Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Płyn chłodniczy do wymiany i problem...


Gość darood
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Przymierzem się do wymiany płynu chłodniczego (cieknie spod termostatu), a że nie wim co jest zalane (jakieś zielone i lepkie) to postanowiłem wywalić wszystko i zalać czymś nowym.

I tu pierwsze pytanko - co polecacie i jak to wygląda cenowo?

I po drugie - szukałem w instrukcjach śrub spustowych i odpowietrzających, ale marnie to pokazane.Może ktoś to jaśniej opisać (może jakieś foto? :D )??? (śruby odpowietrzającej nagrzewnice nie namierzyłem w instrukcjach).

Chodzi o silnik 2.0 Di (monowtrysk).

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do chlodni w nissanie zalecany jest plyn chlodncizy na bazie glikolowej - czyli w zasadzie kazde borygo pertygo itd - kolo 30 zl za 5 l banke, uwaga po calkowitym spuszczeniu wlazi chyba z 7 litrow...

 

mozesz tez zalac rozowym plynem - eko-costam... polecanym do chlodnic aluminiowych, jest lagodniejszy i mniej ponoc zre itd. ale jest drozszy - chyba z 40-50 zl za 5 l.

 

co do odpowietrzania to generalnie olej te odpowietrzniki w bloku silnika, ja nie mialem pewnosci ktore toto, nie ruszalem i jest ok.

 

natomiast waznym odpowietrznikiem jest odpowietrznik malego ukladu - nagrzewnicy.

znajduje sie na gumowym wężu za filtrem powietrza (taka srubka).

 

piszesz ze plyn jest zielonkawy i lepki - to dobrze :-) taki ma byc.

 

co moim zdaniem powinies zrobic:

 

1) jako ze piszesz ze cieknie spod termostatu

- odkrecic pokrywe termostatu (zejdzie troche plynu)

- wyjac i przy okazji sprawdzic termostat - wrzucic go do garnka i zagotowac i patrzec czy sie otwiera a po wyjeciu i ostudzeniu zamyka. jak masz miernik z termometrem mozesz zmierzyc w jakiej temp nastepuje otwarcie - powinno nastapic przy ok 80 st.

-zaopatrzec sie w silikon do uszczelniania pokrywy termostatu,

-oczyscic i nalozyc silikon i zakrecic , prawidlowo umiejsawiajac termostat

 

2) spuscic stary plyn odlaczajac gumowe przewody laczace chlodnice i blok silnika, powinien zejsc caly plyn z chlodnicy i wiekszosc z bloku silnika, mozna probowac na moment odpalic auto by wypompowac resztki z bloku silnika

 

wlewanie:

 

3) zalewasz powoli cala chlodnice do oporu i zbiorniczek wyrownawczy, po chwili troche powinno zejsc do bloku silnika, uzupelniasz plyn....

 

 

4) mozn odpalic auto , by zaczela pracowac pompa wody, wlaczasz ogrzewanie i nawiewy na maxa i sprawdzasz czy zaczyna lecieciec cieple powietrze, gasisz auto, znowu dolewasz plynu, odpalasz , lekko odkrecasz srubke na gumowym przewodzie nagrzewnicy az zamiast bombelkow zacznie leciec plyn, zakrecasz srubke...

 

5) pozniej powinno sciagnac jeszcze ze zbiorniczka wyrownawczego i tam go uzupelniasz az przestanie ubywac (o ile gdzies nie cieknie !)

 

6) jezeli auto sie prawidlowo nagrzewa i nie ubywa plynu ze zbiorniczka bedzie to znaczylo ze wymiana przebiegla pomyslnie :-)

 

i tyle.

 

UWAGI !!!

 

nie odkrecaj korka chlodnicy na odpalonym silniku, chyba ze chcesz dostac gejzerem plynu chlodniczego w twarz :-)

 

dokręć dobrze obejmy gumowych przewodów !!! fachowcy po wymianie plynu mi nie dokrecili i w czasie jazdy przewod spadl i caly plyn mi wywalilo. i pozniej musialem wlewac i odpowietrzac sam - i na podstawie tego doswiadczenia pisze powyzsza instrukcje :-), pozniej samodzielnie wymienialem jeszcze termostat....

 

na zmiane plynu bardzo wrazliwa jest pompa wody... po zmianie wody na plyn padl mi w niej uszczelniacz

 

tak to mniej wiecej wyglada. kiedys juz pisalem na forum o plynach itd.

 

pozdr MK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.Zmuszony jestem zmienić płyn.Teraz jest go już troche mało, a po uszczelnianiu termostatu będzie juz za mało.Nie wiem co tam jest zalane a nie chcę kombinować w jakieś mieszanie.Pewnie zaleję petrygiem(z tego co wiem andaje się do chłodnic alu).Co do termostatu to jego żywot ma dopiero ok 1,5 m-c i działa jak potzreba.Zaraz po sprowadzeniu był wymieniony przez znajomego, tyle, że mechaniory nie uszczelnili jak trzeba i muszę się sam zabrać do pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram Dżodżo w kwestii wyboru pomiędzy Borygo, a Petrygo. Również nie polecam Borygo. Chłodnica aluminiowa zalewana tym płynem przez poprzedniego własciciela mojej Primery poszła się ...............Mam ją teraz do wymiany -dziurawa jak sito.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyn zmieniony na petrygo.Ale mam pytanko: Czy pokrywa na termostat ma jakąś uszczelkę??? :?:

Odkręciłem tą pokrywę i patrzę a tu kawałek jakiegoś papieru (jak kartka z gazety) i silikon.Wywaliłem to wszystko, wyczyściłem nałożyłem samego silikonu i skręciłem.Jutro sprawdzę jaki efekt moich prac.

I jeszcze jedno pytanko.W Chłodnicy na dole są jakieś dwa cienkie przewody.Myślałem, że to od układu chłodzenia.Po odkręceniu okazało się, że leci jakiś olej.Mam wrażenie, że spuściłem ok 100ml oleju ze skrzyni automatycznej :? Czy to możliwe, że ta sama chłodnica jest w dolnej części podzielona i chłodzi olej od automatu :shock: :?: (wszystko wygląda jak jedna całość.Czy po tym niechcącym spuszczaniu trzeba w jakiś sposób odpowietrzać automat (jeżli to był olej z automatu)??????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) uszczelka kartonowa sie nie przejmuj. sam silikon wystarczy. u mnie przynajmniej byl sam silikon jak wymienialem...

 

2) jest bardzo mozliwe ze olej z automatu pzeplywa przez chlodniceu siebie nie sprawdzalem tego ale odlaczalem tylko grube przewody...

 

koniecznie uzupelnij olej w skrzyni przez wlot bagnetu +/- tyle ile wylales - do stanu. wlewa sie olej klasy dextron II lub III (są mieszalne).

 

jezeli sie nie boisz wlac to na stacjach orlenu mozna kupic ichniejszego hipola do automatow zgodnego z dextronem 2 i takim uzupelnic.

 

przy automacie nie trzeba nic odpwoietrzac, tylko dolac oleju do stanu :-)

 

 

MK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To oleje do skrzyni automatycznej można mieszać :?: :?: :?:

Dużo tego nie wyleciało, ale jutro trzeba sprawdzić.Jak będzie mało to czegoś się doleje (pewnie jakiś dexron II) - szkoda mi wszystko wywalać, a jest tego 7literków, bo olej czysty i trzyma kolor.

Czytałem, że dextron III przeznaczony jest do nowszych automatów (z elektroniką).Może wiesz coś więcej o tej skrzyni - czy jest jeszcze starszego typu czy już ta z elektroniką? Jakiego oleju używasz do tej skrzyni????

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad mieszalnosci oleju to roznie ludzie gadaja :-) duzo szukalem na ten temat ale generalnie wychodzi na to ze mozna mieszac 2 z 3. Rozbieznosc opini wynika jednak ze stosunkowo nie duzej popularnosci automatow u nas... a ten kto oczywiscie cos wie jest najmądrzejszy itp. itd. A od automatow prawdziwych fachwocow jest malo i panuje generalnie bzdurna opinia ze to sie psuje i drogie w naprawie jest. W roznych markach aut montuje sie rozne automaty i stad tez doswiadczenia niektorych osob bywaja rozne...

 

U mnie bylo z tym tak:

po zakupie autka wiedzialem ze powinien byc bagnet od sprawdzania oleju (kilku fachowcow twierdzilo ze niekoniecznie...) , nijak go zlokalizowac nie moglem (sie jakos bydle zamaskowalo pod kablami) ksiazka tez jednoznacznie nie mowila gdzie on jest. podjechalem wiec do serwisu automatow i tam wiedzieli co i jak. okazalo sie ze trzeba dolac okolo 1litra oleju... jako ze mniej wiecej wiedzialem ze sa dextrony rozne zapytalem sie kolesia jaki leje. on na to ze castrola 3 i zapewnia mnie ze sa to oleje mieszalne itd. bo skrzynia typu starszego.

 

z tego co potem sie dowiedzialem i wyczytalem to rzeczywiscie mieszac niby mozna.

 

skrzynia na bank jest typu starego i poza czujnikiem kickdown i blokada zaplonu przy polozeniach innych niz P i N elektroniki w niej nie ma. gdzies mialem jej oznaczenie i wychodzi na to ze byla tez montowana w nissanach sprzed 90 roku chyba w nissanie stanza i laurel (jakos tak).

 

ale o samej skrzyni bardzo malo informacji jest.

 

w primerze P10 fazy drugiej juz skrzynia jest nowsza, ale elektroniki tez chyba nie za wiele... za to jest przelacznik SPORT / ECONO / COMFORT + OD

 

na pewno wiem ze zalewajac DEXTRONEM 2 nic sie nie stanie i bedzie w porzadku , ale mozna zalac DEXTRONA 3 i tez bedzie ok. ale czy cos to da ? 3 jest drozsza.

 

generalnie DEXTRON to jakas specyfikacja oleju , a nie marka produktu. znaczy to ze mozna kupic olej do przekaldni automatycznych orlenu czy tez castrola czy innego mobila o klasyfikacji DEXTRON 2 i beda one mieszalne miedzy soba. tu raczej nie stosuje sie jakis specyficznch dla danego producenta uszlachetniaczy jak w przypadku olejow silnikowych.

DEXTRON 3 ma chyba bardziej zaostrozne pewne normy i zalanie go do szkyni wymagajacej oleju o specyfikacji 2 nie zaszkodzi. ale czy cos poprawi ?

 

przy 100ml nie masz sie czym przejmowac. zalej jakimkolwiek dextronem jaki dostaniesz :-) i powinno byc dobrze.

 

ja sie przymierzam do calkowitej wymiany w swojej skrzyni, mimo ze olej tez jest ok. ale cholera wie ile jezdzil wczesniej... calkowita wymiana jest bardzo klopotliwa bo masa oleju zostaje w skrzyni i ponoc trzeba spuscici ile sie da starego, zalac nowym, odpalic auto i lac nowy dopoki nie zacznie leciec tylko nowy.... taka wymiana to chyba grubo ponad 10 litrow...

 

moza tez wymienic jakby czesciowo. spuszczasz stray (to co wyplynie) i zalewasz nowym. to co zostanie to sie wymiesza.

 

chyba na www.automat.pl o tym czytalem.

 

btw. a probowal kolega od automatu bajeru a'la tiptronic ? tj. jazdy na biegach zblokowanych ? fajnie sie wtedy przyspiesza jak chce sie przypilowac autko (kumpel co ma autmat w vectrze i 3 biegi zblokowanie mi to pokazal...)

 

- wrzucasz 1 i pilujesz autko pod 6000 obrotow

- przerzucasz na 2 i pilujesz wedle uznania :-)

- przerzucasz na D

 

doslownie moment trwa i 100 na liczniku. przy przerzuceniu z 1 na 2 pojawia sie fajne uczucie wgniotu w fotel :-)

 

zapewniam ze przy jezdzie na D takich osiagow nie bedzie i ponoc caly patent bez negatywnych skutkow dla szkrzyni, ale nie naduzywam.

 

z D na 2 mozna sobie tez redukowac, ale po co jak wystarczy wcisnac mocniej gaz na kickdowna :-)

 

MK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blokowania biegów jeszcze nie próbowałem.To mój pierwszy automat w życiu i podatny jestem na gadanie, że naprawa droga itp.Ale wiedzę zdobywam i pewnie wypróbuję.Zmiany biegów przy blokowaniu robi się tylko poprzez przesuwanie dźwigni z 1 na 2 i potem na D? Rozumiem, że gaz cały czas wciśnięty?

Musi faktycznie fajnie ciągnąć, skoro na samym D nieźle to idzie :)

A co do oleju doleję jakiegoś z klasy Dextron 2, ale za to coś firmowego (CASTROL, MOBIL lub coś podobnego).

Dzięki za informację i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, z gazem :-) sprzegło hydrokinetyczne odwala cała robote. przesuwasz wajche tylko z pozycji 1 - 2 - D kiedy chesz :-) generalnie jezeli nie zamierzasz pilowac nysy pod 6000 tys to lepiej stratowac z D, ale u mnie piluje max do ~4000. na gazie tez plusem jest to ze nie masz tu odciecia paliwa....

 

MK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Wymieniłem płyn w chłodnicy. Właściwie to wymieniłem wodę na płyn ale nie jestem do końca przekonany czy dokładnie odpowietrzyłem.

Luzowałem śrubę koło termostatu - coś pobulgotało, posyczało i wyciekło. Obie rury od chłodnicy są podobnie ciepłe (nie tak, że jedna gorąca a druga całkiem zimna). Temparatura silnika utrzymuje się na stałej wartości a żeby uruchomić wiatrak na chłodnicy to długo musiałem przegazowywać.

Czy jeśli układ chłodzący nie zostanie prawidłowo odpowietrzony to w trakcie użytkowania może się samo jakoś poprzelewać i odpowietrzyć? Czy też jeśli tam w środku zostanie powietrze to już na amen i z czasem doprowadzi to do jakiejś awarii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego kolege Konesera wprowadzacie w błąd??? Jak nie wiecie dokladnie jak co działa to nie piszcie glupot.

Układ jak go źle odpowietrzyłeś to napewno się sam odpowietrzy.

Co do gorących rur. Jedna rur robi sie ciepla chwile po odpaleniu silnika, a druga jest zimna. Przy jakiejs tam temperaturze termostat zaczyna sie otwierac, zeby uruchomic duzy obieg w silniku i wtedy takze druga rura robi sie goraca. Jesli pierwsza rura zaraz po odpaleniu silnika robi sie ciepla i tak samo druga i silnik sie dlugo nagrzewa to wtedy mozna podejrzewac ze termostat jest do wymiany bo sie zawiesil lub za wczesnie sie otwiera.

 

 

POZDRAWIAM.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie rzecz biorąc - jeśli coś nie namieszałem z opisem - to należałoby się zainteresować wymianą termostatu.

Nie wiem co się teraz dzieje pod maską, mogę jednak opisać odczucia z pozycji kierowcy: silnik nagrzewa się dosyć szybko, utrzymuje stałą temperaturę, ogrzewanie wewnątrz samochodu działa bez zastrzeżeń, nie zauważyłem żadnych anomalii w sposobie jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, u mnie się stale przelewało...

Później wymieniłem chłodnicę i dobrze odpowietrzyłem i przestało.

Więc teraz nie wiem czego to była bardziej przyczyna, chociaż wizualnie patrząc na chłodnicę powiedziałbym że to przez nią...

Ja korzystam z Borygo Eko i jestem zadowolony - póki co.

Warto to zrobić dokładnie, największy problem sprawiła mi śruba w bloku - kiepski dostęp.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...