Luke3 Posted January 29, 2023 Share Posted January 29, 2023 Witam, W ramach corocznego przeglądu samochodu w ASO zdiagnozowano luz na sworzniu prawego, przedniego zawieszenia. Zaproponowano mi wymianę całego wahacza z ustawieniem geometrii zawieszenia za 2000 zł. Okazuje się, że poza ASO są dostępne same sworznie w cenie od 70 do 130zł. W związku z powyższym, mamy pytanie, czy ktoś wymieniał sam sworzeń, czy może trzeba wymieniać cały wahacz i ustawić geometrię? Czy do zdemontowania sworznia i ponownego jego założenie niezbędna będzie prasa? Czy istnieje jakieś inne prostsze narzędzi, które umożliwi zdjęcie sworznia bez demontażu wahacza? Z góry dziękuję za wszelkie porady. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cezzar1 Posted January 30, 2023 Share Posted January 30, 2023 11 godzin temu, Luke3 napisał: czy ktoś wymieniał sam sworzeń, Ja wymieniałem już kilka razy w w J10, ale to jest to samo rozwiązanie. Robiłem to na prasie hydraulicznej po wymontowaniu wahacza, ale myślę że młotkiem też by się dało zrobić, tylko jest ryzyko uszkodzenia np osłony gumowej. Polecam sworznie Meyle HD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DINO Posted January 30, 2023 Share Posted January 30, 2023 Wymieniłbym cały wahacz, różnica w cenie niewielka a tak trzeba go zdemontować i 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luke3 Posted January 30, 2023 Author Share Posted January 30, 2023 Dziękuję za odpowiedź. Jeszcze mam kilka pytań: Czy po wymianie sworznia trzeba ustawić geometrię zawieszenia? A po wymianie wahacza trzeba ustawić geometrię zawieszenia? Czy sworznie/wahacze wymienia się parami lewy i prawy? Czy dopuszczalne jest tylko po jednej stronie? Jakiego producenta sworzni/wahaczy polecacie? (Meyle HD już kolega cezzar1 podał) Zależy mi na trwałości. Pozdrawiam, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JACKO29 Posted January 31, 2023 Share Posted January 31, 2023 Zawsze! Czy to po sworzniu ,czy wahaczu należy robić geometrię. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cezzar1 Posted July 3, 2023 Share Posted July 3, 2023 W dniu 31.01.2023 o 08:57, JACKO29 napisał: Zawsze! Czy to po sworzniu ,czy wahaczu należy robić geometrię. Nie ma takiej potrzeby. Nic się nie zmienia w zawieszeniu, mowa o przodzie oczywiście i o QQ. Są auta, w których rzeczywiście jest taka potrzeba a nawet konieczność. No ale jak to mówią, kto bogatemu zabroni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JACKO29 Posted July 4, 2023 Share Posted July 4, 2023 Jak nic się nie zmienia?Zmieniasz stare na nowe,więc wypadałoby sprawdzić,zwłaszcza że chodzi o układ kierowniczy.I nie chodzi tu o bogactwo,tylko bezpieczeństwo i ...oszczędność.Nawet nie poczujesz jak możesz zjechać opony po wymianie sworznia,a potem zapłacisz podwójnie,za opony i za diagnostykę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cezzar1 Posted July 5, 2023 Share Posted July 5, 2023 (edited) W dniu 4.07.2023 o 09:13, JACKO29 napisał: Jak nic się nie zmienia?Zmieniasz stare na nowe No i co w związku z tym? Nowy wahacz czy sworzeń ma inne wymiary niż stary? Nie, takie same, zakładając, że mówimy o markowych częściach wysokiej jakości. W dniu 4.07.2023 o 09:13, JACKO29 napisał: Nawet nie poczujesz jak możesz zjechać opony po wymianie sworznia,a potem zapłacisz podwójnie,za opony i za diagnostykę. Jak zapoznasz się z budową wahacza i jego sworznia w J11, to przyznasz mi rację, że nic tam się nie zmienia. Właśnie nie dalej jak wczoraj wymieniłem sworzeń w J10 ale to prawie taki sam wahacz jak w J11. Na geometrię, a raczej tylko zbieżność-bo tylko to można ustawić, nie pojadę, bo wiem że nic nie zmieniłem w tej kwestii. Nigdy nie byłem na geometrii po wymianie sworznia tego typu jak w QQ, także w innych autach. I opon mi nigdy nie zbierało ani zbierać nie będzie. W naszym QQ zmieniałem sworznie już kilka razy, auto ma ponad 200 kkm i jeszcze oryginalne opony letnie-tak wiem, pora na zmianę bo wiek już osiągnęły 10 lat. Nie są w żaden sposób uszkodzone przez moje wymiany sworzni. To co piszę dotyczy J11, J10 i innych aut z podobnym prostym zawieszeniem. Są oczywiście inne konstrukcje, gdzie po takich operacjach na geometrię pojechać wypada. Ale to trzeba myśleć, znać budowę i działanie poszczególnych typów zawieszeń i decydować. Twierdzenie, że "zawsze" trzeba wykonać kontrolę geometrii jest nieco na wyrost... no chyba że z tego żyjesz-to rozumiem. Wiele osób trudniących się zawodowo naprawą samochodów również tak twierdzi, że trzeba zrobić geometrię po wymianie sworznia w QQ ale to oczywiście z zupełnie innych przesłanek. Nie swoją kasą łatwo się szasta. Ja mam też zboczenie i uraz do panów grzebiących w zawieszeniach, udających że ustawiają geometrię, bo parę razy mi spieprzyli, więc unikam ich jak ognia. Więc trzeba wziąć na to poprawkę. Na zakończenie powtórzę to co napisałem, można jechać na geometrię nawet po sezonowej wymianie kół, kto bogatemu zabroni. Edited July 5, 2023 by cezzar1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drds Posted July 5, 2023 Share Posted July 5, 2023 To w takim razie kiedy sprawdzić geometrię? Tylko po końcówkach drążków? Bo wszystko inne wymieniamy takie samo na takie samo. A więc po co w ogóle sprawdzać geometrię? Pytam jako laik, który jeździ już 37 lat i myślałem, że wiem o co chodzi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacoob Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Dzień dobry, Również stanąłem przed wymianą i mam pytanie: 1. Czy na prawdę wahaczy nie wymienia się parami? 2. W ASO 1szt ok 800zl. Macie może polecenie zamienników? Co do geometrii to mówią że warto sprawdzać nawet po wymianie kół. Z drugiej strony to koszt ok 170zl (poza ASO) więc dla świętego spokoju można raz w roku sprawdzić Takie jest moje zdanie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JACKO29 Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Zazwyczaj elementy zawieszenia wymienia się parami,tak jest przyjęte.Co i jak do tego podchodzi ASO,to już inna sprawa.Co do geometrii...jak piszesz koszt niewielki a głowa spokojna....ale...jeżdżę już 40 lat i dalej niewiele wiem...Tak jak Drds... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piter Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 W dniu 6.07.2023 o 16:45, Jacoob napisał: Dzień dobry, Również stanąłem przed wymianą i mam pytanie: 1. Czy na prawdę wahaczy nie wymienia się parami? 2. W ASO 1szt ok 800zl. Macie może polecenie zamienników? Co do geometrii to mówią że warto sprawdzać nawet po wymianie kół. Z drugiej strony to koszt ok 170zl (poza ASO) więc dla świętego spokoju można raz w roku sprawdzić Takie jest moje zdanie. wymienia sie najlepiej parami, amortyzatory, spreżyny, wahacze. Jestem po wymianie amortyzatorów i wahaczy przód. W warsztacie zamówiłem sobie troche lepszej niz najtańszej jakości zamienniki i włożyli mi meyle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mario1974 Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 Witajcie znacie może nr OEM śruby sworznia wahacza ta co przechodzi przez zwrotnicę lub jakiś namiar bo szukam i nic nie mogę znaleźć na alle... sprzedawcy piszą że nie mają i nie wiedzą Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacoob Posted November 10, 2024 Share Posted November 10, 2024 W dniu 16.10.2024 o 17:36, mario1974 napisał: Witajcie znacie może nr OEM śruby sworznia wahacza ta co przechodzi przez zwrotnicę lub jakiś namiar bo szukam i nic nie mogę znaleźć na alle... sprzedawcy piszą że nie mają i nie wiedzą trochę późno odpisuje ale .... też szukałem, nigdzie nie ma. Tylko w ASO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.