dlaczego sprawna część miałaby być zdyskwalifikowana tylko dlatego, że była już założona w innym aucie. No ale jeśli ktoś chce być w zgodzie z prawem i faktycznie ma obawy do używki to pozostaje zakup nowej poduchy. No i tu mam ciekawą sytuację. Nówka moduł dla QQ kosztuje jakieś 4000 zł, dla xtrail jakieś 5000 zł. Dla juke f16 cena wydaje się niewygórowana. Znalazłem 3 sklepy - w UK, na Łotwie i we Francji - które twierdzą, że handlują oryginalnymi częściami nissanowskimi, nowymi i z gwarancją. No i patrząc na ceny wychodzi, że moduł do wciąż produkowanego juke'a f16 z tą samą kierownicą kosztuje na nasze od 800 do 1100 zł. Nówka. Zakładam, że tak może być ponieważ już kiedyś szukałem w jednym z tych sklepów nowego kanału wentylacyjnego jak robiłem nawiew na tylne fotele. Okazało się, że w ASO w Krakowie ta część była nawet tańsza niż w tym sklepie internetowym. Z resztą już kilka części nowych znalazłem w aso taniej niż używki od handlarzy. Tak więc zawsze warto zapytać. Jutro będę dzwonił do aso i pytał o to. Jeśli się okaże, że cena taka jak w tych sklepach internetowych to biorę wtedy nowe. Nie mo co nawet myśleć.

Jeśli kogoś zanudziłem to sorki.

CDN.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dowiadywałem się cenę w ASO. Moduł poduchy, całe złożenie 1700 zł. Możliwość rabatów zwykle w ASO dają 10-20%. Tutaj jedynie 10% czyli ok 1520-1530 zł. Cena  wyższa od demontażówek od 700 do 400 zł. Jak dla mnie jeśli widzę demontaże w dobrym stanie za 1000-1100 zł to lepiej kupić nowe.

Tutaj naklejki znamionowe:

 

20230309_193801.jpg

 

20230309_193739.jpg

Pierwsza to juke f16 , druga qq j11 FL. Jak się poogląda wszystkie dostępne zdjęcia modułu z poduchą wszystko wygląda identycznie. Kierownice też wyglądają identycznie ale wyłapałem taką różnicę - rancik na brzegu srebrnego ozdobnika, na pierwszej kierownicy tego nie ma:

 

Screenshot_20230310-200641_Allegro.jpg

Screenshot_20230310-201016_Chrome.jpg

Ale nie sądze by to miało jakieś znaczenie. 

Tak więc:

Zwijak 25554-6FROD

Kierownica x-trail. Grzana ma dwie wtyczki. Nie brać tej, która ma jakieś ikonki lane assist czy tempomatu aktywnego, niebieska ikonka. Ta kierownica ma wtyczkę z większą ilością pinów i nie będzie pasować.

Poduszka:

Jeśli nowa z ASO to najtaniej wychodzi 98510-6PA0C. Choć też jest do juke'a poducha 98510-6PA0D. Chyba w nowszych roczników, może się okazać, że może być w ASO tańsza niż ta pierwsza (albo i nie :) ).

Jeśli używka to wpisywać na portalach od juke, qq lub xtrail. Micra i Leaf Ii raczej nie bo są dwuwtyczkowe. Chociaż czytałem na innych forach (markach), że sobie podpinali niektórzy tylko jedną z wtyczek i układ SRS nie wykrywał błędów. Ważne by taki język pomiędzy sprężynami był cały. Bo jak będzie urwany to będzie odstawać poducha, a przy wypadku to prędzej was zabije niż ochroni:

 

Screenshot_20230310-202608_Chrome.jpg

 

Na razie mam zwijak i kierownice. Za kierownicę dałem 200 zł. Wyprodukowana w maju 2022. Wychodzi, że chyba pod ostatnie sztuki xtraila T32. Lepszy stan niż mam w aucie. Zwijak mi przyszedł z obciętą wtyczka po stronie samochodu, więc mam ułatwioną pracę w dorabianiu obwodu grzania.

Poduszkę kupię nową raczej. Ktoś stwierdzi, że nie warto. Może nie, zwłaszcza, że np. w konfiguratorach nowych aut w tej cenie to si3 dostaje jeszcze grzane fotele, a za jeszcze dodatkowe kilka stówek to i grzanq szybę przednią :)

Zanim kupię poduchę muszę się na 100% upewnić, że wieloklin na kierownicy pasuje do kolumny w pulsarze. Wszystko wskazuje, że tak. Nie sądzę by Nissan po FL xtraila i qq wymieniał wielokliny i kolumny kierownicze. Z resztą jak już pisałem jest wątek o wymianie kierownicy w dziale J11.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzana kierownica fajny bajer ale koszty chyba znacznie przekraczają korzyści  i studzą chęć posiadania .

Ale życzę powodzenia w modach .👍

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stanowisko testowe, ale chyba nie taki przekaźnik wziąłem, albo nie załącza bo nie leci przez sterownik klimy:

20230311_183223.jpg

 

Podejście od spodu manetek:

 

20230311_183203.jpg

Podpięcie:

 

20230311_183147.jpg

Pomiar temperarury - 29,9:

 

20230311_182953.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki. Poszperałem. Wygląda na to, że sterownik autoklimy robi za przekaźnik bistabilny. Przy wciskaniu przycisku grzania kierownicy zamykany jest na chwilę obwód uziemienia. To daje sygnał do sterownika, że ma odcinać lub podtrzymywać przepływ prądu przez cewkę przekaźnika znajdującego z puszką bezpieczników. Jeśli prąd płynie przez cewkę przekaźnik przepuszcza prąd drugim obwodem na kierownicę i lampkę sygnalizującą włączenie grzania na przycisku. Jeśli prąd nie płynie przez cewkę obwód na przekaźniku jest otwarty, nie ma grzania kierownicy, nie ma sygnalizacji.

 

Teraz mam do wyboru. Przetestować zgodnie ze schematami altimy mój sterownik klimy na pinach widocznych na załączonym wcześniej schemacie i np. jak tam będzie co innego niż w altimie to spalić sterownik :) druga opcja przekaźnik bistabilny, a sterownika klimy nie ruszać...

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj test z przekaźnikiem impulsowym (bistabilnym), sterowanym po minusie. Działa luks. Przy każdym wciśnęciu przycisku grzania włącza lub wyłącza grzanie kierownicy i kontrolkę led przycisku:

 

20230315_204634.jpg

 

 

20230315_204647.jpg

Następny post wrzucę rozpiskę pinów przekaźnika i przycisku oraz co z czym połączyć.

Przy okazji znalazłem, że typ i moduł poduszki w pulsarze jest taki sam jak w polifcie (oczywiwcie w obudowie polifta). Można porównać ze zdjęciami naklejek poduszek powyżej we wcześniejszych postach. DM-DAB-1102, 0589-P1-000202:

 

Screenshot_20230314-184858_Chrome.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To je wtyczka przycisku grzania kierownicy. Śmiało brać cały zestaw przycisków z xtrail z przyciskiem jak z wcześnieszych postów. Ja kupiłem za 40 zł z przesyłką smart na alledrogo.

Schemat z amerykańskiej altimy, ale przycisk raczej identyczny jak w europejsliem xtrail t32 i w sumie identyczny jak przycisk on/off  start stopu. Widok od tyłu wtyczki:

 

image.thumb.png.7b0a3a238eab8804085204207299542d.png

3 to plus od podświetlania, 4 to masa. 1, to zgodnie ze schematem z postu gdzieś na początku to +12V przycisku (monostabilnego, impuls przy wciśnięciu, chwilowe zamknìęcie obwodu). 2 masa do tego. 5 to +12V ledu wskazującego włączenie ogrzewania. To samo + też leci na grzanie kierownicy. Pin 6 to minus załączenia ledu.  Tył przycisku wygląda tak:

20230311_170940.jpg

Wtyczka tak:

 

20230311_171057.jpg

 

Ogólnie te wtyczki możecie pozyskać kupując dowolną wiązkę konsoli xtrail, qq, juke, pulsar, micra. Sporo tego. Kosztują od poniżej 100 zł do 400 zł. Ja te całe pakiety wiązek z prawie wszystkimi możliwymi wtyczkami uzyskałem kupując wiązkę konsoli do pulsara (100 zł) i cały zestaw kamer z nawigacją i wiązkami juke za 600 zł (to pod kątem kamer 360). Nie trzeba tyle wydawać. Pod samą kierownicę wystarczy dowolna wiązka Nissna z konsoli po 2014 roku.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dziś przetestowałem liftową kierownicę. Oto jak działają przyciski.

1. Seek/przełączanie (oba) stacji działa poprawnie.

2. Sciszanie dziala poprawnie, podgłaśnianie nie działa.

3. Przycisk powrót działa poprawnie.

4. Przyciski od tempomatu działają poprawnie

5. Strzałka w dół/ page down działa na odwrót czyli w góre.

    Strzałka w górę/ page up nie działa, albo działa na co innego, ale nie pamiętam bo albo coś źle zanotowałem albo po prostu nie działa jednak :)

6. Przycisk ok/ enter nie działa, ale działa jako strzałka w dół/ page down.

7. Nie działają przyciski odbierania i kończenia rozmowy telefonicznej, ale kończenie rozmowy działa jako podgłaśnianie.


8. Przycisk strzałka w prawo działa jako enter/ok.

9. Przycisk strzałka w lewo przełącza na ekran telefonu w nawigacji.

10. Podświetlanie przycisków kierownicy działa prawidłowo.

Okazało się, że nie trzeba w celu sprawdzenia rozbierać osłon kolumny, ani rozpinać poduchy i ściągać kierownicy:

 

20230331_200014.jpg

20230331_195247.jpg

20230331_200022.jpg

 

Kostka zasilająca przyciski multifunkcji jest z brzegu manetek, a dolna osłona kolumny z boku ma otwór i da się wypiąć palcami tą kostkę i wyciągnąć poza oslonę jak widać na drugim zdjęciu. W podobny sposób można pomierzyć opory na oryginalnej kierownicy. Z manetką, którą kupiłem jest kostka z obciętymi przewodami. Wystarczy, że trzy z nich podmienie na piny z dłuższymi przewodami (te, które wg schematów do qq odpowiadają za interesujqce nas przyciski) i wepnę na miejsce wypiętej oryginalnej wtyczki, i na wydłużonych przewodach pomierzę multimetrem i porównam z tym jakie opory są w serwisówce (czy faktycznie takie są). Mając te informacje wystarczy na liftowych przyciskach przelutować oporniki (ponoć się da bez problemu) tak by odpowiadały tym, które są na kierownicy przedliftowej. Wtedy wszystko zadziała jal trzeba. Po przelutowaniu można robić podmiankę.

  • Like 1
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymontowałem przyciski by powoli prześledzić ścieżki na płytkach i oporniki - jest okazja nauczyć się, same podmiany oporników i liczenie tego dam komuś do zrobienia kto się zna. Ja się nie znam. Oczywoście przy wyciąganiu połamałem 3 z 8 zatrzasków. Trzeba będzie kleić czymś i po ponownym montażu już raczej nie będzie demontowalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś zrobiłem pomiary. To może rozjaśni dlaczego jedne przyciski działają tak samo, inne inaczej, a pozostałe w ogóle.

Zacznijmy od tych, które działają tak samo.

1. Seek up (dwa groty z kreską pionową w prawo:

Przedlift (albo inaczej pulsarowa kierownica) - 2030 Ohm, lift 2140 Ohm.

2. Seek down (groty i kreska w lewo):

Pulsar - 726 Ohm, lift 657 Ohm.

3. Ściszanie:

Pulsar - 2 Ohm, lift 1,2 Ohm.

4. Powrót:

Pulsar - 2 Ohm, lift 1,7 Ohm

Niedziałające lub działające inaczej.

5. UP:

Pulsar - 123,5 Ohm, lift - dół działa jako przycisk w górę - 136 Ohm

Lift - przycisk góra nie działa - 54 Ohm 

6. Down:

Pulsar - 324 Ohm, lift - ok/enter działa jako strzałka w dół - 266 Ohm

7. Podgłaśnianie:

Pulsar - 123 Ohm, lift - nie działa, kończenie rozmowy działa jako podgłaśnianie - 135 Ohm

8. Odbieranie rozmowy:

Pulsar - 727 Ohm, lift - odbieranie nie działa - 265 Ohm.

9. Kończenie rozmowy:

Pulsar - 324 Ohm, lift - nie działa, ale działa jako podgłaśnianie - 135 Ohm

10. Enter: 

Pulsar - 2030 Ohm, lift - ok nie działa, ale strzałka w prawo działa jako enter - 2130 Ohm.

Nieistniejące przyciski w przedlifcie/ pulsarze:

Strzałka w lewo:

Pulsar - brak, lift - przełącza ekran nawigacji w zakładkę telefon - 658 Ohm.

Strzałka  w prawo:

Pulsar - brak, lift - działa jako enter/ok - 2130 Ohm.

Ktoś zapyta dlaczego niektóre liftowe przyciski nie działają, a mają zbliżoną wartość do oporów na kierownicy przedliftowej. Nie działają bo przyciski są pogrupowane po 5/6 pomiędzy piny 23 i 24 oraz 23 i 29 patrząc od instalacji auta. Patrząc od kierownicy to jest rozdzielone pomi3dzy pinami 4, 5 i 10. Niedziałający przycisk najpewniej wypada na pinie, z którego wartości zegary nie rozpoznają, więc "nie wiedzą" jaki sygnał wysłać po CANie do komputera BCM lub do radia/nawigacji.

 

W kolejnym poście pogrupujecto względem pinów z instalacji to będzie bardziej uporządkowane.

 

Edit. Chyba jednak nie będzie się dało uzyskać pełnej funkcjonalności. W przedlifcie odbieranie telefonu i kończenie rozmowy jest na dwóch różnych pinach. W lifcie na jednym. Dodatkowo w lifcie dochodzi na jednym z pinów strzałka w lewo i w prawo. Można zrobić tak oporniki,  że np. strzałka w góre i te na boki będą działać jako w górę czyli trzy przyciski mają tą samą funkcję. W przypadku pinu gdzie są przyciski telefonu to oba przyciski można zrobić jako odbieranie albo jako kończenie, czyli bez sensu. I raczej nie da się tego zmienić, scieżki na płytkach są raczej ustalone i wątpliwe jest, że dałoby się rozdzielić telefon na dwa osobne piny.

Zamówiłem liftowe zegary zgodnie z tym co ktoś napisał w przypadku podmianki kierownicy w dziale qq. Niestety obudowy są nieco inne. Jak bardzo, dowiem się we wtorek lub w środe i zobacze czy da się to adaptować do pulsara. Jeśli nie to chyba daruję sobie wymianę kierownicy. Będzie trochę kasy w plecy, ale nie jakoś tragicznie. Natomiast na pewno potwierdzę lub obalę twierdzenia z wątku podmiany kierownicy w dziale qq...

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam to co pisano w dziale qq. Zmiana zegarów na poliftowe powoduje, że wszystkie przyciski po lifcie działają prawidłowo. Niestety nie przełożę bebechów z zegarów poliftowych do obudowy zegarów pulsara, bo:

1. Cofa mi licznik o jakieś 85 kkm, więc pewnie bez consulta nie ma co.

2. Wywala błąd chassis control system fault i świeci się konrrolka takie dwa samochodziki z wykrzyknikiem pomiędzy nimi. Błąd szeroki, temat rzeka. Od razu nadmienie, że nie mam problemu z aku, podczas jazdy ładuje cały czas ponad 14V. Napięcie nawet po tygodniu stania ponad 12V.

3. Co ciekawe pojawia się menu safety shield i chassis control system, ale nieaktywne. Niestety to zgodnie z serwisówką jest chyba zależne od komputera BCM.

 

20230405_182440.jpg

 

Zostaje przerobienie przycisków. Podobno da się przerwać ścieżkę na płytce i zrobić bypasy, więc może jednak przerobię przyciski by działały jak na starej kierownicy. Jedynie dwa przyciski będą bez funkcji.

 

Po podłączeniu z powrotem zegarów z pulsara kilometry wracają właściwie i nie ma żadnych błędów.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Podusia zamówiona.

Przyciski w trakcie przeróbki. Dałem koledze co trochę śmiga w elektronice do przerobienia. Z dobrych info (wstępnie tak się wydaje) jest takie, że przyciski telefonu po prawej stronie są połączone ścieżkami i dwoma przewodami z lewą płytką gdzie jest reszta przycisków oraz wszystkie rezystory. Wydaje się jedynie, że przycisk tel off wystarczy wyizolować do drugiego bloku przycisków i gdzieś na polu lutowniczym któregoś z rezystorów dorzucić ten przycisk i zrobić mostek.

Z grubsza wygląda to tak (jak czegoś nie przekręcam):

Pierwszy blok przycisków przedlift to vol-, vol+, tel off, seek down, seek up.

Drugi blok przycisków przedlift to powrót, góra, dół, tel on, enter.

W lifcie vol-, vol+, tel off, tel on, seek down, seek up.

Drugi blok powrót, góra, dół, enter, lewo, prawo.

Zasilanie leci na pierwszą płytkę i na drugą pomiędzy sobą, z prawej wchodzi to zasilanie i przechodzi przez dwa przyciski telefonu i wraca dwoma przewodami (osobny dla każdego przycisku) na lewą płytkę. Jeden przycisk telefonu wchodzi w ścieżkę, która ma przed powrotem do zegara 2 oporniki, drugi 3 oporniki. No i jeden z tych przewodów (tel on) trzeba cienkim tzw. Włosem podciągnąć pomiędzy przyciski dół i enter i tam na polach lutowniczych oporników to ogarnąć. Przyciski prawo, lewo "zneutralizować". Wydaje się proste, nie? Kolega mi mówił, że jest i da się to spokojnie wcisnąć pod "ogumieniem" przycisków.

Przy dobrych wiatrach próba przełożenia kierownicy na aucie wraz z założeniem wiązki grzania za jakieś 3-4 tygodnie. W sam raz na lato :)

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odebrałem od kolegi przyciski, przerobił mi to. Wszystko działa jak należy. Jak czas pozwoli to może szybciej przełoże kierownicę. Nie wiem czy wspominałem, ale po zamianie zwykłego radia na nawigację przyciski seek down i seek up działają na odwrót. Nie mogę też ustawić godziny między zegarami. Obstawiam, że może tak jak w przypadku kierownicy liftowej i zegarów liftowych w qq może w pulsarze być inne oprogramowanie zegarów dla wersji ze zwykłym radiem i z nawigacją. Albo ma znaczenie, że mimo, że nawigacja jest modelowo ta sama to jednak mogą być jakieś drobne różnice w oprogramowaniu. Nawigację mam akurat z Juke'a, nie z Pulsara.

Tak czy inaczej przyciski da się przerobić i mój kolega stwierdził, że to nic trudnego. Tak więc każdy kto chce sobie wrzucić do pulsara lub przedliftowego qq i x-traila liftową kierownicę i grzaną najpewniej ma drogę otwartą. Największy problem to skołować kierownicę grzaną z poduszką i potem wyciągnąć przyciski z kierownicy bez połamania zatrzasków. Samą grzaną kierownicę jeszcze łatwo kupić w internecie. Gorzej z poduchą. Ciężko, ze złamanym lub klejonym uchem (czasem całym) w cenach od  600 do 1100 zł lub w pakiecie z innymi poduchami i pasami za 1500-3000. Nowa w ASO do juke'a f16, ale wg mnie pasuje do tej kierownicy, jest obecnie z 10% rabatem za 1530 zł lub z 20% rabatem za ok. 1370 zł.

Przeróbka dla pasjonatów marki :)

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc.

Oryginał (lewa płytka):

 

IMG_20230419_184807.jpg

Rezystory, które nas interesują:

 

IMG_20230425_191455.jpg

Rezystory R1...R5 odpowiadają z przyciski powrót, góra (R1=51), dół (R1+R2=51+82=133), ok(R1+R2+R3=133+130=266), lewo (R...+R4=266+390=655), prawo (R...+R5=655+1470=2135). Rezystory R6...R10 odpowiadają za vol-, vol+, tel off, tel on, seek down, seek up. Zasada ta sama. Vol- bez rezystora, pozostałe analogicznie jak w pierwszym bloku. To przed zmianą.

Po zmianie:

Tu pokazane przerzucenie przycislu telefon on na blok rezystorów R1...R5

IMG_20230425_191541.jpg

W szczegółach:

 

IMG_20230424_225449.jpg

IMG_20230424_225446.jpg

 

IMG_20230424_225443.jpg

 

No i podmianki:

R1 trza zamienic na taki z oznaczeniem 1210, R2 na 2000, no i tu przed R3 trzeba wbić przyciskiem tel on przed rezystor R3. Rezystor R8 obracamy i lutujemy do niego włos, który ciągniemy na jedno z pól lutowniczych rezystora R9, drugi włos z drugiego pola lutowniczego R9 do rezystora który jest zlutowany z jednym z pól rezystora R3 i czwarty rezystor lutujemy z nim i na drgie pole rezystora R3. Tak załatwiamy rozdzielenie przycisków telefonów i przeniesienie jednego z nich w drugi blok przed przycisk emter. To co jest oznaczone jak R4, R5 zastępujemy "włosami". To powoduje, że przycisk enter/ok, prawo i lewo zachowują się tak samo. Ostatecznie z 5 rezystorów na blok robimy po 4, gdyż robimy funkcjonalność jak kierownica przedliftowa. Przyciski prawo, lewo traktujemy z enterem jako jeden. Czyli mam po 5 przycisków na blok, nie 6 jak przed przeróbką. Po wspomnianych rezystorach 1210 i 2000 jest rezystor 3900 i 1301. Jak popatrzyciena rezystory i na to:

 

Screenshot_20230315-061536_Chrome.jpg

To już widzicie 1210 = 121 omów, 2000 =200 omów, 3900 to 390 omów (powinien być inny ale kolega nie miał, ale łapie się w zakresie więc działa), 1301 to 1300 omów. Jak sobie dokładnie popatrzycie na ścieżki to zauważycie, że do wszystkich pól przycisków idzie ścieżka z jednego przewodu, a powrotne wchodzą pomiędzy poszczególne rezystory...

  • Thanks 1
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...