arekodi Opublikowano 16 Lutego 2022 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2022 (edytowane) Cześć. Szukałem tematu związanego z wymianą ATF w X-Trailach T31 2.0dCi ze skrzynią RE6F01A ale sprawa nie była do tej pory głębiej opisana. Zakładam wątek, może ktoś - podobnie jak ja - będzie chciał podjąć się tego zadania we własnym zakresie. Chciałbym, żeby cały tekst z czasem (po niezbędnych poprawkach i dodatniu zdjęć) pozwolił na zorientowanie się w temacie osobom, które lubią grzebać przy swoich autach. Zamierzam zrobić zdjęcia oraz wrzucić wszystkie informacje i wskazówki, które uznam za ważne. Na końcu tego wpisu mam kilka pytań do Kolegów. Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się opisać czynność serwisową, która jest traktowana na forach po macoszemu i wydaje się mocno skomplikowana a w rzeczywistości da się to wykonać we własnym warsztacie i przy okazji czegoś nauczyć. Do niedawna żyłem w przekonaniu, że przedmiotowa skrzynia jest bezobsługowa (o słodka naiwności) ale zacząłem czuć delikatne zmiany w zachowaniu skrzyni (przeciągnie na I i II biegu, lekkie szarpnięcia przy zmianie niższych biegów na małym obciążeniu silnika). Auto kupiłem przy 119 tys. km. i w książce nie widzę wzmianki o wymianie. Obecnie mam 138 tys. km. i uznałem, że jednak najwyższy czas na wymianę płynu. Wiem, że wymiana powinna być dynamiczna. Pytałem o ceny w najbardziej polecanym warsztacie w okolicy i nie ma tragedii - koszt robocizny 350zł + płyn ok. 60zł/l. Niestety zakład nie posiada adaptera do tej skrzyni. Forum poleca Izabelin k. Warszawy ale na razie mi nie po drodze. Dzwoniłem do jeszcze jednego mechanika ale rzucił ceną 1500 - 2000zł (sic!) przy czym też nie ma przejściówki i mogą mi wymienić jeśli kupię odpowiednie adaptery... Sporo poczytałem na zagranicznych forach ale więcej informacji jest na temat skrzyń CVT montowanych w benzyniakach Nissana. Co ciekawe do CVT bez problemu można kupić wymiennik ciepła z wyprowadzonymi króćcami dla dodatkowej chłodnicy płynu ATF. Dla klasycznej AT niestety nie spotkałem takiego rozwiązania a tego od CVT prawdopodobnie zaadaptować się nie da ze względu inny rozstaw portów olejowych. W związku z tym trzeba będzie "porzeźbić". Mam obecnie dwa pomyły na wymianę CAŁOŚCI płynu w skrzyni ale dopiero po dostaniu się pod spód podejmę decyzję, którą drogą pójdę. Dla zainteresowanych: Skrzynia występująca w naszych T31 2.0dci ma oznaczenie RE6F01A (oryginalnie Jatco JF613E). Występuje w innych markach i można znaleźć takie kody: AJ0/AJ8 (Renault), F6AJA/W6AJA (Mitsubishi). W Outlanderach (przynajmniej na rynek USA i Kanady) w standardzie skrzynia posiada króćce do dodatkowej chłodnicy płynu ATF + oczywiście chłodnica. Związane jest to z tym, iż te pojazdy fabrycznie przystosowane są ciągania przyczep (hak, instalacja elektryczna, dodatkowe chłodzenie skrzyni). Skrzynia nie posiada typowej misy olejowej przez co filtr schowany jest w środku. Jego wymiana jest mocno utrudniona przez brak miejsca - teoretycznie da się wyjąć po usunięciu bloku z elektrozaworami ale przy tej wymianie raczej z tego zrezygnuję. Skrzynia ma w sobie około 7.5l płynu (0.5 - 1l więcej w wersji z zewn. chłodnicą). Do wymiany dynamicznej potrzeba około 3-4l płynu więcej (wstępne płukanie). Skrzynia pracuje z płynem o oznaczeniu Nissan Matic J. Czytałem (chyba nawet na tym forum), że można zastąpić nowocześniejszym płynem Matic S. Odstrasza mnie jednak cena oleju sygnowanego przez Nissana. Wyszukałem następujące produkty, które biorę pod uwagę: Liqui Moly ATF 1200 (spełnia normę Matic J), Liqui Moly ATF 1800 (Spełnia normę Matic S), Motul ATF VI (spełnia obie normy Matic J/S), Castrol Transmax Dexron-VI Mercon LV (spełnia obie normy Matic J/S). Są to marki, które znam i mam zaufanie. Dodatkowo przed wymianą planuję zastosować płukankę skrzyni od pierwszego z wymienionych producentów. Brałem tez pod uwagę płyn Mannol Dexron VI ale głównie ze względu na cenę. Nie mam z nim większego doświadczenia. EDIT [19.02.2022]: Olej od tego producenta (Mannol) mam zalany w tylnym moście - przypomniałem sobie podczas porządków w garażu. Teraz proszę Kolegów mających pojęcie o klasach, lepkościach itd. o podpowiedź odnośnie samego płynu. Podpowiedzcie proszę, czy Matic S będzie dobrym ulepszeniem czy jednak trzymać się Matic J? Druga sprawa, czy Mannol to marka godna uwagi w kwestii płynu ATF? Ostatnia sprawa na dziś - czy ktoś z Was dysponuje dokładną rozpiską króćców znajdujących się na lewej stronie obudowy skrzyni (patrząc od tyłu auta)? Może jakiś zrzut ekranu z serwisówki ASO? Najpotrzebniejsze zaznaczyłem żółtą obwódką na załączonej grafice. Pozdrawiam, Arek Edytowane 19 Lutego 2022 przez arekodi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Perygrynator Opublikowano 13 Listopada 2023 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2023 Siemka. Procedura wymiany oleju w naszych skrzyniach automatycznych jest dość łatwa ale niestety czasochłonna bo trzeba ją wykonać 3 razy. Olej stosować ten ktory spelnia normy nissan matic j lub s. Bo s jest kompatybilny w tył czyli jest zalecany tez na j. Bardzo rzeczowe informacje o procedurze znajdziesz na filmie uzytkownika "remont idEalny" na youtube, wpisz "wymiana oleju Jatco JF613e / AJ0 / W6AJA" Roznica jest taka ze u nas w x trailach trzba wlewać przez otwor czujnika predkosci. Tzn czujnik wykrecamy i w ten otwór wlewamy olej. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.