Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[N15] Sonda Lambda - kilka pytań o zakup, LPG itp ;)


Gość Grzes_Lub
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam prośbę o pomoc w kwestii sondy lambdy.

Poszukałem, przeszukałem "szukaj" na forum i chciałby się upewnić co do zakupu i problemu z LPG -> związanego z sondą lambdą.

 

Spalanie jest kolo 11 lpg/100 gdzie było zazwyczaj kolo 8.

Po zbadania prawdopodobną tego przyczyną jest pad sondy lambdy: na gazie wskazania są OK,ale na benzynie powiedział człowiek, że praktycznie ledwo żyje ;) i stąd prawdopodobny wzrost spalania na LPG. Z tego co wyczytałem to tak twierdzi 90 % userów ;).

Czy to może być faktycznie przyczyną tak dużego wzrostu spalania ? (świece mają ok. 10 kkm, filtr jeszcze OK).

Można założyć, że to sonda ??

 

Samochód to: Almera N15 z 97 roku, HB. lpg: II gen. komp BINGO.

 

Prośba o potwierdzeni tego co wyczytałem i doradzenie, co i ewentualnie gdzie kupić.

1. Sonda lambda w tym modelu jest trzy-żyłowa ?

2. Z tego co wyczytałem to najlepiej kupić albo DENSO albo NGK. (pomijam oryginał - 700 zł :D )

W sieci nie znalazłem sklepu z tymi produktami :(

Są na allegro NGK : pytanie o to, która kupić tą: 1_allegro czy tą: 2_allegro

 

Jedna do montażu , druga raczej bezpośrednio. Różnica w cenie dość znaczna bo połowa tego.

Ale nie chce aż tak oszczędzać, choć jeśli to bez różnicy to oczywiście wolę tańszą ;)

 

Doradźcie którą kupić, ewentualnie proszę o polecenie jakiego sklepu gdzie toto można kupić.

 

Pozdrawiam i proszę o pomoc ;-)

Grzegorz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli się nie mylę to przy instalacji LPG II-gen w trakcie pracy silnika na LPG masz włączony emulator sądy lambda i instalacja nie korzysta z sondy. Więc moim zdaniem awaria sondy lambda ma się nijak do gazu. Stawiałbym raczej na kłopoty z mikserem (parownikiem), ewentualnie kiepski zapłon - świece !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzes_Lub czy sonda "ledwie żyjąca" na benzynie pokazuje mieszankę zbyt ubogą, czy zbyt bogatą? I jeszcze jedno czy "badanie" sondy dla pb odbyło się z założonym czy zdjętym mikserem???

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli się nie mylę to przy instalacji LPG II-gen w trakcie pracy silnika na LPG masz włączony emulator sądy lambda i instalacja nie korzysta z sondy. Więc moim zdaniem awaria sondy lambda ma się nijak do gazu. Stawiałbym raczej na kłopoty z mikserem (parownikiem), ewentualnie kiepski zapłon - świece !

 

Jeśli nie znasz zasady działania instalki LPG II gen to nie pisz takich głupot i nie mieszaj chłopakowi w głowie. A z czego sterownik gazowy bierze sygnał do ustalania składu mieszanki jak nie z sondy lambda (pierwszej przed katalizatorem)? Emulator sondy służy do "oszukiwania" komputera benzynowego i wysyła poprawne sygnały nawet jeśli skład mieszanki jest niepoprawny.

Nie wiem dlaczego gaziarz powiedział ci że sonda ledwo żyje na benzynie, a na gazie jest OK. Moim zdaniem jeśli jest kiepsko na benzynie to na gazie powinno być jeszcze gorzej z pracą sondy (częstotliwość zmian w zakresie 0-1V na gazie jest mniejsza na gazie niż na benzynie).

Moja propozycja - przegonić auto na benzynie po trasie tak z prędkością powyżej 120km/h, zrzucić klemę z akumulatora na noc rano zrobić autoadaptację i dopiero ustawiać LPG. Można a właściwie należy też przed autoadaptacją przeczyścić dolot powietrza i przepływomierz.

Jeśli chodzi o wybór sondy brałbym tą drugą, a najlepiej zamiennik z katalogu Bosch'a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega mind dobrze pisze o emulacji, mogę tylko to trochę rozszerzyć. Emulacja w Bingo może być typu:

- sinusoida (właściwa dla Nissana),

- masa,

- przebieg prostokątny.

Jeżeli mieszanka będzie miała niewłaściwą wartość (zbyt uboga lub zbyt bogata), to emulator nie podstawia "sinusoidy" tylko prostą odpowiednią do stanu miesznki, np dla bogatej może to być około 0,85V.

Co do częstotliwości pulsacji sygnału z zakresu 0-1V przy II gen. to oczywiście przebieg jest dużo "wolniejszy" ze względu na prędkość pracy silnika krokowego, który reguluje ilość lpg "dolatującego" do cylindrów oraz fakt że lpg nie jest podawane prosto pod zawory ssące, ale w puszcze filtra i to powoduje dużą bezwładność w składzie mieszanki.

 

Co do adaptacji - bez wyjęcia miksera niewiele to zmieni. Mikser na tyle ogranicza dopływ powietrza że ECU nie może "wysterować" odpowiedniej mieszanki dla benzyny zwłaszcza w niższym zakresie obrotów (do około 3000 rpm), powyżej może być w miarę ok, choć to też zależy od rodzaju miksera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie ;)

 

Dziękuję za odpowiedzi Darkowi i mind.

 

Napiszę jak sytuacja ma się dalej. Jest trochę dziwna.

Jestem właśnie po dodatkowych zabiegach i wymianie.

 

Opiszę wszystko po kolei co się działo.

 

Ogólnie to sonda na benzynie pokazywała cały BOGATO, tak koło 0,94 i stała.

Postanowiłem na własną odpowiedzialność, że wymieniamy ją.

 

Po wymianie i rozgrzaniu nadal pokazywała BOGATO i stała w miejscu.

Było lekkie zaskoczenie, że coś nie tak, tylko nie wiadomo w końcu czy to sonda czy nie.

Po chwili i zdjęciu filtra powietrza itp czyli, jak dostała więcej powietrza, zaczęła pracować. Regularnie, tak jak powinna. Samochód miał też założoną sonde do spalin i z ogromnego 8,00 CO2(lub CO) zrobiło się tak jak poswinno spadło do ok 1 lub chyba nawet mnie już nie pamietam.

 

Ogólnie wszystko OK.

Tylko że bez filtra powietrza ........

Po założeniu nowego filtra zaczęła chodzić chwile poprawnie i wydawało się, że jest OK i po jakiś kilku minutach znowu znowu weszła na BOGATO.

I tak już stała.

 

Została odkręcona obudowa filtr powietrza i próby z mikserem były i dopuszczeniem ilości powietrza.

Generalnie czasem szła czasem nie. Np przy trzy trzymaniu obrotów na 2 tyś było OK.

Na wolnych lipa - bo znowu BOGATO.

 

Chyba tego nie jestem pewien, bez miksera, przy kombinowaniu z mikserem i bez obudowy na wolnych było UBOGO (tego nie jestem pewnie czy przy takim ustawieniu).

 

 

Niestety dalej już nie wiadomo czy coś jest tego przyczyną czy to nadal padnieta NOWA sonda lambda.

Mi to wygląda na coś innego - ponieważ stara sonda też stała cały czas na BOGATO i nowa po założeniu też to pokazywała - a przy pewnych ustawieniach i krótko było OK.

 

Lecz tego nie wiem.

 

Teraz jest kwestia sprawdzenia czy ta nowa sonda lambda jest OK ?

Bo nie wiadomo, czy to ona jest wadliwa czy szukać problemu trzeba gdzie indziej (generalnie chodzi o wzrost spalania na LPG - filtry wymienione, wyregulowane wszystko itp, teraz bede sprawdzał jak pali na LPG)

 

Mam 2 prośby do userów allmery z założonym gazem II gen.

 

1. Czy ktoś mógłby o ile ma możliwość, sprawdzić jak pracuje jego sonda na benzynie (czy pracuje w jakim zakresie, czy stoi) i jakie ma spalanie na gazie ?

 

2. Prośba druga do użytkowników z Lublina lub aktualnie będących w Lublinie czy ktoś mógłby mi pomóc w kwestii sprawdzenia sondy czy jest OK czy nie.

Tzn jestem dogadamy z osobą która tym się zajmowała, że jeśli będę miał kogoś z taką samą sonda (tym samym samochodem) podjechać do niego to on sprawdzi jak działa jego sonda, i ewnetualnie przełoży ją na chwile do mojego żeby zobaczyć czy wina tkwi w mojej niesprawnej sondzie czy to już problem innej natruy (dolot powietrz może mikser, może cholera wie co :( )

 

Bardzo bym prisił taką osobę o pomoc i kontakt na prv. Odwdzięczę się dużym piwem, lub czym tam potrzeba ;) lub np przy okazji mogę zapłacić za np regulację gazu ;)

 

Bardzo proszę o pomoc i ewentualne wskazówki gdzie szukać przyczyny.

 

Pozdrawiam i jeśli coś nagmatwałem to przepraszam za lamerstwo..... :029:

Cały czas się uczę samochodu itp ;)

Grzegorz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzes_Lub już wcześniej pisałem że z mikserem to sonda będzie "stała" na bogato - zwłaszcza w dolnym zakresie obr. Być może można to wysterować pożądnie, ale trzeba by przesłonić nieco kanał w którym siedzi przepływomierz - nie wiem o ile -czy proporcjonalnie do tego ile zabiera mikser z przekroju przepustnicy , nie wiem. Kedyś widziałem mikser pana Rybackiego (jest na www). Zdaje się że on oferował mikserek z jakąś blaszką służącą do ograniczenia przepływu w kanale przepływomierza.

 

Co do wyższego spalania. Jeśli zauważyłeś je nagle pod koniec października to może jest to kwestia zmiany gazu z "letniego" na zimowy , chociaż z mojego doświadczenia wynikało że zmiana powodowała różnicę w spalaniu do 1l , a nie aż 3 jak podajesz. Czy obserwacja o wzroście spalania była poczyniona na podstawie jednego tankowania czy więcej? Może jednorazowo źle trafiłeś, albo zmieniłeś stacje etc ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Darek za odpowiedź.

 

Może faktycznie coś nie tak z tym mikserem, bo zawsze było za bogato, a gazownik/osoba u której robiliśmy podmianę i różne zabiegi mówił, że w mikserze powinna być jakaś tam rurka a u mnie nie ma (nie bardzo znam się na tym).

Coś próbował robić chyba z mikserem, ale już nie pamiętam czy były efekty czy nie.

 

Znalazłem już na stronie mikser do almery.

U mnie on w ogóle jest założony poniżej obudowy filtru powietrza no i nie ma tej "rurki" ktora tam widac na zdjęciu.

Nie wiem czego.

Ale to już jakiś trop.

Będę chyba próbował wymieniać ten mikser. Choć kurde taka metoda prób i błedów trochę "kosztuje" :(

Ale jeszcze raz dzięki za wskazówki.

Gdyby coś ci przyszło jeszcze do głowy to proszę napisz.

 

Co do spalanie to ono już od jakiego dłuższego czasu było wyższe, tylko teraz w końcu za to się wziąłem....... To nie kwestia stacji czy 1 tankowania niestety.

 

Jeszcze raz dzięki

Pozdrawiam

Grzegorz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no witam kolegow dokladnie ten sam problem mam co i ty kolego grzes...u mnie tez na bogato na benzynie i juz u 2 gazownika bylem i tez nie wie co z tym zrobic mowi mi zebym orginalna sonde kupil to cos moze sie da chociaz ja osobiscie uwazam ze to i tak na nic ...jedyne co gosc dzisiaj zrobil to poprawil jakosc pracy na benzynie bo wczesniej sie dusil na wolnych obrotach ...aha ja tez nie mam rurki w mniejszym otworze u mnie gosc ten otwor w ogole zaslepil gdyz twierdzil ze za duzo powietrza dostaje czy cos tam ...jakbys znalazl sposob jak zrobic zeby ta sonda na bogato nie pokazywala to daj znac bo z tego co wiem to moze to byc powod duzego spalania lpg gdyz aby dobrze zaprogramowac kompa to gazownik musi zebrac mapy wtryskow z pb a jak to zrobic jak caly czas na bogato sonda pokazuje ...no nic zycze udanej walki miejmy nadzieje ze ci sie uda i dasz znac reszcie klubowiczow z tym problemem ...ja w kazdym razie nadal walcze bo choc praca juz jest plynna to nadal na bogato pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne jak coś się uda zrobić oczywiście napiszę w temacie.

 

Też uważam, że sonda tu nic nie zmieni (choć nadal szukam kogoś z Lublina, kto zgodziłby się podjechać na sprawdzenie jego sondy i mojej sondy).

 

Ogólnie jestem umówiony na wymianę miksera - prób z mikserem, bo ja widzę i temat trochę się przewijał - dużą rolę on odgrywa. I jak widzę niby dedykowany to powinien być z dwoma dziurami.

 

Zobaczmy, choć ogólnie to przez 2-3 lata na gazie było ok i spalanie też ok. Na benzynie też jest ok pod względem obrotów - no ale mieszanka za bogata jest i była. A od jakiegoś czasu niestey większe spalanie LPG :( i wydaje mi się że też jest trochę przymulony. Ale to może mi się wydaje.

Ktoś jeszcze gdzieś mi napisał, że może przeczyścic przepustnicę, przepływomierze.

Zobaczymy może i to się zrobi i zobaczmy co do ta.

 

W każdym bądź razie - jak coś będę wiedział będę pisał.

 

pozdr i nadal proszę o pomoc kogoś z lublinian w sprawie sondy.

Grzegorz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzes_lub , a ile kkm ujeździłeś na obecnym parowniku? Z tego co widzę to lpg masz już 3 lata. Może twój parownik zaczyna szwankować? Bywają tego 2 zsadnicze powody:

- zasyfienie membran reduktora różnymi frakcjami zawartmi w lpg

- zużycie/sparcenie membran.

 

Co do miksera i bogatej mieszanki to już zbytnio nie chcę się powtarzać. Dodam tylko że swego czasu użytkowałem mikser LandiRenzo dedykowany do silnika GA (montowany na gardziel przepustnicy tuż pod puszką filtra powietrza). Był on zdecydowanie lepszy od zwykłego "palnika" wkładanego zazwyczaj przez gaziarzy do puszki filtra, ale mimo wszystko analiza spalin wychodziła dobrze dopiero w zakresie powyżej 3krpm. Poniżej parametry na analizatorze były przekroczone - np CO ~1,5 (norma EURO2 <0.5).

Szczerze mówiąc wątpię czy ktokolwiek z użytkowników klasycznej IIgen ma tą sparwę załatwioną tzn poprawna mieszanka zarówno na pb i lpg w całym zakresie obrotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście twoje problemy z sondą wskazują na spartoloną instalację gazową. Prawidłowo założona instalacja gazowa nie może powodować zakłóceń pracy benzyny, a sonda ma pracować na benzynie i na LPG w każdym zakresie obrotów. Jedyne co tu można zrobić to podjechać do jakiegoś kumatego gazownika i poprawić sprawę bo winny za taki stan jest pewnie zły mikser.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...