Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[K11] Obrotomierz na mikrokontrolerze, gdzie znalezc sygnal?


Gość robnet

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

To moj pierwszy temat/post na tym forum, zatem witam wszystkich ;). Od niedawna jestem posiadaczem Micry K11 z grudnia 1995, silnik 998cm, wspom, wersja bez obrotomierza. Jako ze jestem studentem 3 roku informy na wydziale elektroniki na wakacje nakrecilem sie na zrobienie obrotomierza do swojej Micry. Jedyne czego mi brakuje to sygnal z walu korbowego ktory moglym zamienic na obroty. Oto do czego doszedlem do tej pory:

 

- w Micrze K11 jest komputer pokladowy do ktorego dochodzi sygnal miedzy innymi z czujnika polozenia walu korbowego (to akurat jest jest zbyt odkrywcze :) )

- info o czujniku z ksiazki o Micrze wydawnictwa WKL: "czujnik indukcyjny, znajdujacy sie w obudowie rozdzielacza napiecia, wytwarza napiecie sinusoidalne proporcjonalne do predkosci obrotowej silnika."

- w przypadku diagnostyki tego czujnika trzeba sie wpiac do kostki od komputera pokladowego, napiecie miedzy stykami 22 lub 30 tego zlacza a masa powinno wynosic 5V

 

Skoro sygnal z czujnika jest zwyklym napieciem mozna by go puscic na przetwornik analogowo cyfrowy jakiegokolwiek mikrokontrolera. Z przetworzeniem sygnalu (oprogramowanie tego badziewia) juz bym sobie poradzil, mozna by go puscic na 4 wyswietlacze 7segmentowe i mialbym prowizoryczny odczyt obrotow. Zgodnie z tym co napisali przy diagnostyce tego czujnika napiecie powinno wynosic 5V. Czy znaczy to ze jest to max napiecie jakie moze sie pojawic na tych pinach?

 

Konkretyzujac moje pytania do Was jest nastepujace:

1 - gdzie moge znalezc ta kostke od komputera pokladowego lub najprosciej mowiac kabel w ktorym wytwarza sie to napiecie

2 - jaki jest zakres tego napiecia (max napiecie zeby nie spalic przetwornika) i jak zmienia sie ono wraz z obrotem walu korbowego (ponoc jest kilka wyciec wiec jeden obrot walu moze nie powodowac tylko jednego impulsu)

 

Przeszukujac forum natknalem sie na pare tematow zwiazanych z obrotomierzami, jednak byly to firmowe urzadzenia lub po prostu fabryczna tablica. Robiac takie cos na mikrokontrolerze mozna sobie zrobic w gruncie rzeczy dowoly odczyt (np na wyswietlaczu od Nokii 3310) lacznie z odgrywaniem melodyjki dla kazdego zakresu obrotow :P

 

Jesli ktos jest w stanie mi pomoc to z gory bardzo dziekuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złącze komputera masz tak mniej więcej za zapalniczką, razem z komputerem. Kabel od obrotów możesz też znaleźć w liczniku (przy odrobinie szczęścia - niektóre K11 bez obrotka i tak go mają) lub w okolicach lewej nogi pasażera z przodu gdzieś pod wykładziną - to ostatnie info jest z jakiegoś forum po angielsku, temat powinien być wylinkowany gdzieś w którymś (z ostatnich) tematów o obrotku w K11 - jest w nim więcej szczegółów.

Co do napięcia to wiem, że jest... :P. Ale jako elektronik potrafisz je sobie zmierzyć i masz do tego odpowiedni sprzęt ;).

Kiedyś myślałem, żeby zrobić cały licznik na jakimś wyświetlaczu lub na diodach, ale doszedłem do wniosku, że

1) kompletnie się na tym nie znam więc na pewno się nie uda

2) jak słońce przyświeci w okolice zegarów to nic nie będzie widać, do tego nie wiadomo, co by mi powiedzieli na przeglądzie na takie cudo... :P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie ze sprzetu to mam tylko miernik za 20 zl :D Tego typu mierniki podaja wartosc napiecia odswiezana co ~1sek wiec z racji tego ze tam sie to szybko zmienia mialbym jakies z d*py usrednienie :/ Przydalby sie oscyloskop ale takowego nie mam.

Co to komputerka to szukalem go gdzies w okolicach "za zapalniczki" ale zobaczylem tam jakas obudowe z czarnego plastiku. Chyba najpierw dobiore sie do tablicy kontrolek, bedzie prosciej. Costam czytalem ze na jakiejs kostce jest chyba na 2 pinie ten sygnal.

 

Podobnego rodzaju uniwersalne obrotomierze mozna znalezc na allegro w cenie 80zl. Z tego co widac to ktos zrobil w domu dobry projekt i dal to do jakiejs firmy ktora mu plytke montuje. To przekonuje mnie ze nie jest to zbyt trudne i warto sprobowac. Swoja droga niezle zarabiaja - cena 80zl gdzie koszt czesci ~25 zl :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość krzychu_205

robnet ale po co uniwesalne obrotomierze kupowac jak można orginalne, znalazlem dzis na allegro liczniki z obrotkiem, cena nie jest az tak wygórowana :diabel2:

http://allegro.pl/item389644981_nissan_mic...zem_okazja.html

lub

http://allegro.pl/item390075970_licznik_sa...ssan_micra.html

lub

http://allegro.pl/item396185208_nissan_mic...rotmierzem.html

wystarczy wymontować stary i założyc nowy a i ja u siebie jeszcze przełożyłem przebieg zebym wiedział ile mam przejechane :diabel2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, wiem, ze mozna kupic oryginalny :) Jednak dla mnie w tym momencie wieksza radoscia jest sprawdzenie moich umiejetnosci lutowniczych i programistycznych :P Poza tym taki oryginalny licznik jest oczywiscie ladny, piekny, ale wole zrobic cos taniej, a reszte wlac do baku :D

Na dniach znajde chwile to dobiore sie do tej tablicy. Ciagle jednak licze na to ze ktos wie co tam sie cudnego dzieje z tym sygnalem (jak sie zmienia napiecie w stosunku do obrotu walu) w kablu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...