Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[P11.144] SR20DE gaśnie na wolnych obrotach po ok. 30s


Jazzman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Państwa!

 

Mój Brat ma w WP11.144 2001r sr20de następujący problem.

 

Obroty lekko falują i po czasie 20s-30s silnik się dławi do 300 rpm, niekiedy wstaje, a niekiedy gaśnie.

 

Ustaliłem następujące rzeczy:

 

Testy wykonane autocom'em.

 

1. 750 rpm wskazanie MAF: 5,0-5,2 g*m/s,  850 - 900 rpm wskazanie MAF: 4,9 - 5,8 g*m/s. 2500rmp MAF: 10g*m/s

2. TPS zamknięty: 0,35V otwarty: 4,0V

3. Temperatura silnika 90C

4. Temperatura zasysanego powietrza (IAT): 39C

5. Sonda Lambda: na IDLE cały czas na bogato czyli 0,8V - 0,9V brak oscylacji na IDE. Nówka od dwóch dni oryginalna Bosch. 

6. Krótkoterminowa korekta (STFT) na IDLE: -25% szok.  Na RPM > 2500 STFT waha się -13% do -25%

7. Zapłon w IDLE 15+/- 2

8. Sonda zaczyna oscylować po przekroczeniu 3000rpm.

9. Przepustnica wyczyszczona.

 

komentarz do pkt 5 i 6.

Silnik w IDLE, sonda cały czas pokazuje 0,8V i STFT - 25%,  nagle go dławi -> STFT momentalnie na 0% a sonda na 0,95V silnik gaśnie lub się podniesie. Cykl się powtarza do zatrzymania silnika.

 

Następnie zrobiłem następujący eksperyment. Wypiąłem przewód z odmy (ten co idzie z pokrywy zaworów do  traktu powietrznego za przepływką a przed przepustnicą). Efekt jest taki, że obroty się uspokoiły, brak falowań, praca silnika wydaje się być mniej nerwowa. Natomiast dalej gaśnie lecz już po odczuwalnie dłuższym czasie. 

 

Wniosek mam taki, że go zalewa ale już nie mam pomysłu gdzie szukać. Albo dostaje za dużo paliwa, albo za mało powietrza.

Wtryski?

Przepływomierz jednak ?

 

 

Jeszcze na koniec wpiąłem się Voltomierzem w pin od przepływki i tutaj może jest jakiś punkt zaczepienia bo wskazał przy włączonym zapłonie 1,3V (silnik zatrzymany)  to tak jak by przy wyłączonym silniku płynęło 2,5g*m/s powietrza. 

 

 

 

Pozdrawiam.

 

Rado.

Edytowane przez Jazzman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aa jakie czasy wtrysku bo SR20 troszkę znam

 

Podstawowe pytanie czy macie tam LPG ?

 

Przepływka albo podaje za duże wskazania albo pokazuje dobrze w porównaniu z moim zupełnie innym autem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez LPG. Przebieg 150 tys.  Czasów wtrysków nie badałem. Nie wiem czy ten interfejs to umożliwia. Jutro sprawdzę.

 

Też myślę o tej przepływce dzień i noc. Nie mogę przerzucić z mojego qg18 przepływki do sprawdzenia bo nie potrafię odkręcić wkładu (te śruby są zjechane) oraz musiał bym przerzucić też termistor ntc. 

 

 

R.

Edytowane przez Jazzman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm ... sprawdź czujnik temperatury wymyć przepływkę i odłączyć do testów sondę lambda

Jeśli chodzi o ten czujnik NTC na przepływce to pokazuje dobrze. Sprawdziłem  wskazania tego ntc  na sprzęcie Sonel (są szybkie i dokładne) i jest ok. Jutro ponowię pomiar.

Z tego sr20 udało mi się wykręcić wkład przepływki. Był czysty. Zero zabrudzeń.

Jutro też zrobię pomiar bez sondy.

 

 

R.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodzi o czujnik temperatury płynu

To pokazuje 90C jak jest silnik dogrzany. Waha się 87C-90C. 

 

Jeszcze jedno info: 

1. Obciążenie (Calculated load|) w granicach 40% na 750-850rpm  to chyba za dużo tak mi się wydaje.

2. Jak włączę światła i klimę (800rpm) to nie gaśnie ale dusi się.

 

R.

Edytowane przez Jazzman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm to by musiał mieć jeszcze jakiś czujnik podciśnienia chyba że tak pokazuje ew przekręć TPSa tak by miał 0.45 V i zobacz co się dzieje

 

na wolnych powinno pokazywać ok 10% tak mi się wydaje

 

jak zwiększasz obciążenie to wiadomo że przy przelanym będzie lepiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akcji cd.

 

Brat odwiedził dwie stacje diagnostyczne. 

 

Stacja nr 1.

 

1. 750 -850 rpm

 

CO  %vol: 9,37

CO2 %vol: 8,9

HC ppn vol: 401

O2 %vol: 00

Lambda -------

COcorr %vol: 9,37

 

2. rpm > 2500

 

CO  %vol: pomiar nr 1: 0,03 pomiar nr 2: 0,16 

CO2 %vol: pomiar nr 1: 15,8 pomiar nr2: 15,7

HC ppn vol: pomiar nr 1: 50 pomiar nr 2: 20

O2 %vol: pomiat nr 1: 00 pomiar nr 2: 0,08

Lambda pomiar nr 1: 1 pomiar nr 2: 1

COcorr %vol: pomiar nr 1: 0,03 pomiar nr 2: 0,16

 

Stacja nr 2

 

750 - 850 rpm

 

Bez jednostek jest.

 

CO: 12

HC: 1450

lambda 0,40

 

Co do obciążenia. To w moim QG18 jest 17% przy 650rpm Tylko QG ma 16 lat i 420 tys naśmigane.

 

Z serwisówki czytam na temat obciążenia: "Calculated load value” indicates the value of the current airflow divided by

peak airflow.
 

Czyli na podstawie wyników ze stacji diagnostycznej wnioskujemy, że go zalewa. Tylko dlaczego ? Chyba będę się skłaniał do Twojego przypuszczenia odnośnie zawyżania wskazań przepływki. 

 

Zaraz robię dalsze pomiary. Ciśnienie na listwie oraz puszczę go bez sondy. Wieczorkiem wrzucę wykresy.

 

 

Ciśnienie paliwa 2,45 bara. 

 

 

Ciśnienie paliwa przy odłączonym wężu podciśnienia od regulatora ciśnienia: 3,1bara

 


Podpięta zewnętrzna pompa próżniowa pod regulator ciśnienia paliwa.

 

Wymuszenie ciśnienia paliwa wg. instrukcji serwisowej czyli na 2,3 bara. Dalej gaśnie po 30s.

 

Manometry przemysłowe stosowane w chłodnictwie czyli super dokładne. 

 

 

Bez z sondy lambda (wypięta)  nie gaśnie ale odczuwalne falowanie obrotów i korekcja krótkoterminowa na 0%. Drastyczny wzrost przepływki do 6,8 g*s/m przy 700-850rpm.

 

Jutro, bądź dziś w wolnej chwili podepnę wykresy.

 

R.

Edytowane przez Jazzman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dołącz dodatkową masę do kabla z przepływki ? ew przepryskaj ją czymś ala wd 40 albo specjalnym specyfikiem do czyszczenia gażników

 

Pozatym zobacz czy twoja przepływka nie podjedzie wtyczka ma co prawda troszkę inne parametry ale moze sie okazać że będzie stabilniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpinam wykresy z autocoma.

 

rpm_maf_bs.pdf - bez sondy

 

load.pdf - obciążenie i rpm 

 

maf_kor.pdf - Maf i korekcja

 

rpm_maf.pdf - obroty i maf.

 

Co do masy MAFa to wczoraj ją zmierzyłem jest tam 9mV. Potem poprawiłem masy silnika. Ponowiłem pomiar i dalej jest 9mV. 

 

Co ciekawe przy wyłączonym silniku i zapłonie na On autocom pokazuje 3 g*m/s a napięcie jest 1,3V. Wg. serwisówki powinno być < 1,2V przy załączonym zapłonie.

 

 

 

Co do przepływki z QG18 to tu na forum pisano, że wkłady QG18 i SR20 różnią się tylko termistorem. Mój QG ma osobno przy wlocie powietrza czujnik IAT a sr20 ma go na przepływce. Bo  nowa przepływka do sr20 jest trochę droga. 

 

Coraz bardziej przekonuję sam siebie, że to MAF.

 

To przyglądam się bardziej przepływce.

 

Zapłon: ON Silnik: off

 

Napięcia:

Masa (3): 9,5mV

Sygnałowy (5): 1,308V, fabrycznie powinno być poniżej 1,2V, czyli tutaj źle.

Przepływ z autocoma 3,1g*m/s

 

Silnik pracuje. IDLE (750-900)rpm

 

Napięcia: 

Masa (3): 9,8mV

Sygnałowy (5): 1,585V, fabrycznie powinno być <1,3V-1,7V> czyli tu w normie.

Przepływ z autocoma 5,8-6,2 g*m/s fabrycznie powinno być <2,5 - 5 g*m/s) czyli za dużo. Źle.

 

Silnik pracuje. 2000rpm

 

Napięcia: 

Masa (3): 9,8mV

Sygnałowy (5): 1,75V, fabrycznie powinno być <1,3V-1,7V> dla IDLE. Wydaje się, że 1,75V powinien mieć jak podchodzi pod 2500rpm?? Czyli chyba źle.

Przepływ z autocoma 9,4 g*m/s fabrycznie powinno być <7,1-12,5 g*m/s> dla 2500 rpm, a my tu mamy 9,4 g*m/s dla 2000rpm 

 

Silnik pracuje 2800rpm

 

Sygnałowy (5): 1,89V, fabrycznie powinno być <1,8V-2,4V> 

Przepływ z autocoma 11 g*m/s fabrycznie powinno być <7,1-12,5 g*m/s> dla 2500 rpm, Tutaj chyba ok.

 

 

Na zakończenie już: 875rpm 1,58V i 6,6g*m/s wydaje się że za dużo pokazuje.

 

Czy można wnioskować, że przepływka zawyża wskazania ? Silnik zalewa bogata mieszanka.

 

R.

load.pdf

maf_kor.pdf

rmp_maf_bs.pdf

rpm_maf.pdf

Edytowane przez Jazzman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Orzeł wylądował!!!

 

Przerzuciłem wkład przepływki z mojego QG18 ale nie przepinałem termistora. 

 

Odpalenie sr20. Zagrzał się. Już od razu widać było z wydechu że mniej paliwa dawkuje. Zagrzał się i rundka 1km.

 

Obroty 850rpm i super stabilne. Zero wahnięć i zero gaśnięcia. Co ciekawe nie zgłosił błędu termistora. 

 

Zamówiona na "Aledrogo" przepływka do QG18 oryginalna refurbished (0986280232). W środę przeszczep wkładu i termistora, i jazda. Komputer melduje spalanie już w granicach 8,5 a nie 12.

Bądź może lepiej zamówić wkład do sr20 z przepływki o nr 0280 218 025 ? Ten do QG 240zł a do SR 340zł ?

 

ps. 

 

Ten pomysł z potencjometrem dobry. Myślę, że na podstawie wskazań nowej sondy lambda można by przepływkę dobrze "dostroić". Albo mieć jakiś super dokładny wzorcowy przepływomierz i na podstawie jego wskazań i lamby dostroić perfekcyjnie fabryczny.

Tutaj jeszcze myślę. Bo charakterystyka napęcia na (5) w funkcji przepływu jest nieliniowa. Jest to exponenta. I jak bym dostroił na IDLE odpowiednio czy wtedy na wyższych obrotach nie było by czasami za małe wskazanie ? 

 

Dzięki bardzo za info i pomoc.

 

R.

Edytowane przez Jazzman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wskazania raczej powinny być liniowe choć nie pamiętam dokładnie wiem że sprawdza sie jedynie dla wolnych i dla 2000 tyś czy 2500 rpm ,,,

 

Natomiast nie jestem pewny czy tak na pewno te przepływki są identyczne bo ktoś już przerabiał taki myk i auto chodziło poprawnie ale brakowało mu mocy paru KM

 

Maius user ma modzoną primerę i wiem cze przerabiał temat przepływek wiem że nawet kupił oryginał za 600 czy coś w ten deseń

 

Wiec polecał bym jednak kupić dedykowaną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

 

Podsumowanie działań.

 

Dotarł zamówiony wkład z przepływki 0 280 218 025. Po VIN dedykowany do tego SR20.

 

Dotychczasowa, źle działająca przepływka to 0280218096 z wkładem F 00C 2G2 060 z termistorem.

Przepływka z mojego QG18 to 0 280 218 005 z wkładem F 00C 2G2 039 bez termistora.

 

Doświadczenia empiryczene:

 

1. Wkład z mojego QG18 F 00C 2G2 039 (bez termistora) do SR20 - obroty stabilne 850 rpm. Igła. Brak CE.

2. Wkład F 00C 2G2 039 (bez termistora) z kupionej przepływki 0 280 218 025 do SR20 - obroty stabilne 900rpm. Pojawia się CE. Obroty dłużej spadają do 900. Najpierw 1000 chwilka 950 chwilka 900. Na przepływce z mojego QG spadał od razu do 850rpm. Brat twierdzi, że ma lepszego kopa na tej przepływce niż na tej z QG. Termistor oczywiście zgubiony.

 

Czy termistor ma wpływ na sterowanie ECU?

 

Wydaje mi się, że mimo tych samych wkładów F 00C 2G2 039 z mojego QG18 i z przepływki do SR20 0 280 218 025 są one inaczej strojone.

Zapoznałem się z dokumentacją Boscha o przepływkach HOT-FILM air-mass meter HFM 5 i wynika z nich, że w elektronice wkładów nie ma różnicy. Są generalnie 2 sekcje.

 

Pierwsza odpowiada za utrzymanie stałej temperatury elementu grzejnego. Jest to układ 2 termistorów i 2 rezystorów, i 1 potencjometru ze wzmacniaczem operacyjnym, i na wyjściu dodano tranzystor w celu zwiększenia  wydajności prądowej na element grzejny. Generalnie tym potencjometrem  możemy ustawiać pożądaną temperaturę elementu grzejnego.

 

Druga sekcja też na wzmacniaczu pracującym jako wzmacniacz różnicowy mający w obwodzie 2 termistory. Jeden jest gdy powietrze wpływa na element grzejny a drugi kiedy z niego podgrzane spływa. Są jeszcze dwa potencjometry. Te dwa termistory i 2 potencjometry tworzą układ mostka pomiarowego gdzie wyjście tego mostka podawane jest na wejście wzmacniacza różnicowego. Otrzymuje się wtedy konwerter deltaT na napięcie. Te dwa potencjometry służą do zestrojenia wkładu w celu otrzymania pożądanej charakterystyki napięcie U(5) od przepływu ponieważ deltaT (T2-T1) silnie zależy od  natężenia przepływu. Ale ta informacja jak zależy (krzywa natężenia) jest zaprogramowana w ECU pojazdu.  

 

Czyli w zależności od ustawień tych potencjometrów można zestroić, że np. przepływ 2g*m/s będzie odpowiadał 1,3V bądź 1V. Prawdopodobnie Bosch stroi te wkłady aby dopasować je do krzywej przepływu zaprogramowanej w ECU. 

Chyba te wątpliwość zgłosił user Maius dot. wymienności wkładów F 00C 2G2 039 z QG18 do SR20 i podejrzewam, że miał rację.

 

To co Tofu pisałaś z potencjometrem do skalibrowania przepływki jest najbardziej prawdziwe. Mostek pomiarowy linearyzuje nieliniową charakterystykę termistora.  Do 4V na wyjściu przepływki w zasadzie charakterystyka jest prawie liniowa. Czyli do górnego zakresu. Błąd jaki popełnimy będzie w granicach 1-3%.

 

Tak na marginesie jaka jest temperatura elementu grzejnego ? Pytam bo rozbiorę to starą przepływkę i chcę ją rozpracować dokładniej.

 

R.

Edytowane przez Jazzman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...