Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[N15] Montaż klimatyzacji - przebieg.


lkowal
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Zabrałem się za montaż klimatyzacji w moim samochodzie tj. Almera N15 1.4GX.

 

UWAGA:

1. W SAMOCHODZIE NISSAN ALMERA N15 SĄ WSZYSTKIE WTYCZKI DO PODŁĄCZENIA CZUJNIKÓW!!!

2. SAMOCHÓD POSIADA TYLKO JEDNĄ STRONĘ LEWĄ I PRAWĄ ZGODNIE Z KIERUNKIEM JAZDY TJ. STRONA LEWA - TA PO KTÓREJ SIEDZI KIEROWCA, DTRONA PRAWA - TA PO KTÓREJ SIEDZI PASAŻER - PAMIĘTAJMY O TYM NIE TYLKO W TEJ SYTUACJI ALE RÓWNIEŻ PODCZAS ZAKUPU NP. DRZWI - UNIKNIEMY WIELU NIEPOROZUMIEŃ.

3. SŁUSZNIE Z UWAGĄ UŻYTKOWNIKA O NICKU Bart-qlka2 ZAOPATRZCIE SIĘ W KOMPLET GWINTOWNIKÓW KONIECZNYCH DO WYCZYSZCZENIA OTWORÓW NA ŚRUBY!!!

 

Potrzebne materiały:

1. Sprężarka klimatyzacji.

2. Wspornik z rolką do zamocowania sprężarki - wyrzucamy stary wspornik od mocowania alternatora.

3. Pasek klinowy do napędu sprężarki.

4. Chłodnica klimatyzacji.

6. Zespół wentylatorów w jednej obudowie lub wentylator od wersji z diesla.

7. Parownik klimatyzacji do umieszczenia w kabinie.

8. Osuszacz klimatyzacji - wymienia się przy każdym rozszczelnieniu klimatyzacji.

9. 3 przewody klimatyzacji - wysokiego ciśnienia, niskiego ciśnienia, przewód od chłodnicy klimatyzacji do sprężarki.

10. Włącznik klimatyzacji w kabinie lub panel sterownia nadmuchem od wersji z klimatyzacją.

11. Przekażnik klimatyzacji do umieszczenia w obudowie przekaźników z prawej strony komory silnika.

12. Regulator zwiększonej prędkości obrotowej silnika po załączeniu klimatyzacji - w przepustnicy nad silniczkiem krokowym w wersjach bez klimatyzacji jest wkręcona śruba - klucz 24.

 

Przebieg montażu:

1. Wymontowanie schowka wewnątrz kabiny.

2. Zdemontowanie wspornika metalowego - 4 śruby krzyżakowe.

3. Przecięcie plastiku w konsoli ok 2 cm przed miejsem wkręcenia śrub wspornika metalowego.

4. Odkręcenie 4 (słuszna uwaga kolegi o nicku Bart-qlka2) śrub mocujących tunel nawiewu w celu jego zdemontowania.

5. Przecięcie zaślepek gumowych w ścianie grodziowej w części górnej z prawej strony (2 blisko siebie).

6. Wyjęcie zaślepki gumowej w części dolnej od strony nóg pasażera.

7. Zamontowanie parownika klimatyzacji w miejscu tunelu przewietrzania i przełożenie dwóch rur przez wcześniej przecięte zaślepki gumowe - jest to możliwe bez wyciągania konsoli dzięki wycięciu wspornika plastikowego - pkt 3.

8. Przykręcenie wspornika trzema śrubami rozmiar klucza 10.

9. Wpięcie wtyczki w termistor przy parowniku.

10. Zamontowanie panelu sterowania przewietrzaniem, wpięcie wtyczki we włącznik klimatyzacji - wtyczka jest!!!

11. Zdemontowanie wentylatora chłodnicy wody.

12. Odkręcenie chłodnicy wody bez rozpinania przewodów.

13. Zamontowanie chłodnicy klimatyzacji przed chłodnicą wody.

14. Zamontowanie nowegu osuszacza i przewodów klimatyzacji z lewej strony komory silnika.

15. Wpięcie wtyczki w czujnik ciśnienia w osuszaczu - jest przy przewodach od świateł z lewej strony komory silnika.

16. Zamontowanie wentylatorów i wpięcie dodatkowej wtyczki umieszczonej z prawej strony komory silnika.

17. Przykręcenie chłodnicy wody z wentylatorami do wzmocnienia czołowego.

18. Odkręcenie i wyjęcie alternatora.

19. Odkręcenie wspornika mocującego wentylator.

20. Zamontowanie w miejsce wspornika mocującego wentylator wspornika sprężarki z napinaczem.

21. Zamontowanie sprężarki klimatyzacji i podłączenie przewodu - kostka do sprężarki jest przy przewodach do alternatora.

22. Podłączenie przewodów klimatyzacji do sprężarki, chłodnicy i parownika od strony ściany grodziowej.

23. Zamontowanie przekaźnika klimatyzacji w puszcze z przekaźnikami z prawej strony komory silnika.

24. Zamontowanie elektrozaworu zwiększonej prędkości obrotowej silnika w przepustnicy - wykręcić zaślepkę w postaciśruby przy przepustnicy nad silnikiem krokowym - dzięki niemu zostaje otwarty dodatkowy kanał w przepustnicy, który kompensuje zwiększone zapotrzebowanie silnika na paliwo podnosząc obroty do ok 900/min.

25. Sprawdzenie szczelności klimatyzacji azotem - najtaniej, ale pamiętajmy, że takie sprawdzenie może wykonać tylko zakład lub człowiek zajmujący się profesjonalnie klimatyzacją!!!

26. Jeśli wszystko podłączyliśmy prawidłowo i instalacja jest szczelna to napełniamy układ czynnikiem chłodzącym i olejem do smarowania sprężarki - tylko przez odpowiednie osoby!!!

27. Cieszymy się przyjemnych chłodem wydobywającym się z kratek nawiewu.

 

Powtarzam jeszcze raz: w fabrycznej instalcji są wszystkie wtyczki i przewody niezbędne do podłączenia elementów sterowania klimatyzacją!!!

 

Koszt przy samodzielnym montażu z napełnieniem wyniósł mnie ok 1050zł.

Czas wykonania z napełnieniem - ok 8h bez udziału kanału i podnośnika samochodowego.

 

Pozdrawiam i powodzenia!!!

Edytowane przez lkowal
  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja także instalowałem klimatyzację w swojej almerce kilka lat temu, jak odkryłem, że instalacja jest przygotowana. Niestety nie miałem tak szczegółowego wykazu co jest potrzebne i przeoczyłem elektrozawór. Efekt był taki, że jak dojeżdżałem do czerwonego światła i wrzucałem luz, to auto gasło. No i niestety te kilka lat temu skutkowało tym, że używane części + napełnienie to był wydatek ok 3,5 kPLN, ale i tak warto. Na koniec gratuluję opisu, pewnie skłoni innych do zainstalowania klimy w swoich almerkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może pytanie trochę głupie ale jak wygląda sprawa połączeń przewodów z klimy?

Są tam jakieś uszczelki czy coś podobnego?

Pozdrawiam.

Bart.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że ktośtu fachowo się tematem zajął. To może się podłącze z pytankami kilkoma.

 

Sam mam Almerkę z 1997 z klimą i bym się chętnie dowiedział jakie macie temperatury powietrza na wylocie w taki dzień słoneczny jakie teraz mamy. U mnie przy napełaniu mi zmierzyli i było ok 13-14st. - szału to nie robi, podobno jak na 11-letnia instalacje to nie jest źle. W nowych autach to można niemal zamrozić coś pod nawiewem więc chciałym to porównać z innymi a nie znam nikogo kto ma Almę z klimą.

 

I drugie pytanie: Części kupowałeś razem z jakiegoś szrotu czy coś? Bo aluminiowe rurki bym może musiał wymienić i te aluminiową puszkępo lewej stronie auta przy akumulatorze - efekt delikatnej stłuczki - niby się nie rozszczelniło poza małym wyciekiem przy wlocie rurek do tej puszki (to chyba skraplacz?) ale zostało to już załatane ładnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że ktośtu fachowo się tematem zajął. To może się podłącze z pytankami kilkoma.

 

Sam mam Almerkę z 1997 z klimą i bym się chętnie dowiedział jakie macie temperatury powietrza na wylocie w taki dzień słoneczny jakie teraz mamy. U mnie przy napełaniu mi zmierzyli i było ok 13-14st. - szału to nie robi, podobno jak na 11-letnia instalacje to nie jest źle. W nowych autach to można niemal zamrozić coś pod nawiewem więc chciałym to porównać z innymi a nie znam nikogo kto ma Almę z klimą.

 

I drugie pytanie: Części kupowałeś razem z jakiegoś szrotu czy coś? Bo aluminiowe rurki bym może musiał wymienić i te aluminiową puszkępo lewej stronie auta przy akumulatorze - efekt delikatnej stłuczki - niby się nie rozszczelniło poza małym wyciekiem przy wlocie rurek do tej puszki (to chyba skraplacz?) ale zostało to już załatane ładnie.

 

Przy wylocie mam ok 11 - 12 stopni. W nowych autach jest ok 5-10 stopni, ale to co wylatuje z nawiewów przy 30 stopniach na dworzu pozwala przy włączonym nawiewie na drugim biegu skuteczne ochłodzić wnętrze. Części kupywałem u człowieka niedaleko mojej okolicy, który zajmuje się sprowadzaniem całych auta oddanych w Niemczech w zamian za dopłaty i rozbiera je na części tak więc wszystkie części miałem wyjęte z auta całego ze sprawną klimą. Jeśli chodzi Ci o tą puszkę aluminiową przy chłodnicy pod akumulatorem to jest to OSUSZACZ. Zaleca się jego wymianę przy każdym rozszczelnieniu klimatyzacji - kosztuje ok 40 - 50 zł na allegro ale poszukaj gdzieś w sklepie w Twojej okolicy bo może okazać się taniej. I pamiętaj: osuszacz tylko i wyłącznie NOWY.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak bardzo chcesz to temperature możesz jeszcze obniżyc, ale nie polecam takich tuningów ;-) U każdego z nas będzie taka temperatura na wylocie, a odpowiedzialny za to jest czujnik temperatury w parowniku. Niestety nie jest on tam bez celu bo ma za zadanie chronic parownik przed przemrożeniem, ale zawsze możesz się do niego wpiąc i troche powalczyc jakimis dostępnymi w sklepach z elektronią gadżetami - nie powiem jakimi bo nie drążyłem tematu ;-) więc nie wiem czy Ci potrzebny opornik, kondensator czy jeszcze coś innego ;-) ale sie da ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za opdowiedzi. Nie zamierzam nic tam zmieniać czy grzebać póki działa. Chciałem jedynie mieć jakieś porównanie z innymi co by wiedzieć czy moja klima odbiega od innych. Wygląda na to że minimalnie biorąc pod uwagę że masz wszystko świeżo zmontowane itd.

 

Tym osuszaczem to myśle że się zainteresuje przy następnym serwisowaniu klimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Co do opisu montażu bardzo mi pomógł.

Wszystko już praktycznie mam zmontowane tylko na razie osuszacz niejest podpięt - czekam z tym do ostatniego momentu

przed sprawdzeniem i nabiciem.

Chciałem jednak dodać jedną rzecz istotną przy montażu a nie wspomnianą wcześniej któa zaoszczędzi Wam masę czasu i nerwów.

Rzecz któa wg mnie jest niezbędna przy tych pracach to komplet gwintowników. Dlaczego?

Odpowiedź jest prosta. Wkręcamy śruby w miejsca w których nigdy nic nie byo wkręcone a 10 lat jak w moim przypadku robi z gwintami swoje.

Proponuję KAŻDY gwintowany otwór w który chcecie coś wkręcić "przelecieć" wcześniej gwintownikiem.

Niestety uczyt się na błędach. Ja na początku nie gwiontowałem otworów ale doszło do jednej śruby którą wkręcałem, gwint złapał i śruba pękła. Zostałem z zapieczoną śrubą w gwincie i ani w tą ani w tą. Czas stracony na rozwiązanie

tego problemu jest nieporównywalnie dłuższy i bardziej wkurzający niż czas montażu samej klimy.

W każdym razie opis jest zrobiony fachowo. Są w nim pewne błędy typu napisane są 3 śruby a są 4 czy to że trzeba wyciąć schowek z lewej i z prawej - u mnie wystarczyło tylko z lewej - ale to są już szczegóły które wyjdą Wam w praniu.

Podsaumowując WIELKIE ukłony w kierunku autora tego postu za profesjonalne podejście do sprawy.

Wydaje mi się że temat powinien znaleźć się w dziale "Zrób to sam" o ile w końcu istnieje.

Szkoda tylko że nie mamy fotek z przebiegu całej operacji. Sam miałem taki plan ale jak się wziąłem za robotę to nie chciało się zdjęć cykać.

Pozdrawiam.

Bart.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Witam wszystkich,

nie jestem częstym bywalcem na forum - z autem nie ma problemów praktycznie - i nie zbyt się udzielam z braku czasu, ale...

ale mam dziwny problem zklimatyzacją w aucie

Moja Almerka N15 1.6SLX (09.1997 prod.) posiada klimę, ale nie oryginalną:

- sprężarka Sanden SD7H15 zamiast Calsonica

- wszystkie węże są gumowe - elastyczne

- parownik w kabinie prawie 2x szerszy w obudowie przypominającej samorubkę - brak miejsca na filtr kabinowy

- podpięte do fabrycznie przygotowanej instalacji elektrycznej

 

DSC09427.jpg

 

DSC09429.jpg

 

DSC09431.jpg

 

jeden z 2-ch węży, grugi normalnie jest obok, ale zdemontowany

DSC09433.jpg

 

DSC09434.jpg

 

DSC09440.jpg

 

DSC09435.jpg

 

DSC09436.jpg

 

 

Może ktoś z was ma taki wynalazek lub się z czymś takim spotkał i mi pomoże:

- chodzi o part number osuszacza (u mnie nieczytelny)

- ilość czynnika oraz oleju na cały układ (ten ma większą pojemność od fabrycznego)

 

Potrzebował bym też, jeśli znalazł by się ktoś życzliwy dokładne zdjęcia zamontowanej oryginalnej klimatyzacji, chodzi mi o poprowadzenie węży, miejsca połączeń węży, osuszacza, chłodnicy klimatyzacji (skraplacza) - rozważam podmianę na oryginalną, mam parownik oryginalny z obudową, ale nie pasują mi średnice przyłączeniowe - w oryginalnym parowniku są mniejszej średnicy.

 

Rozważam podmiankę ze względu na konieczność regeneracji sprężarki (370zł) razem z wymianą uszkodzonego dekla - urwał się króciec podczas demontarzu - końcówka została w wężu, no i naprawienie węża - sumarycznie wyjdzie koszt podobny do podmiany na używkę oryginalną, ale wydaje mi się, że ta nieoryginalna jest wydajniesza ze względu na większy parownik, ale nie można zamontować filtra kabinowego.

 

Czy możecie mi pomóć?

Edytowane przez Tualatin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...