Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[J11] Dołożenie systemu BSM - poradnik


Paulo68
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Opiszę co i jak z dołożeniem systemu BSM made in China. Proszę moderatora o przypięcie tematu, pewnie przyda się komuś.

Tak wygląda radar oryginał Nissan montowany za zderzakiem

ori moduł.png

Z racji tego że oryginał raczej nie wchodził w grę , koszty modułów + problem z fabryczną instalacją -(brak w samochodzie), wylądował  następujący zestaw:

 

zestaw.png

Montaż nie jest specjalnie skomplikowany ale bardzo czasochłonny, na pierwszy strzał poszły radary tylne za zderzakiem - montaż na wysokości od 0,4 do 0,9m (radary nie są duże - wielkość dwóch pudełek zapałek). Demontaż zderzaka można bez problemu znaleźć na YT, uważać trzeba jedynie na trzy górne spinki widoczne na foto aby ich nie połamać, trzeba po prostu podważyć lekko śrubokrętem. Do ustawienia odpowiedniego kąta radarów około 20 stopni w zestawie znajduje się "przyrząd" w kształcie strzałki widoczny na zdjęciu powyżej.

radary tył.jpg

Przewody radarów wciskamy przez gotowe gumowe zaślepki do bagażnika, widać na tej fotce miejsca na śruby do oryginalnego radaru.

zaślepka.jpg

Na tym koniec , można spokojnie składać zderzak i przejść do przodu samochodu. Następnie demontujemy tapicerkę drzwi lewych i prawych ( co i jak z demontażem tapicerki jest na YT) .

U mnie jak widać na foto wtyczki już były do fabrycznych trójkątów z kontrolkami. 

1723134797893.jpg

 

1723134797901.jpg

Drzwi lewe przewód plusowy czerwony z białym paskiem, minus czarny z białym paskiem. Drzwi prawe przewód zielony to plus, minus przewód czarny z z białym paskiem. Po ściągnięciu osłon wewnętrznych słupka pomiędzy kokpitem a progiem mamy dostęp do instalacji, to co tam zobaczycie nie ma nic wspólnego z wiązką drzwi, która wtyczkami jest wciśnięta do wewnątrz  słupka, po prostu trzeba to wyciągnąć i można sprawdzać. Z racji tego że na wtyczkach brak przewodu masy (czarny z białym paskiem) oraz pinu do przewodu plusowego w wtyczce, lepiej jest pociągnąć nową instalację przez gumę pomiędzy drzwiami a słupkiem - na koniec wymieniłem trójkąty wewnętrzne lusterek na oryginalne z kontrolkami ( można sobie darować okrągłe kapsle z diodami do przyklejenia na słupku, które są w zestawie). Składamy tapicerkę drzwi lewych i prawych .

Przystępujemy do ułożenia instalacji w progu po lewej stronie samochodu aż do bagażnika, jest trochę ściągania plastików ale jakoś trzeba to schować.  Oczywiście do prawych drzwi "trójkąta z kontrolką "   należy pociągnąć przewód pod wykładziną przez środkowy tunel itd..

Po przeciągnięciu instalacji w progu do bagażnika można wszystko złożyć.

W bagażniku demontujemy  lewą tapicerkę, na wysokości lampki podświetlenia bagażnika znajduje się kostka w której znajdziemy kierunek i światło wstecznego.

Do podpięcia pozostaje spięcie z lewym radarem oraz wlutowanie się przewodem do lewego kierunkowskazu (przewód zielony i brązowy na jednym pinie) oraz światło wsteczne 2x przewód zielony na jednym pinie (przewody są we wspomnianej kostce), do prawego radaru sytuacja wygląda podobnie z przewodem do kierunkowskazu ale po tej stronie brak kostki, więc trzeba sprawdzić który to przewód kierunkowskazu ( u mnie szary) - tu można tylko odchylić tapicerkę bez demontażu. Na koniec podpinamy zasilanie do skrzynki bezpieczników, masa do przykręcenia na śrubie, przewód plusowy z zestawu jest zakończony bezpiecznikiem, więc wystarczy znaleźć odpowiedni w skrzynce na którym nie ma zasilania po wyłączeniu auta.

Zależało mi aby wyglądało wszystko wizualnie jak fabryka. Po złożeniu wszystkiego wygląda to następująco:

1723134797838.jpg

1723134797859.jpg

Jak działa taki zestaw:

Po przekręceniu kluczyka lub naciśnięciu start, na kilka sekund podświetlają się kontrolki w trójkątach (uzbrojenie systemu), przewód podłączony do światła wstecznego  blokuje system, co mi osobiście odpowiada przy kamerach 360 i czujnikach PDC tył w trakcie cofania. Podczas jazdy gdy chcemy zmienić pas, po wrzuceniu kierunkowskazu radary monitorują na odległość około 20m czy znajduje się na pasie pojazd , jeżeli pas jest zajęty miga kontrolka w trójkącie + mamy sygnał z buzera (umieszczony z przodu  po prawej od gniazda OBD).

Nie wiem jeszcze jak zachowuje się system podczas np. normalnej jazdy prawym pasem gdy po lewej mija mnie auto, uzupełnię później po ostatnich testach.

W  razie dodatkowych pytań , jeżeli ktoś jest zainteresowany dołożeniem systemu proszę pisać, chętnie pomogę.

Czekam jeszcze na przełącznik BSM który wyhaczyłem w CHRL i spróbuje dołożyć aby można było system wyłączyć tak samo jak asystent pasa ruchu czy start/stop.

 

przełącznik.png

Na razie tyle, przy obecnym palniku z nieba około 30 stopni całość zajęła mi 3 dni. 

Edytowane przez Paulo68
  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupełniam po dzisiejszych testach drogowych :

1. Podczas jazdy gdy chcemy zmienić pas, po wrzuceniu kierunkowskazu radary monitorują na odległość około 20m czy znajduje się na pasie pojazd , jeżeli pas jest zajęty miga kontrolka w trójkącie + mamy sygnał z buzera.

2. Normalna jazda prawym pasem, miga kontrolka w trójkącie wykrywając zbliżający się pojazd na lewym pasie, buzer nie działa, analogicznie to samo jadąc lewym pasem.

3. Stojąc na światłach zaczyna migać kontrolka prawa lub lewa przez wykryty przez radary pojazd który podjechał z tyłu, zależy chyba od tego który radar wcześniej wykryje pojazd -dlatego tak ważne jest ustawienie 20 stopni

4. Normalna jazda drogą szybkiego ruchu nie wykrywa barier na poboczu itd..

5. Pojazd jadący z naprzeciw na drodze dwukierunkowej mijając się (czyli oddala się z tyłu) nie jest wykrywany

6. Podczas wyprzedzania prawy radar nie wykrył mi pojazdu z lewego pasa, zwolniłem  aby dojechał bliżej i został wykryty, nie wiem czy to minus systemu czy po prostu przypadek - wyjdzie po następnych jazdach.

 

 

Edytowane przez Paulo68
  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zaczynałem od oryginalnych trójkątów do drzwi... i na tym się skończyło :D Leżą sobie w szafie garażowej i czekają na zmiłowanie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No proszę, gdybym wiedział wcześniej,  miałem problem z zakupem oryginalnych trójkątów, niby jest kilka sztuk na alle, tylko co niektóre mają urwane zaczepy na kołki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W końcu dzisiaj udało się zamontować do systemu wyłącznik, niestety wymagał modyfikacji z wymianą dolnej diody smd na kolor żółty, także system można wyłączyć/załączyć w każdej chwili

 

1724349206253.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...