Jump to content
Wspieramy Kacpiego, synka naszego kolegi Read more... ×
Bombel

FELGI I ET, ROZSTAW ŚRUB

Recommended Posts

Bombel

Aby rozwiać wszystkie wątpliwości

 

ET = T – (OW/2)

Im mniejsze ET tym felga bardziej wystaje

diagram_02.jpg

 

Rozstawy śrub:

 

http://www.abbco.pl/felgi/aplikacje_rial_2004.pdf

 

beznazwy2ab.jpg

 

Przydatne linki:

 

http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp

 

http://www.tirerack.com/wheels/tech/techpa...currentpage=104

 

http://www.tirerack.com/wheels/tech/techpa...;currentpage=94

 

 

Dotyczy to każdego auta. Prosze więc o nie pytanie więcej :D

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest heineken72

ale z rysunku wynika ze im wieksze ET to felga bardziej wystaje

??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bombel
ale z rysunku wynika ze im wieksze ET to felga bardziej wystaje

??

 

Wiem, że tak się wydaje. Kiedys też tak myślałem, ale koleś mi wytłumaczył na przykładzie, tylko, że teraz nie pamietam jak to było.

Tak więc im mniejsze ET tym bardziej wystaje felga

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest jarroturro

Czy ktoś mnie oświeci jaki jest rozstaw śrub w felgach n15? Jakie wymiary trzeba jeszcze znać (poza średnicą) aby móc zacząć wybierać, dobierać, przebierać, 8)

I o co chodzi z tymi pierścieniami centrującymi?

Wizualizację swojego auta na alufelgach można zobaczyć tutaj: http://www.motoricus.pl/felgi/index.php?context=motoricus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest kogut

Witaj rozstaw srob to 4x100 a co do srednicy centralnego otworu ci niepodam bo zapomnialem :? pierscien centrujacy zapobiega zlemu ustawianiu sie felgi i dzieki temu nie bija :D jak by ci niepasowal pierscien centrujacy to zawsze mozna go powiekszyc(jak by byl zamaly) . pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Scyzor
Witaj rozstaw srob to 4x100 a co do srednicy centralnego otworu ci niepodam bo zapomnialem :?

Średnica otworu centralnego to 59.1 mm

 

pzd

Share this post


Link to post
Share on other sites
kuchar
Czy ktoś mnie oświeci jaki jest rozstaw śrub w felgach n15? Jakie wymiary trzeba jeszcze znać (poza średnicą) aby móc zacząć wybierać, dobierać, przebierać, 8)

I o co chodzi z tymi pierścieniami centrującymi?

Wizualizację swojego auta na alufelgach można zobaczyć tutaj: http://www.motoricus.pl/felgi/index.php?context=motoricus

 

 

Rozmiar felg stosowanych w N15:

6J14 - 4x100 - ET40 - otwór 59

5J13 - 4x100 - ET35 - otwór 59

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest jarroturro

Wielkie dzięki!! Jeszcze jedna kwestia: co to jest ten pierścień centrujący? Czy dokupuje się to osobno? W zależności od potrzebnych wymiarów auta i felg? I do czego właściwie to służy?

Przeglądając aukcje na Allegro w jednym opisie jako uzasadnienie powodu sprzedaży użytkownik podał, że musiałby zastosować "dystanse". Ki czort znowu te "dystanse"?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Scyzor
Wielkie dzięki!! Jeszcze jedna kwestia: co to jest ten pierścień centrujący? Czy dokupuje się to osobno? W zależności od potrzebnych wymiarów auta i felg? I do czego właściwie to służy?

Przeglądając aukcje na Allegro w jednym opisie jako uzasadnienie powodu sprzedaży użytkownik podał, że musiałby zastosować "dystanse". Ki czort znowu te "dystanse"?

 

Nie mylmy pojęć.

 

Pierścień centrujący - wykonany z plastiku, czasem z aluminium pierścień, który należy zastosować w przypadku kiedy średnica otworu centralnego w feldze jest większa niż średnica piasty. Nie można założyć felgi pozostawiając w tym miejscu luz bo będzie to miało konsekwencje w postaci drgań na kierownicy a w skrajnym przypadku pokrzywienia lub zerwania szpilek. Pierścienie centrujące dostaje się do nowych alufelg, ew. można potem dokupić np w sklepach handlujących alufelgami ( musisz znać średnicę piasty w Twoim auce, średnicę otworu w feldze i markę felgi ), ale z doświadczenia wiem, że to trudne zadanie. Ja swoje dotoczyłem z aluminium u znajomego tokarza. Pierścienie centrujące mają wielu przeciwników, ale czasem nie ma wyjścia i trzeba je zamontować.

 

Dystanse - wykonane z aluminium pierścienie montowane pod felgą, mają za zadanie zwiększyć rozstaw kół ( nie wpływają w żaden sposób na średnicę piasty czy otworu w feldze ). Stosuje się je w tuningu by poprawić wygląd auta i prowadzenie w zakrętach.

 

pzd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest jarroturro

Wielkie, wielkie dzięki Scyzor za super jasną i precyzyjną odpowiedź. Wydrujkuję sobie Twojego posta jako podręczny słowniczek kieszonkowy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Scyzor
Wielkie, wielkie dzięki Scyzor za super jasną i precyzyjną odpowiedź. Wydrujkuję sobie Twojego posta jako podręczny słowniczek kieszonkowy :)

 

Cała przyjemność po mojej stronie ;) Polecam się na przyszłość ;)

 

pzd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Q

Nie zapominaj tylko o parametrze ET.

Jest to bardzo ważny parametr !!!

ET = Offset - mówi on o położeniu koła we wnęce nadkola. Offset to nic innego jak odległość pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi a płaszczyzną powierzchni montażowej. Offset może być wartością ujemną lub dodatnią.

Niewłaściwie dobrany offset może spowodować obciernie felgi o elementy zawieszenia(gdy jest za mały) lub o nadkola(gdy jest za duży).

ET ma także wpływ na obciążenie zawieszenia przy skręcie kół.

 

Optymalne ET dla N15 dla felgi 15x7 to 38 - ja mam właśnie aktualnie takie felgi, stoją bliżej krawędzi błotnika niż moje poprzednie(miałem 14x6,5 et nie pmiętam) co wygląda dużo lepiej, ale nie obcierają z żadnej strony :)

 

 

PEACE&POZDRO 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest jarroturro

Dzięki Q, definicję ET wydrukuję sobie także 8) .

Trochę mnie przeraża ta wielość parametrów, które trzeba uwzględnić dobierając felgi. Trzeba mieć chyba sporego farta by na rynku używanych trafić odpowiednie, nie mówiąc już o tym, żeby i sam "wzór" był akceptowalny. Ja wymyśliłem sobie, że na moim bordowym sedanie nieźle mogłyby wygladać felgi malowane na czarno, albo na bardzo ciemno szaro. Może trzeba będzie pomysleć nad zakupem nowych, w sklepach jest z czego wybierać pod każdym względem, ale wiadomo ceny....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Scyzor
Nie zapominaj tylko o parametrze ET.

Jest to bardzo ważny parametr !!!

Optymalne ET dla N15 dla felgi 15x7 to 38

 

Owszem, offset jest ważny, ale ma dość dużą tolerancję. Najpopularniejszye w tym rozmiarze felgi mają offset 35 lub 40. Taki rozrzut jest spokojnie do przyjęcia.

 

pzd

Share this post


Link to post
Share on other sites
gbula
ale z rysunku wynika ze im wieksze ET to felga bardziej wystaje

??

wcale nie wynika :-)

nieznam się na tym ale z rysunku wynika, że ET to jest odległość od środka felgi do "płaszczyzny mocowania" czyli tam gdzie felga styka się z "tym czymś do czego jest przykręcona" :-)

więc jeśli odległośc ET jest mniejsza przy tej samej odległości OW to znaczy że felga jest przesunięta bardziej na zewnątrz (środek felgi przesuwa się na zewnątrz w związku z czym maleje ET)

 

mam nadzieję że dobrze wytłumaczyłem :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onyx

ET :arrow: offset :arrow: odsadzenie :arrow: jest odległością pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi, a płaszczyzną powierzchni montażowej. Offset może być dodatni lub ujemny i jest specyficzny dla konkretnego modelu felgi a nie samochodu, jak rozstaw :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
jarkk
wcale nie wynika :-)

nieznam się na tym ale z rysunku wynika, że ET to jest odległość od środka felgi do "płaszczyzny mocowania" czyli tam gdzie felga styka się z "tym czymś do czego jest przykręcona" :-)

więc jeśli odległośc ET jest mniejsza przy tej samej odległości OW to znaczy że felga jest przesunięta bardziej na zewnątrz (środek felgi przesuwa się na zewnątrz w związku z czym maleje ET)

 

mam nadzieję że dobrze wytłumaczyłem :-)

Felga jest przykręcona albo do obudowy bębna albo do piasty. Natomiast wg mnie to idealne wyjaśnienie. 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomaszo

Witam!

Wiem rze tamecik juz byl ale dalej nie jestem pewny. Jak wiadomo zbliza sie zima i chcialem mojej almerce (mam ja tydzien :)) zalozyc zimowe oponki, ale mam problem ze stalowkami. Jeden koles sprzedaje takie Nissana rozmiar 5,5Jx14 ET45 rozstaw śrób 4x114,3. Moje pytanko czy da sie je zamontowac w N15? na felgach pisze ze niby do nissana. Rozstaw srob jakis dziwny? podobno n15 ma 4x100 a nie 114 z hakiem. Co o tym myslicie? Warto w nie inwestowac czy jak kupie to nie będą sie nadawaly?

Pozdrawiam wszystkich:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
zbyszekN15

Gdybyś chciał poprawić literówki, to kliknij edytuj. Oczywiście masz rację, temat był poruszny delikatnie mówiąc kilka razy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomaszo

sorka za literówki :) ale w innych postach pisze roznie raz 4x100 a raz 4x113 czy jakos tak i chce sie upewnic jak to w koncu jest z tym rozstawem

Share this post


Link to post
Share on other sites
malin_f1

4x100 jest rozstaw w N15

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wwl

N15 ma 4x100.

Na allegro ostatnio jakies ladne widzialem 4 sztuki za 400 PLN

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dami

A jaka jest średnica pierścienia centrującego( chyba tak to się nazywa),bo mam ładne felgi tylko jest mały problem ,chyba trzeba będzie je ciut roztoczyć i nie wiem na ile

Share this post


Link to post
Share on other sites
jarkk

Średnica pierścienia centrującego to:

59,1mm (rozstaw 4x100) w NX 100 i K11 (dane z forum, więc wiarygodne :lol: ).

66,1mm (rozstaw 4x114,3) Primera P11

 

Dobrze by było uzupełnić resztę modeli, jak ktoś zna to pisać lub podesłać mi na PW i będzie jedna ładna lista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×