Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

DIODY LED a elektryka


Guest pumbaj
 Share

Recommended Posts

Guest pumbaj

Mam zamiar powymieniac wszystko co sie da na diody tylko z tego co sie dowiadywalem to zamienniki diodowe pobierają mało prądu i układy wewnętrzne samochodu sygnalizyją przepalenie żarówki ( objawia się to szybkim miganiem , tak samo jakby wyjąć jedną żarówkę). Chcąc temu zapobiec należy zamontować równolegle do żarówki ( najlepiej na

przewodach doprowadzających) rezystor ok 20W , 15-20om. robil juz ktos cos takiego ?? skad chwycic taki rezystor ??

Link to comment
Share on other sites

Jeśli wymieniasz żarówki w przyciskach od otwierania szyb etc to kupujesz sobie diody 3mm standardowe i podłączasz je szeregowo z opornikiem 560ohm/0,125W zachowując polaryzację albo kupujesz takie na 12V (mogą, aczkolwiek nie muszą się palić jeśli nie dasz opornika bo w instalacji podczas pracy silnika masz 13,2V).

 

Nie rozumiem Twojego pomysłu na podpinanie tego opornika. Przy takim poborze prądu to odłoży się na nim całkiem niezłe napięcie U=IR i od groma mocy puszczonej w ciepło czyli zasadniczo żarówki nie będą Ci świecić.

Link to comment
Share on other sites

Chodziło o to że zastępując np. żarówkę od kierunkowskazu przód lub tył diodowym zamiennikiem, zwiększamy rezystancję w obwodzie, na co cały układ reaguje zwiększoną szybkością migania danego kierunkowskazu - tak samo jest przy przepaleniu się żarówki. Aby temu zapobiec, pumbaj chciał równolegle do diodowego zamiennika dołączyć rezystor który miałby udawać zwykłą żarówkę (dla układu sterującego).

 

Z innej beczki - jak mają się do tego przepisy, homologacje itd? Czy do świateł typu sygnalizacyjnego czyli STOP, KIRUNEK itd. można wsadzać cokolwiek co będzie świecić odpowiednim kolorem i z odpowiednią jasnością, czy nie bardzo? Bo wymiana oświetlenia wewnątrz na diodowe, podświetleń no i oświetlenia tablicy rejestracyjnej (oczywiście tylko na biało), powinna przejść bez żadnego ALE.

 

Aha - i jak wymieniasz wewnątrz to na walcowe ze stożkowym wgłębieniem na froncie - idealne do podświetlenia zegarów i konsoli środkowej. Inne będą świecić punktowo a superfluxy się nie zmieszczą.

Link to comment
Share on other sites

Guest BartCh
Z innej beczki - jak mają się do tego przepisy, homologacje itd? Czy do świateł typu sygnalizacyjnego czyli STOP, KIRUNEK itd. można wsadzać cokolwiek co będzie świecić odpowiednim kolorem i z odpowiednią jasnością, czy nie bardzo? Bo wymiana oświetlenia wewnątrz na diodowe, podświetleń no i oświetlenia tablicy rejestracyjnej (oczywiście tylko na biało), powinna przejść bez żadnego ALE.

 

Jeśli o to chodzi to raczej nie powinno być kłopotów na przeglądzie zwłaszcza że tak jak mówisz nie ma różnicy w świeceniu :)

 

Ale i tu zdarzają się ludzie nad wyraz nadgorliwi i wtedy będzie kłopot (w teorii nawet żarówki powinny mieć homologacje) nawet policjant może się przyczepić jak będzie chciał wystawić mandat za wszelką cenę.

 

Ale jak mówię to są ludzie nad wyraz nadgorliwi :D inie ma ich za dużo :D

Link to comment
Share on other sites

W takim razie pozostaje problem samych kierunkowskazów - bo po założeniu diód będą migać na prawdę szybko. Dokładanie równolegle rezystorów trochę mija się z celem, może wystarczyłby jakiś układ z kondensatorem? - potrzeba człowieka który wie jak jest zbudowany układ sterujący kierunkami - nie jest to układ z przekaźnikiem i bimetalem jak w starszych samochodach - za kierunkowskazy jak i inne rzeczy związane z czasem (centralny, oświetlenie wnętrza) jest odpowiedzialne pudełko "Time Control Unit". W N16 znajduje się nad prawym naszym kolanem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ja mam ledy w postojowkach,zegarach, i swiatlach tylnych pozycja/stop. Nic z elektryka sie niedzieje,w kierunkach sa zwykle zarowki :)

Link to comment
Share on other sites

Lampy homologowane są łącznie ze źródłem światła.

Po zmianie na inne (HID/LED) masz lampy bez homologacji.

Jak ktoś wjedzie ci w kuper to nie licz na odszkodowanie.

Link to comment
Share on other sites

ja mam ledy w postojowkach,zegarach, i swiatlach tylnych pozycja/stop. Nic z elektryka sie niedzieje,w kierunkach sa zwykle zarowki

O tym pisałem: wszystko oprócz kierunków da się wymienić na LED (pomijając kwestie prawne i takie tam), natomiast kierunków się tak prosto nie da niestety.

Link to comment
Share on other sites

Witam

Jeśli chodzi o przepisy to na pewno w lampach głównych t/j światła drogowe i długie musi być żarówka zgodna z konstrukcją lampy. Kod źródła światła dla każdej lampy jest umieszczony w numerkach wytłoczonych na ich obudowach. Wymiana żarówki halogenowej na np. ksenon może skończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, może to sprawdzić nawet policjant.

Co do kierunkowskazów to pierwsza kwestia dotyczy tego czy diody zamontowane zamiast żarówek będą miały identyczne parametry strumienia świetlnego: kolor i przede wszystkim intensywność świecenia.

Miganie z inną częstotliwością to forma sygnalizacji awarii kierunkowskazu, takie same objawy wystąpią w przypadku uszkodzenia jednej z żarówek.

Myślę że tutaj pomysł z dodatkowym rezystorem jest najłatwiejszy do realizacji ingerencja w elektronikę jest raczej trudna do wykonania - chyba że da się coś zmienić w ustawieniach programowych modułu sterowania.

Link to comment
Share on other sites

ingerencja w elektronikę jest raczej trudna do wykonania

Myślałem raczej o układzie RC lub RLC który nie generowałby strat mocy w postaci ciepła jak w przypadku podłączenia samego rezystora równolegle, a byłby widziany przez układ TCU jako właśnie żarówka.

kolor i przede wszystkim intensywność świecenia

O kolor to bym się nie martwił bo będzie zgodny tak czy inaczej, tylko właśnie ta jasność. Ale skoro w nowszych samochodach stosują z powodzeniem, to raczej można przyjąć że te z allegro powinny być raczej OK - no chyba że trafimy na totalny chłam.

Link to comment
Share on other sites

no dobra ale to jest obwód prądu stałego uzyskanie odpowiedniej impedancji dla czwórnika RLC przy częstotliwości 50 Hz - bo z taką miga kierunek to będą spore elementy.

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście że nie traktuję tego obwodu jako obwodu prądu zmiennego, ja miałem na myśli sam moment załączenia, bo może tylko on po prostu jest dla modułu TCU ważny? Wtedy elementy duże nie będą. Nie ma co teoretyzować - jak się nie sprawdzi to się nie będzie wiedzieć.

Link to comment
Share on other sites

moduł na pewno "sprawdza " prąd płynący przez obciążenie, stąd nasz hipotetyczny układ powinien zapewnić przepływ prądu o wartości generowanej przez standardową żarówkę. Biorąc pod uwagę że będziemy operować na wartościach o dużych stałych czasowych będą potrzebne znaczne wartości pojemności, indukcyjności a co z tego wynika będą to elementy o znacznych wymiarach.

Poza wszystkim wyjście układu sterującego pracą żarówek było konstruowane do obciążeń rezystancyjnych, można więc z dużym prawdopodobieństwem założyć że włączenie do obwodu elementów magazynujących energię L,C, spowoduje uszkodzenie wyjścia układu.

A jeszcze jedno układ LC również będzie się grzał, w końcu obowiązuje go również zasada zachowania energii.

 

[ Dodano: Pią 26 Wrz, 2008 12:42 ]

Dodając jeszcze jedno przemyślenie, to najprostszym rozwiązaniem takiego układu sterowania kierunkowskazów jest zbudowanie generatora pracującego z określoną częstotliwością. Jednym z elementów obwodu rezonansowego generatora jest rezystancja dwóch żarówek pracujących w lampach po każdej ze stron auta. Uszkodzenie jednej z nich spowoduje automatycznie zmianę częstotliwości pracy generatora. tyle że w takim przypadku podłączenie do żarówki dodatkowej impedancji też - zapewne zmieni parametry czasowe układu.

Link to comment
Share on other sites

A jeszcze jedno układ LC również będzie się grzał, w końcu obowiązuje go również zasada zachowania energii.

Idealny się nie grzeje - rzeczywisty grzeje się bardzo mało - tylko rezystancja szeregowa cewki.

 

Ale ok, koniec tematu.

 

[ Dodano: Pon 29 Wrz, 2008 09:04 ]

no pewnie bo strat w izolacji kondzioła to pewnie niema

Są znikome. Teoria teorią a w praktyce nikt tego nie sprawdził, jak w tym konkretnym przypadku (nie)będzie działać.

 

Jeśli taki układ jest w naszych TCU to bez ingerencji faktycznie będzie ciężko. W tym przypadku należałoby sprawdzić jaki prąd będą pobierać "żarówki" LED i dać odpowiednio większy rezystor Rs, tak aby spadek napięcia by na nim taki sam jak w przypadku zasilania zwykłych 21 watowych żarówek.

 

tylko pacjent jakiś uparty

pacjent to leży w szpitalu - a ja mam się całkiem dobrze.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...