Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

[N16] ujemne wyprzedzenie zapłonu


Gość radek_N16
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość radek_N16

Witam.

Dziś podłączałem samochód pod kompa.

Wyszło, że mam padniętą sondę za katalizatorem oraz to, że zapłon jest opóźniony.

 

Z tego co pamiętam było nawet -5 stopni. Wg. instrukcji jest 8.

 

Czy to się jakoś reguluje inaczej niż pod kompem bo nie chciał się dać przestawić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komp sam ustawia odpowiednie wyprzedzenie/opóźnienie zapłonu w zależności od sygnałów z różnych czujników.

Nie ma możliwości ręcznej zmiany ustawień

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość radek_N16

Auto podłączone było do oprogramowania Boscha (KTS i program ESItronic)

W menu widziałem, że niby można było to przesuwać kąt wyprzedzenia zapłonu, ale kiedy się chciało to zrobić dawało się to zrobić o kilka stopni lecz nie do żądanej wartości 8 (nie chciał podnieść do tylu) i wraz ze zminą kąta rosły obroty biegu jałowego.

 

Teraz gdy jest niby opóźniony nie ma problemu z rozruchem, pracą itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Mas" nie masz racji. Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu jest możliwa. Wiem bo zmieniane było w moim aucie. Wprawdzie nie wiem co za oprogramowanie ale wiem że to interfejs fabryczny nissana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejrzewam, że można go zresetować, czyli na nowo ustawić wartość nominalną, natomiast i tak za każdym uruchomieniem silnika, ten sam dobiera sobie odpowiednie parametry pracy.

Z tego co wiem, nie ma możliwości ustawienia "na sztywno", jak w przypadku aut z aparatem zapłonowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet w dokumentacji serwisowej jest napisane że zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu jest możliwa narzędziem Consult II tylko do celów diagnostycznych a nie permanentnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wolnych obrotach powinien utrzymywać ok 8* ale jak dodasz gazu i puścisz to zapłon będzie wskakiwał na minus przez chwile po czym powruci do ok 8* i to jest normalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KTS nie zbyt dobrze diagnozuje nissana podpinałem właśnie KTS primere p11 i nic (brak błedów, parametry ok) po podpięciu w ASO okazało się że uszkodzony jest przepływomierz. Może u ciebie jest podobnie KTS źle zczytuje zapłon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość radek_N16

Bardzo możliwe, że odczyty są błędne. Wydaje mi się, że gdyby było tak naprawdę (kąt wyprzedzenia -5 stopni) to silnik by nieprawidłowo pracował, byłby problemy z rozruchem itp. ale może się mylę.

 

Podczas połączenia z KTS'em i w trakcie pracy silnika odłączyłem pierwszą sondę lambda.

Żaden błąd nie pojawił się, a chyba powinien...

To może być dowód na to iż faktycznie KTS kiepsko diagnozuje nissana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość serwis

Sam sobie zaprzeczasz...... kąt wyprzedzenia zapłonu - już sama ta nazwa mówi, że "wyprzedzenia", czyli "minus", a więc -5st. Instrukcje podają kąt wyprzedzenia zapłonu, więc niezależnie czy jest znaczek "-" czy go nie ma, wiadomo, że chodzi o wyprzedzenie "-", bo tylko to nas interesuje. Na testerze kąt "dodatni" czyli opóźnienie zapłonu możesz zobaczyć tylko w momencie opadania obrotów silnika z większej prędkości. Na b.jałowym i podczas prześpieszania kąt wyprzedzenia zapłonu dochodzi do ponad 30GMP, czyli górnego martwego punktu (bo to jest naszym zerem). Poza tym, na bieżącą wartość kąta ma wpływ mnóstwo parametrów, np. temperatura, ciśnienia, obciążenie silnika itp. W silniku masz czujnik spalania stukowego, który odczytuje moment zaistnienia takiego spalania, wtedy automatycznie co 0,5st ECU obniża, zmniejsza kat wyprzedzenia zapłonu. Czyli - im benzyna ma więcej oktanów tym możemy ustawić (lub robi to za nas ECU) większy kąt wyprzedzenia zapłonu (przyśpieszyć zapłon) - wtedy silnik pracuje dynamiczniej i sprawniej, natomiast dla kiepskich benzyn kąt ten jest zmniejszany. Może coś wyjaśniłem;).

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość radek_N16

Wyprzedzenie dla mnie powinno być "+", a opoźnienie "-" bo to tak na zdrowy chłopski rozum :)

W przypadku zapłonu jest może inaczej, tego akurat nie wiem... nigdy nie miałem z tym doczynienia...

 

Z tego co napisałeś mam rozumieć, że w moim przypadku nie ma się co czepiać tego kąta...

 

 

A tak poza tematem...

 

Jakie skutki uboczne może mieć nie pracująca druga sonda? (podczas zmian prędkości obrotowej silnika brak jest skoków napięcia tej sondy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość serwis

Tak, z tym zapłonem jest ok. A nazewnictwo jest logiczne, silnik kręci się w prawo, więc w prawo są przesunięcia dodatnie kąta, natomiast jak chcemy "ruszyć pod prąd obrotów" to jest to kierunek odwrotny do obrotów silnika - czyli "minus".

 

Kolego, z druga sondą dałeś czadu :) , a raczej mechanik... Na pierwszej sondzie masz mieć sinusoidę, 0-1V, natomiast druga sonda informuje ECU o pracy katalizatora i ABSOLUTNIE nie powinno być na niej napięcie o przebiegu sinusoidalnym. Jeżeli masz sprawny katalizator, dobrze rozgrzany (ok 400stC i wiecej) to na biegu jałowym lub podczas jazdy ze stałą prędkoscią druga sonda powinna wskazywać wartosć stałą ok. 0,8-0,9V - to jest idealne wskazanie, świadczące o tym, że katalizator pracuje prawidłowo. Napięcie będzie się zmieniać przy dodawaniu i ujmowaniu gazu, ale generalnie idea jest taka jak napisałem wyżej.

 

http://alflash.com.ua/DLC/Cat11.gif

B1S1 - sonda przed katalizatorem

B1S2 - sonda za katalizatorem

 

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość radek_N16

Napięcie drugiej sondy wynosi 0.29 V, tak pokazał KTS.

 

Na okresowym badaniu technicznym na stacji kontroli pojazdów wyszło wysokie stężenie CO w spalinach, więc kat. może nie być w porządku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...