Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Aux w radiu i język w nawigacji


Robik
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, 

 

czy w Primerze z 2004 po lifcie do radia da się podłączyć zewnętrze źródło dźwięku (aux)?

 

Jeżeli nawigacja jest po niemiecku i francusku jest możliwość zainstalowania języka angielskiego?

 

Dzięki!

 

R.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jutro mam w planie montować takie wejście audio w swoim radiu cy100 metodą na przekaźnik, która jest opisana na rosyjskiej stronie, więc jeżeli będziecie chcieli to mogę to opisać.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jutro mam w planie montować takie wejście audio w swoim radiu cy100 metodą na przekaźnik, która jest opisana na rosyjskiej stronie, więc jeżeli będziecie chcieli to mogę to opisać.

pewnie że tak, czekamy z niecierpliwością :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Witam wszystkich, poniżej zamieszczam moje zmagania z montażem wejścia audio do fabrycznego radia CY100. Metodę którą postanowiłem zastosować znalazłem na rosyjskiej stronie. Polega ona na wstawieniu przekaźnika pomiędzy modułem radia FM/MW/LW a wejściem do wzmacniacza.

 

post-78899-0-25958000-1431203459_thumb.jpg

 

Powyżej pacjent jeszcze przed operacją, sory za bałagan ale w ostatnim czasie powstało na tym biurku kilka projektów.

 

post-78899-0-40575500-1431203487_thumb.jpg

 

A tu mamy przekaźnik który kosztował mnie 6zł. Oczywiście musi to być przekaźnik, który ma dwa oddzielne obwody (trzy pary styków roboczych) i cewkę działającą na napięcie 5V. Nie zwracajcie uwagi na ten opornik, który jest widoczny na zdjęciu, przy wcześniejszych pomiarach napięcia na płycie radia wyszło mi że będzie zasilany 7,8V a w rzeczywistości to jest 4,5-4,8V więc ostatecznie został usunięty.

 

post-78899-0-07887200-1431203535_thumb.jpg

 

Dorobiłem sobie do niego płytkę drukowaną, żeby mi było łatwiej lutować no i przy okazji zyskujemy lepsze i bezpieczniejsze połączenie. Oczywiście nie każdy ma kwas w domu do wytrawiania, więc można kupić sobie płytkę uniwersalną i z niej zrobić coś podobnego. Ja oczywiście dałem ciała przy projekcie płytki bo zapomniałem puścić ścieżki masowej przez środek, ale na szczęście nie był to duży problem.

Zaczynając od lewej mamy zasilanie (górny i dolny pad), kolejne dwa pozostały wolne, trzecia para to wejście do wzmacniacza, czwarta para przy braku zasilania przekaźnika jest zwarta z trzecią parą (górny rząd - trzeci pad z czwartym, w dolnym rzędzie analogicznie, górny rząd z dolnym rzędem nie są połączone i w normalnych warunkach nigdy się nie połączą) więc te pady służ do podłączenia modułu radia. Do piątej pary podłączamy naszą wtyczkę „mini jack”, w momencie podania zasilania zwiera się ona z trzecią parą. Wyszła z tego niezła proza, więc napiszę jeszcze krótkie podsumowanie połączeń i działania tego przekaźnika, później i tak się wam wszystko rozjaśni.

 

1góra i 1dół – zasilanie (5V)

2góra i 2dół – wolne

Przy braku zasilania przekaźnika:

3góra zwarty z 4góra

3dół zwarty z 4dół

Po podaniu zasilania na przekaźnik:

3góra zwarty z 5 góra

3dół zwartt z 5dół

 

Oczywiście każdy przekaźnik może być inny więc należy najpierw zapoznać się ze schematem jego działania.

 

post-78899-0-13974800-1431203599_thumb.jpg

 

Powyżej mamy już częściowo rozebrane nasze radyjko. Panel przedni trzyma się tylko na 8 zatrzaskach, napęd CD na 4 śrubkach i taśmie przyłączeniowej, którą trzeba tylko wysunąć z gniazda.

 

post-78899-0-60976200-1431203647_thumb.jpg

 

Potem pozostaje tylko odkręcenie płyty głównej radia, stabilizatora przykręconego do ścianki i aluminiowego radiatora który jest zarazem tylną ścianą naszego radia. Nie zapomnijcie o odgięciu tego elementu zaznaczonego na zdjęciu powyżej który jest prawie pośrodku płyty.

 

post-78899-0-65965100-1431203697_thumb.jpg

 

Potem czeka nas wyjęcie płyty głównej razem z radiatorem. Na czerwono macie zaznaczone takie „wypustki” które przeszkadzają w wyjęciu płyty. Trzeba po prostu wsadzić tam śrubokręt i odgiąć radiator tak żeby uwolnić płytę. Na zielono zaznaczyłem miejsce którędy można wyprowadzić przewód audio (można go tamtędy poprowadzić nawet już po zlutowaniu wszystkiego).

 

post-78899-0-92400400-1431203751_thumb.jpg

 

Powyżej mamy zdjęcie już po przeróbkach, jakoś tak zapomniałem zrobić zdjęcia wcześniejszych etapów. Na dole zdjęcia, dwa przewody (czerwony i biały) to zasilanie przekaźnika. Czerwony przewód to plus pociągnięty ze ścieżki oznaczonej AM-VCC (daje jakieś 4,5-4,8V), biały to oczywiście masa. Czyli krótko mówiąc jak przełączymy tryb radia na MW/LW to przekaźnik dostanie zasilanie i przełączy się na zewnętrzne źródło dźwięku, po przełączeniu na FM, zasilanie zostanie odcięte i przekaźnik wróci do stanu spoczynku, a tym samym zacznie nam normalnie grać radio.

Na górze mamy oznaczone czerwoną linią przecięcie dwóch ścieżek i to jest właśnie miejsce które umożliwia nam wprowadzenie zewnętrznego źródła dźwięku. Po lewej stronie mamy sygnał z modułu radiowego, po prawej mamy wejście do wzmacniacza naszego radia. Masy lutujemy gdzie popadnie , byle była to masa.

 

post-78899-0-78783400-1431203805_thumb.jpg

 

Tu zbliżenie żeby łatwiej było się zorientować w umiejscowieniu podłączenia.

 

post-78899-0-14841700-1431203862_thumb.jpg

 

A tu mamy już wszystko polutowane, jak widzicie masa poleciała na obudowę modułu radiowego. Na zdjęciu widoczna jest też wtyczka typu „mini jack”, można zamiast tego podłączyć gniazdo słuchawkowe i w przednim panelu naszego radia zrobić otwór w którym zamontujemy to gniazdo, jest tam wystarczająco dużo miejsca, ja wolałem zostać przy fabrycznym wyglądzie panelu.

 

post-78899-0-27612700-1431203905_thumb.jpg

 

Potem wszystko zalewamy klejem na gorąco, tak żeby nic nam się z niczym nie zwarło no i przede wszystkim żeby od drgań nie pourywały się nam połączenia. Na czerwono zaznaczyłem miejsce (na płycie jest też w tym miejscu czarny pasek) przez które nie może przechodzić żaden przewód. Jak widzicie u mnie przechodzi, i to kosztowało mnie rozbiórkę wszystkiego ponownie. Jak się okazało w tym miejscu jest „wypustka” która podpiera płytę główną, niestety przecięła w moim przypadku kabel i spowodowała zwarcie (na szczęście nic się nie spaliło).

 

post-78899-0-94109600-1431203963_thumb.jpg

 

No i w tym miejscu musicie mi wybaczyć bo zapomniałem zrobić zdjęcia jak wygląda środek radia już po zmontowaniu, a rozbierałem je przecież dwa razy.

Jak widzicie radio jest w trybie MW a przy dźwigni zmiany biegów jest podłączony transmitter fm. Wybór padł na niego (stary już był i nie szkoda było go ewentualnie popsuć) bo ma wejście na karty pamięci, pendrivy czy można połączyć się przez bluetooth i też puszczać muzyczkę. Nie muszę go zabierać z samochodu, włącza się po zapłonie (podłączony pod gniazdo zapalniczki) i w dodatku pamięta ostatnio grany kawałek. Wywaliłem z niego część odpowiedzialną za radiową transmisję i przerobiłem na zwykłe gniazdo słuchawkowe (więc nie ma żadnych trzasków czy zakłóceń). Oczywiście jeżeli ktoś chce mieć soczysty bass, to z tego sprzętu nie da się tego osiągnąć, ale telefon, ipod czy jakiś inny lepszy odtwarzacz mp3/4 daje już bardzo ładne brzmienie.

 

Mam nadzieję że jest to w miarę czytelnie i łopatologicznie opisane, czas jaki powinniście sobie zarezerwować to jakieś 3 godziny (mi z dwukrotną rozbiórką zajęło to 4godziny).

 

Dla ciekawskich powyżej mam zamontowany, pod fabryczną kostkę, która jest w tunelu środkowym, zestaw ck-200 w momencie połączenia, radio przełącza się w tryb phone i dźwięk leci niestety tylko przez prawy głośnik samochodu (tak sobie wymyślili japończycy). Podłączenie jest banalne bo potrzeba tylko podłączyć 5 przewodów. Będę to za jakiś czas poprawiał, bo robiłem to w zimie na szybko i nie jestem zadowolony (zrobione na skrętkę). Mogę wtedy zrobić wam kolejny reportaż ze zmagań.

 

Pozdrawiam wszystkich

 

  • Upvote 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Fajna sprawa. Zrobilbym sobie takie coś, ale niestety niezbyt dobrze znam sie na elektronice, i nie posiadam przyrządów do wykonania takiej operacji. Niechciałbyś mi czegoś takiego wykonać? Oczywiscie odpłatnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie było by problemu żeby Ci to zrobić, ale sądząc po początku rejestracji to masz kawałek do mnie, a zabawa w przesyłki jest niebezpieczna (zawsze coś się może uszkodzić) i w dodatku podnośi mocno koszt. Poszukaj lepiej kolegi(znajomego) który ma lutownicę i trochę pojęcia o elektronice to powinien sobie z tym poradzić bez problemu a i przy okazji można sobie przy tym piwo wypić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

możesz napisac jaki to przekaźnik zastosowałeś żebym wiedział jak podjadę do sklepu jaki jest potrzebny (symbol tego przekaźnika )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

mam problem z kupieniem takiego przekaźnika możesz mi jakiś symbol podać tego przekaźnika poszukał bym na necie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tego co widzę to mam inny model radia chociaż jest model CY100 dołączę fotki możecie mi zaznaczyć gdzie co i jak podłączyć 

IMG201702_awhrwaw.jpg

IMG201702_awhrwas.jpg

IMG201702_awhrwaq.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no nie będzie lekko :) FM-L-OUT i FM-R-OUT, ale zanim to potniesz to zobacz czy nie wygodniej będzie Ci dostać się od drugiej strony, bo wygląda na to że jest jakiś element który łączy "pady" przedzielone tą szeroką ścieżką masową

 

post-78899-0-62431500-1486213356_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc wydaje mi się że łatwiej będzie z tej strony to zrobić, dla wszystkiego przetestuj czy nie będzie dźwięku z radia po przecięciu tych ścieżek zanim wszystko poskładasz na gotowo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Jutro dostaję paczkę z przekaźnikami (kupiłem 2 na wszelki), skit obiecał mnie wspierać jakbym się pogubił.

Czy możecie dać linka albo opisać proces demontażu obudowy tunelu i konsoli, aby nie skończyło się to procesem destrukcji?

Moje autko jest z 2002 czyli przed liftem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mam lekką zagwozdkę 

Odkręciłem sobie po prawej stronie osłonę przy nogach i wpakowałem łapę. Samochód kupiłem z informacją, że bez zmieniarki, zmieniarka sie nie włącza przy wyborze źródła, nie znalazłem jej nigdzie w standartowych miejscach - a gniazdo zmieniarki w odtwarzaczu mam zajęte  :wtf:

Zaintrygowany i podłamany, że to może Blaupunkt jakiś, mimo że słoneczko już zachodziło zacząłem odkręcać pozostałe śróbki i zdjąłem konsole. Odtwarzacz mam Clariona AV700 lub AV800 czyli klasyka.

Czy to normalne, że złącze CD changer jest zajęte? Jeżeli nie to gdzie szukać zmieniarki w WP12? Prawe tylne nadkole jest puste. Pod fotelem pasażera jest fabryczny sub.

Pomóżcie proszę  :0recourse:

Edytowane przez figer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okablowanie od zmieniarki jest zawsze, ale drugi koniec tej wiązki już nie u wszystkich jest zajęty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, że pachu miał ten sam model radia - AV700

Skit, poprosze Cię, jeżeli możesz abyś wskazał mi punkty do których powinienem przylutować poszczególne nóżki przekaźnika.

 

post-105464-0-31229600-1495046331_thumb.jpg post-105464-0-99501700-1495047106_thumb.jpg post-105464-0-26886400-1495047112_thumb.jpg

 

przekaźnik

post-105464-0-87788100-1495046338_thumb.jpg

 

Interesujące jest też to miejsce opisane jako AUX, ale myślę, że płytka jest uniwersalna i lutowanie tu nic nie da.

post-105464-0-16540400-1495046373_thumb.jpg

 

Jeżeli chcecie mogę wrzucić poszczególne etapy rozkręcania odtwarzacza

Edytowane przez figer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak, kolega pachu podpiął się pod piny opisane jako FM-L-OUT oraz FM-R-OUT, dodatkowo doszedł jeszcze do tego, że przecięcie ścieżki oznaczonej jako AM-IF-OUT, powoduje wyciszenie szumów. Ja jednak mimo wszystko proponowałbym przecięcie ścieżek FM-L-OUT i FM-R-OUT (od drugiej strony jest taka możliwość), podłączenia ich przez styki przekaźnika które są zwarte przy braku zasilania przekaźnika, zasilanie cewki przekaźnika podciągnąłbym z pinu oznaczonego jako AM-VCC.

Czyli wyglądałoby to tak:

piny 1 i 16 to zasilanie przekaźnika, czyli jeden do masy drugi do AM_VCC

piny 4 i 13 jako wejście do wzmacniacza, czyli do przeciętych ścieżek idących w głąb płyty radia

piny 6 i 11 do przeciętych ścieżek idących w kierunku tej pionowej płytki,

piny 8 i 9 do mini jacka jako lewy i prawy kanał a masa do masy (postaraj się nie pomieszać kanałów).

 

Sprawdź jeszcze tylko czy na pewno dobrze odczytałem ten przekaźnik: 1 i 2 zasilanie, 4 i 6 zwarte ze sobą, 11 i 13 również zwarte ze sobą, po podaniu zasilania na cewkę powinny zewrzeć się styki 4 z 8 oraz 13 z 9

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekaznik - wydaje mi się, że odczytałeś przekaźnik idealnie :D

post-105464-0-38392600-1495049556_thumb.jpg

 

Z tym przecinaniem

post-105464-0-52388500-1495050228_thumb.jpg

 

Zrobiłem zdjęcie "rentgen" :)

post-105464-0-01214500-1495051711_thumb.jpg

 

czym proponujesz przecinac ścieżkę? Nigdy tego nie robiłem.

 

 

Edytowane przez figer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natnij najpierw czymś ostrym, nożyk do tapet itp. potem zrób szczelinę tak na 0,5 - 1mm pomiędzy ścieżkami np śrubokrętem, i już potem zostaje oczyszczenie miejsca lutowania z soldermaski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza próba zakonczona niepowodzeniem.

Zrobiłem za krótkie przewody połączeniowe i musiałem wszystko ciągnąć aby zmontować i nie kontaktowało.

Radio nie przełączało się na AUX przy przełączaniu na MW i nie było prawego kanału przy FM.

Była oberwana masa i prawy kanał przy laminacie.

 

Zluowałem ponownie na dłuższe kable i zobaczę jutro.

 

Niepokoi mnie tylko fakt, że nie było prawego kanału przy FM, ale przy MW i LW były oba kanały?

Oby nie okazało się, że przy MW dźwięk do wzmacniacza idzie z innego pina i wyjścia FM-L-OUT i FM-R-OUT są wtedy nieaktywne - że odpowiadają tylko za FM i koniec.

Zobaczymy jutro.

Jeżeli będzie działało, to zapodam fotki, jeżeli nie to nie - bo nie będzie sensu, chyba, że skit wymyśli coś innego.

Edytowane przez figer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie przejmuj się każdemu może się zdarzyć, ja jak swoje robiłem to jeszcze nie poskręcane nosiłem do samochodu i patrzyłem czy wszystko działa, zawsze to mniej roboty żeby poprawić.

 

--edit--

nie no musi być dobrze, zwłaszcza że koledze pachu się powiodło. Jeżeli masz miernik to posprawdzaj przejścia po zlutowaniu, może być też tak że przegrzałeś lutownicą styk w przekaźniku i dlatego jeden kanał nie działa.

Edytowane przez skit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Był oberwany jak rozkręciłem radio, więc tego się nie boje.

Mam prosty miernik i sprawdzałem omomierzem, czy nie ma połączenia po przecięciu laminatu. Po zlutowaniu przewodów było połączenie na prawidłowych stykach, ale tak jak mówie, oberwałem montując na siłę.

Teraz zamontowałem, tak, że wszystko jest z luzem, nic nie ciśnie i wszystko powinno być dobrze odizolowane.

Jutro podejście numer 2.

 

 

========================EDIT=================================


Z przykrością informuję, że mój eksperyment się nie udał.

Przy przełączaniu na MW/LW słychać pyknięcie przekaźnika, ale leci sobie dalej dźwięk radia Moskwa.

Wydaje mi się, że w przypadku tego odtwarzacza nie można tak podłączyć, bo przy LW/MW dźwiek ewidentnie zmienia się i jest mono - idzie innym złączem niż FM - czyli kiedy jest włączone FM to przekaźnik puszcza FM, a kiedy jest MW/LW to nie słychać dźwęku z AUX, bo radio przechodzi w inny tryb i nie używa ścieżek FM-L-OUT i FM-R-OUT.

U Ciebie skit - nie ma oznaczenia FM i widocznie Twoj model uzywa tych torów dla każdego źródła, a w AV700 dla FM dźwięk idzie innym torem, dla MW/LW innym i dla CD innym.

Odpuszczam sobie, bo 3 dni dłubania było bardzo przyjemne, ale samochód był unieruchomiony i była obawa, że coś popsuję. Na szczęście po połączeniu ścieżek wszystko działa jak poprzednio.

Pozostaje emulator CD + moduł BT - za 106 USD na Aliexpress.

Edytowane przez figer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...