Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[P11/WP11 2.0TD] Wymiana skrzyni biegów


Gość nicchi

Rekomendowane odpowiedzi

Nikomu oczywiście nie życzę, ale że skrzynie w naszych Nissanach są jakie są, to komuś może się przydać. Ostatnio udało mi się nabyć sprawiającą bardzo pozytywne wrażenie skrzynię do mojego CD20T i w wolnej chwili po pracy (zacząłem o 19:30) postanowiłem założyć "nową" skrzynię. Skrzynię kupiłem od P11.144, różni się nieznacznie odpowietrzeniem(wężyk wychodzi na przód, a nie tył komory silnika), poza tym wszystko identycznie.

 

Zabawę zacząłem od demontażu całej góry:

1) Odkręcamy klemy i mocowanie akumulatora, wyciągamy akumulator.

2) Odpinamy obudowę filtra powietrza i wyciągamy filtr.

3) Rozpinamy opaskę między gumowym przewodem do obudowy filtra a plastikową częścią przewodu w stronę turbiny.

4) Wypinamy przepływomierz i wyciągamy całą górę obudowy filtra z gumowym przewodem.

5) Odkręcamy dół obudowy filtra (3 śruby, klucz 12, trzeba uważać, bo można urwać - zwykle są skorodowane) i wyciągamy ten majdan.

6) Odkręcamy podstawę akumulatora, cztery śruby klucz 12, również trzeba uważać, bo skorodowane.

7) Odpinamy wszystkie możliwe opaski wiązek elektrycznych, do podstawy akumulatora przytwierdzone są kable i główne bezpieczniki, do odpinania można użyć średniej wielkości śrubokręta, najlepiej jest docisnąć daną kostkę i śrubokrętem podważyć zatrzask - idzie łatwo i nic się nie powinno łamać.

8) Odkręcamy 4 górne śruby (klucz 14) skrzyni biegów trzymające chwyty wiązki elektrycznej i rozrusznik, ja układałem śruby na stole dokładnie w kolejności ich wykręcania, bo mają różne długości i potem szkoda czasu na dopasowywanie.

9) Odpinamy przewód do licznika na skrzyni i czujnika biegu wstecznego, odkręcamy elektroniczny czujnik prędkości ze skrzyni kluczem 27. W zasadzie w niczym nie przeszkadza, ale przy wyciąganiu skrzyni mógłby się połamać, bo jest dość delikatny.

9) Uwolnioną wiązkę elektryczną dobrze umocować kawałkiem drutu lub opaską zaciskową do ucha silnika znajdującego się przy pompie wtryskowej, tuż obok pokrywy zaworów.

10) Odkręcamy dwie śruby siłownika sprzęgła (klucz 12), pomiędzy siłownikiem a skrzynią znajduje się jeszcze gruba aluminiowa podkładka w kształcie stopu siłownika.

11) Odpinamy zawleczkę przy przewodzie hydraulicznym do siłownika sprzęgła (przy nadkolu), a następnie trzeba rozruszać przewód hydrauliczny w tym mocowaniu. Odkręcamy to mocowanie od nadwozia (dwie śruby klucz 10), dostęp jest całkiem znośny, trzeba to tylko wymacać, śruby są jedna nad drugą. Cały siłownik sprzęgła z przewodem podwieszamy gdzieś delikatnie przy grodzi silnika żeby nie przeszkadzał.

12) Odkręcamy przewód masowy od strony chłodnicy.

 

Jeśli chodzi o górę to mniej więcej koniec, teraz dół.

 

14) Spuszczamy olej ze skrzyni biegów, do korka pasuje klasyczny "kwadrat" klucza nasadowego 1/2".

15) Zdejmujemy koło, zdejmujemy zabezpieczenie i odkręcamy nakrętkę półosi kluczem 36 (można zablokować tarczę wentylowaną wkładając mocny pręt w otwór tarczy, ale lepiej mieć do pomocy kogoś, kto porządnie wciśnie hamulec).

16) Wyjmujemy półoś, ja to robię tak, że odkręcam łącznik stabilizatora (14), drążek kierowniczy (17), a następnie nakrętkę sworznia zwrotnicy (22, wyłącznie płaski), parę młotków w zwrotnicę i sworzeń wyskakuje na dół, dobrze sobie pomagać podnosząc nieznacznie całość za tarczę (za tą jej wystającą część). Po rozpięciu sworznia wahacz opuszczamy, a górę ciągniemy z wyczuciem do siebie aż półoś wyskoczy.

17) Odkręcamy 3 dość dużych rozmiarów śruby(27 bodajże) mocujące wahacz od strony grodzi do nadwozia, wahacz się nieznacznie opuści, bo bardzo ułatwi wymontowanie skrzyni. Są tam jeszcze dalej 2 śruby, ale obejdzie się bez ich odkręcania.

18) Demontujemy sterowanie skrzyni biegów (2 śruby)

19) Jeśli mamy belkę do podwieszania silnika, to najlepszy moment, żeby jej użyć, jeśli nie, podstawiamy lewarek z porządną gumową podkładką pod miskę olejową i delikatnie podnosimy, odkręcamy 4 śruby (14) mocujące poduszkę skrzyni, a następnie szpilkę mocującą poduszkę i wyjmujemy całą poduszkę.

20) Demontujemy belkę pod silnikiem, jest trochę roboty z mocnowaniami z tyłu silnika niedaleko rozrusznika, ale nie jest to specjalnie kłopotliwe. Śruby mocujące belkę pod chłodnicą bywają skorodowane i nie ma do nich dostępu żeby czymś psiknąć, ale jak się dobrze podejdzie, to się wykręcają. Najważniejsze, żeby tego nie szarpać, bo urwanie śruby w tym miejscu to dramat.

21) Odkręcamy ostatnie dolne śruby mocowania skrzyni i całość wyciągamy, pamiętając, że prawa półoś jest w skrzyni i trzeba ją delikatnie wyjąć, tak żeby nie uszkodzić uszczelniacza.

 

Składanie oczywiście w odwrotną stronę, całość przebiega sprawnie i jeśli nie narobi się sobie dodatkowej roboty, typu przypadkowe wciśnięcie sprzęgła przy zdemontowanym wysprzęgliku, to nawet się człowiek zbytnio nie wkurza przy robocie ;) Największy problem to korek do nalewania oleju, u mnie nie udało się go odkręcić, pękło kilka kluczy, spuściłem więc dokładnie olej i nowy wlałem po wykręceniu czujnika prędkości (1 śrubka klucz 10). W poprzedniej skrzyni nalewałem olej przez korek, więc wiem, że 3,8L to właściwa wartość i tak też wlałem. Najlepiej gdy uda się odkręcić korek, ale wiadomo jak bywa, a obudowa z aluminium i przesadzić nie można. W razie pytań - śmiało ;) Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Jeszcze dwa słowa uzupełnienia - generalnie łatwiej jest wyjąć półoś z piasty odkręcając górny sworzeń, ale występują przeguby trochę dłuższe niż standard - np HDK, jest to do ogarnięcia ale trudniej niż przy fabrycznym. Trzeba pamiętać o odkręceniu mocowań przewodu czujnika ABS, bo się urwie i wypięciu zabezpieczenia elastycznego przewodu hamulcowego, bo nowy przewód to impreza w granicach 80zł ;)

Poza tym HDK ma nakrętkę 32 a nie 36, więc dobrze to sprawdzić żeby nie było większych niespodzianek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam,

Czytam temat z zainteresowaniem, bo moja skrzynia dzis zaniemogla :/ przy ruszaniu spod swiatel, przy puszczaniu sprzegla cos strasznie zadudnilo w podlodze i szybko wypialem bieg i wyskoczylem sprawdzic czy nie ma plamy na asflacie. nie ma :)

 

Objawy mam takie:

- brak przelozenia mocy z silnika na kola,

- na postoju, przy dodawaniu gazu, predkosciomierz 'idzie' do gory.

 

Sprzeglo dziala, biegi ladnie sie wpinaja i wypinaja. Bez sprzegla rowniez :/

Rozmawialem ze znajomym mechanikiem i podejrzewa, ze nawalila półoś od skrzyni biegow. Po rozmowie z nim tez tak mysle, ze to moze byc to.

Przegladalem w necie i niegdzie nie moge znalezc takiej półosi, jedynie kompletne szkrzynie.

 

Czy sadzicie, ze to moze byc ta półoś? I gdzie ową moge znalezc, macie moze jakies namiary? (jestem z okolic Torunia)

 

P.S w zeszlym miesiacu wymieialem sprzeglo, wstawilem LUK'a, ale to chyba nie ma wplywu na ta awarie, co?

 

Prosze wypowiedzcie sie na ten temat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Półoś? No bardzo mozliwe, bo od kilku miesiecy daje o sobie znac, planowalem ja w tym miesiacu zrobic. Czyli skrzynia cala, uffff... to moze jednak nie sprzedaje tego samochodu ;p :)

 

Dzieki kolego za rade :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

przekopałem się przez sporą liczbę tematów i ten wydaje się najlepiej pasujący żeby zapytać o poradę.

 

Od jakiegoś czasu ze skrzyni na 1, 2 i 3 biegu wydobywają się niepokojące zgrzyty (głośne) podczas ruszania. Czasem jest cicho, ale generalnie w większości przypadków na 1 i 2 zgrzyt jest prawie zawsze. Auto nie straciło na osiągach, mechanik powiedział, że problem jest ze skrzynią. Robiłem już przymiarkę do wymiany, ale okazuje się, że w mojej Primerce (P11.144 - 1,6 - 2001 rok) jest jakiś żadko spotykany rodzaj skrzyni. Na aukcjach udało się znaleźć 2 rodzaje - GA16 i QG16, ale werdykt mechanika był taki, że żadna nie pasuje (mam zdjęcia wszystkich tych skrzyń włącznie z moją). Brak na mojej skrzyni jakichkolwiek oznaczeń poza numerami odlewów (nalepka odpadła). Tak więc zostają mi 2 opcje:

 

1. Naprawa skrzyni (regeneracja) - i jeśli ktoś może polecić dobrego specjalistę w Lublinie albo okolicach to będę dźwięczny (tylko nie wiem czy to w ogóle opłacalne)

2. Wymiana skrzyni, ale tu też mam problem bo zupełnie nie mam pojęcia gdzie szukać - sprawdziłem okoliczne szroty i aukcje w internecie i jakoś nic pasującego nie znalazłem.

 

Poradźcie proszę co z tym problemem zrobić. Wszystkie porady będą pomocne. Tak jak pisałem wcześniej, mam zdjęcia swojej skrzyni i oczywiście podeślę jeśli to mogłoby coś pomóc.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

nicchi a ile czasu zajeło ci zrzucenie skrzyni bo szykuje mi sie wymiana sprzęgła. Coraz gorzej szarpie przy zmianach biegu a nic innego do wymiany nie zostało jak sprzęgło, po za tym coś w nim terkocze na postoju, jak je wcisnę to cicho, jak będzie kasa to wymieniam, ale zastanawiam się czy dam radę w 2 dni bez żadnych niespodzianek, w tino dostęp był tragiczny a tu wygląda niby to lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...