Gość Sarkas01 Opublikowano 3 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2009 witam od dłuższego już czasu mam problemy z odpalaniem zimnego silnika, objawy: -auto lekko trzęsie się, nierówno pracuje i nie może wyrównać obrotów -słychać kilka nieregularnych wystrzałów spod maski -po kilkudziesięciu sekundach podwyższa obroty do ok 2000 i wyrównuje -zanim nie zagrzeje się całkiem to trochę momentami tak jakby dusił się ale nie gaśnie -niekiedy zapali się check engine ale jak trochę pojeżdżę to gaśnie -na kompie pokazał P0011 wałek rozrządu A1 za bardzo przyspieszony Nadmieniam, że jak się zagrzeje to jest ok, przyśpieszenie ok, obroty równe, bez zastrzeżeń poradźcie coś bo brakuje mi już pomysłów może ktoś miał podobne objawy, co to może być pozdrawiam i liczę na pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal801 Opublikowano 4 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2009 Jest problem z przestawiaczem faz rozrządu przyczyną tego może być: - zły olej silnikowy - czujnik faz rozrządu - przestawiacz faz rozrządu - przypchany kanał olejowy (foz rozrządu) - czujnik temperatury płynu chłodzącego - uszkodzony może być rozrząd (ale tego nie podejrzewam) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Sarkas01 Opublikowano 4 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2009 Jest problem z przestawiaczem faz rozrządu przyczyną tego może być: - zły olej silnikowy - czujnik faz rozrządu - przestawiacz faz rozrządu - przypchany kanał olejowy (foz rozrządu) - czujnik temperatury płynu chłodzącego - uszkodzony może być rozrząd (ale tego nie podejrzewam) dzięki koledze za wypisanie możliwych przyczyn, widzę że może być pierdoła ale też poważna sprawa i wydatek. bez podzespołów nikt mi tego nie sprawdzi jak tylko aso nissan który może wymieniać po kolei poszczególne podzespoły. czy kolega może poradzić czy aso lesiak na ul.sterniczej są solidni i dobrze zrobią,czy jechać gdzie indziej. chodzi o to aby dobrze zrobili i nie zdarli ze mnie jak za zboże, z góry dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal801 Opublikowano 4 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2009 Niewiem jak robią u lesiaka. Natomiast moge powiedzieć że walczyłem z tym błędem w micra k12 z tym ze tam zalany został zły olej i wywaliło brok w bloku i olej troche się przysmażył, wymieniony został olej 5w30 wraz z filtrem oleju, wymieniony czujnik faz rozrządu oraz rozrząd i nic nie pomogło z tym że objaw był inny bo błąd wskakiwał powyżej 3500 obrotów ale silnik pracował ok natomiast był zamulony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Sarkas01 Opublikowano 4 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2009 Niewiem jak robią u lesiaka. Natomiast moge powiedzieć że walczyłem z tym błędem w micra k12 z tym ze tam zalany został zły olej i wywaliło brok w bloku i olej troche się przysmażył, wymieniony został olej 5w30 wraz z filtrem oleju, wymieniony czujnik faz rozrządu oraz rozrząd i nic nie pomogło z tym że objaw był inny bo błąd wskakiwał powyżej 3500 obrotów ale silnik pracował ok natomiast był zamulony. nic nie pomogło to znaczy że nie naprawili auta tylko powymieniali części i skasowali forsę, czy kto inny usprawnił auto. a co z tym olejem, jak to był zły tzn jaki był a jaki wlali. był za rzadki czy za gęsty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal801 Opublikowano 4 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2009 Przed uszkodzeniem zalany był olej 15w40 czyli zabujstwo dla silnika (ten silnik powinien pracować na oleju 5w lub 10w ), koszt rozrządu ok 3000zl (nie uznaje zamienników), czujnik faz rozrządu nic mnie nie kosztował, drugi silnik kupiony za 1500zl i śmiga aż miło i mam nadzieje że dotej pory śmiga (już nim nie jeżdze) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Sarkas01 Opublikowano 6 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Października 2009 Jest problem z przestawiaczem faz rozrządu przyczyną tego może być: - zły olej silnikowy - czujnik faz rozrządu - przestawiacz faz rozrządu - przypchany kanał olejowy (foz rozrządu) - czujnik temperatury płynu chłodzącego - uszkodzony może być rozrząd (ale tego nie podejrzewam) witam ponownie czy może mi kolega podpowiedzieć gdzie znajduje się przestawiacz faz rozrządu, czy jest integralną częścią silnika czy nie, czy trzeba otworzyć silnik aby go wymienić. Byłem dziś w serwisie i twierdzą iż komp pokazał walnięty przestawiacz (cena 1500 !!!)oraz że też słychać rozrząd i od tego by zaczęli. koszty ogromne. co robić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal801 Opublikowano 6 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Października 2009 (edytowane) Przestawiacz faz rozrządu jest przykręcony do wałka rozrządu (ssącego) i współpracuje z łańcuchem rozrządu tagże bez rozebrania rozrządu chyba się nie obejdzie. Rozrządy w tych samochodach są na łańcuchu cichobieżnym tagże żeby słyszeć rozrząd to łancuch musiałby obijać się o osłone, a takie chałasowanie to by każdego kierowce zaniepokoiło. Apropo co zrobić można zapytać się na szrocie czy mają taki silnik (naprawa w aso to koszt drugiego silnika (a i jeszcze na flasze zostanie) tak mi się wydaje) lub niech sprzedadzą sam przestawiacz faz rozrządu Edytowane 6 Października 2009 przez michal801 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Sarkas01 Opublikowano 6 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Października 2009 Przestawiacz faz rozrządu jest przykręcony do wałka rozrządu (ssącego) i współpracuje z łańcuchem rozrządu tagże bez rozebrania rozrządu chyba się nie obejdzie. Rozrządy w tych samochodach są na łańcuchu cichobieżnym tagże żeby słyszeć rozrząd to łancuch musiałby obijać się o osłone, a takie chałasowanie to by każdego kierowce zaniepokoiło. Apropo co zrobić można zapytać się na szrocie czy mają taki silnik (naprawa w aso to koszt drugiego silnika (a i jeszcze na flasze zostanie) tak mi się wydaje) lub niech sprzedadzą sam przestawiacz faz rozrządu a wiesz może co to jest SENSOR BOSS kolega co sprawdza po VIN napisał mi że czeka jeszcze w ramach kampanii serwisowej wymiana tego sensora boss, może to ten sensor jest problemem, pozatym nie wiem czy będe mógł skozystać z takiej kampanii bo auto bylo sprowadzone, wiesz cos o tym, dzieki z gory za info Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal801 Opublikowano 7 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Października 2009 Pierwszy raz słysze o sensor boss, chyba ze u kolegi jest silnik diesla to wtedy bedzie czujnik boost sensor (czujnik doładowania). Zapytaj dokładnie o ten czujnik (chodzi o dokładną nazwe) i jaki ma silnik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Sarkas01 Opublikowano 7 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Października 2009 (edytowane) Pierwszy raz słysze o sensor boss, chyba ze u kolegi jest silnik diesla to wtedy bedzie czujnik boost sensor (czujnik doładowania). Zapytaj dokładnie o ten czujnik (chodzi o dokładną nazwe) i jaki ma silnik. witam ponownie byłem w serwisie z tymi problemami podczas odpalania rannego i generalnie klapa. wyszły dwa błędy: P0300 (wykryte przypadkowe/wielokrotne wypadanie zapłonów w cylindrach, oraz błąd P0011 (INT/V TIM CONT-B1) - serwis twierdzi, że to uszkodzony przestawiacz wałka rozrządu. Zdziwił mnie fakt, ze najpierw sugerują wymianę kpl rozrządu i niby po tym może być dobrze??? a jak nie to później wymienić przestawiacz którego nie mają ale mogą mieć za 1500 zl. Wychodzi na to ze metoda prób może to albo to a klient płaci więcej niż wart cały silnik. pytam a może by najpierw wymienić czujnik położenia wałka rozrządu to mówią ze można spróbować ale na miejscu nie mają (czyli najpierw zapłać). Mam już dość tych serwisów. znalazłem jakieś czujniki na allegro niedrogo ale nie wiem które kupić i spróbować , a może akurat to to. czy ktoś może mi napisać od czego są te czujniki od lewej nr 1,2,3,4 załączniku. Bo tak na porównanie na oko to ten nr 1 to może ten przestawiacz położenia wałka rozrządu (czy się mylę) a jeśli to on to czy można go wymienić na zasadzie wyjąć stary włożyć nowy, czy jeszcze coś się ustawia specjalistycznie. Bardzo proszę o sugestie bo już nie wiem co robić, pozdr dodam jeszcze że jak silnik jest zagrzany to auto chodzi super obroty równe,przyspiesza ok, nigdy nie zgasł, a jak zimny to koszmar trwa to jakieś 5 min i jest ok Edytowane 7 Października 2009 przez Sarkas01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal801 Opublikowano 7 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Października 2009 Od lewej - czujnik faz rozrządu (niepomyl z przestawiaczem faz rozrządu) - zakładasz drugi i nic nie ustawiasz - czujnik spalania stukowego - dwa pozostałe to czujnik położenia wału i wałka rozrządu Czujnik spalania stukowego napewno się nie przyda natomiast pozostałe czujniki mogą mieć wpływ, a bardziej czujnik faz rozrządu. A jeszcze takie pytanie jaki zalany jest olej i jakiej firmy jest filtr oleju, mam pewne podejrzenie co do ciśnienia oleju bo z rana może jest złe bo filtr blokuje olej - czytałem o takim pzypadku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Sarkas01 Opublikowano 7 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Października 2009 Od lewej - czujnik faz rozrządu (niepomyl z przestawiaczem faz rozrządu) - zakładasz drugi i nic nie ustawiasz - czujnik spalania stukowego - dwa pozostałe to czujnik położenia wału i wałka rozrządu Czujnik spalania stukowego napewno się nie przyda natomiast pozostałe czujniki mogą mieć wpływ, a bardziej czujnik faz rozrządu. A jeszcze takie pytanie jaki zalany jest olej i jakiej firmy jest filtr oleju, mam pewne podejrzenie co do ciśnienia oleju bo z rana może jest złe bo filtr blokuje olej - czytałem o takim pzypadku. hej olej castrol edge 10W60, filtr nie pamiętam ale chyba jakiś francuski. a jeśli chodzi o czujniki to nic nie rozumiem. facet w serwisie zapewniał mnie że ten pierwszy na zdjęciu(montowany z lewej strony silnika przy wałku rozrządy)to przestawiacz położenia wałka rozrządu a że czujnik wałka jest z prawej strony. to jak to w końcu jest. a czy myślisz że warto zaryzykować i kupić to pierwsze z lewej i wymienić. czy to może coś pomóc czy raczej nie. I niepokoi mnie słyszalny od 3 dni w początkowej fazie odpalania zimnego auta łańcuch rozrządu. co jeszcze mógłbyś mi podpowiedzieć? serdeczne dzięki za zaangażowanie w mój przypadek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal801 Opublikowano 8 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Października 2009 Tak wyglądają koła zmiennych faz rozrządu (u ciebie raczej to poleciało) http://moto.allegro.pl/listing/search.php?string=ko%C5%82o+faz+rozrz%C4%85du&from_showcat=1&category=0 A tak wyglądają czujniki zmiennych faz rozrządu (mozna zaryzykować jeżeli jest niedrogi) http://moto.allegro.pl/listing/search.php?string=czujnik+faz+rozrz%C4%85du&from_showcat=1&category=0 Tak jak pisałem wcześniej podmieniałem ten czujnik w K12 i nie pomogło ale nie powiedziane jest że u ciebie będzie tak samo, ja bym jeszcze zaryzykował i wymienił filtr oleju na jakiś markowy ewentualnie na orginał nissana. Teraz już wiem dlaczego powiedzieli ci 1500 z przestawiacz (to jest cena czujnika) natomiast przestawiacz kosztuje ok 3000 - 3500 zł. Moja koncepcja jest taka: wymiana czujnika faz rozrządu (można zaryzykować i stracić kase lub będzie dobrze) jeżeli nie pomoże to pozostaje przestawiacz faz rozrządu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Sarkas01 Opublikowano 8 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Października 2009 (edytowane) Tak wyglądają koła zmiennych faz rozrządu (u ciebie raczej to poleciało) http://moto.allegro.pl/listing/search.php?string=ko%C5%82o+faz+rozrz%C4%85du&from_showcat=1&category=0 A tak wyglądają czujniki zmiennych faz rozrządu (mozna zaryzykować jeżeli jest niedrogi) http://moto.allegro.pl/listing/search.php?string=czujnik+faz+rozrz%C4%85du&from_showcat=1&category=0 Tak jak pisałem wcześniej podmieniałem ten czujnik w K12 i nie pomogło ale nie powiedziane jest że u ciebie będzie tak samo, ja bym jeszcze zaryzykował i wymienił filtr oleju na jakiś markowy ewentualnie na orginał nissana. Teraz już wiem dlaczego powiedzieli ci 1500 z przestawiacz (to jest cena czujnika) natomiast przestawiacz kosztuje ok 3000 - 3500 zł. Moja koncepcja jest taka: wymiana czujnika faz rozrządu (można zaryzykować i stracić kase lub będzie dobrze) jeżeli nie pomoże to pozostaje przestawiacz faz rozrządu. witam kupiłem niedrogo czujniki faz rozrządu,położenia wału i wałka rozrządu(później chyba otworzę szrot z częściami na wtorek jestem umówiony z moim mechanikiem na podmiany, zaczniemy od czujników jeśli nie pomoże zrzucimy obudowę rozrządu i mechanior zobaczy jak tam wygląda no bo wielu mówi o wyciągniętym łańcuchu albo napinacz źle działa. wymienię też filtr oleju jak pisałeś a jak to nie pomoże to ... to już chyba zmienie auto na inną markę. co Ty na taki przebieg napraw, coś jeszcze można zrobić. Bo jeśli to nie pomoże to przestawiacz kosztuje więcej od silnika, tylko mój jest z gazem,pozdro ps ale najbardziej z tego wszystkiego nie mogę pojąć że po ok 2-3 min po odpaleniu auto jeździ idealnie: obroty równe na benz i na gazie, przyśpiecha ok, silnik pracuje równo - o co tu chodzi? Edytowane 8 Października 2009 przez Sarkas01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal801 Opublikowano 8 Października 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Października 2009 Jeżeli później jest cały dzień ok a tylko rano jest poblem (na zimnym silniku) to może jeszcze być problem z ciśnieniem oleju. Plan jest dobry zobaczysz co będzie po wymianie. Trzymam kciuki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość kompio Opublikowano 25 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2010 witam od dłuższego już czasu mam problemy z odpalaniem zimnego silnika, objawy: -auto lekko trzęsie się, nierówno pracuje i nie może wyrównać obrotów -słychać kilka nieregularnych wystrzałów spod maski -po kilkudziesięciu sekundach podwyższa obroty do ok 2000 i wyrównuje -zanim nie zagrzeje się całkiem to trochę momentami tak jakby dusił się ale nie gaśnie -niekiedy zapali się check engine ale jak trochę pojeżdżę to gaśnie -na kompie pokazał P0011 wałek rozrządu A1 za bardzo przyspieszony Nadmieniam, że jak się zagrzeje to jest ok, przyśpieszenie ok, obroty równe, bez zastrzeżeń poradźcie coś bo brakuje mi już pomysłów może ktoś miał podobne objawy, co to może być pozdrawiam i liczę na pomoc Witam Ja mam dokładnie takie same objawy. Na zimno jest straszna bieda szczególnie podczas ostatnich mrozów. Mechanik podejrzewa czujnik położenia wałka. Bardzo wdzięczny byłbym za poradę jak panu udało się uporać z problemem. piotr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
herson Opublikowano 25 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2010 kompio jeżeli to sie dzieje tylko podczas ostatnich mrozów, może winne jest paliwo, a właściwie wytrącona parafina, która przyblokowała filtr paliwa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość nezuat Opublikowano 26 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 26 Stycznia 2010 Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale kolega na początku chyba zaczynał o silniku benzynowym (wspominał o gazie), może poszukać przy instalacji gazowej, zakładam że jest to instalacja sekwencyjna niemniej jednak pierwsze co to proponuję spróbować gasić samochód na benzynie i uruchamiać na benzynie oraz obserwować czy nie ma zmiany. Po drugie mondre książki mówią, że pierwsze minuty po uruchomieniu silnika sterownik pracuje w oparciu o info z czujnika temperatury silnika, przepływomierza powietrza i czujnika położenia przepustnicy. W oparciu o info z czujnika temperatury sterownik koryguje (zwiększa dawki paliwa) ponieważ w zimnym silniku słabo ono paruje i trzeba go więcej (jak wiemy tylko benzyna odparowana bierze udział w spalaniu kropelki są dopalane w wydechu lub wypadają za samochód) ażeby wyszła mieszanka palna. Po tych kilku minutach gdy czujnik temperatury silnika pokazuje odpowiednio wysoką wartość temperatury sterownik przechodzi na sterowanie z wykorzystaniem sygnału z sondy lambda - to byłby ten moment kiedy wszystko się stabilizuje. Znane są przypadki gdy czujnik temperatury silnika podawał sterownikowi że silnik ma temperaturę - 60st. C. Innym czujnikiem jaki warto sprawdzić jest jeszcze czujnik temperatury w kolektorze dolotowym, jego wskazania są również istotne w fazie rozruchowej i tuż po. Niemniej jednak ze wskazaniami skanera diagnostycznego się nie dyskutuje i skoro pokazuje jakiś błąd to ok niemniej jednak podejrzewam, że badanie skanerem było robione na ciepłym silniku (czyli wówczas gdy wszystko jest ok), warto byłoby zrobić badanie na zimnym silniku. Sam mam primerę z silnikiem diesla tak, że moje wywód proszę traktować jako teorię książkową a nie doświadcczenie. Uważam jednak, że lepiej najpierw wykluczyć rzeczy tańsze: - czujnik temp. silnika, czujnik temperatury w kolektorze dolotowym i pojezdzić na benzynie. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zdzislaw140 Opublikowano 17 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2010 Jakie macie obroty na postoju tz na luzie na rozgrzanym silniku w 2.0 p12? U mnie są na pozimie 1200 i nie wiem czy tak ma być? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość HAL-9000 Opublikowano 18 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2010 Śmiejcie się lub nie śmiejcie, lecz mam dokładnie taki sam problem jak koledzy powyżej, opisywalem to już w jednym z tematów. Mianowicie auto przy niskich temperaturach przy porannym zapłonie pali na dotyk i niskie obroty trzyma idealnie, z tym że przekroczenie 1800RPMM skutkuje telepaniem silnika, skakaniem obrotów, wszystko trwa dopuki wskazówka temperatury nie zacznie się podnosić, ponieważ wraz z nabieraniem temperatury wszystko lżeje i znika całkowicie w momencie kiedy silnik nabierze normalnej roboczej temperatury. Pali się check engine i wywala kod błędu czujnika wałka. I mówie wam (pisze) - dajcie sobie z tym spokój (z tym czujnikiem) przedtem autem śmigał moj dziadek, i obecnie jest już trzecia sztuka założona (co gówno pomogło). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koptas1 Opublikowano 14 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2011 mam pytanie, jeśli jeszcze kogoś interesuje ten temat, bo mi się to również przydarzyło, od ostatniego postu minęło już sporo czasu, ale czy komuś udało się znaleźć rozwiązanie, mi do tego zapala się czasami esp off, ale jak się zagrzeje to po ponownym rozruchu się nie zapala, ale błąd wałków się pali Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość 1122marcin Opublikowano 1 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2013 Za wysokie u mnie jest ok 820-850 wyczysc przepustnice sprejem i wykonaj adaptacje przepustnicy opis na forum i powinno byc ok u mnie pomoglo odrazu obroty spadly bo tez mialem za wysokie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
niezawodnyjapon Opublikowano 5 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2015 (edytowane) Witam. Właśnie kupiłem primkę p12 z 2.0l silnikiem lpg. 2006r. Niestety z autem nie jest dobrze. Kiepsko odpala, gaśnie i nierówno pracuje na benzynie i na gazie, ma mniej mocy na niższych obrotach, i pali się check ( mechanik twierdził, że komp. pokazał błąd jakiegoś czujnika przy rozrządzie i chce sprawdzić sprężanie na cylindrach). Auto nie dymi i cicho pracuje. Wymienione świece i nic lepiej. Czy ktoś może miał podobne "doznania" z tym silnikiem? Pozdrawiam. Edytowane 5 Kwietnia 2015 przez niezawodnyjapon Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fazzi Opublikowano 5 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2015 Zacznij od sprawdzenia czujnika położenia wału Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.