Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[P10/W10] SONDA LAMBDA - ostateczne wyjaśnienie


Gość maacieq
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Pozwoliłem sobie założyć ten wątek jako wyjaśnienie dla potomnych :) gdyż odnalazłem 4 tematy po przewertowaniu wszystkich o sondzie lambda każdy z nich przekazuje inne fakty'

 

Zacznijmy od mieszanki: http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.p...ambda+mieszanka

1 wersja:

przecież sonda wytwarza po prostu odpowiednie napięcie elektryczne zalezne od tego jaki jest skład spalin. Czym bogatsza mieszanka tym wyższe napięcie. Było z 10 razy ostatnio podawane jakie napięcia w jakim stanie pracy ma mieć sonda

2 wersja na odwrót: http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.p...highlight=sonda

Jak masz wartość 0,2 czyli bardzo ale to bardzo bogatą mieszanke to auto będzie paliło do cholery...

 

teraz o falowaniu napięcia:

http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopic.p...ht=sonda+lambda

1 wersja

wartości podawane z Sondy... powinny one być dosyć stabilne.

Zepsuta sonda lambda będzie pokazywała np. 0,8V a po chwili 0,08V, a sprawna będzie oscylowała w granicy tych 0,8V...

2 wersja: (link chwilowo nie działa)

wyniki mają się wahać w całym zakresie, jeśli w ten sposób falują jest ok

 

I jak tu teraz dojść: w moim przypadku np.

na wolnych jest 0,15V (to bogato czy ubogo? pali dużo końcówka ukopcona świece troszkę też)

przy 2500 waha się jak szalone od 0,1 do 0,85 i z powrotem (to dobrze czy źle??), na zejściu z obrotów 0,9 V...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

polecam stronkę

 

http://www.ngkntk.pl/Zasada_dzia3ania_sond...bda.1343.0.html

 

wszystko opisane jak na dłoni :one:

 

I tak:

 

"...W wypadku ubogiego stosunku paliwa do powietrza wytwarza się niskie napięcie. Jeśli stosunek ten jest bogaty, napięcie będzie wysokie...."

 

"...Sondy lambda testuje się za pomocą oscyloskopu...Za pomocą odpowiedniej instalacji przyłączeniowej wyjście sondy podłącza się do oscyloskopu. Sondy nie wolno przy tym odłączać od modułu sterowania pracą silnika. Prędkość obrotowa silnika powinna wahać się w obrębie ok. 2000 obr./min.

 

 

 

Jeśli sonda lambda działa prawidłowo, skok napięcia powinien mieścić się w zakresie ok. 0,2 i 0,8 V. Czas, jaki potrzebny jest do wzrostu z 0,2 V do 0,8 V (czas reakcji "mieszanka uboga-bogata"), powinien wynosić ok. 300 milisekund. Czas reakcji "mieszanka bogata-uboga" leży w takim samym zakresie.

 

 

 

Jeśli wyjście sondy jest stałe lub czas reakcji jest zbyt wolny, sondę należy wymienić. Działanie sondy należy sprawdzać przy okazji każdego przeglądu i przed oddaniem samochodu na test spalin. ..."

 

więcej na stronce

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacytowałeś ten fragment:

"W wypadku ubogiego stosunku paliwa do powietrza wytwarza się niskie napięcie. Jeśli stosunek ten jest bogaty, napięcie będzie wysokie."

 

A trochę niżej jest obrazek:

bogata mieszanka (mało powietrza) 0,9 (V?)

optymalna mieszanka 1,0

uboga mieszanka (dużo powietrza) 1,1

 

Jedno z drugim jest sprzeczne, albo coś źle zrozumiałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie są volty tylko współczynnik nadmiaru powietrza, lambda. Wszystkie współczynniki są wartościami bezwymiarowymi.

 

W powyższym cytacie jest napisane:

 

"...Czas, jaki potrzebny jest do wzrostu z 0,2 V do 0,8 V (czas reakcji "mieszanka uboga-bogata)..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pięknie wszystko jasne, ale teraz pytanie na 100 pukntów:

 

Jeśli otrzymamy prawidłowy wynik diagnostyki sondy, (a taki mi się wydaje ten jaki opisałem w poście "na górze" ) to czy możliwe że własnie sonda jest walnięta (zasyfiona, upalona) bo pokazuje zaniżony wynik a w rzeczywistości mieszanka jest bogatsza i jest dodatkowo wzbogacana przez sondę??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to bez oscyloskopu nie zmierzysz czasu reakcji sondy i jeżeli jest on wydłużony to może ona wzbogacać mieszankę. Na stronce jest napisane, że m.in. okopcona na czarno sonda ma dłuższy czas reakcji i powinno się ją wymienić.

 

A ile w tej chwili pali Twoja Prima?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się wpiąłem w przewody sondy miernikiem elektrycznym i bez względu na obroty silnika pokazuje 0,01V... Odłączyłem ją całkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy ultra delikatnej jezdzie to 10 pb95 :)

 

w Wawce, takim autem, w taką pogodę to dużo nie pali...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

qwasar, pokazuje Ci taki wynik ponieważ w silnikach 2.0i jest sonda tytanowa, która zmienia swój opór. Natomiast sonda cyrkonowa generuje napięcie - gdzieś kiedyś o tym pisałem na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

qwasar, eeeee tytanowe tak łatwo nie padają.

 

Sonda lambda jest częścią układu sterowania silnikiem, która bardzo dokładnie kontroluje poziom zawartości tlenu w spalinach i przekazuje dane, w postaci napięcia o zmiennej wartości, do centralki ECU. Poziom tlenu mierzony jest jako jego procentowa zawartość w spalinach i zależy on od stosunku powietrza do paliwa w mieszance dostarczanej do silnika. Kiedy mieszanka jest bogata, poziom tlenu w spalinach wynosi prawie 0 %. Kiedy zaś mieszanka jest uboga, poziom tlenu podnosi się. Zmiany te powodują, że można wykorzystać poziom zawartości tlenu w spalinach jako wskażnik stosunku powietrze/tlen. Centralka ECU wykorzystuje dane otrzymane od sondy lambda i określa, na jakiej mieszance bogatej czy ubogiej pracuje silnik, odpowiednio zwiększając lub ograniczając dopływ paliwa. Sonda lambda najlepiej pracuje w temperaturze 600 C. Pojawiły się w samochodach na początku lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Istnieją sondy cyrkonowe z 1, 2, 3 i 4 przewodami oraz sondy tytanowe z 3 i 4 przewodami. Różnica pomiędzy sondami zawiera się w materiale używanym do budowy elementu identyfikującego skład spalin.

 

Sondy cyrkonowe są bardziej rozpowszechnione. Produkowane są jako ogrzewane i nieogrzewane. Sondy te posiadają czuły element pokryty cieniutką warstwą platyny w kształcie tulejki, której zewnętrzna część jest w kontakcie ze spalinami, zaś część wewnętrzna z powietrzem atmosferycznym. Pokrycie platyną wytwarza napięcie przekazywane do ECU. Własności elementu cyrkonowego umożliwiają przejście przez niego jonów tlenu i wytworzenie ładunku na platynie. Jakakolwiek różnica w poziomie zawartości tlenu pomiędzy powierzchniami elementu powoduje powstawanie napięcia. Kiedy mieszanka jest zbyt bogata,napięcie jest wysokie, jeżeli mieszanka jest zbyt uboga,napięcie jest niskie. Spaliny utrzymują sondę w odpowiedniej temperaturze, ale w celu przyśpieszenia tego procesu, przy zimnym silniku, posiadają element grzewczy. Sygnał napięciowy wytwarzany przez sondę cyrkonową zależy od różnicy poziomu zawartości tlenu w spalinach i atmosferze, któryj est określany jako Odniesienie Otoczenia. Sygnał napięciowy zmienia się od maksimum 800-100mV do minimum 100mV, mniej więcej raz na sekundę i generuje średni odczyt monitorowanego gazu. Jeżeli wartość sygnału wynosi ponad 0,5V, oznacza to, że mieszanka jest bogata. Aby katalizator mógł pracować z maksymalną skutecznością, stosunek powietrza do paliwa musi być utrzymywany na poziomie możliwie najbliższym 14,7 do 1. Wartość ta nazywana jest Punktem Stechiometrycznym lub „Lambda 1”.Centralka ECU przetwarza sygnały otrzymywane od sondy lambda i dostosowuje spalanie w taki sposób, aby ciągle utrzymywać się w pobliżu Lambda 1.

 

Sondy tytanowe w odróżnieniu od sond cyrkonowych, które wytwarzają napięcie, zmieniają swą oporność w funkcji poziomu zawartości tlenu w spalinach. Kiedy układ spalania pracuje na optymalnym poziomie, napięcie odniesienia, wynoszące zazwyczaj 5V, podawane jest z centralki ECU do sondy lambda. Napięcie to przechodzi poprzez oporność tytanową i centralka ECU monitoruje napięcie sygnału powrotnego. Sonda tytanowa nie bazuje podczas pomiaru na odniesieniu do powietrza atmosferycznego, dlatego zanieczyszczenie powietrza nie ma wpływu na jej pracę. Oporność sondy tytanowej zmienia się zależności od składu spalin. Kiedy w spalinach jest nadmiar tlenu (mieszanka uboga), oporność jest wysoka i wynosi około 20 000 omów. Kiedy zaś poziom zawartości tlenu w spalinach jest niski (mieszanka bogata),oporność sondy jest niska i wynosi około 1 000 omów. Sonda tytanowa działa sprawnie w zakresie temperatur wynoszącym od 700 do 800C. Wszystkie sondy tytanowe są podgrzewane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...