Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Światła przednie - oznaczenia strzałek


bambooniga
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Po stłuczce miałem wymieniane reflektory przednie - zamontowane zostały światła firmy TYC - oznaczenie homologacyjne oraz oznaczenie z klosza w załączniku.

 

Reflektory nie przeszły przeglądu, gdyż są na nich strzałki w jednym kierunku, a to podobno definiuje przystosowanie do ruchu lewostronnego (Wielka Brytania). W Internecie można wyczytać różne wiadomości nt tych strzałek. W jednym miejscu jest napisane, że nie może być wcale strzałek dla ruchu prawostronnego (Polska) lub muszą mieć oba kierunki. W innym miejscu, że jak jest strzałka w prawo to też jest dozwolone u nas. Diagnosta twierdzi, że musi być w obu kierunkach lub wcale.

 

Czy może ktoś zrobić zdjęcie strzałek na oryginalnych lampach od Nissana? A może jest jakiś diagnosta, który zgłębił temat do końca i wie jak to powinno być interpretowane?

post-109908-0-97819600-1516652866_thumb.jpg

post-109908-0-24773200-1516652875_thumb.jpg

post-109908-0-85432300-1516652879_thumb.jpg

post-109908-0-31951500-1516652886_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak świecą?? mają odcięcie? w sumie nigdy nikt nei patrzył na żadne strzałki u mnie tylko sprawdzali świecenie 

ostatnio kupowałem reflektory do HR-V i tez pytałem gościa od reflektorów jak to sprawdzić, czy właśnie sś strzałki to powiedział, ze jedyny sposób to podłączyc i sprawdzić jak świecą 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wymianie świecą dobrze, ale rzecz tyczy się strzałek. Policjant na drodze nie będzie sprawdzał świecenia, bo nie ma urządzenia, więc będzie sugerował się strzałkami. Stąd pytanie jak to jest z tymi strzałkami i prośba o zdjęcie oryginalnych lamp od N16.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wymianie świecą dobrze, 

jak tak jest to

 

 

 Policjant na drodze nie będzie sprawdzał świecenia, bo nie ma urządzenia, więc będzie sugerował się strzałkami. 

po co ma sprawdzać

 

jeżdżę już kupę lat, włącznie z ciężarowymi i nigdy nawet TDI nie sprawdzało mi żadnych strzałek tylko to czy światła działają, no ale można i się stresować strzałkami :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wymianie świecą dobrze, ale rzecz tyczy się strzałek. Policjant na drodze nie będzie sprawdzał świecenia, bo nie ma urządzenia...

Tyle teorii. Przejdźmy do praktyki.

Stajesz przed ścianą i włączasz światła mijania. Na zmianę zasłaniasz jeden z reflektorów, sprawdzając, czy lewa część wiązki światła jest pozioma, a prawa  jest załamana ku górze. To najprostszy test. Jeżeli na obu reflektorach jest tak jak napisałem wyżej, jedziesz do innej stacji i nie powinno być problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fabryczne reflektory na szybie nie posiadają żadnych oznaczeń tak jak TYC, natomiast na obudowie i tabliczce znamionowej są strzałki. Lewy reflektor skierowane w lewą stronę a prawy ma strzałki w prawą stronę. Tak jest u mnie.

Edytowane przez robert45
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówisz i masz.5937ce44c01196f7.jpg5937ce44c01196f7.jpg


5937ce44c01196f7.jpg No kiszka wysłałem zdjęcia tylko jednego reflektora. Zawiódł fotosik.


I kolejny.6675753b98d9c27amed.jpg

Edytowane przez robert45
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To są oryginalne lampy, tak? Strzałki sugerują, że lampa jest przystosowana do ruchu lewostronnego. Ponieważ przepisy nie precyzują, w którym miejscu ma znajdować się strzałka, żeby to definiować, to część diagnostów jak tylko widzi strzałkę stwierdza, że jest to anglik. Oni posługują się symboliką z załączonego obrazka.

 

143c71a69dfc0347med.jpg

Dzięki za zdjęcia, przynajmniej wiem, że moje zamienniki są OK.
 

Edytowane przez bambooniga
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę, że strzałki skierowane są w w obu kierunkach, zależne od tego z czy lampa jest na prawą czy lewą stronę.

Te lampy zamontowane były w Nissanie sprowadzonym z Belgii, pojazd miał 4 lata od daty produkcji. Zakładam więc, że są to oryginalne lampy. Zostały wymienione na DEPO  bo słabo świeciły,  które również mają nadruki na szkłach podobne ja TYC , z dodatkowym oznaczeniem RH, LH.

Podaje dodatkowe dane umieszczone na tylnej obudowie lamp - " Made in UK, KOTTO UK, NISSAN" ., z oznaczeniem R i L.

Edytowane przez robert45
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro zostały wyprodukowane w UK to mogą to być lampy do ruchu lewostronnego z wymienionymi "bebechami", żeby świeciły prawidłowo u nas (ruch prawostronny).

 

Czy ma może ktoś zdjęcie lamp z Nissana kupionego w polskim salonie? Moje niestety zostały zutylizowane po stłuczce...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strzałki (lub ich brak), pod oznaczeniem kodowym świateł głównych, tutaj: HCR (ozn. halogenowe światła drogowe i mijania) oznacza reflektor dla prawo- lub/i lewostronnego ruchu. Czasami strzałka była umieszczana obok kółka z krajem homologacji i wtedy było to jednoznaczne.

Natomiast inne strzałki, tutaj: A (ozn. światło postojowe) oraz 1 (ozn. kierunkowskaz przedni umieszczony w odległości nie mniejszej niż 40 mm od reflektora głównego), wskazują jedynie zewnętrzną stronę lampy. 

Zastrzeżenia diagnosty z pewnością budziły podwójne oznaczenie na "szkle" dla HCR (dla protokołu homologacji nr 2377 - ruch lewostronny, dla protokołu nr 1610 ruch prawostronny = brak strzałek). Ale wlepa na obudowie lampy u góry (prot. 1610) powinna rozwiać wątpliwości, że ta konkretna lampa jest dla "naszego" ruchu drogowego, a dla pewności mógł sprawdzić prawidłowość granicy światłocienia na przyrządzie.

W praktyce, niejako dzwonkiem ostrzegawczym jest homologacja kraju:  E11 (Wlk. Brytania) i tutaj: E13 (Luksemburg) - Luksemburg nie ma własnego laboratorium homologacyjnego i bazuje na dostarczonych protokołach, stąd łatwo uzyskać homologację tego kraju. Zwykle chińskie zamienniki (np. Depo,TYC) mają przeważnie homologację E13.

Edytowane przez polo32
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strzałki (lub ich brak), pod oznaczeniem kodowym świateł głównych, tutaj: HCR (ozn. halogenowe światła drogowe i mijania) oznacza reflektor dla prawo- lub/i lewostronnego ruchu.

 

Natomiast inne strzałki, tutaj: A (ozn. światło postojowe) oraz 1 (ozn. kierunkowskaz przedni umieszczony w odległości nie mniejszej niż 40 mm od reflektora głównego), wskazują jedynie zewnętrzną stronę lampy. 

 

A gdzie to jest wyspecyfikowane? Z tego co wiem, żadne przepisy tego nie precyzują. Po prostu, jeśli strzałka jest gdziekolwiek, to lampa nie jest przystosowana do naszego ruchu. Skąd wziąłeś te odległości? Jakieś źródło? I jak należy rozumieć pojęcie "zewnętrzna strona lampy"?

 

Co więcej, wychodzi na to, że moje nowe lampy mają homologację dla obu kierunków ruchu. Wygląda to tak, że obudowy są robione hurtowo jako uniwerslane, a do środka montowane są soczewki albo dla prawo, albo lewo-stronnego ruchu. Stąd pewnie przez pomyłkę źle zamontowali te soczewki w jednej z moich starych lamp i dlatego świeciła ona w inną stronę, niż powinna. Nie zmienia to faktu, że jest to jedna wielka lipa i po raz kolejny potwierdza się regułą, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.

 

Ciekaw jestem jakie homologacje i oznaczenia mają oryginalne lampy, najlepiej z Nissana kupionego w polskim salonie, stąd nadal proszę o zdjęcie.

 

PS. Diagnosta sprawdził, że lampa źle świeci i dał negatywa uzasadniając to obecnością strzałek na "wlepie", nie patrzał na szkło. Przy ponownym przeglądzie sprawdził tylko jak lampa świeci - strzałki były dokładnie takie same. Na pytanie jak to powinno być z tymi strzałkami, to zaczął się motać, więc odpuściłem. Ale ponieważ w czasie kontroli drogowej policja patrzy właśnie na strzałki, to chcę wiedzieć jak to powinno być, żeby bronić się przed ewentualnym zabraniem dowodu czy kolejnym przeglądem w innym miejscu.

Edytowane przez bambooniga
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz tu wszystko zgodnie z przepisami EKG ONZ (stan na 31.10.2010 r.):

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:42010X0831(06)&from=PL 

Szczególnie pkt. 4 Homologacja oraz załącznik nr 2, ale warto zapoznać się z całością treści :)


Ponadto sprawdź, czy nie masz reflektora przewidzianego do ruchu prawo- i lewostronnego. Kąt świecenia przestawia się w nich dźwigienką z tyłu odbłyśnika :)


... Co więcej, wychodzi na to, że moje nowe lampy mają homologację dla obu kierunków ruchu. Wygląda to tak, że obudowy są robione hurtowo jako uniwerslane, a do środka montowane są soczewki albo dla prawo, albo lewo-stronnego ruchu. Stąd pewnie przez pomyłkę źle zamontowali te soczewki w jednej z moich starych lamp i dlatego świeciła ona w inną stronę, niż powinna. Nie zmienia to faktu, że jest to jedna wielka lipa i po raz kolejny potwierdza się regułą, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.

... 

 

PS. Diagnosta sprawdził, że lampa źle świeci i dał negatywa uzasadniając to obecnością strzałek na "wlepie", nie patrzał na szkło. Przy ponownym przeglądzie sprawdził tylko jak lampa świeci - strzałki były dokładnie takie same. ...

Patrzył na wlepę  - bo u Ciebie na szkle masz dwa numery homologacji, a zgodnie z Regulaminem nr 7 EKG ONZ

 "Na głównej obudowie światła głównego należy umieścić jedyny ważny numer homologacji" 

 

Co do uwagi, że "wszystko.. ... do niczego", w tym konkretnie przypadku nie sprawdza się. Raz, że reflektory są produkowane do różnych krajów nie tylko jako OEM na pierwszy montaż, ale również jako część zamienna (zwłaszcza tańsze zamienniki).

Dwa, wjeżdżając z Europy kontynentalnej do Wlk. Brytanii (lub odwrotnie), wystarczy przestawić przesłonę w reflektorach, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Kąt świecenia przestawia się w nich dźwigienką z tyłu odbłyśnika :)

 

Dwa, wjeżdżając z Europy kontynentalnej do Wlk. Brytanii (lub odwrotnie), wystarczy przestawić przesłonę w reflektorach, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu.

 

Żeby to zrobić trzeba rozebrać lampę, tak?

 

PS. Czytałem już ten dokument i nie ma w nim  nid o tym, że ważne są tylko strzałki pod HCR i o tych 40mm.... 

Edytowane przez bambooniga
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mam za swoją szczegółowość:

"Natomiast inne strzałki, tutaj: A (ozn. światło postojowe) oraz 1 (ozn. kierunkowskaz przedni umieszczony w odległości nie mniejszej niż 40 mm od reflektora głównego), wskazują jedynie zewnętrzną stronę lampy.

 

Dla wyjaśnienia: 1 - oznacza kierunkowskaz przedni, 2 - kierunkowskaz tylny (Regulamin nr 6 EKG ONZ)

Kierunkowskazy z przodu pojazdu: Kategoria 1: przeznaczone do stosowania w odległości nie mniejszej niż 40 mm od światła mijania lub przedniego światła przeciwmgłowego; Kategoria 1a: przeznaczone do stosowania w odległości większej niż 20 mm, ale mniejszej niż 40 mm od światła mijania lub przedniego światła przeciwmgłowego; Kategoria 1b: przeznaczone do stosowania w odległości mniejszej niż lub równej 20 mm od światła mijania lub przedniego światła przeciwmgłowego.

 

Co do przesłony zmieniającej kierunek świecenia i gdzie jej szukać, poszukaj na forum - przed chwilą nawet widziałem :).

A szkła nie zawsze trzeba ściągać (mówimy o reflektorach podwójnego przeznaczenia: dla ruchu LHD i RHD), bo jest dźwigienka (chociaż też nie zawsze).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mam za swoją szczegółowość:

"Natomiast inne strzałki, tutaj: A (ozn. światło postojowe) oraz 1 (ozn. kierunkowskaz przedni umieszczony w odległości nie mniejszej niż 40 mm od reflektora głównego), wskazują jedynie zewnętrzną stronę lampy.

 

Dla wyjaśnienia: 1 - oznacza kierunkowskaz przedni, 2 - kierunkowskaz tylny (Regulamin nr 6 EKG ONZ)

Kierunkowskazy z przodu pojazdu: Kategoria 1: przeznaczone do stosowania w odległości nie mniejszej niż 40 mm od światła mijania lub przedniego światła przeciwmgłowego; Kategoria 1a: przeznaczone do stosowania w odległości większej niż 20 mm, ale mniejszej niż 40 mm od światła mijania lub przedniego światła przeciwmgłowego; Kategoria 1b: przeznaczone do stosowania w odległości mniejszej niż lub równej 20 mm od światła mijania lub przedniego światła przeciwmgłowego.

 

Co do przesłony zmieniającej kierunek świecenia i gdzie jej szukać, poszukaj na forum - przed chwilą nawet widziałem :).

A szkła nie zawsze trzeba ściągać (mówimy o reflektorach podwójnego przeznaczenia: dla ruchu LHD i RHD), bo jest dźwigienka (chociaż też nie zawsze).

 

Wiem co oznaczając poszczególne cyfry. Co więcej, co ma odległość kierunkowskazu od pozostałych świateł do strzałek?? Cały czas chcę zauważyć, że NIGDZIE nie jest napisane, że ważne są tylko strzałki pod oznaczeniem świateł głównych, więc diagności widząc jakąkolwiek strzałkę na reflektorze od razu twierdza, że jest przeznaczona do ruchu lewostronengo. I okazuje się, że mają rację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...