Coobcio Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 AFR pochodzi on od wyrażenia Air/Fuel Ratio, czyli stosunek powietrza do paliwa. Potocznie przyjęło się też nazywać tym mianem mierniki służące do określania składu mieszanki paliwowo powietrznej. Takie nowoczesne mierniki to w rękach dobrego tunera bardzo przydatne narzędzie, które pomaga w bezpieczny sposób podnosić moc silnika. Idealny stosunek stoichiometryczny wynosi 14,7:1, co oznacza, że na 14,7 jednostek wagowych powietrza potrzeba 1 jednostkę wagową paliwa. Mieszanka o takim składzie ulegnie całkowitemu spaleniu, więc teoretycznie będzie to najbardziej efektywne jej wykorzystanie. Przy takim składzie mieszanki powstaje także najmniej zanieczyszczeń. Jednak przy stoichiometrycznym składzie mieszanki silnik nie wytwarza najwyższej mocy, nie jest też najbardziej ekonomiczny! Dla wytworzenia najwyższej mocy optymalny skład mieszanki wynosi 12,6-13:1 dla silników wolnossących oraz 11-12:1 dla silników z turbodoładowaniem, z kolei zużycie paliwa jest najniższe przy stosunku masy powietrza do masy paliwa wynoszącym ok. 15,4:1. Podane tu wartości odnoszą się do mieszanki, w której paliwem jest benzyna bezołowiowa o liczbie oktanowej 95-98. W przypadku innych paliw odpowiednie wartości AFR będą inne, np. dla gazu LPG skład stoichiometryczny to 14,5:1. Kiedy mieszanka jest zbyt uboga mocy nie przybywa za to dochodzi do spalania stukowego, które może zniszczyć silnik. Bezpieczniejsza jest mieszanka zbyt bogata, jednak ona również nie zapewnia najwyższej mocy, a zużycie paliwa może być ogromne. To chyba wystarczające argumenty do tego, by podczas modyfikacji kontrolować skład mieszanki czyli AFR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest --Mlody-- Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 cooba, jesli mozesz jakos napisac jakie ( czy wogole ) sa mozliwosci regulowania tego `stosunku` i czy moze byc to traktowane jako tzw. overboost dla silnika wolnossacego ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted January 10, 2005 Author Share Posted January 10, 2005 Najlepszym rozwizaniem jest profesjonalna elektonika SMT6... Albo wymiana pompy paliwa na wydajniejszą, ona zwiększa cisnienie na w całym ukladzie i zawsze troche więcej sie go przecisnie przez wtryski. Overboost to też jest rozwiązanie ja mam u Siebie taki wynalazek i będe go strzec przyniósł mi 9kucy i 8Nm - zobaczcie na moim wykresie z hamowni http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2700 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest --Mlody-- Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 coobcio, juz o tym patencie mi opowiadales, powiedz czy da sie go zrobic na `switch`a w srodku kabiny ?? ewentualnie jakie kable, skad gdzie i po co ?? 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest holy Posted February 2, 2005 Share Posted February 2, 2005 dam głowę, że pewnie wsadził opornik między sondę lambda a ECU... dzięki temu ECU myśląc, że mieszanka jest uboga wzbogaca ją... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted February 2, 2005 Author Share Posted February 2, 2005 też tak można ale ja pod co innego się podpinam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest holy Posted February 2, 2005 Share Posted February 2, 2005 pod czujnik temperatury albo przepływomierz? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted February 2, 2005 Author Share Posted February 2, 2005 dokaldnie... są trzy sposoby na wzbogacanie mieszanki wlasnie je wszytkie wymieniliscie, najprosciej jest sie podpiac pod czujnik temperatury cieczy chlodzącej ja tak mam u Siebie i do tego zalnczany z kabiny opornik 2K omy i to smiga aż miło Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dawidos75 Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 powiedz mi coobcio dokladniej pod co sie najlepiej podpiąć i w jaki sposób z tym opornikiem ,ktory juz mam włącznik tez jeszcze tylko kabelki i podpięcie ! z góry dzięk i - P10 GT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted February 13, 2005 Author Share Posted February 13, 2005 lecisz z kablem od kabiony az do kolektora sascego i na nim masz zamieszczone dwa czujniki temperatury cieczy chlodzacej, podpinasz sie pod ten z brązowa kostka (ten wiekszy) no i wjazd... Ten drogi mniejszy i czarny to idzie do zegarów i nie ma wplywu na skald mieszanki i na zarządanie pracąwentylatora Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dawidos75 Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 podłączyłem oporniczek i różnica jest wyczuwalna, niestety pogoda (śnieg) niepozwoliła mi przetestowac tego w pełni . ale dziala. dzieki! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted February 17, 2005 Author Share Posted February 17, 2005 u mnei w wypadku urwalo sie 0,5 sek do paki i tyle samo na 400m to o czymś swidczy a hamowania wskazala porpawe o 9 koni i 8Nm. Wada to tylko przelewanie na najnizszych obrotach. Ps. po zapodaniu opornika obroty na ile CI wzkoczyly ?? u mnie na 1500 z 850 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dawidos75 Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 obroty poszly na ok.1300obr/m , no i kata zostawiłem w garażu ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VQPower Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 No coobcio a co z bajerkiem dla mnie?? Czekam jzu miesiac prawie :evil: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted February 17, 2005 Author Share Posted February 17, 2005 WAcuś nie złość się jestem leniwiec i nie chcialo mi sie ruszyć dupska na gielde elektoniczna bo zimno i wogle... Jutro wysylam to masz to jak w banku i w banku także bedzie na cienei czekać coś jeszcze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest holy Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 nie trzeba jechać na giełdę elektroniczną - żeby kupić rezystor za kilka groszy... w każdym sklepie elektronicznym mają takie rzeczy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GRZYBU Posted March 10, 2005 Share Posted March 10, 2005 u mnei w wypadku urwalo sie 0,5 sek do paki i tyle samo na 400m to o czymś swidczy a hamowania wskazala porpawe o 9 koni i 8Nm. Wada to tylko przelewanie na najnizszych obrotach. Ps. po zapodaniu opornika obroty na ile CI wzkoczyly ?? u mnie na 1500 z 850 Panowie a jak sprawa spalania po tej profesjonalnej modyfikacji??????? Po wlutowaniu w uklad opornika nie robicie nic innego jak ciagla jazda na ssaniu!!! Dodatkowa wacha-dodatkowe konie......rozumiem ale ile teraz zwiekszylo sie spalanie? (Dla tych 9 KM.) Dodatkowo pamietajmy ze w nowoczesnych autach z silnikami z EFI nie tylko sonda lambda wplywa na ustlenie skladu mieszanki.Sa jeszcze czojniki temperatur,otwarcia przepustnicy,przeplywomierze itp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted March 10, 2005 Author Share Posted March 10, 2005 Ten rezystor ja wykabinowałem i jest on uruchaminy z kabiny, wystarczy zrobić pstryk i wzbogaca się mieszanka w całym zakresie - taki dopał chwilowy. Do jazdy na codzien sie tego nie uzywa ale jak się chce ostro dać spod swiateł albo ... wiadomo:) To sie robi pstryk i jazda Co do oszukiwania w ten sposób innych czujników to mozna sie podpiać małym oporem pod czarny przewód sondy lambda, przewód od masy poweitrza w przepływace, przewód temperatury poweitrza w przeplywce, czyjnik położenia przepustnicy - kolory musiał bym sprawdzić w porządnej servisówce. Dodam że pod te same czujniki podłancza się popularne użądzenie SMT które oszukuje sygnały przychodzące do ECCS (ECU) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GRZYBU Posted March 10, 2005 Share Posted March 10, 2005 Jesli tak to rozumiem.Swoja droga witam cie na Waszym forum-Piotr JC :wink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest DVD Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Odkopuje, mianowicie podjarany tematem zakupilem sobie analogowy wskaznik AFR co by moc monitorowac prace mojego DS. Niestety po montarzu okazalo sie, ze nie jestem w stanie nadazyc za wskazowka (szybka jest :zly: ) Ponoc praca tego wskaznika tak wlasnie wyglada na sondzie waskopasmowej. Pytanie czy ten wskaznik AFR na obecnej sondzie pokazuje dla mnie cos istotnego i ja o tym nie wiem, czy poprostu sobie lata po skali ? Ewentualnie czy zeby wskaznik dzialal wymownie potrzebuje tylko i wylacznie sondy szerokopasmowej :/ ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted August 23, 2008 Author Share Posted August 23, 2008 Na seryjnej sondzie nic ci nie pokaże... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dex88 Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 @Coobcio Czy taki zabieg jest możliwy w N16? Czyli wstawienie takiego opornika ? Jesli tak prosze o dokładniejsze informacje. Tymczasowy włącznik jest niezłym pomysłem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kuba20 Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 witam nie wiem jak wam to chodzi, ale u mnie to nie zdalo egzaminu gdyz po wlutowaniu opornika pod czujnik temperatury w kolektoze ssacym obroty w przeciwienstwem do was u mnie spadly ponizej 500 set podczas przyciskaniu pedalu gazu zamiast sie zwijac lepjej to sie zamulal czemu tak moze byc ?? co zle moglem zrobic?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coobcio Posted February 15, 2009 Author Share Posted February 15, 2009 kuba20, wsio dobrze zrobiłemś, auto się dolało a że nie masz automatycznego ssania to obroty spadły bo była za bogata mieszanka, do 1500obr.min masz na tyle bogato że może nie przepalać i przerywać ale potem do ok. 4500 powinno być sporo lepiej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romano76 Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 u mnie spadly ponizej 500 set podczas przyciskaniu pedalu gazu zamiast sie zwijac lepjej to sie zamulal czemu tak moze byc ?? co zle moglem zrobic?? A nie wlutowałeś opornika równoległe do czujnika temperatury, bo w takim przypadku rezystancja spadnie i zamiast mieszanka zrobić się bogatsza to się zubaża. Przynajmniej tak jest w teorii i wydaje mi się, że opornik powinien być wlutowany szeregowo choć nigdzie w tym topicu nie jest to napisane. No chyba, ze jest tak jak coobcio mówi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.