wojtek9104 Opublikowano 26 Czerwca 2021 Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2021 (edytowane) Witam. Coś mnie ostatnio podkusiło aby sprawdzić samochód na hamowni.... Gość ustawil samochod spiął pasami rozpedzil koła aby ustawić hamownie, za chwile przychodzi i mowi że chyba nie zrobimy pomiaru bo mimo że naped jest w pozycji 2wd to przy schodzeniu z obrotów coś "trzyma". Ale pomyślał chwile i mowi że odłączy pompę abs, wtedy naped napewno nie zadziała. Zrobił pomiar i pojechałem. Wieczorem grzebałem przy samochodzie i zostawiłem napęd w pozycji lock. Wyjezdzając z domu na drogę skręt 90° usłuszałem z tyłu zgrzyty/ trzaski, hamulce blokowaly koła, wyłączyłem naped i pojechałem dalej. Testowałem to później i problem w tym że w trybie auto ten efekt łapania hamulcami kół tylnich także występuje, choć w dużo mniejszym stopniu jak w trybie lock. Są to objawy uszkodzonego sprzęgła wielopłytkowego? Podniosłem tylne koło i na zgaszonym silniku koło obrócę bez problemu ale jest mocno wyczuwalny opór który stawia napęd. Dzisiaj wymieniłem olej w tylnym dyfrze, dalej to samo. Edytowane 26 Czerwca 2021 przez wojtek9104 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cezzar1 Opublikowano 28 Czerwca 2021 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2021 Znam przypadki odkręcenia się nakrętki na wałku atakującym, sprawdź czy nie ma tam luzów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek9104 Opublikowano 28 Czerwca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2021 Chodzi o nakrętkę którą zobaczę po odkreceniu wału, po środku flanszy( przed sprzęglem napedu)? Czy w srodku dyfra? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cezzar1 Opublikowano 28 Czerwca 2021 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2021 Po zdemontowaniu elektrosprzęgła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek9104 Opublikowano 28 Czerwca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2021 A orientujesz się może czy aby zdjąć sprzęgło wystarczy odkręcić śruby wokol obudowy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cezzar1 Opublikowano 28 Czerwca 2021 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2021 Nie mam pojęcia, nie rozbierałem tego jeszcze. Znam temat jedynie z opowieści na forach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vavoom Opublikowano 1 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 W dniu 26.06.2021 o 21:13, wojtek9104 napisał: mimo że naped jest w pozycji 2wd to przy schodzeniu z obrotów coś "trzyma". Może trzymać właśnie napęd. W trybie 2WD na sprzęgle jest 0.0A, czyli teoretycznie tylko napęd na przód, ale sprzęgło ma jakieś spięcie inicjalne. Kilka dni temu testowałem Qashqaia na rolkach, w określonych sytuacjach nawet w trybie LOCK natężenie spadało do zera, ale tylne koła nie przestawały się kręcić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek9104 Opublikowano 1 Lipca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 Na forum koleosa znalazłem wątek z identycznymi obiawami, też po hamowni. Najprawdopodobniej uszkadza się sprzęgło w tylnym moście. Jutro będę wymieniał, zobaczymy... A co do prądu, u mnie na postoju 2wd 0.00A 4wd 0.05A lock 0.00A- idzie w górę dopiero po ruszeniu z miejsca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vavoom Opublikowano 1 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 Nie trzeba ruszać, samo wciśnięcie gazu powoduje wzrost natężenia prądu na sprzęgle. We wtorek wrzucę film z testów, gdzie widać, jak tylna oś jest napędzana przy 0.0A (oczywiście moment na osi będzie znikomy). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek9104 Opublikowano 1 Lipca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 Jeżeli rolki kręcą się bardzo lekko to koła będą się kręcić bo to sprzęgło zawsze minimalnie przenosi napęd z racji swojej budowy. Tarczki zawsze będą o siebie ocierać nawet jeśli nie będą ściskane elektromagnesem. I może dlatego na hamowni się uszkadza bo przód kręci się bardzo szybko a tył stoi. W instrukcji są informacje że nawet w trybie 2wd może czasami dołączyć się napęd, jak nie holować samochodu itp. Ale niestety zacząłem to czytać już po fakcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vavoom Opublikowano 1 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 Rolki same w sobie kręcą się lekko, ale obciążone już stawiają pewne opory, jak i układ napędowy sam w sobie. Tarczki nie powinny o siebie ocierać, choć sam olej wewnątrz może je "sklejać", szczególnie zimny. Inaczej wygląda "napędzanie" tylnej osi przy 0.00A podczas ruszania, a inaczej, kiedy tylna oś jest już rozpędzona. Testowałem X-Traila drugiej generacji w trybie 2WD - nie załączał tylnej osi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek9104 Opublikowano 1 Lipca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 (edytowane) Nie wiem czy w środku sprzęgła jest olej. Ale samo sprzęgło jest odseparowane od oleju z mechanizmu różnicowego. Znalazłem natomiast jeszcze jedną ciekawostkę, ten mechanizm ma "funkcję" taką jak dyferenciały z ograniczonym poślizgiem. I na hamowni może właśnie sprzęgło zadziałało mechanicznie i uszkodziło tarczki. W każdym razie teraz na zgaszonym silniku gdy podniosę tylne koło i obracam nim, stawia ono dość duży opór. Przy sprawnym sprzęgle opór też był ale mniejszy. Edytowane 1 Lipca 2021 przez wojtek9104 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vavoom Opublikowano 1 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 Olej jest w tej wewnątrznej, hermetycznej obudowie. Nie pamiętam symbolu, w każdym razie jest różowy. Specyfikację GKN znam, ale nie bardzo rozumiem, na podstawie której informacji wnioskujesz o mechanicznej funkcji lsd? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek9104 Opublikowano 1 Lipca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vavoom Opublikowano 1 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 To nie jest mechaniczne lsd, tam musi zadziałać elektromagnes, odpychając tarczę pilotującą, co powoduje, że przesuwają się te kulki w rampach i dociskają tarcze główne. Tak to wygląda w trybie 2WD: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek9104 Opublikowano 1 Lipca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 5 minut temu, vavoom napisał: To nie jest mechaniczne lsd, tam musi zadziałać elektromagnes, odpychając tarczę pilotującą, co powoduje, że przesuwają się te kulki w rampach i dociskają tarcze główne. Nie widziałem tego w środku ale czy nie ma opcji żeby tarcza pilotująca obróciła siłą jakie wywoła tarcie tarczka-olej-tarczka gdy przednia oś jest maksymalnie rozpedzona na 5tym biegu a tył stoi? Wtedy sprzęgło zostało by dociśnięte. Nie widziałem tego od środka, na schemacie tak to dla mnie wygląda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vavoom Opublikowano 1 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2021 Raczej obstawiam ugotowanie oleju w takiej sytuacji, ale to tylko przypuszczenie. Tutaj ktoś rozbiera to sprzęgło: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cezzar1 Opublikowano 2 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2021 Tu jest trochę ciekawych informacji na temat tego napędu: https://www.awdwiki.com/en/nissan/#X_Trail W sprzęgle jest olej, ten sam co w dyfrze i to co widać na filmach, to tarcie hydrokinetyczne między tarczkami sprzęgła. Jest dokładnie tak, jak pisze @vavoom: 10 godzin temu, vavoom napisał: To nie jest mechaniczne lsd, tam musi zadziałać elektromagnes, odpychając tarczę pilotującą, co powoduje, że przesuwają się te kulki w rampach i dociskają tarcze główne. A tu skutki poluzowania nakrętki na wałku atakującym: https://www.carcomplaints.com/Nissan/X-Trail/2005/drivetrain/rear_differential_casing_broken.shtml Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek9104 Opublikowano 3 Lipca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2021 Wymieniłem dzisiaj most, i wszystko zaczęło działać jak wcześniej. Jest cisza przy skręcaniu z włączonym napedem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.