Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Dodatkowe światła cofania


papa_bizkit
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Co myślicie w temacie świateł cofania, właściwie dołożenia dodatkowych. Ostatnio parkowałem w całkowitej ciemności i to g*wno co jest z tyłu... to szkoda słów. Pomyślałem nad takimi (bez reklamy) https://allegro.pl/lampa-robocza-boczna-cofania-4x-led-12w-12v-24v-i7177265543.html i wyciąć miejsce w zderzaku tylnym , po lewej i prawej stronie, jakoś symetrycznie, zmieścić się zmieści. Istniejące odłączyć w pizdu! Będą dwa i na przeglądzie też nikt się nie czepi. A przynajmniej będzie jasno :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze to forum jest dla ludzi inteligentnych więc zbędne jest na nim używanie słów ogólnie przyjętych jako obraźliwe, Wychodzimy bowiem z założenia że inteligentny a co za tym idzie dobrze wychowany człowiek, zrozumie Twój wpis bez niestosownych epitetów.

Po drugie jeśli zlikwidujesz istniejące jakiekolwiek światło to każdy czy to policjant czy diagnosta zakwestionuje Ci taki stan rzeczy gdyż pojazd bez takiego światła pozbawiony zostanie fabrycznego wyposażenia a takie i tylko takie brane jest pod uwagę przy jakiejkolwiek kontroli.

Po trzecie prawo nasze przewiduje w jakie oświetlenie musi i w jakie może być wyposażony pojazd. poniżej zacytowałem cały przepis w tej kwestii obowiązujący i ustawodawca dopuszcza dodatkowe światło cofania w przypadku przyczep jedynie.

Po czwarte zaś możesz, jak wielu innych, podoczepiać sobie przy aucie w ilości dowolnej i czego tylko dusza zapragnie na tak zwaną własną odpowiedzialność, czyli do najbliższej kontroli podczas której albo nikt na to nie zwróci uwagi albo będzie się czepiał. Choć w przypadku świateł cofania jest o tyle lepiej że nie są one podczas jazdy używane więc nie rzucają się bardzo w oczy.

 

Oświetlenie samochodowe normowane jest przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W Dziale III, rozdziale 3, §13.1. dotyczącym ogólnych warunków, jakim mają odpowiadać światła w pojazdach, czytamy kluczową zasadę:

[światła] nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych. (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)

Rozporządzenie Ministra wyszczególnia obowiązkowe oświetlenie zewnętrzne każdego pojazdu oraz oświetlenie dodatkowe. Do obligatoryjnych świateł należą światła:

  • drogowe - dla pojazdów samochodowych, których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości powyżej 40 km/h
  • mijania - dla pojazdów samochodowych
  • kierunkowskazy - dla pojazdów samochodowych i przyczep; nie dotyczą one motocykli jednośladowych zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 roku
  • hamowania „stop” - dla pojazdów samochodowych i przyczep
  • oświetlających tylną tablicę rejestracyjną - dla pojazdów samochodowych i przyczep
  • pozycyjne przednie - dla pojazdów samochodowych i przyczep o szerokości 1,6 m i więcej
  • pozycyjne tylne - dla pojazdów samochodowych i przyczep
  • odblaskowe tylne inne niż trójkątne - dla pojazdów samochodowych
  • odblaskowe tylne trójkątne - dla przyczep
  • odblaskowe przednie - dla przyczep
  • odblaskowe boczne - dla pojazdów samochodowych o długości przekraczającej 6 m, dla ciągników siodłowych i przyczep
  • awaryjne - dla pojazdów samochodowych, z wyjątkiem motocykli, i dla przyczep
  • przeciwmgłowe tylne - dla pojazdów samochodowych, z wyjątkiem motocykli, i dla przyczep
  • cofania - dla pojazdów samochodowych, z wyjątkiem motocykli
  • obrysowe przednie i tylne - dla pojazdów samochodowych i przyczep, których szerokość przekracza 2,1 m; nie dotyczy podwozi samochodów ciężarowych z kabiną w zakresie świateł obrysowych tylnych
  • pozycyjne boczne - dla pojazdów samochodowych i przyczep, których długość przekracza 6 m (długość liczona razem z dyszlem).

 

Do świateł nieobowiązkowych, ale prawnie dozwolonych, należą światła:

  • drogowe - dla pojazdów samochodowych, których konstrukcja umożliwia rozwinięcie prędkości do 40 km/h
  • przeciwmgłowe przednie - dla pojazdów samochodowych
  • pozycyjne przednie - dla przyczep o szerokości do 1,6 m
  • postojowe - dla pojazdów samochodowych o długości nieprzekraczającej 6 m i szerokości nieprzekraczającej 2 m; co więcej, zabrania się umieszczania tych świateł na innych pojazdach
  • odblaskowe boczne - dla pojazdów samochodowych o długości do 6 m
  • odblaskowe przednie - dla pojazdów samochodowych
  • do jazdy dziennej - dla pojazdów samochodowych
  • pozycyjne boczne - dla pojazdów o długości do 6 m
  • obrysowe przednie i tylne - dla pojazdów samochodowych i przyczep, o szerokości od 1,8 do 2,1 m, oraz podwozi samochodów ciężarowych z kabiną
  • cofania - dla przyczepy
  • awaryjne - dla motocykli
  • przeciwmgłowe tylne - dla motocykli
  • odblaskowe tylne inne niż trójkątne - dla przyczep
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dodatkowe światło cofania zamontowane w tylnym zderzaku . Jest  połączone z istniejącym światłem cofania. Podczas przeglądów i kontroli nikt się nie czepiał tak samo jak dodatkowych drogowych z przodu. :

W przepisie który cytujesz nie jest napisane ile świateł cofania ma mieć pojazd. Jest napisane tylko że jest obowiązkowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak możesz zrobić zdjęcie i wrzucić to będę wdzięczny. W drugim aucie mam dwa fabryczne światła cofania i dołożyłem trzecie pod hakiem. Pamiętam diagnostę co się przyczepił że są trzy... ale nie mógł zanegować przegląda... ale czemu nie dwa, tylko trzy?!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam zamontowaną taką lampę na czarnym stopniu plastikowym , z boku , nie zasłania tablicy rejestracyjnej. Cofanie w nocy jest jak w dzień !!!!

https://allegro.pl/swiatlo-cofania-wsteczne-led-48w-do-naczepy-tir-i7617513611.html

 

Pózniej postaram się wkleić zdjęcie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest nowsza wersja "Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych ... "  - z 15 grudnia 2016 r., ale odnośnie oświetlenia od ostatniego jest podobnie:   http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf  -  i tam w Rozdziale 4 (Światła) paragraf 13.1 ppkt 3 oraz ppkt 4:

Cytat

3) światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych;

4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych; (podkreśl. moje)

 Ponadto, montowane światła muszą mieć homologację (której np. nie posiada LED w ostatnim linku). W związku z powyższymi przepisami kontrolujący mogą zarzucić niezgodność oświetlenia z obowiązującymi przepisami.

Cytat

Parametry techniczne świateł cofania Światła cofania – jedno lub dwa - są obowiązkowym elementem wyposażenia we wszystkich pojazdach osobowych, ciągnikach rolnych i pojazdach wolnobieżnych wyposażonych we wsteczny bieg. Intensywność emitowanego światła nie może przekraczać wartości 3 Luxów w odległości 10 metrów od przodu pojazdu, oraz światło nie może padać wyżej niż 90 cm ponad powierzchnię drogi. Światła cofania emitują światło barwy białej.

Dodatkowe parametry techniczne świateł cofania Dopuszcza się użycie świateł które otrzymały świadectwo homologacji. Powierzchnia świetlna nie może: - padać na drogę bliżej niż 25 cm od dolnej krawędzi - padać wyżej na drogę niż 1,20 w najwyższym punkcie.

Połączenie świateł cofania: światła cofania załączają się wyłącznie w kombinacji z biegiem wstecznym.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

 ... W drugim aucie mam dwa fabryczne światła cofania i dołożyłem trzecie pod hakiem. Pamiętam diagnostę co się przyczepił że są trzy... ale nie mógł zanegować przegląda... ale czemu nie dwa, tylko trzy?!

Cytat

... W przepisie który cytujesz nie jest napisane ile świateł cofania ma mieć pojazd. Jest napisane tylko że jest obowiązkowe.

Diagnosta mógł zakwestionować, tylko nie pamiętał (?) dokładnie przepisów B), bądź nie chciało mu się szukać - jak pamiętam, wszystkie edycje Rozporządzeń na przestrzeni lat (od 1986 r., czyli od kiedy je wprowadzono jako obowiązkowe), mówiły o tym samej ilości świateł cofania (1 lub 2).

Również cytowane wyżej Rozporządzenie... w załączniku nr 6 (tabela)  "Warunki szczegółowe dotyczące świateł zewnętrznych pojazdu samochodowego i przyczepy" (str.64 poz.14 ) odnośnie świateł cofania, podaje:

  • liczba świateł: 1 lub 2 ;
  • barwa: biała;
  • rozmieszczenie na pojeździe: z tyłu na wysokości 250-1200 mm;
  • sygnał kontrolny włączenia: dopuszcza się;
  • połączenia elektryczne: może włączać się tylko wówczas, gdy włączony jest wsteczny bieg, a urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę. 

Jest to zgodne z regulacją unijną ECE R48 która w § 6.4.2 odnośnie świateł cofania w pojazdach mech., podaje że: 

  •  1 sztuka wymagana przepisami i druga dopuszczalna w pojazdach kat. M1* i wszystkich innych pojazdach  o długości < 6 m;
  •  2 sztuki wymagane przepisami i 2 dopuszczalne we wszystkich pojazdach o długościach > 6 m poza kat. M1. 

* kategoria M1 jest kategorią pojazdów mech. do 3,5t i na max. 9 osób (źródło całości w broszule :  https://www.hella.com/truck/assets/media/673_Legal Requirements_Brochure_HELLA_PL.pdf ) - str. 23/48.

W skrajnych przypadkach samodzielny montaż niewłaściwego wyposażenia oświetleniowego na pojeździe, może narazić użytkownika na sankcje, a w przypadku kolizji (czego nie życzę), może nawet działać na niekorzyść kierującego, ze względu na możliwość uznania pojazdu za niesprawny technicznie (np. kłopoty z ubezpieczycielem).

Tyle przepisy, resztę koryguje tzw. życie - z tym, że nieznajomość przepisów szkodzi ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam założone 2 takie i jednocześnie odpięte oryginalne - byłem już na przeglądach - wsteczne sprawdzali i nikt się nie przyczepił

 

IMG_20180121_123318068.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie o tym myslałem... ale Ty masz modzony zderzak. nie wiem jak w tym fabrycznym by to wyglądało. kupiłem narazie dwa szperacze i spróbuje je dyskretnie schować pod zderzakiem, tak aby mi świeciło na podłogę a nie w dal. Potrzeba oświetlić metr tak naprawdę, tak myślę.  A fabryczne też mam zamiar wywalić... o i dać lampę z angola i mieć dwa przeciwmgielne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zamontowane dodatkowe lampy cofania pod zderzakiem - do ramy, w miejscu gdzie oryginalnie są haki do holowania (ja mam hak do przyczepy, wiec haki do holowania są zdemontowane). Elektrycznie te dwie lampy (LEDowe) podpięte są pod oryginalne światło cofania, w którym wymieniłem żarówkę na LED (bierze trochę mniej prądu niż zwykła żarówka). Ani policja ani diagnosta się nie czepiają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...