sq9mcs Opublikowano 7 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2017 Witajcie. Przerobiłem następny temat, usuwając usterki bo mechanikach z pewnego zakładu. Mianowicie uszkodzeniu uległ mechanizm wałków balansujących. Efekt po wymianie jest powalający. Silnik po odpaleniu po prostu stoi - żadnych drgań. Co to jest? Mechanizm wałków balansujących jest odpowiedzialny z neutralizację wibracji silnika a w szczególności wału korbowego. W przypadku uszkodzenia mechanizmu, silnik trzęsie się, przenosi wibracje na budę samochodu ma problemy z wkręcaniem się na obroty. Przy pewnych wartościach prędkości obrotowej silnik wycisza się ale na wolnych obrotach jest najbardziej uciążliwy. Gdzie to jest? W silniku YD25 mechanizm wałków jest montowany w misce olejowej i sprzęgany bezpośrednio z wałem korbowym zębatką. Zębatka jest nasadzana na wał korbowy i jest widoczna po zdemontowaniu koła pasowego oraz pompy oleju. Konstrukcja: Mechanizm jest oddzielnym, zespolonym elementem. Przykręcany jest do spodu bloku silnika zaraz pod wałem korbowym. Mechanizm to dwa wałki sprzężone w tylnej i w przedniej części silnika zębatkami o zębach ustawionych przeciwlegle. Kręcąc zębatką główną mechanizm w kilku miejscach wykazuje opór, co w trakcie pracy ma zasadnicze znaczenie. Główna zębatka czyli ta która jest sprzęgana z wałem korbowym, stanowi koło zębate zbudowane z trzech elementów: 1 - cienka zębatka z elementem oporowym. Rusza się około 2mm w lewo lub w prawo. 2 - właściwa gruba zębatka. Stanowi główną siłę napędową. 3 - cienka zębatka z mechanizmem napinającym - najbardziej wrażliwy element. Główna zębatka jest sprzęgana z mniejszą w tym mechaniźmie która nie posiada żadnych elementów napinających. Mechanizm przed prawidłowym montażem wymaga ustawienia kół własnych oraz rozrządu silnika. Przy ustawianiu należy pamiętać o zwróceniu uwagi na to że zęby są ułożone pod kątem więc trzeba śledzić odpowiednie zęby przy prawidłowym ustawianiu. Demontaż: Musimy zdemontować wszystko jak przy rozrządzie oraz most przedni, maglownicę i miski olejowe. Mechanizm wałków balansujących jest przykręcony 6 śrubami z główką typu E-Torx. Przygotowanie do montażu: Trzeba napiąć zębatkę mechanizmu balansującego. Napinamy ją obracając w prawo a gdy pojawi się dziura, blokujemy zębatkę np. grubym gwoździem lub wiertłem. Rozrząd należy ustawić zgodnie z jego znakami, tak aby klin wału korbowego znajdował się na godzinie 12. Montaż: Odwrotnie jak w przypadku demontażu. Przy dokręcaniu mechanizmu wałków balansujących będziemy potrzebować klucza dynamometrycznego oraz kątomierza dla kluczy nasadowych. Moment dokręcania: 29.4 Nm następnie obrót o 65 stopni. Najpierw dokręcamy środkowe śruby, później te bliżej tyłu silnika a na końcu te z przodu silnika. Przyczyny usterek: Jazda z nienapiętą lub napiętą zbyt bardzo zębatką. Brak napięcia zębatku powoduje uszkodzenie mechanizmu oporowego co powoduje że mechanizm przestaje spełniać swoją funkcję. Zbyt mocne napięcie powoduje że z czasem zębatka napinająca uszkadza mechanizm napinający i wytwarza luz pomiędzy elementami. Efekt jest taki że nawet przy napięciu zębatka z czasem rozprzęga się i mechanizm przestaje spełniać swoją funkcję. A tak wygląda uszkodzony mechanizm napinający: https://plus.google.com/collection/sVwsNE Na zdjęciach są widoczne uszkodzone piny blokujące sprężyny. Dwie z trzech sprężyn też są uszkodzone. Zębatka też już zdążyła wyrobić trochę luzu. Efekt jest taki że mimo napięcia mechanizmu po kilkunastu minutach pracy silnika, mechanizm rozprzęga się i silnik dostaje szału. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.