Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

napędy w PACIE R51


Inouk
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

mam pytanie bo kto pyta ten nie błądzi :) a nie chce cos zepsuć.

 

a mianowicie zazwyczaj jeżdżę na ustawieniu przełożenia przełącznika-pokrętła na tzw. AUTO i wszystko jest OK manewrowanie auta na parkingu lub w terenie wszystko OK działa i nie mogę narzekać ale ostatnio zauważyłem że jak zapnę 4WD (nie chodzi mi tu o 4LO) i na parkingu próbowałem skręcić to manewrowość jest znacznie słabsza bo wydaje się że im bardziej próbowałem skręcać kołami tym auto przestawało jechać tak jakby coś je hamowało. Czy to normalne ? lub może przy zapięciu 4WD nie można zbytnio skręcać kołami ? dodatkowo z jaką max prędkością można jechać na 4WD bo słyszałem ze do 100km/h czy to prawda?

z góry THX za fachową podpowiedz i wytłumaczenie mnie laikowi o co common ?

Edytowane przez Inouk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zapinaj 4WD na twardym podłożu (asfalt, beton, kostka, bruk, itp..) bo zniszczysz sobie sprzęgło międzyosiowe i inne elementy napędu.

Path nie posiada międzyosiowego układu różnicowego, a tylko posiadając takowy można używać 4WD na twardym podłożu.

Sprzęgło międzyosiowe łączy osie na sztywno - nie jest możliwa różna prędkość obrotowa osi przedniej i tylnej, a w trakcie skręcania tylna i przednia oś porusza się inną "trasą", przez co te prędkości są różne. Im bardziej skręcasz, tym różnica jest większa.

W efekcie włączając 4WD na twardym parkingu i manewrując wprowadzasz ogromne naprężenia w całym układzie napędowym, i prawdopodobnie doprowadzasz do poślizgu na sprzęgle międzyosiowym, który jest baardzo niepożądany. Efekt "zewnętrzny" już znasz.

 

W terenie - na terenie "miękkim" - problem ten jest załatwiany poślizgiem kół jednej z osi.

 

Są oczywiście układy różnicowe na każdej osi, które różnicują prędkości obrotowe kół jednej osi w trakcie skręcania. Ale one rozwiązują wyłącznie problem w obrębie jednej osi, a nie międzyosiowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pathfinder nie posiada , żadnego sprzęgła międzyosiowego. Napęd na przednią i tylną oś jest realizowany bezpośrednio ze skrzynki rozdzielczej.

 

Załączanie napędu 4WD powinno się odbywać przy prędkościach do 100 km/h.

 

Jeżdzić z napędem 4WD można z dowolną prędkościa, ale w warunkach umożliwiających uślizg kół podczas poruszania się po zakrętach - śnieg, szuter , błoto.

 

Manewrując z napędem 4WD po parkingu asfaltowym doprowadzisz do poważnej awarii !!!! Koła nie mają możliwości poślizgu.

 

 

 

  • rep_up.png
  • rep_down.png
  • 0

Edytowane przez dzemik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzemik - dzięki za sprostowanie. Tego "szczegółu" konstrukcyjnego nie znałem.

 

Poza tym wszystko podtrzymuję:

- Path nie posiada międzyosiowego układu różnicowego ....

- przy włączonym 4WD nie jest możliwa różna prędkość obrotowa osi przedniej i tylnej ....

- włączając 4WD na twardym parkingu i manewrując wprowadzasz ogromne naprężenia w całym układzie napędowym

Skoro nie ma sprzęgła, nie może dochodzić na nim do poślizgu. A to oznacza większe naprężenia działające na wszystkie lementy napędu, od skrzynki rozdzielczej do kół włącznie.

 

Konsekwencje nie są wesołe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SUPER PIĘKNE DZIĘKI za fachowe wytłumaczenie złożoność napędu mojego PATA - człowiek uczy się do końca życia :) zwłaszcza jak to jego pierwszy taki samochodzik ;) a takie wypowiedzi z pewnością pomogą mi uniknąć niepożądanych awarii i zbędnych kosztów naprawy autka.

 

Wielkie THX za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Path nie ma sprzęgła międzyosiowego ? To co dołącza napęd przedni w trybie AUTO? Z tego co gdzieś tam kiedyś czytałem to właśnie międzyosiowego sprzęgło wielopłytkowe. Prawda to ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...
W dniu 19.11.2012 o 15:47, dzemik napisał:

Pathfinder nie posiada , żadnego sprzęgła międzyosiowego. Napęd na przednią i tylną oś jest realizowany bezpośrednio ze skrzynki rozdzielczej.

 

W dniu 4.04.2018 o 21:39, tony091 napisał:

Path nie ma sprzęgła międzyosiowego ? To co dołącza napęd przedni w trybie AUTO? Z tego co gdzieś tam kiedyś czytałem to właśnie międzyosiowego sprzęgło wielopłytkowe. Prawda to ?

 

W dniu 5.04.2018 o 17:35, maciejka_sz napisał:

Sprzęgło elektromagnetyczne

Zależy od wersji. R51 z trybem AUTO posiada elektrohydrauliczne sprzęgło międzyosiowe, tzw. mokre. Sprzęgło odpowiada za napędzanie przedniej osi w trybie AUTO oraz 4H. Przy 4L napęd jest spięty na sztywno bez użycia sprzęgła.

Edytowane przez vavoom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 19.11.2012 o 15:47, dzemik napisał:

Pathfinder nie posiada , żadnego sprzęgła międzyosiowego. Napęd na przednią i tylną oś jest realizowany bezpośrednio ze skrzynki rozdzielczej.

 

Załączanie napędu 4WD powinno się odbywać przy prędkościach do 100 km/h.

 

Jeżdzić z napędem 4WD można z dowolną prędkościa, ale w warunkach umożliwiających uślizg kół podczas poruszania się po zakrętach - śnieg, szuter , błoto.

 

Manewrując z napędem 4WD po parkingu asfaltowym doprowadzisz do poważnej awarii !!!! Koła nie mają możliwości poślizgu.

 

 

 

 

  • rep_up.png
  • rep_down.png
  • 0

 

 

W książce serwisowej mojego Patha stoi, żeby jeździć 4H do 100 km/h. natomiast 4L do 50 km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 11.02.2019 o 12:11, vavoom napisał:

 

 

Zależy od wersji. R51 z trybem AUTO posiada elektrohydrauliczne sprzęgło międzyosiowe, tzw. mokre. Sprzęgło odpowiada za napędzanie przedniej osi w trybie AUTO oraz 4H. Przy 4L napęd jest spięty na sztywno bez użycia sprzęgła.

Lecz czy przez to sprzęgło elektrohydrauliczne można R51 z trybem AUTO jeździć po suchym asfalcie z 4H?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie bez sarkazmów, bo ktos może nie odczytać podtekstu... i rozwali sobie skrzynkę rozdzielczą ....

DO SLIMAKKR NIE, NIE MOZNA!!!!!!!!!!!!! trub auto to tryb auto i działa tylko na sliskiej nawierzchni, i po uślizgu tylnych kół dołącza przód.

4H to napęd sztywny 4x4. 

4Lo to napęd 4x4 sztywny z włączonym reduktorem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopy, a mnie co innego ciekawi i dajcie znać jeśli to było wcześniej na forum. Podobno Path ma aluminiowe obudowy dyfrów i to powoduje, że chętnie pękają po zamontowaniu blokady (np. ARB lub eLocker). Ponoć z tego tytułu (oraz braku sztywnych mostów) auto nigdy nie zrobiło kariery w offroad. Ja się pytam...czy nie da się wsadzić stalowej obudowy dyfra?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brak sztywnych mostów nie jest przeszkodą w terenie,( Hummer tez nie ma sztywnych mostów) Moim zdaniem sztywne mosty ograniczają prześwit.

Wszystko ma swoje plusy dodatnie i jakby to powiedział wałęsa plusy ujemne.  Path nie był zrobiony pod kątem off roadu to miał być ucywilizowany patrol, suv a nie rasowa terenówka i stąd te problemy.

Kto chce to podniesie przeswit w pathu, niestety jest to droższe a nizeli przy mostach. czy obudowy pękają? tego nie wiem nie znam nikogo kto miałby blokadę ARB,  trzeba szukać na zagranicznych forach.

Może pękają z innych powodów? co do zamiany na stalowe, z pewnością się da.  Skoro można do vw lupo wsadzić 1.9TDI 450KM z 4x4 napędem..... trochę rzeżby, przeróbka mocować, przełożenia  itp...

Zerknij na off road patha po australijskim interiorze czy amerykańskich skałkach, a jednak da się jeżdzić Pathem off roadowo.

pzdr.

Edytowane przez KrisT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już podniosłem się na zestawie IronMan, ale szukam kolejnych sposobów na uzbrojenie. Co do blokady to myślałem raczej o Harrop eLocker, a nie o ARB. Zastanawia mnie czego jeszcze może brakować Patkowi .... 

Nie mam jakiś szczególnych kompleksów. Po prostu chce się pobawić ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czego brakuje- blokady dyfrów (przód, tył), pełne opłytowanie podwozia, max podniesienie lift 2", lift budy,  koła 32 a najlepiej 35" , zmiana przełożenia w dyrach (4.0 uciągnie 35" ale 2.5 dizel bedzie miec problemy), snorkel, wyciągarka z syntetykiem, oświetlenie panelami led, kosz na dach, progi pod hi lifta, no i lakier typu raptor....

a dla bardziej wymagających stalowe zderzaki przód tył....

coś jeszcze????:question1:

ja narazie zrealizowałem tylko 3 z w/w rzeczy. Plus mały panel LED nad tablicą rej. z przodu. Reszta czeka na realizację..... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To u mnie brakuje: blokady przód i tył, snorkel, wyciągarka, progi. Mam całą budę w żywicy poliuretanowej, stalowe zderzaki przód tył z szarpakami, płytę silnika, lift, ledy x 4 przód + mały panel, 2 x ledy tył. Płyta pod wyciągarkę jest, ale wyciągarki jeszcze nie bo mi zbrakło kasy.

Powiedz mi kolego po co lift budy i po co robić zmianę przełożenia w dyfrach?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lift budy robi większy prześwit nadkoli , mozna spokojnie wsadzać większe koła.Zwiększa sie kąt natarcia i zejścia.

Rampowy pozostaje taki sam bo ogranicza go wysokośc ramy, i zmienimy to tylko za pomocą kół i zawieszenia.

  A przełożenia w dyfrach robi się gdy się zmienia koła na dużo ponad wymiarowe. Większe koła= większa szybkosc max ale mniejszy moment obr. no i wzrastają obciążenia na osiach. 

 Benzyniak 4.0V6 spokojnie uciągnie koła 35" ale np 2.5 dizla nie widzę na takich kołach w terenie.

Juz 32" plus opony AT dają  odczuwalny opór na piachu, ori sprzęgło lubi się przypalić. Akurat kolega nie ma takiego problemu z skrzynią AT.

Zrób osobny temat i zapodaj zdjęcia swojego potworka, napisz coś o tych zderzakach stalowych, lakierowaniu poliuretanem, ledy itp...

Może zachęci to innych do modernizacji patholi.... 

 

Edytowane przez KrisT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 22.03.2019 o 21:29, KrisT napisał:

tryb auto i działa tylko na sliskiej nawierzchni, i po uślizgu tylnych kół dołącza przód.

4H to napęd sztywny 4x4. 

4Lo to napęd 4x4 sztywny z włączonym reduktorem.

 

Niezupełnie tak.

AUTO działa na każdej nawierzchni - dołącza przód podczas przyśpieszania i przy uślizgu tyłu.

4H - prawie sztywny 4x4, bo przez sprzęgło.

4Lo - sztywny z pominięciem sprzęgła + reduktor.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tryb auto dołacza przód w momencie wykrycia różnicy w obrotach między osią tylną a przednią. zazwyczaj działa na śliskim - obojetnie czy jest to mokry asfalt,snieg, lód, piach , błoto, mokra trawa czy kamienie.  Musi być uslizg tylnej osi.

Oczywiscie na full przyczepnym asfalcie też działa tryb auto - tylko zycze powodzenia w paleniu gumy dieslem 174KM..... :P

4H jest napędem sztywnym pomimo tego ze spina je sprzęgło ! Kolega załączy 4H i zrobi ciasne ze skręconymi kołami zakręty na parkingu......A pózniej napisze co strzeliło.....

Edytowane przez KrisT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4h = 4x4 sztywny, a 4L - 4x4 sztywny + reduktor. Palenie gumy to tylko w chamerykańskich 4.0 v6 lub 5.6 v8, ale v8 jest chyba tylko w wersji 2wd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...