Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Navara - od gołej ramy ... III-V/2017 (fotorelacja)


lemmy69
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jak w tytule :) ...    post-48849-0-54454300-1508527365_thumb.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UWAGA:
Logo "Spartan garage EZG" , zdjęcia nim opatrzone oraz treść artykułów stanowią moją własność prywatną,
publikuję je za zgodą Administracji Forum NKP  
tylko ja oraz Administracja i osoby przez nią wyznaczone jako odpowiedzialne za promocję NKP (np. na FB) mają prawo do publikacji ich treści poza Forum.
Część materiałów jest widoczna tylko dla zalogowanych)

 

Lemmy69, Aleksandrów EZG, 04.11.2017 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tak, to znowu ja ... i tak jak w poprzednich tematach znowu będę zanudzał Was opisem remontu
Tym razem będzie to Navara D22 @Saydacka
Arek opisał już historię nabycia auta więc przechodzę do relacji

1. https://photos.app.goo.gl/jEn8oEzzS9DLBsgW2
Najpierw było ... czekanie
na wiosnę, na dłuższe dnie i na pogodę :)
"Spartańskość" mojego przysiółku polega m in. na wykonywaniu wielu czynności pod chmurką, kocham słońce po prostu
D-day nadszedł w marcu, wtedy wystartowałem
Zacząłem od demontażu nadbudówki na pace ... poszło
Ale zdjęcie samej paki nie było już tak proste, 3 śruby jakoś sforsowałem ale czwarta nie dała za wygraną ... na dodatek była to akurat ta najbardziej niedostępna z 4 śrub
Cuda na kiju, przecinaki, łomy, próba odkręcenia paki od belki ... na nic
Manewry z użyciem kątówki odpadały - zero, totalne ZERO dostępu ... i jeszcze zbiornik pod spodem!
Na trzeci dzień pożyczyłem od kumpla "lisicę" ... poszło :)
Czyli paka zdjęta (wykorzystałem ją jako tymczasowy magazyn części z demontażu)

2. https://photos.app.goo.gl/gcXgCARbfLOz30Sa2
Odcinek drugi ... hak 
10 śrub na stronę! Nie wiem co producent przewidział do ciągania ... spychacz?!
O dziwo, prawie wszystkie śruby haka (chyba ze względu na swą twardość) poddały się bez problemów
Natomiast wszystkie trzymające zderzak solidarnie się upitoliły 

3. https://photos.app.goo.gl/7y0CmT3kJOsCD9ly2
Czas na wnętrze
Całkiem przyjemnie się to rozkręcało, ogólnie widać że auto jest zaprojektowane bardziej jako "wół roboczy" niż osobówka
Proste rozwiązania, jeśli jest śrubka - to ma być ją widać i już.
Oczywiście musiałem wypróżnić wszystkie tajemne schowki: 
wydedukowałem że autem przemieszczał się facet lubujący się w gumach :D


Po zdjęciu wykładziny, czas na progi ... znowu te same problemy, ale tutaj nie byłem zaskoczony


4. https://photos.app.goo.gl/7CtS6NlGWBfRq2yh1
Poduszki budy
I znowu, tak jak przy pace ... jedna franca się uparła i koniec
Również utrudniony dostęp dla kątówki od spodu ... wyciąłem "wizjer" wewnątrz i potraktowałem ją palnikiem
oczywiście BHP jak najbardziej, tudzież P.Poż. (no przecież znowu była to akurat TA NAD ZBIORNIKIEM !!!
Udało się :)


5. https://photos.app.goo.gl/Gwb2yPlpzfC1D26z2
Komora silnika
I tutaj dopiero się zdziwiłem ...
Diesel jak każdy, nic ciekawego ... ale to co znalazłem na osłonie pod silnikiem było jakieś nienaturalne

                                                                  post-48849-0-14988800-1511907306_thumb.jpg

                                                                       "breloczek z logo Nissana"


Spojrzałem w górę i ... post-48849-0-60285700-1511907375_thumb.jpg
Aha, "korba wyszła bokiem" :)

6. https://photos.app.goo.gl/hgCwGXzyg0Rbexnn1
Końcówka prac przy demontażu


Na ostatnim zdjęciu widać już nadwozie gotowe do podniesienia oraz rusztowanie
Następnego dnia o umówionej godzinie na placu boju stawił się Team z Zielonki (czyli Andrzej vel Bartan z synem Bartkiem) oraz Radek (Połamany)
Niestety, nie było czasu na dokumentację "imprezy" ponieważ w planach mieliśmy podniesienie dwóch aut (a mój "trytkowóz" nie był jeszcze nawet rozkręcony)

 

Koniec końców, daliśmy radę ... a @Bartan-owie przy okazji odbyli podwójne zajęcia praktyczne
W tym miejscu chciałbym bardzo bardzo podziękować całej trójce pomagierów:

Bez Waszej pomocy nie miałbym tego dnia już sił na robotę przy moim Terrano, dzięki Panowie 

7. https://photos.app.goo.gl/FovQgrjoK2pdpqkb2
Teraz mogłem już zdjąć padnięty silnik z Navary ... właściwie to tego dnia, korzystając z pożyczonego żurawia zdjąłem 3 "silniko-skrzynio-reduktory"
- jako pierwsza wylądowała V6-ka w automacie z Terrano "złomka" (auta które kupiłem tylko ze względu na tą skrzynię)
- następnie 2,5TD z Navary
- i na końcu moja V6-ka

Fajnie tak we trójkę wyglądają z wiatrakami ... jest moc! 


Na zdjęciach widać efekty usterki która zabiła serce D22 ... faktycznie: korbowód wyleciał bokiem 

----------------------------------------------------------------------------
10.12.2017
Kolejne odsłony:
Tak więc pozbawiona balastu rama pojechała na lawecie do zaprzyjaźnionego warsztatu (właściciela "Rammsteina") albowiem obiecałem koledze podzielenie się robotą i zyskiem
W sumie to jego warsztat jest niedaleko mojej pracy w centrum Łodzi więc zaglądałem tam podczas powrotu i jakoś udało się rozevrać ramę do rosołu
I później nastał okres "nerwowy' ... nie opisuję, co było to minęło, w każdym bądź razie w spółki już nie wchodzę 
Rama została wypiaskowana, belki i wahacze również 
Tak zastała nas Wielkanoc :)

 


8. Wielki Piątek ... https://photos.app.goo.gl/oRp1Esh6UN1fSgPF3
Przewieźliśmy moją sprężarkę, migomat do Łodzi i rozpocząłem dzieło 
Hmm, gdzieś to już w dz. Navary pisałem ale żeby było w komplecie to opiszę i tutaj, tak więc:
- na podstawie zdjęć trucheł złamanych pick'upów ustaliliśmy najbardziej newralgiczne miejsca ramy
- odciąłem elementy kolidujące ze wzmocnieniami
- użyłem płaskownika 30x4mm do wzmocnienia górnych ścian podłużnic
- oraz 60x5mm do pogrubienia zdrowych ale fabrycznie już "wątłych" poprzeczek
- przyspawałem łapy paki na swoje miejsca
- zaklajstrowałem szpary gumą na spawy (ponieważ spawałem odcinkowo, aby nie zniekształcć ramy)
Tego dnia położyłem również I-szą warstwę podkładu z firmy Kamicor


9. Wielka Sobota ... 
https://photos.app.goo.gl/yRXAvgVEXaCXKICF3
w międzyczasie dotarł już offroadowy zestaw zawieszenia EFS  z firmy Partmax 4x4 naszego forumowego dystrybutora Snake'a 4x4
zawiozłem to to i ponownie prysnąłem ramę II-gą już warstwą podkładu 


10. Niedziela Wielkanocna ... 
https://photos.app.goo.gl/gjRygaiuIsFm0wHu1
wiadomo, świąteczne śniadanie ... i do roboty
Tym razem już na czarno: I-sza warstwa farby nawierzchniowej (a w sumie to już ogólnie trzecia)


11. Wielkanocny Poniedziałek ... 
https://photos.app.goo.gl/HChx5y1JZALLUbNF2
No, kto zgadnie ? ... Taaak jest, znowu wyprawa do warsztatu
Tego dnia położyłem ostatnią IV-tą warstwę ...
Oczywiście farba nawierzchniowa również pochodziła z firmy Kamicor


Pozostałe elementy czyli belki, wahacze musiały zadowolić się pojedynczymi warstwami podkładu i nawierzchni ... zostawiałem to sobie na koniec każdego etapu malowania żeby maksymalnie wykorzystać zawartość pojemnika pistoletu.
Oczywiście wszelkie rozpuszczalniki i utwardzacze też pochodziły z tejże firmy.


(poproszę o przerywnik)

 

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert, wszystkie parametry produktów firmy International dostępne są w kartach technicznych na stronie Kamicor-u ... Kamicor jest
wyłącznym dystrybutorem wyrobów na terenie kraju
Pierwsze kroki wykonał Hubert, co prawda malował swoją ramę wałkiem ale jego spostrzeżenia ułatwiły prace przy malowaniu Navary
(dotyczy to głównie proporcji użycia rozcieńczalnika) 

Następny ruch wykonałem ja kontaktując się z właścicielem (notabene facet zakręcony na offroad ;)
Później pałeczkę przejął Saydack i administracja Forum dopinając formalności rabatu dla nas
Kupiliśmy w sumie komplet chemii na 3 ramy:
- Navara Saydacka
- strażackie Terrano Bartana (malowanie ramy widoczne w temacie "Konwersja ramy T2 do T1"
- oraz mojego strucla ... też już pomalowane

podkład:
Intertplus 256 alu - 1,875 litra
+ utwardzacz do w/w - 0,625 litra
+ rozcieńczalnik do w/w - 1 litr

nawierzchnia:
nterthane 990 - 1,875 
+ utwardzacz do w/w - 0,625
+ rozcieńczalnik do w/w - 1 litr


Arek zamówił komplet na 3 ramy i to on pokrywał koszty, wewnętrzne rozliczenia naszej trójki to już tajemnica :)
Przesyłka przyszła na mój adres ... ale jaka, Panooowie
Wszystkie składniki odmierzone z dokładnością do tysięcznych litra
zapakowane w osobne dla każdej ramy puszki i pojemniki
+ karty techniczne
+ szczegółowe instrukcje użycia

i co najważniejsze ofertę pomocy technicznej on-line od samego szefa Kamicor-u

Naprawdę w pełni profesjonalne i życzliwe podejście do klienta
Można ?? ... no pewnie, trzeba tylko chcieć :)

tutaj link do strefy rabatowej:
http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/106694-rabat-5-na-chemi%C4%99-firmy-kamicor/

Czym malowałem?
Najzwyklejszym pistoletem z Lidla ... 100zł w komplecie z innymi akcesoriami "pod sprężarkę" :D

Czas schnięcia, no różnie z tym bywało, ale przyjmijmy że każda z warstw malowanych w Wielkanoc w nieogrzewanym garażu schła
- ok. 1 doby ... to o Navarze
- rama Bartana ... ok. 10 godz. ( w temp. sierpniowej)
- moja rama ... malowana w październiku i przy wspomaganiu nagrzewnicą ... też ok. doby/warstwę

Podkład dedykowany jest do powierzchni niekoniecznie doskonale oczyszczonych, zawiera tlenki aluminium

Jak kryje? Doskonale z plusem
Dowodem niech będzie fakt, że Arek zadzwonił do mnie z pretensjami ze stacji diagnostycznej ... bo dociekliwy diagnosta, nie tam że nie mógł odczytać ... nie potrafił odnaleźć pola numerowego :D
Arek, tak było ?? 

 

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja też wtrącę 2 grosze.

Malowałem zderzak w patrolu farbą z kamikoru (Interseal 670HS) - co ciekawe wg instrukcji tą farbę kładzie się bez podkładu na dobrze wypiaskowaną powierzchnię - do farby dostałem dedykowany pistolet z dyszą 2,5mm - zderzak malowany jednokrotnie, po wyschnięciu farba sprawia wrażenie jakby było to malowanie proszkowe - zarówno wygląd jak i wytrzymałość na duży +

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12. https://photos.app.goo.gl/uwszNUNmmi6a3kKq2
Kolejny odcinek tasiemca poświęcony będzie konserwacji nadwozia Navary
Po oczyszczeniu "podejrzanych" fragmentów do akcji wkroczył Cortanin F ... uboższy krewny Brunox-u
jego zadaniem było związanie tlenków powodujących rdzę (czy jakoś tak ... :) )
Zabezpieczyłem wszystkie miejsca wewnątrz i na zewnątrz karoserii dotknięte Rustykalną Zmorą


13. https://photos.app.goo.gl/xtodpdPc07Hb0oMp1
Gdy Cortanin związał oczyściłem fragmenty z proszku i pokryłem wszystkie łączenia, zgrzewy i spawy tzw. "gumą na spawy"
Na rynku najbardziej dostępny jest wyrób Boll-a ale miałem jeszcze środek innego producenta, dużo łatwiejszy w nakładaniu (plastikowym pędzlem)
I tak jak w przypadku Cortaninu "dostało się" zarówno wnętrzu jak i podwoziu Navary


14. https://photos.app.goo.gl/Wl7y72BbVOHKisvv1
Krokiem wieńczącym walkę z budą było pokrycie spodu 2 warstwami Boll-a
Nie żadne tam pryskane baranki tylko gładka masa nakładana a wręcz wcierana w podwozie PĘDZLEM 
Jeśli coś ma być trwałe to musi śmierdzieć, brudzić, truć środowisko, musi być gęste i wtarte w pozbawione kurzu podłoże 
Używałem kilku rozmiarów pędzli aby dotrzeć we wszystkie zakamarki podwozia.
Była to też okazja aby zabezpieczyć dolną, niedostępną później część komory silnika, okleiłem "odcięcie" papierową taśmą malarską i dosyć fajnie to wyszło.


Skoro kabina pasażerska była gotowa przystąpiłem do remontu skrzyni ładunkowej
15. https://photos.app.goo.gl/vTG75TADPkYbecDx2
Najwięcej czasu poświęciłem oczyszczaniu spodu i nadkoli z piasku, błota, gliny i ... kamieni
Czyli na zmianę: latarka, szczotka, kompresor, wąż ogrodowy, karcher Połamańca, odkurzacz i goła ręka ... nie ma bata, musiało być czyste


16. https://photos.app.goo.gl/FUymKyrIAe8czdmS2
Etap drugi to oczywiście Cortanin ... tym razem musiałem dotrzeć głębiej więc w wersji dmuchanej 


17. https://photos.app.goo.gl/99hFEZKy02TIfvZM2
Ostatni krok to znowu ... podwójna warstwa preparatu Boll-a, i znowu wachlarz pędzli


18. https://photos.app.goo.gl/RkXhCdlOouGI6GwT2
Resztkę Boll-a wykorzsystałem na zabezpieczenie tylnej ściany nadwozia, również pomogłem sobie taśmą malarską ... no, dumny jestem normalnie 
Aha, u osiedlowego magika wytoczyłem też tarnamidowe dystanse do liftu Navary ... i Patrola (??)
Własnej konstrukcji tokarka, wino marki wino ... można się bawić ? :D


(poproszę o przerywnik)

 

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerywnik.

 

Teraz reklama sponsorowana przez D22 :D

 



(poproszę o przerywnik)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Grzmocie :)
Ostatnie ujęcia okraszone ścieżką dźwiękową z "Wojny światów" ?? :D

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Grzmocie :)

Ostatnie ujęcia okraszone ścieżką dźwiękową z "Wojny światów" ?? :D

Chyba coś się urwało :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No coś tam w gnatach skrzypi :D
---------------------------------------------------------


19. https://photos.app.goo.gl/ufsCNFU2NIQGr67h1
W tym odcinku znowu powrócę do ramy
Tak więc wróciła, piękna i zdrowa ... no, rzecz jasna, nie o własnych siłach ale na lawecie holowanej przez Dyskotekę Adama
"Lumena"
Gdybyście kiedyś spotkali zielono-żółtego LR Discovery ... to właśnie Adam z Moto-Błota i oczywiście Ekipy EZG 

Na początek drążki - te miały być wkrótce wymieniane, przy okazji ramy pomalowałem więc tylko belkę ... a że mój kooperant nie miał wcześniej styczności z "drążkowcami" przeto wolałem całe zawieszenie rozłożyć i poskładać po mojemu. Czyli palnik i jedziemy z koksem.
Czerwony Kapturek zalegający pod ramą to nikt inny tylko Kacper - autor kalendarza NKP 2016 ... akurat "przyłapany" na montowaniu zbiornika.
Zbiornik zabezpieczony Boll-em, wspornik drążka kier. mojego autorstwa, reszta gratów pomalowana chlorokauczukiem.


20. https://photos.app.goo.gl/7nlW0haqQvaUsS3w2
Kolejnym etapem było zabezpieczenie wnętrz profili ramy
2 litry wosku ... w zupełności wystarczył by litr, ale kto bogatemu zabroni :)
kupiony z A... w pakiecie "2 litry + pistolet" (zakupiłem 2 zestawy, drugi dla mnie)
Wosk najlepiej nanosić w temp. przekraczającej 20 st.C ... lub podgrzać pojemnik w gorącej kąpieli
Wtryśnięty dosłownie w każdą szparę i otwór ramy ... najlepiej robić to nad trawą.
Tutaj widoczny zestaw do liftu budy ... własnego wykonania

                                                                  post-48849-0-46872600-1513191613_thumb.jpg

widoczne duże 8cm -we podkładki służą do zwiększenia powierzchni nośnej dystansów
niestety, ich otwór centralny jest zbyt duży i aby ustawić je centralnie musiałem wspomóc się mniejszymi podkładkami, robię tak za każdym razem ... i hula.
Na jednym ze zdjęć widać wnętrze podłużnicy ramy tuż po zaaplikowaniu wosku ... tak też wygląda zapewne cała rama, jest git.


21. https://photos.app.goo.gl/qMBRIeWmSexIwz5z2
... druga warstwa wosku - albo grubo albo wcale :)



(przerywnik ... ktoś coś ??)

 

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-----------------------------------------------
22. https://photos.app.goo.gl/sk2oEByDOORMwdjl1
Przygotowania do opuszczenia budy:
Musiałem powiększyć a właściwie wyciąć w górnym poszyciu podłogi otwory aby wyciąć oryginalne nakrętki (3 i 4-tych śrub) i zastąpić je podkładkami.
Nowe, dłuższe śruby wkładałem od góry.


23. https://photos.app.goo.gl/nktthCh7r02kwyL22
Czyli śruby, podkładki, poduszki, następnie budowa rusztowania w asyście hord komarów
Niestety, z uwagi na skromną, niewystarczającą ilość kończyn górnych-chwytnych nie uwieczniłem procedury opuszczania nadwozia ... ale tak jak zawsze, udało się.


24. https://photos.app.goo.gl/iyuDmfDx7fAHM2dq2
Eagle landing now! ... nareszcie

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eagle landing now! ... nareszcie

Teraz możesz odpocząć ;):Dpost-68386-0-60053400-1513199628_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy Pajero odpocząłem
                                               post-48849-0-04275200-1513201189_thumb.jpg


--------------------------------------------
Kontynuujmy zatem, w tej części chciałbym zaprezentować to czego nie widać, a co przynosi największą satysfakcję (moją :) )

 


25. https://photos.app.goo.gl/1aKtIHINJi8KvJd82
... czyli próba doprowadzenia do stanu używalności zaniedbanych mechanizmów pick-upa


26. https://photos.app.goo.gl/fJzMvalR1kRBjbXr1
Pierwsze zdjęcia ... wosk. Przecież nie musiałem, a jednak serce podpowiadało "zrób to tak jakbyś robił dla siebie"
Kolejne ... i tak wszystko przykryłaby wykładzina, a jednak ...


27. https://photos.app.goo.gl/cE0dCGzUHMAolTEq1
Progi ... można ??


Czas zadać sobie pytanie: czy warsztat któremu powierzycie konserwację ramy dołoży od siebie to "coś" ? nie wszystko da się wyliczyć w pieniądzach. Pamiętajcie, nikt nie włoży w tę pracę więcej serca niż WY. 

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas zadać sobie pytanie: czy warsztat któremu powierzycie konserwację ramy dołoży od siebie to "coś" ? nie wszystko da się wyliczyć w pieniądzach. Pamiętajcie, nikt nie włoży w tę pracę więcej serca niż WY. 

 

E tam gadanie - ja bym tyle serca nie włożył co Ty :D - robota pierwsza klasa - dzięki raz jeszcze  :beer:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To do przyszłych "adeptów" było  :emot060:

---------------------------------------------
No to lecim dalej 

 


28. https://photos.app.goo.gl/OTMNALx7OTMw91Sg2
Montaż paki (nie wspominam kto mi robotę telefonami zakłócał :D )


29. https://photos.app.goo.gl/MyGoBV28F0WHIeIU2
cd....


30. https://photos.app.goo.gl/eICNkDumsePeMQU42
Wnętrze ... już widać koniec :)

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pogłoski, że swego czasu Lemmyego porwali kosmici nie były wcale takie bezpodstawne

Noo.. to by wiele wyjaśniało :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pochwalony, dzisiaj ostatnia porcja zdjęć i epilog serialu o Navarze


31. https://photos.app.goo.gl/zDb3CmZT6UiEyBZp2
Montaż haka ... (a nie mówiłem że mówiłem ... to pług jest :D )
Ale nawet gdyby miał służyć wyłącznie do orania to i tak nie mogłem odmówić sobie przyjemności odnowienia
Gwinty naprawione, pomalowany ... a że tak dziwnie odstaje to efekt braku zderzaka
Arek i tak miał w planach niebieskie zderzaki więc nie było sensu reanimować trupa.
Miało się trzymać i pewnie dojechało w komplecie na Śląsk, prawda Arku? :)


32. https://photos.app.goo.gl/8RJzfnjdPbgyGP1h2
Stabilizator, można to zrobić fajnie ?


33. https://photos.app.goo.gl/gFrDlXklDOUHn4PJ2
Przedni zderzak. Również był przewidziany do wymiany, no ale wstyd było by go zawieźć na pace.
Mocowanie na szybko ... no jak by to na zdjęciach wyglądało, tak bez zderzaka ;)


EPILOG
34. https://photos.app.goo.gl/ChhozBQ1thQTFPaG2
Efekt końcowy ... komentarz pozostawiam Wam.

 

                                                                                 THE END


Temat zawiera 457 zdjęć w 34 albumach podzielonych na 12 grup tematycznych ... można ??

Edytowane przez lemmy69
korekta po zm. edytora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...