Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

QQ - głośniki


Gość kristo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy !

Jak do tej pory nie zabrałem się jeszcze za wymianę głośników ale po wyeliminowaniu różnych propozycji i po wysłuchaniu opinii na liście zostaje wybór pomiędzy: Helix dark blue 6.1 oraz Hertz dcx 165

 

Oto porówanie:

HELIX:

Moc sinusoidalna: 35 W

Pasmo przenoszenia: 60 Hz - 22 kHz

Skuteczność: 91 dB

 

HERTZ:

Moc sinusoidalna: 60 W

Pasmo przenoszenia: 60 Hz - 23 kHz

Skuteczność: 93 dB

 

Pomimo różnych opinii zwolenników zarówno jednych jak i drugich głośników, z danych wynika, że Hertz powinny grać lepiej z uwagi na pasmo i skuteczność. Jednak biorąc pod uwagę (słabą) moc wyjściową seryjnego radia może lepiej zamontować Helix ?? :unsure:

Napiszcie również o swoich wrażeniach jeśli macie zamontowane inne głośniki.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W samochodach nigdy nie bawiłem się w wymianę fabrycznych głośników. Z moich doświadczeń i pozostałości wiedzy o audio domowym twierdzę, że do nagłośnienia auta z wyłączonym silnikiem wystarczają głośniki o mocy 5W. Teraz wszystko zależy od dźwięku tła, im głośniejsze tym więcej mocy do głośników trzeba dać. W związku z tym głośniki o większej skuteczności wymagają mniej dostarczonej mocy. Różnica w skuteczności 2 dB to nie jest tylko 2, ale aż 2. Przy krzywej logarytmicznej (chyba taka funkcja opisuje zależność skuteczności od mocy), może to być tak, że można przyłożyć moc 2 razy mniejszą do głośników ze skutecznością 93dB niż do 91dB by uzyskać tę samą głośność.

Moc uzyskana z głośników i tak będzie taka jaką mocą dysponuje żródło dźwięku czyli radio lub wzmacniacz.

Dolna granica pasma przenoszenia i tak jest nie do zrealizowania w aucie przez długość fali dźwięku, dłuższa niż auto. Górna granica powyżej 20k Hz jest przez człowieka niesłyszlna, a im więcej lat to granica się obniża.

Oczywiście, że najlepiej, gdy pasmo przenoszenia jest największe, to powoduje, że krzywa jest zblizona do linii prostej i w granicach słyszalności nie ma skoków głośności. Tylko kwestia podawanego pasma przenoszenia, w jakim zakresie +/- x dB. Można podać 1, a można podać 10. :devil:

Tylko z podanych kilku parametrów wybrałbym Hertz'a.

Ale odsłuch najważniejszy, a każde auto i pomieszczenie ma różne warunki tłumienia i rozprzestrzeniania się dźwięku.

Edytowane przez sceptyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słyszałem też o zależności skuteczności do mocy - dzięki za naukowe wytłumaczenie ;)

Co do poziomu dB przy którym podają pasmo przenoszenia - wiele firm podaje zawyżone pasmo, ale przy odsłuchu takich "dobrze zapowiadających się głośników" wszystko wychodzi.

Kupiłem na razie jedną parę Hertz dcx 165 za niecałe 160 PLN w promocji Norauto. Jak zamontuję, podzielę się wrażeniami.

Edytowane przez Blixten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość misieq

Podłączając się do tematu w moim aucie mam radio z nawigacją. Na radiu jest oznaczenie: CY06D

O takie coś:

20100501076.th.jpg

 

Jaką moc ma to radyjko ?? Tez noszę się z zamiarem wymiany głośników a konkretnie na Helixy DB 62.1. Tylko nie wiem czy będą dobrze grały, dlatego jestem ciekaw jako moc w rms ma to radio.

Edytowane przez misieq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam

Dzisiaj z ciekawości zajrzałem pod osłony miejsc na podszybiu - na głośniki wysokotonowe. Posiadam QQ+2 Acenta z 2009 roku.

Od strony pasażera w maskownicy umieszczona jest plastikowa zaślepka do której jest wpięta kostka z przewodem głośnikowym. Natomiast od strony kierowcy w maskownicy nie ma zaślepki oraz nie udało mi się zidentyfikować przewodów do głośnika.

Pozdrawiam

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dzisiaj z ciekawości zajrzałem pod osłony miejsc na podszybiu - na głośniki wysokotonowe. Posiadam QQ+2 Acenta z 2009 roku.

Od strony pasażera w maskownicy umieszczona jest plastikowa zaślepka do której jest wpięta kostka z przewodem głośnikowym. Natomiast od strony kierowcy w maskownicy nie ma zaślepki oraz nie udało mi się zidentyfikować przewodów do głośnika.

Pozdrawiam

Mariusz

W maskownicy od strony pasażera albo kierowcy jest również umieszczony czujnik nasłonecznienia, który współpracuje z klimatyzacją automatyczną. Może nie jest to więc kabel głośnikowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłem głośniki w drzwiach (przód) + zwrotnica i tweetery w podszybiu. Efekt bardzo dobry. Dźwięk jest czystszy, bardziej przestrzenny mimo, że radio nie jest rewelacyjne.

Polecam i pozdrawiam

Ryszard

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ja właśnie wymieniłem oryginalne głośniki w przednich drzwiach na współosiowe głośniki Hertz dcx 165.

Poprawa dźwięku jest znaczna ale nie do końca zadawalająca brakuje im basu. Dlatego dokupiłem dodatkowo odseparowane głośniki Hertz dsk 165, które znajdą się w przednich drzwiach (basowe) i na podszybiu (wysokotonowe). Dcx wylądują w tylnych drzwiach i podejrzewam, że dźwięk będzie jeszcze lepszy... a potem okaże się czy potrzebny będzie wzmacniacz ?

 

RYchoD i inni koledzy - piszcie proszę jakie głośniki zamontowaliście i jakie macie wrażenia .... :whistle:

Edytowane przez Blixten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja właśnie wymieniłem oryginalne głośniki w przednich drzwiach na współosiowe głośniki Hertz dcx 165.

Poprawa dźwięku jest znaczna ale nie do końca zadawalająca brakuje im basu. Dlatego dokupiłem dodatkowo odseparowane głośniki Hertz dsk 165, które znajdą się w przednich drzwiach (basowe) i na podszybiu (wysokotonowe). Dcx wylądują w tylnych drzwiach i podejrzewam, że dźwięk będzie jeszcze lepszy... a potem okaże się czy potrzebny będzie wzmacniacz ?

 

RYchoD i inni koledzy - piszcie proszę jakie głośniki zamontowaliście i jakie macie wrażenia .... :whistle:

 

a ile taki zestaw dobrych głośników kosztuje? Chodzi mi bardziej o przedział cenowy niż określenie z dokładnością co do złotówki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ile taki zestaw dobrych głośników kosztuje? Chodzi mi bardziej o przedział cenowy niż określenie z dokładnością co do złotówki

 

"Dobre" to określenie subiektywne - każdy ma swoje preferencje.

Do tylnych drzwi kupiłem Hertz Dcx 165 w cenie 179 PLN (promocja w Norauto) - wg mnie grają o niebo lepiej niż fabryczne - chociaż to nie jest dobre odniesienie, bo od farycznych wszystko gra lepiej !

Dokupiłem jeszcze Hertz DSK 165 za 299 PLN (MediaMarkt) w komplecie głośniki ze zwrotnicami - basowe z przeznaczeniem do przednich drzwi, wysokotonowe na podszybie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość paul klacska

Witam.Przeczytalem cały temat i doszedłem do stwierdzenia że coś wam świta ale jesteście bardzo daleko od celu.

Po pierwsze ,muza w aucie zaczyna się od ok.5000 pln.

Po drugie kable i głośniki seryjne plus radio należy wyrzucić na śmietnik.

Ja zrobiłem to tak.

Wyrzuciłem wszystko co było(akumlator też).

Kupiłem radio pioneer z wyjściem liniowym na wzmacniacze.W przednie drzwi wrzuciłem głośniki 16 cm (Phase ), tweetery na szybe i zwrotnice(nic nie trzebabyło przerabiać)-ok.1500 pln plus 2000 radio z modulatorem do sterowania w kierownicy.Podłączyłem to do wzmacniacza firmy Crunch (2 kanałowy ) ok.600pln.

Bas robi się tak.

Głośnik niskotonowy min.30 cm w skrzyni z mdf-u firmy MTX plus wzmacniacz Mtx Blue Thunder i kondensator 1 farad (ok.2500).Kable ok.600 .Akumulator żelowy ok.800.Nie wspomne o wygłuszaniu przednich drzwi matą wygłuszającą i wszystko oczywiście przykręcone przez mdf.Dodać robocizne i mamy coś ok.10000 pln.

Jakoś wątpie by ktoś z tego forum pobił tą konfiguracje.

Planuje wyrzucić wzmacniacz cruncha bo to słaby punkt.Myśle kupić drugiego Mtx-a ale z jest problem bo to amerykańska firma.Pozdrawiam.

 

Jakby co to moge doradzić.

gg 1006584

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Przeczytalem cały temat i doszedłem do stwierdzenia że coś wam świta ale jesteście bardzo daleko od celu.

Po pierwsze ,muza w aucie zaczyna się od ok.5000 pln.

Po drugie kable i głośniki seryjne plus radio należy wyrzucić na śmietnik.

Ja zrobiłem to tak.

Wyrzuciłem wszystko co było(akumlator też).

Kupiłem radio pioneer z wyjściem liniowym na wzmacniacze.W przednie drzwi wrzuciłem głośniki 16 cm (Phase ), tweetery na szybe i zwrotnice(nic nie trzebabyło przerabiać)-ok.1500 pln plus 2000 radio z modulatorem do sterowania w kierownicy.Podłączyłem to do wzmacniacza firmy Crunch (2 kanałowy ) ok.600pln.

Bas robi się tak.

Głośnik niskotonowy min.30 cm w skrzyni z mdf-u firmy MTX plus wzmacniacz Mtx Blue Thunder i kondensator 1 farad (ok.2500).Kable ok.600 .Akumulator żelowy ok.800.Nie wspomne o wygłuszaniu przednich drzwi matą wygłuszającą i wszystko oczywiście przykręcone przez mdf.Dodać robocizne i mamy coś ok.10000 pln.

Jakoś wątpie by ktoś z tego forum pobił tą konfiguracje.

Planuje wyrzucić wzmacniacz cruncha bo to słaby punkt.Myśle kupić drugiego Mtx-a ale z jest problem bo to amerykańska firma.Pozdrawiam.

 

Jakby co to moge doradzić.

gg 1006584

 

 

No to żeś się pochwalił. Gratulujemy super sprzętu i zapraszamy na jakieś forum o car-audio.

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Przeczytalem cały temat i doszedłem do stwierdzenia że coś wam świta ale jesteście bardzo daleko od celu.

Po pierwsze ,muza w aucie zaczyna się od ok.5000 pln.

Po drugie kable i głośniki seryjne plus radio należy wyrzucić na śmietnik.

Ja zrobiłem to tak.

Wyrzuciłem wszystko co było(akumlator też).

Kupiłem radio pioneer z wyjściem liniowym na wzmacniacze.W przednie drzwi wrzuciłem głośniki 16 cm (Phase ), tweetery na szybe i zwrotnice(nic nie trzebabyło przerabiać)-ok.1500 pln plus 2000 radio z modulatorem do sterowania w kierownicy.Podłączyłem to do wzmacniacza firmy Crunch (2 kanałowy ) ok.600pln.

Bas robi się tak.

Głośnik niskotonowy min.30 cm w skrzyni z mdf-u firmy MTX plus wzmacniacz Mtx Blue Thunder i kondensator 1 farad (ok.2500).Kable ok.600 .Akumulator żelowy ok.800.Nie wspomne o wygłuszaniu przednich drzwi matą wygłuszającą i wszystko oczywiście przykręcone przez mdf.Dodać robocizne i mamy coś ok.10000 pln.

Jakoś wątpie by ktoś z tego forum pobił tą konfiguracje.

Planuje wyrzucić wzmacniacz cruncha bo to słaby punkt.Myśle kupić drugiego Mtx-a ale z jest problem bo to amerykańska firma.Pozdrawiam.

 

Jakby co to moge doradzić.

gg 1006584

 

Zgadzam się co do fabrycznych głośników, kabli i radia. Dzięki za poradę, ale w kwestii kosztów - jestem pewien, że taką samą jakość dźwięku można uzyskać dużo taniej.

Kasę 10000 PLN wolę wydać na porządny sprzęt audio w domu :)

P.S. Dlaczego kupiłeś wzmacniacz 2-kanałowy skoro w QQ są 4 drzwi ? ;)

Edytowane przez Blixten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość +2qq_komar

Witam.Przeczytalem cały temat i doszedłem do stwierdzenia że coś wam świta ale jesteście bardzo daleko od celu.

Po pierwsze ,muza w aucie zaczyna się od ok.5000 pln.

Po drugie kable i głośniki seryjne plus radio należy wyrzucić na śmietnik.

Ja zrobiłem to tak.

Wyrzuciłem wszystko co było(akumlator też).

Kupiłem radio pioneer z wyjściem liniowym na wzmacniacze.W przednie drzwi wrzuciłem głośniki 16 cm (Phase ), tweetery na szybe i zwrotnice(nic nie trzebabyło przerabiać)-ok.1500 pln plus 2000 radio z modulatorem do sterowania w kierownicy.Podłączyłem to do wzmacniacza firmy Crunch (2 kanałowy ) ok.600pln.

Bas robi się tak.

Głośnik niskotonowy min.30 cm w skrzyni z mdf-u firmy MTX plus wzmacniacz Mtx Blue Thunder i kondensator 1 farad (ok.2500).Kable ok.600 .Akumulator żelowy ok.800.Nie wspomne o wygłuszaniu przednich drzwi matą wygłuszającą i wszystko oczywiście przykręcone przez mdf.Dodać robocizne i mamy coś ok.10000 pln.

Jakoś wątpie by ktoś z tego forum pobił tą konfiguracje.

Planuje wyrzucić wzmacniacz cruncha bo to słaby punkt.Myśle kupić drugiego Mtx-a ale z jest problem bo to amerykańska firma.Pozdrawiam.

 

Jakby co to moge doradzić.

gg 1006584

 

 

Witam

No ja nie mogłem "przejść" obok tego postu. Dołączam się do grona pochwalnego. Pięknie to sobie skonfigurowałeś.

Jak dla mnie brakuje kuli pod sufitem i kilku migających świateł, kolorowych świateł.

A tak poważnie to dla mnie moja konfiguracja jakoś wystarczy. Może czymś się różni od standardowej bo mam sześć głośników fabrycznych i zmieniarkę. Czy w 4-głośnikowej wersji są inne głośniki niż w 6-głośnikowej (nie mówię już o tych co jest ich więcej o 2 szt)? Chyba wszystko zależy, albo w dużej mierze, od ucha właściciela auta.

 

Pozdrawiam i życzę miłego odsłuchu

Edytowane przez +2qq_komar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba wszystko zależy, albo w dużej mierze, od ucha właściciela auta.

 

też się pod tym podpiszę. Można i więcej wydać, ale po co to komuś, kto nie poczuje różnicy. Ja to się już bardziej zastanawiam nad wyciszenie samochodu - nadkoli i przedziału silnika, ale kwota 5000zł (mam na myśli profesjonalną firmę zajmującą się takimi bzdetami a nie klejenie mat na własną rękę) mnie odstrasza - w końcu kupiłem nowy samochód i miałem wyobrażenie, że nie będzię wymagał wkładu finansowego a tu proszę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że tak zapytam, pisząć o tym rzekomo słabym wyciszeniu masz na mysli wersje po czy przed FL. Z tego co mi wiadomo i co miałem okazję zaobserwować na jeździe próbnej wersja po FL jest stosunkowo dobrze wyciszona (a dodam, że jeździłem dieslem).

 

Pozdr,

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że tak zapytam, pisząć o tym rzekomo słabym wyciszeniu masz na mysli wersje po czy przed FL. Z tego co mi wiadomo i co miałem okazję zaobserwować na jeździe próbnej wersja po FL jest stosunkowo dobrze wyciszona (a dodam, że jeździłem dieslem).

 

Pozdr,

Rafał

 

Nie wiem czy chodzi tobie o silnik, czy też o zawieszenie .W zalezności od stanu drogi /w naszym kraju drogi dziurawe jak ser/ jest słuszalna praca zawieszenia.Mam QQ po LF i nie wiem jak głośne było zawieszenie w starszych modelach.Silnik 1,5 dci słychać w mniejszym stopniu niż zawieszenie zwłaszcza gdy jest wyłączone audio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że tak zapytam, pisząć o tym rzekomo słabym wyciszeniu masz na mysli wersje po czy przed FL. Z tego co mi wiadomo i co miałem okazję zaobserwować na jeździe próbnej wersja po FL jest stosunkowo dobrze wyciszona (a dodam, że jeździłem dieslem).

 

wersja po liftingu 1,6 benzyna - moim zdaniem jak jadę na przykład po żwirze lub nawet jakimś mokrym piasku to słyszę jak się to obija po blachach w nadkolach. Jeśli chodzi o hałas z silnika - to przy 3 tysiącach i wyżej to czuć że silnik się męczy - słychać, dopiero wtedy zaczyna żwawo pracować - ale hałas jest słyszalny - jak się jeździ do 3 tys obr to jest spoko. Ujmę to tak - chętnie bym to wyciszył - fajnie jakby nissan miał taki pakiet - super cichy w swojej ofercie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość paul klacska

Zgadzam się co do fabrycznych głośników, kabli i radia. Dzięki za poradę, ale w kwestii kosztów - jestem pewien, że taką samą jakość dźwięku można uzyskać dużo taniej.

Kasę 10000 PLN wolę wydać na porządny sprzęt audio w domu :)

P.S. Dlaczego kupiłeś wzmacniacz 2-kanałowy skoro w QQ są 4 drzwi ? ;)

 

Na audio w domu wydałem ok.15tys.(głośniki i wzmacniacz plus dvd)

Wzmacniacz dwukanałowy dlatego,że robisz sobie tzw.scene muzy tylko z przodu.Daje to taki efekt że tył tylko przeszkadza.Jest odłączony,bass który jest w bagażniku robi reszte.

 

Witam

No ja nie mogłem "przejść" obok tego postu. Dołączam się do grona pochwalnego. Pięknie to sobie skonfigurowałeś.

Jak dla mnie brakuje kuli pod sufitem i kilku migających świateł, kolorowych świateł.

A tak poważnie to dla mnie moja konfiguracja jakoś wystarczy. Może czymś się różni od standardowej bo mam sześć głośników fabrycznych i zmieniarkę. Czy w 4-głośnikowej wersji są inne głośniki niż w 6-głośnikowej (nie mówię już o tych co jest ich więcej o 2 szt)? Chyba wszystko zależy, albo w dużej mierze, od ucha właściciela auta.

 

Pozdrawiam i życzę miłego odsłuchu

 

Możesz mieć i 10 głośników ale nigdy ci to tak nie zagra jak podobna konfiguracja.Tutaj nie liczy ilość ale wielkość

głośnika oraz rodzaj jego zamontowania.Jakbyś wytłumił drzwi a zobaczyłbyś różnice nawet na tym sprzęcie jaki masz.

Za ok.400 pln od drzwi powinieneś sobie to załatwić.Efekt jest dość spory.No i radze włożyć głośniki min.16cm.Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Witam

Czy mógłby ktoś z kolegów napisać jak zdjąć tapicerkę drzwiową (planuję wymianę głośników przód i tył - prawdopodobnie na Hertz'a). Czy próbować w ogóle tego samemu czy lepiej pofatygować się do jakiegoś warsztatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość robert k

Witam

Czy mógłby ktoś z kolegów napisać jak zdjąć tapicerkę drzwiową (planuję wymianę głośników przód i tył - prawdopodobnie na Hertz'a). Czy próbować w ogóle tego samemu czy lepiej pofatygować się do jakiegoś warsztatu.

 

 

Może to Ci pomoże.

http://eurozvuk.ru/gallery/index.php?id=1200

Edytowane przez robekk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spasiba :D

Chyba jednak zdam się na warsztat. Mam nadzieję, że oni potrafią zrobić to profesjonalnie.

 

 

jak wrzucisz Hertz'e zdaj relacje jak graja w QQ - taki mam plan aby je tez wrzucić ale czekam az cieplej sie zrobi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wrzucisz Hertz'e zdaj relacje jak graja w QQ - taki mam plan aby je tez wrzucić ale czekam az cieplej sie zrobi :)

 

Głośniki zamontowane, na razie tylko przód i chyba tak zostanie. Wielkiego szału nie ma, ucho mam dość cienkie (skończyłem szkołę muzyczną :) ) i muszę powiedzieć, że jest nieco lepiej ale gra nie warta jest wydanych dwóch i pół stówki. Jednak syf w postaci marnego radia robi swoje. Być może gdybym zmienił tył byłoby jeszcze odrobinę lepiej ale raczej nie zaryzykuję. Nie jestem malkontentem ale w poczciwej astrze za 45 tys. miałem lepsze radio i głośniki (zaledwie 4) i brzmiało to zdecydowanie mocniej i głębiej. Szkoda bo wytłumienie samochodu jest naprawdę dobre i przy lepszym radyjku można by "poczuć trochę bluesa". Wydawać kolejne 2-3 tys. i rozkładać pół samochodu jest raczej bez sensu.

Chyba siła sygnału też ma znaczenie bo plastikowy RMF gra nieźle, stara dobra Trójka też fajnie ale już Eska Rock, Antyradio płytko, różaniec na RM jest wyraźny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głośniki zamontowane, na razie tylko przód i chyba tak zostanie. Wielkiego szału nie ma, ucho mam dość cienkie (skończyłem szkołę muzyczną :) ) i muszę powiedzieć, że jest nieco lepiej ale gra nie warta jest wydanych dwóch i pół stówki. Jednak syf w postaci marnego radia robi swoje. Być może gdybym zmienił tył byłoby jeszcze odrobinę lepiej ale raczej nie zaryzykuję. Nie jestem malkontentem ale w poczciwej astrze za 45 tys. miałem lepsze radio i głośniki (zaledwie 4) i brzmiało to zdecydowanie mocniej i głębiej. Szkoda bo wytłumienie samochodu jest naprawdę dobre i przy lepszym radyjku można by "poczuć trochę bluesa". Wydawać kolejne 2-3 tys. i rozkładać pół samochodu jest raczej bez sensu.

Chyba siła sygnału też ma znaczenie bo plastikowy RMF gra nieźle, stara dobra Trójka też fajnie ale już Eska Rock, Antyradio płytko, różaniec na RM jest wyraźny.

 

U mnie jak wiatr zawieje to radio przeskakuje ze stereo na mono. W mieście podatny bardzo na zakłócenia. Chciałem zrobić wzmacniacz anteny ale w serwisie mi odradzono. PS też miałem Astrę.

Edytowane przez aaa1977
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...