Jump to content
Części Nissana - iParts.pl

[N15] Olej w skrzyni biegów


Qadrat
 Share

Recommended Posts

Według instrukcji, producent do N15 każe zalewać olej 80W90 klasy GL-4. To jest minerał...

 

Zmieniał może ktoś kiedyś olej w skrzyni i może się podzielić informacją, co zalał? Bo z tego, co mi wiadomo - skrzynia zalana minerałem w mrozy będzie chodzić jak w maśle, a nawet czasami może być niemożliwe wrzucenie biegu...

 

Do mojego drugiego auta (nie Nissan) producent każe zalewać 75W90 klasy GL-4. To już jest półsyntetyk, lepiej.

 

Wiem też, że nie wolno wlewać oleju klasy GL-5 do skrzyń, gdzie jest przewidziane GL-4. Tutaj obszerniejszy artykuł: www.omnibus-gh.pl/plik.php?id=346

 

I teraz już sam nie wiem, co zalać. Z jednej strony skoro instrukcja zaleca minerał 80W90 GL-4, a na takim oleju zimą będzie tragedia... Z drugiej strony - wg mnie najlepszym wyborem by było zalać skrzynię półsyntetykiem 75W90 GL4 - ale nie wiem, czy wszystko będzie ok...

Link to comment
Share on other sites

Powinien być 75W-90 pełen syntetyk. Polecam Castrola TAX-F.

A czemu chcesz zmieniać olej w skrzyni?

Link to comment
Share on other sites

Na liczniku 210tys. km a olej od nowości nie ruszany. Książka zaleca wymianę co 60tys. km.

 

W klasie GL-4 (a taka powinna być) nie występuje pełen syntetyk 75W90, jedynie półsyntetyk.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

instrukcja obsługi mówi o:

 

olejskrzn15.th.jpg

 

75W-90 lub 80W-90 / API GL-4 jako najbardziej "uniwersalnych";

 

powyżej wspomniano i polecono Castrol Manual TAF-X 75W-90 GL 4-5 (aktualna nazwa to: Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 GL-4+), jak już zauważono uprzednio jest to w pełni syntetyczny olej przekładniowy, od niedawna (około roku czasu) mam go u siebie zalanego w N16, problemów przy ostatniej zimie nie było (a mroziło i do i powyżej -20), tyle od siebie ew. nieco więcej o olejach do skrzyń napisałem w miniFAQ;

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Jaka książka? Service manual czy instrukcja obsługi bo jak to drugie to odpuść sobie - jest dużo błędów.

 

W serwisówce "Sam naprawiam" jest również masa błędów, a najbardziej rażący to sposób ustawienia znaków na kole od pompy wtryskowej...

Link to comment
Share on other sites

Sam naprawiam to nie service manual - chodziło mi o oryginał (po angielsku) wg którego pracują ASO Nissana. Ale to już OT, co nie zmienia faktu, że najlepszy olej do skrzyń manualnych w większości nissanów to 75W90 GL4 pełen syntetyk. KONIEC.KROPKA :)

Link to comment
Share on other sites

Ja ostatnio przy okazji wymiany łożysk w skrzyni zalałem Valvoline Durablend 75W90 GL-4. Weszło prawie 3 litry, koszt 99zł ;) Jest to chyba półsyntetyk.

Link to comment
Share on other sites

Kiedyś wyczytałem, że ze względu na mosiężne synchronizatory należy zalewać skrzynkę olejem syntetycznym (N16). Z drugiej jednak strony w N16 skrzynia jest do remontu średnio co 150000 km więc co daje zalanie syntetyka do takiej skrzyni oprócz tego, że na mrozie lepiej biegi wchodzą? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Z drugiej jednak strony w N16 skrzynia jest do remontu średnio co 150000 km

 

Skąd takie info? Chyba na torze, jak się nie schodzi z czerwonego pola:)

Prawie 250k/km mam nawinięte i sprzęgło, skrzynia i wiele innych elementów, które wg podobnych

informacji powinno już od 100tys nie żyć u mnie ma się dobrze. A pod moją nogą alma czasem nie ma lekko:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Werewolf

Witam, również przymierzam się do zmiany oleju w skrzynce na 75w90. Mam 140 tys przebiegu, olej nie zmieniany nigdy. Skusiło mnie bo czasem jedynkę ciężko wbić oraz wsteczny. Jedynka raz na 10/20 razy wchodzi do połowy i muszę wybić i poprawić. Podobnie ze wstecznym. Nie wiem dlaczego tak się dzieje i czy pomoże wymiana oleju. Może coś doradzicie?? Skrzynia chodzi ładnie, po prostu mnie to irytuje, bo jestem pedantem sprzętowym ;) A ten olej do skrzyni to wlać półsyntetyk czy syntetyk?? Co tam może być oryginalnie zalane?

Link to comment
Share on other sites

Kontaktowałem się z byłym pracownikiem ASO Nissana. Ponoć fabryka zalewała do N15 olej 75W80.

 

A co do jedynki i wstecznego - te skrzynie tak mają. Wystarczy puścić sprzęgło i wcisnąć jeszcze raz. Czasami jedynka i wsteczny wchodzą dość specyficznie. W Vitarze mam to samo, też ten sam układ biegów w skrzyni. W Baleno też identycznie było ;)

 

Jak będziesz zmieniał, pamiętaj, by nie wlać oleju o klasie GL-5. Możliwa korozja chemiczna metali kolorowych w skrzyni, GL-5 posiadają w cholerę więcej dodatków ulepszających niż GL-4.

 

Z tego, co się zorientowałem, najbardziej odpowiedni byłby CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W90 o klasie GL-4+. Pełny syntetyk, nie mylić z olejami "syntetycznymi" opisanych jako "na bazie syntetycznej". Na PW mogę dać namiary na osobę, która sprzedaje pewny, niepodrabiany olej.

Link to comment
Share on other sites

Jedynka raz na 10/20 razy wchodzi do połowy i muszę wybić i poprawić. Podobnie ze wstecznym.

Przy jedynce to kwestia zużytego synchronizatora a przy wstecznym przyczyną jest jego brak. Nie przejmowałbym się za bardzo tym małym problemem.

 

Skąd takie info?

Z Siedlec od Pana Dmowskiego który te skrzynie robi codziennie i tu z forum od różnych Forumowiczów.

 

Prawie 250k/km mam nawinięte i sprzęgło, skrzynia i wiele innych elementów, które wg podobnych

informacji powinno już od 100tys nie żyć

Gratuluję bezawaryjności. U mnie fabryczne sprzęgło wymienione przy 190 tyś a mechanizm różnicowy przy 185 tyś. :(

 

Jak będziesz zmieniał, pamiętaj, by nie wlać oleju o klasie GL-5. Możliwa korozja chemiczna metali kolorowych w skrzyni, GL-5 posiadają w cholerę więcej dodatków ulepszających niż GL-4.

O, Kolega trafił w sedno, o to chodziło z tymi synchronizatorami mosiężnymi właśnie.

Edited by jasio
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

a ile by kosztowałą wymiana łożysk w skrzyni do GTI?? bo mi warczy na głównym wałku w skrzyni łożysko... opłąca się to wogóle?? bo nie ukrywam że mam juz na oku inna skrzynie za bagatela 550 zł :) a co do oleju to ja zakupie ten CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W90 GL-4

Link to comment
Share on other sites

Jak będziesz zmieniał, pamiętaj, by nie wlać oleju o klasie GL-5. Możliwa korozja chemiczna metali kolorowych w skrzyni, GL-5 posiadają w cholerę więcej dodatków ulepszających niż GL-4.

 

Dokładnie. Osobiście kupiłem Elf Tranself 75W/80, GL-4, lecz z tego co wyczytałem na innych forach, dobry tez jest Fuchs, Valvoline, Castrol.

Weszły niecałe 3 litry. Po wymianie (po 110 000 km) skrzynia odzyskała elastyczność, skoczyły się problemy z biegiem wstecznym.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...