Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[K11] Jak się dowiedzieć jaki dedykowany olej do skrzyni biegów.


camello
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Możecie mi podpowiedzieć skąd się dowiedzieć jaki olej dedykowany jest do skrzyni biegów mojego modelu oraz w co muszę się zaopatrzyć aby taki olej wymienić?

Dodam, że mój model jest to jedyny spotkany na tym forum i chyba innych polskojęzycznych.

Nissan Micra K11, 1.4, 16V, 82KM, 2000r, Comfort+

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trzymajcie mnie, jedyny i niespotykany gościu to jestes TY

 

 masz prawie 400 postów nawet nie piszesz czy masz manuala czy automata

 

nie wspomnie, że mino że nie czytałem, działu Micra to jestem w stanie się założyć że parę razy już ten temat był poruszany, typu K11, olej do manuala.

 

szukanie mi zajeło 30s. dosłownie trzydzieści sekund

 

GL-4 75W90 lub 80W90, polecany syntetyk, wchodzi niecałe 3 litry

 

spuszcza się korkiem, prawdopodobnie klucz kwadrat, wlewa się linką prędkościomierza, jeśli jej nie ma (co możliwe) to korkiem wlewu 

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz silnik GCA3DE (1348cm3/82KM) ze skrzynią najprawdopodobniej RS5F30A (sprawdź na tabl. znamionowej i zakładam że masz manual, a nie CVT)

Wchodzi tam 2,8 l oleju 75W90 GL4 : http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/99374-micra-k11-olej-w-skrzyni-bieg%C3%B3w-wymiana/ - (sprawdz jaka ilość oleju wyleci ze skrzyni).

Najlepiej w opisie oleju znaleźć taki. który spełnia specyfikację Nissana. U siebie wlewałem syntetyk Valvoline Gear Oil 75W90 GL4 i jest OK.

Co prawda, piszą, aby wlewać olej przez otwór impulsatora (brak linki prędkościomierza), ale byłbym z tym ostrożny (śruba M6 którym przykręcony jest impulsator śniedzieje na gwincie i bardzo łatwo urywa się, ewent. jej łeb lekko opukaj młotkiem przed odkręceniem).

Lepszą metodą jest znalezienie otworu z boku skrzyni  i tam wlewać olej, podnosząc na bok samochód na lewarku. Zaopatrz się wcześniej w 1,5 m przezroczysty wąż igelitowy o średnicy takiej aby weszła w otwór w skrzyni (fi wewn. 8-10 mm ) i plastikowy lejek z końcówką którą wciskasz w wąż po drugiej stronie. Używają też dużej strzykawki do oleju (0,5 - 1 l) lub mniejsze i tańsze plastikowe, ale trudno operować nią w zakamarach. Kontroluj ilość wlewanego oleju. Ponadto nie dokręcaj mocno korków (spustowego i kontrolnego), bo z późniejszym odkręceniem mogą być problemy - posiadają specyficzny gwint.

Powodzenia  :)

Edytowane przez polo32
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

polo32, dziękuję za pomoc mam jeszcze kilka pytań.

Czy impulsator znajduje się koło grodzi?

Jeżeli mówimy o otworze z boku skrzyni to z której strony szukać?

Korek kontrolny gdzie może się znajdować?

 

Oglądałem dzisiaj skrzynie pod maską ale jedynie zlokalizowalem impulsator, ale nie wiem czy to on.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim linku poprzedzającym Twoje pytanie (#5),  ("Micra K11 - olej w skrzyni -wymiana ...) na rys. 3,1 oznaczonym jako 5 (zębnik napedu prędkościomierza) jest on w wersji mechanicznej z linką. Na zdjęciu poniżej tego rysunku  już dla skrzyni RS5F30 (w czerwonem kole) jest w wersji elektromechanicznej (określanej jako impulsator). Zdjęcie niżej w całej okazałości z gniazdem na wtyczkę.

Otwór kontrolny jest z boku skrzyni mniej więcej w połowie jej wysokości - koło półosi. U mnie (również Almera), korek od sprawdzania poziomu i wlewania oleju jest w skrzyni od strony chłodnicy, a korek od spuszczania oleju jest pod półosią krótką. Korek również na klucz wewnętrzny kwadrat lub sześciokąt) - jeśli kwadrat to pasuje grzechotka 3/8". Pamietaj, aby później nie dokręcać zbyt mocno, bo korki w skrzyni mają gwint stożkowy samouszczelniający (żadnych silikonów !).

Jeśli w płaszczyżnie poziomej skrzyni wejdzie wymagana ilość oleju (będzie wyciekać przez ten otwór kontrolny) -  to OK. Jeśli nie, to przechyl Micrę na lewarku i uzupełnij go do wymaganej ilości.

Edytowane przez polo32
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ok, dziekuje polo32 właśnie ten impulsator namierzyłem, jest u mnie z tyłu koło grodzi silnika.

Z tych olejów który wybrać, czytam specyfikacje i niczym się nie różni, ale jednak dwa rodzaje.

Edytowane przez camello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego chcesz do skrzyni wlać olej mineralny zamiast syntetyk ? Już sama cena mówi wiele jaki to jest olej.

Nie wdając się w dokładne określenia, olej 75W/90 krzepnie przy temp. ok. -400C, a 80W/90 już przy temp. -120C (przy tej samej lepkości kinetycznej) = w zimie zanim olej nie rozgrzeje się, trudniej będzie włączać biegi a elementy współpracujące w skrzyni będą szybciej zużywały sie.

Porównując oba podane oleje:

- Elf Tranself EP 80W/90 jest olejem przekładniowym o zwiększonej ilości dodatków typu EP, co prawda poprawiających warunki smarne i odporność na naciski, które dzięki dodatkom siarkowo-fosforowym tworzą trwałą błonę na smarowanych powierzchniach chroniąc je przed zatarciem .

Stosuje się je do silnie obciązonych (EP - Extreme Presure) przekładni śimakowych, ślimakowo-stożkowych oraz do przekładni hipoidalnych (np.w dyfrze) pracujących w stałych i długotrwałych warunkach;

- Elf Tranself type B 80W/90 - wg mnie jest olejem bazowym o podstawowych właściwościach lepkościowych.

 

Trzeba pamiętać, że ilość oraz rodzaj specjalnie dobranych dodatków, determinuje zakres ich stosowania. To co jest dobre dla jednych skrzyń i polepszają ich pracę, dla innych mogą być wręcz szkodliwe. Dlatego, wg mnie najlepiej, jeśli olej spełnia specyfikację danej marki samochodu.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chce lać taki olej który jest właściwy, trzymałem się po prostu Waszych wytycznych 80W90 API GL 4 i taki wybrałem, teraz sie okazuje że jest zły to już sam nie wiem.

Przydałby się jakiś przykład danego oleju (marki, rodzaju)

 

Edit

Chyba sobie dam spokój z allegro zadzwoniłem do sklepu stacjonarnego polecili jakiś niemiecki olej 26zł za litr z oznaczeniem takim o którym mowa.

Edytowane przez camello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie mówił, że są złe - sam wybrałeś tego Elfa i podałeś jako przykład - te akuratnie są z dolnej półki (podejrzewam, że o wyborze zdecydowała cena ;)). Wszystko się zgadza - spełniają wymagania: wg API GL4, SAE 80W/90  - tylko technologia wykonania inna, oleje bazowe z których są wykonane są olejami mineralnymi, bardziej podatnymi na starzenie i warunki atmosferyczne. Producent przewiduje je do eksploatacji w krajach o klimacie umiarkowanym.

Lepszymi jakościowo olejami (ale tym samym droższymi) są oleje hydrokrakowane (półsyntetyki)  i syntetyki, gdzie bazą ich produkcji są oleje syntetyczne oparte na PAO (estrach). Oleje 75W/90 są olejami zarówno HC jak i Fully Synthetic

Najwyższe jakościowo oleje 75W/90 to wg mnie: Millers, Liqui Moly, Valvoline, dobierasz takie jakie uważasz, (zwracasz uwagę na API GL4 w trosce o synchro). Ja wlałem Valvoline Gear Oil 75W90 GL4 ze średniej/wyższej półki i jestem zadowolony. Temat rzeka - pełno o tym na forach.

 

Z tym polecaniem w sklepach to też ryzyko - zwykle wypychają to co nie schodzi i dłużej leżakuje (olej starzeje się i wytrącają się składniki, pogarszając właściwości smarne) - ich interes nie zawsze musi być zbieżny z Twoim :) - lepiej zakupu dokonywać u sprawdzonego sprzedawcy, sprowadzającego towar z Zachodu, a nie ten który jest konfekcjonowany w naszych rafineriach/rozlewniach.

Edytowane przez polo32
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem taki olej https://sklep-oleje.pl/mobile/pl/p/RAVENOL-TSG-75W-90/1503

Będzie dobry?

Wyruszam na warsztat także będę walczył

Edit

Nie wiem czy dam radę taki lipny dostęp i jeszcze ten impulsator na zwykłą śrubke gwiazdkową przykrecony.

Jak ten je*** impulsator wyciągnąć po dokręcani dychą ani drgnie już od podwazania śrubokrętem cała osłonka plastikowa popekala

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej Ravenol 75W/90 jest w porządku.

Korka wlewu nie masz z boku skrzyni ?

 

Impulsator po odkręceniu torxa powinien wyjść bez problemu, trzymać go jeszcze może oring (albo skleił się, albo ktoś potraktował go silikonem) - na foto widać, ślimacznica impulsatora zazębia się z zębnikiem - próbuj b.lekko opukać z kilku stron, i lekko przekręcać prawo/lewo z  tendencją do wykręcania, rozruszać - nic na siłę, podważanie jak sam widzisz nic nie daje - to jest kruchy plastik.

 

Jeśli to zawiedzie, to jest jeszcze opcja wlania oleju przez odpowietrznik, tylko to będzie trwało długo i wolno (mały przekrój). Wówczas wlewasz olej porcjami, żeby dać czas na wydostanie się powietrza, ewentualnie duża strzykawa i pod ciśnieniem.

Edytowane przez polo32
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I odziwo korek wlewu się znalazł hahah.

Już po zabiegu olej zalany.

Impulsator mam na klucz 10 tylko teraz trochę się martwię że ta obudowa plastikowa pękła może przez to wyciekac olej?

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obserwuj okolice impulsatora. Myślę jednak, że jak teraz tak mocno trzyma na samym oringu i nic nie ciekło, to i teraz będzie OK.

Chyba, że miałeś mało oleju, ale to prędzej uciekł by poprzez wypracowane simeringi półosi w skrzyni biegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oleju zeszło około 2.8l około bo trochę buchło na początku za wiadro.

Trochę głupio wyszło z tym korkiem, ale tak to jest jak się coś robi pierwszy raz.

Zmylilo mnie to że ta śruba była na imbus tak samo spustowa, a ja szukałem kwadrara lub zwykłej śruby.

Pietra miałem żeby nie wykręcić czegoś ze skrzyni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...