Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Awaria podgrzewania fotela kierowcy


Karminadel
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

6 godzin temu, krzych123 napisał:

 

Witam podepnę się do tematu jestem posiadaczem QQ od niedawna , Od przy kupnie zauwarzyłem taką usterkę .  Szukałem usterki ,rozebrałem cały fotel i znalazłem przyczynę .W moim przypadku mata była ok lecz przy macie jest bezpiecznik termiczny. Były przełamane kabelki ,wystarczylo  polutować i problem rozwiązany. awaria była w oparciu na dole po lewej stronie jest termik trzeba otchylić materiał.

W ASO tez coś mówili, że niektórzy lutują - ale mówił, że niby przerywa się łączenie maty górnej z dolną.

Jak będę wymieniał lub naprawiał - opiszę jak mi poszło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Aby nie zakładać nowego tematu.

Mam po fotelem kierowcy takie złączki i pasażera taką złączkę.

Czy nie są to podłączenia do podgrzewania lub sterowania? 

20201007_121012.jpg

20201007_121150.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Boczowro napisał:

Czyli,teoretycznie-można podmienić na fotele z podgrzewaniem i elektr. regulacją?

Oczywiście!,Tak zrobiłem w poprzedniej Kaśce Którą miałem z 2014r bez grzanych i elektryki.Zamieniłem wraz z częścią tunelu z przyciskami i działało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Widziałem tunele  używane z przyciskami.Tylko czy warto się ścierać przy znikających zimach?B)

Taki offtop-zauważyłem bardzo duże podobieństwo foteli i kanap z Kadjara.

Czy jest szansa by przypasowały do Nissana?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.10.2020 o 20:45, Tomaszwi napisał:

To jest właśnie fajne w Qashqai. Ja wymieniłem manualne fotele na elektryczne i działało.

Bez zbędnej ingerencji w elektronikę,np.moduł komfortu?

Aha ,jeszcze jedno pytanie do Ciebie-czy zauważyłeś  jakieś podobieństwo między fotelami Nissana A Renault?

Edytowane przez Boczowro
Dodanie pytania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic, tylko popiołem wiązki ,PnP .

Co do foteli z Kadjar do QQ to mocowania i szyny wygladaja na takie same, ale sa dużo wygodniejsze na korzyść Renault. W QQ miałem prawie nowe skora z alcantara, teraz w nowym Kadjar mam sama skórę, dużo lepsze trzymanie na boki.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Tomaszwi napisał:

Nic, tylko popiołem wiązki ,PnP .

Co do foteli z Kadjar do QQ to mocowania i szyny wygladaja na takie same, ale sa dużo wygodniejsze na korzyść Renault. W QQ miałem prawie nowe skora z alcantara, teraz w nowym Kadjar mam sama skórę, dużo lepsze trzymanie na boki.

No właśnie,poszperałem ostatnio na Allegro.

Nie dość że tańsze te do Kadjara  ,to o wiele lepiej wykończone.Tylko czy podłączenia będą pasować(poduszki,ew.sterowanie i podgrzewanie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Panowie,u mnie nie dziala podgrzewanie fotela kierowcy- fotel pasazera grzeje. Samochod z 2015 roku wiec nie na gwaracji-wszystkie zlaczki pod fotelem spiete. Ktos oddawal do naparwy gdzies na dolnym slasku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.10.2020 o 19:58, JACKO29 napisał:

Podgrzewanie i sterowanie elektryczne

A próbował ktoś zamontować z anglika fotel kierowcy ze sterowaniem elektrycznym na miejsce pasażera ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
W dniu 4.10.2020 o 13:37, Karminadel napisał:

W ASO tez coś mówili, że niektórzy lutują - ale mówił, że niby przerywa się łączenie maty górnej z dolną.

Jak będę wymieniał lub naprawiał - opiszę jak mi poszło.

Panie Karminadlu czy udało się naprawić problem?
Posiadam od niedawna Qashqaia J11 z 2014 roku i niestety mata pasażera przestała grzać, a w ASO wycenili ją na ok. 1500zł + robocizna.

Dodatkowo zastanawiam się czy próbował ktoś może zastąpić oryginalną matę zamiennikiem?
Link z Aliexpress (chodzi mi o same maty z Ali)

I ostatnie pytanie - w jaki sposób realizowane jest sterowanie temperaturą (LO lub HI) w Nissanie?
1) Czy podawane jest mniejsze napięcie na LO i 12v na HI,
2) Czy może oryginalna mata ma dodatkowy obwód grzewczy, w związku z tym na HI mamy większą powierzchnię, która grzeje?
3) Czy może mata ma jakiś czujnik, który daje informację zwrotną do sterownika, że przykładowo. przy temp. 25 stopni na LO powinien przestać podawać napięcie?


Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam :)

Edit:

Dzisiaj po odłączeniu wtyczki pod fotelem pasażera (wtyczka z 3 przewodami) udało mi się ustalić następujące rzeczy:
1) Pin skrajny (przewód czarny to masa), pin środkowy i skrajny po drugiej stronie to piny podające 12V (środkowy dla trybu LO, skrajny dla trybu HI).

LO:

Screenshot_20211221_135511_com.android.gallery3d.thumb.jpg.8744bf61c2e5d09f65d1699dfa5a56a8.jpg Screenshot_20211221_135517_com.android.gallery3d.thumb.jpg.21c53dce89ab3ca5e9d0bb4b666b7328.jpg Screenshot_20211221_135543_com.android.gallery3d.thumb.jpg.2082674d0a103c661868e9e935687466.jpg

HI:
Screenshot_20211221_135528_com.android.gallery3d.thumb.jpg.6bd1260eb114e0509b6c21348434e89c.jpg Screenshot_20211221_135532_com.android.gallery3d.thumb.jpg.2018f9d33b52415dc7c2dadde0af3be9.jpg



2) Po sprawdzeniu obwodu dla grzania w trybie LO mam przejście, natomiast dla trybu HI jest gdzieś przerwa w obwodzie.
3) Jeśli dobrze rozumiem to dla trybu LO napięcie 12V przekazywane jest przez grzałkę pośrednią, której rezystancja realizuje obniżenie prądu przepływającego przez matę, a co za tym idzie zmniejszenie temperatury.
Dla trybu HI natomiast napięcie 12V podawane jest przez termostat bezpośrednio na matę i w razie osiągnięcia wysokiej temperatury termostat odcina przepływ prądu.
W załączniku przesyłam opis podłączeń do foteli razem ze schematami.

Pytanie w takim razie czy ma ktoś pomysł w jaki sposób zaadaptować matę zamiennik żeby działały w takim układzie?
Jedyne co przychodzi mi do głowy to wlutowanie odpowiedniego rezystora między pinem LO a matą (symulującego grzałkę pośrednią z maty oryginalnej) oraz połączenie pinu HI bezpośrednio do maty (wówczas po włączeniu trybu LO rezystor obniżyłby prąd przepływający przez matę, natomiast dla trybu HI prąd przepływałby bez ograniczenia (jedynie termostat wbudowany w matę mógłby wyłączyć grzanie).




obraz.thumb.png.2a1b7397a3e2e426537b7fe24a85bfe5.png

 

Screenshot_20211221_135511_com.android.gallery3d.jpg

Screenshot_20211221_135511_com.android.gallery3d.jpg

SE+-+SEAT.pdf

 

 

Edit 2:
Zmierzyłem rezystancję sprawnej maty w fotelu kierowcy przy temp. otoczenia = 0 *C:

Dla trybu LO między pinem skrajnym (masa) a pinem środkowym rezystancja wynosi 101Ω (w macie pasażera również taka wartość).
Dla trybu HI między pinem skrajnym (masa) a drugim pinem skrajnym rezystancja wynosi 60Ω (w macie pasażera brak wskazania- obwód przerwany).

Teoretycznie prąd jaki przepłynie przez matę poodstawiając do wzoru I=U/R, otrzymujemy I=12V/101Ω = 0,12A, P=U*I =12V*0,12A= 1,44W dla trybu LO,
oraz I= 12V/ 60Ω = 0,2A, P=U*I =12V*0,2A= 2,4W dla trybu HI (trochę mało biorąc pod uwagę maty, które są na Aliexpress, tam producent podaje około 27W mocy).
No chyba, że rezystancja spadnie wraz ze wzrostem temperatury.

 

Edytowane przez Nigon
Dodanie informacji na temat rezystancji
  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz punkcik za kreacje...dobre działanie.Poszukaj oryginalnej maty z allegro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.10.2020 o 21:35, JACKO29 napisał:

Oczywiście!,Tak zrobiłem w poprzedniej Kaśce Którą miałem z 2014r bez grzanych i elektryki.Zamieniłem wraz z częścią tunelu z przyciskami i działało

Witam,

W teknie+ są fotele elektryczne z funkcją pamięci ustawień, czy ktoś wie lub wymieniał  je w niższej wersji wyposażenia np. N-connecta i czy po wymianie pamięć ustawień działa?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.12.2021 o 19:00, JACKO29 napisał:

Masz punkcik za kreacje...dobre działanie.Poszukaj oryginalnej maty z allegro.

Problem z brakiem grzania fotela pasażera w trybie HI nie dawał mi spokoju.
Przeszukałem allegro, jednak znalazłem jedynie matę używaną, uszkodzoną za 69zł Link .
W międzyczasie byłem na wymianie oleju w CVT w ASO i przy okazji dowiedziałem się, że mata siedzenia kosztuje 2000zł, natomiast mata oparcia 1500zł oczywiście + robocizna.

Problem udało mi się naprawić we własnym zakresie, koszt 0zł, czas około 3,5h.

Otóż postanowiłem, że wymontuję fotel pasażera, zabiorę go do ciepłego domu i tam przeanalizuję gdzie mam przerwę w obwodzie (oczywiście przed odpięciem fotela należy odpiąć akumulator żeby nie pojawiły się nieprzyjemności z poduszką powietrzną).

IMG_20211226_165049.thumb.jpg.7abcbdc48332b628311d16a23c7ed228.jpg

Rozpocząłem demontaż poszycia siedziska od odpięcia zaczepów, które znajdują się pod siedzeniem (tutaj uwaga, należy ostrożnie usunąć zszywki tapicerskie przecinając je np. obcęgami uważając żeby nie uszkodzić tapicerki).
Po zdjęciu tapicerki mogłem delikatnie odkleić matę i sprawdzić czy nie ma przerwy w obwodzie (okazało się, że mata siedziska była sprawna).

IMG_20211226_201442.thumb.jpg.e3e6d93a06bfce1c3ee5b8114e732e0e.jpg IMG_20211226_174357_edit_1538238538986104.thumb.jpg.fc6cf4b441d980a0ae43927386658e66.jpg



Następnie zabrałem się za demontaż dolnej części poszycia oparcia (od tyłu jest jedna długa spinka łącząca przód oparcia z tyłem oraz 2 zamki błyskawiczne po jednym na każdą stronę).
Po delikatnym odsunięciu poszycia dotarłem do maty, po odklejeniu której moim oczom ukazały się oderwane przewody na termostacie.
Po chwili lutowania i zaizolowaniu złączy przerwa w obiegu została usunięta.

received_992384804647803.thumb.jpg.d7480efd5d1d3a521e959aa830df9e4a.jpg received_594191431653708.thumb.jpg.c9bf1c10d9c407492b53d075682f29eb.jpg

 

 

Montaż elementów wykonałem w odwrotnej kolejności do montażu, z taką różnicą, że z racji braku zszywek tapicerskich ( Link ) wykorzystałem opaski samozaciskowe pot. trytytki (patent zaczerpnięty z jakiegoś filmiku pokazującego montaż poszycia fotela).
Po zaciągnięciu opasek odciąłem ich końce żeby nie ocierały o poszycie, a następnie zapiąłem wszystko spinki pod fotelem.

received_1307176243088543.thumb.jpg.3700be35647d3a633c18fddf2edcae6e.jpg


Kolejnym krokiem był montaż w samochodzie (4 śruby na torx 50), po czym podpiąłem wszystkie wtyczki pod fotelem i podłączyłem akumulator.

Podpięcie akumulatora nie wiązało się z koniecznością wpisywania kodu pin na alarmie COBRA, usunięte zostały jedynie przebiegi, średnie spalanie, godzina oraz karty wyświetlane na wyświetlaczu.

Po odpaleniu grzania poczułem przyjemne ciepło sukcesu (gaśnicę miałem pod ręką na wszelki wypadek) :). Mata grzeje na LO i na HI.
Stopień trudności naprawy 2/5.

received_297011488886135.thumb.jpg.37c0831c136e5f7968c1f807653a875e.jpg  received_306301314753227.thumb.jpg.fc6e18ba4227af79aa3a022f54a885e1.jpg 
 

 


PS. Ważne uwagi:

1. Przewody zasilające matę siedzenia oraz oparcia prowadzone są pomiędzy oparciem a siedziskiem. Długość przewodu oparcia wydaje się być trochę za krótka zwłaszcza dla skrajnej pozycji rozłożonego oparcia, przez co może dojść do zerwania przewodu na łączeniu. Na wszelki wypadek unikałbym całkowitego rozkładania oparcia fotela lub robiłbym to powoli.
2. Jeżeli macie problem taki jak ja (czyli grzeje na LO, ale nie grzeje na HI ) to na 90% macie przerwane połączenie gdzieś obok termostatu maty.
3. W fotelu występują 2 termostaty (jeden na oparciu, drugi na siedzisku), poniżej na czerwono zaznaczam gdzie ich szukać.
Dokładny typ termostatu to NGT Mh3 l50 ( Link )

Przechwytywanie.JPG


4. Podczas lutowania termostatu polecam ostrożność i jak najmniejsze wprowadzenie ciepła. Oczywiście konieczne jest osłonięcie pianki i poszycia materiałem trudnopalnym jeśli wykonujecie naprawę bez całkowitego demontażu maty z fotela tak jak ja.
Najlepiej najpierw przylutować jeden przewód, odczekać aż całość ostygnie, po czym przylutować kolejny. Istnieje tutaj ryzyko przegrzania i uszkodzenia termostatu (sam się wystraszyłem gdy po lutowaniu multimetr wskazał przerwę w obwodzie termostatu. Ciągłość obwodu powróciła dopiero po 2 minutach gdy wszystko ostygło).
 

 

Edytowane przez Nigon
Dodanie uwag
  • Like 1
  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dzięki za instruktaż zaoszczędziłem kilka tysięcy bo w ASO cena masakra dałem rady z kumplem bez wyciągania fotela z samochodu  oderwane były oba  przewody od termostatu w oparciu? 40 minut roboty i ciepełko działa 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...