Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Złacze diagnostyczne


Gość sp7foy
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Pozwolę sobie zadać to pytanie w tym wątku, bo może ktoś z posiadaczy Patrola coś wie a nie czyta wszystkich kategorii w tym serwisie.

Otóż w Y61 z 2000 roku jest złącze diagnostyczne. Gniazdo jest typowe dla OBDII (16 pin) ale oczywiście nie ma tam żadnego takiego standardu.

Robiąc zwarcia oczywiście sterownik kody błyskami podaje, ale chciałbym podejrzeć dane z pracującego silnika.

Tylko czy ktoś może zna rozpiskę złącza, podłączał pod PC albo cokolwiek więcej o tym może powiedzieć?

Na Allegro wszyscy do Nissana sprzedają interface ze złączem wcześniejszym, 14 pinowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie zadać to pytanie w tym wątku, bo może ktoś z posiadaczy Patrola coś wie a nie czyta wszystkich kategorii w tym serwisie.

Otóż w Y61 z 2000 roku jest złącze diagnostyczne. Gniazdo jest typowe dla OBDII (16 pin) ale oczywiście nie ma tam żadnego takiego standardu.

Robiąc zwarcia oczywiście sterownik kody błyskami podaje, ale chciałbym podejrzeć dane z pracującego silnika.

Tylko czy ktoś może zna rozpiskę złącza, podłączał pod PC albo cokolwiek więcej o tym może powiedzieć?

Na Allegro wszyscy do Nissana sprzedają interface ze złączem wcześniejszym, 14 pinowym.

Może to coś pomoże

http://pinoutsguide.com/CarElectronics/nissan_obd2_diag_pinout.shtml :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dziękuję Ci bardzo.

Na podstawie tej stronki zdecydowałem się na test i się udało.

Interface typowy, ten z Allegro też się nada, tylko złącze trzeba zmienić.

 

Teraz będę kombinował skąd wziąć protokół transmisji, ale to osobny temat :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość żuczek

Dziękuję Ci bardzo.

Na podstawie tej stronki zdecydowałem się na test i się udało.

Interface typowy, ten z Allegro też się nada, tylko złącze trzeba zmienić.

 

Teraz będę kombinował skąd wziąć protokół transmisji, ale to osobny temat :)

Nie zaglądałem (może dam rade dziś wieczorem) w przedstawionego powyżej linka, więc na obecną chwilę nie wiem "o co tam biega".

Co masz na myśli pisząc, że się udało? Szkoda, że nie podałeś trochę szczegółów (no może są na tej stronce). Zastanawia mnie, o którym interfejsie z allegro piszesz:

- czy o "Consult" na OBD1 i potrzebie przeróbki by dostosować do złącza OBD2 w Twoim aucie,

- czy też o ELM'mie i potrzebie przełożenia kabli we wtyczce.

Co do protokołu to nie wiem dlaczego chcesz go szukać, bo o ile nie "bujam w obłokach", to widzę sprawe tak, interfejsy potrafią gadać po danych protokołach, i tylko "czekają" na podpięcie użycie softu wykorzystującego stosowny protokół, no to chyba potrzebny Ci jedynie soft?! I tu nie ma problemu bo przy zakupie obydwu interfejsów sofcik dostajesz, a jak coś to można go znaleźć w sieci.

Tak to jakoś widzę (może się mylę). ;)

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zaglądałem (może dam rade dziś wieczorem) w przedstawionego powyżej linka, więc na obecną chwilę nie wiem "o co tam biega".

Co masz na myśli pisząc, że się udało? Szkoda, że nie podałeś trochę szczegółów (no może są na tej stronce). Zastanawia mnie, o którym interfejsie z allegro piszesz:

- czy o "Consult" na OBD1 i potrzebie przeróbki by dostosować do złącza OBD2 w Twoim aucie,

- czy też o ELM'mie i potrzebie przełożenia kabli we wtyczce.

Co do protokołu to nie wiem dlaczego chcesz go szukać, bo o ile nie "bujam w obłokach", to widzę sprawe tak, interfejsy potrafią gadać po danych protokołach, i tylko "czekają" na podpięcie użycie softu wykorzystującego stosowny protokół, no to chyba potrzebny Ci jedynie soft?! I tu nie ma problemu bo przy zakupie obydwu interfejsów sofcik dostajesz, a jak coś to można go znaleźć w sieci.

Tak to jakoś widzę (może się mylę). ;)

Pozdrawiam :)

 

To tak informacyjnie:

ELMa posiadam, choć nie widzę szansy użycia go w tym modelu. Być może są jakieś inne piny w gnieździe po których zagada. Jednak ELM diagnozuje silnik. Consult też. Więc kupienie ELMa do Nissana (tego mojego) to strata pieniędzy. ELM świetnie się sprawdza w nowszych autkach.

Na forum było troszkę o diagnostyce i pojawiał się schemat (w jednym z linków) oparty o MAX232.

 

Tak więc wykonałem ten układ pomijając całkowicie fragment generatora sygnału CLK.

Działa. Rozwiązaniem był opis złącza.

Mając interface z Allegro, ze złączem 14 pin wystarczy go inaczej podłączyć do gniazda 16pin.

Tu trzeba:

Pin 4 - masa (5 też może być)

Pin 12 - sygnał TX

Pin 13 - sygnał RX

Pin 16 - zasilanie (można też z pinu 8)

Sygnał CLK należy olać.

 

Złącze pracuje z parametrami: 9600, 8N1

 

A co do protokołu to ... posiadam takie swoje CarPC. Trochę zapomniane po zmianie samochodu.

Potrzebuję protokół żeby dopisać do własnego softu obsługę danych z Nissana. Ale z tym to sobie poradzę, kwestia ilości pracy tylko.

Oprogramowanie gotowe którego użyłem to Conzult Freeware - nie połączył się. Choć bardziej miałem wrażenie, że on w ogóle miał problem ze sobą.

Drugie które użyłem Nissan Data Scan 1.52 - ten zaskoczył od razu. Pozostałych nie testowałem bo za zimno :)

 

Najwięcej przydatnych informacji znalazłem na rosyjskojęzycznych forach Nissana (choć zupełnie innego modelu).

Tam znalazłem też schemat kopii fabrycznego Consulta, choć z punktu widzenia diagnostyki to nie ma większego sensu.

Zapewne z prostym interface nie będzie działał cały dostępny soft, a może i nie ma różnic.

 

W wolnej chwili pobawię się i tamtym, ale na pewno śpieszył się nie będę bo już mam zabawkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość żuczek

Dzięki serdeczne za bogaty opis :)

Jeśli nie szwankuje u mnie czytanie ze zrozumieniem to wyglądałby że jest tak, jak podeżewałem tzn że w autach z roku 2000 nasi skośnoocy przyjaciele podmienili jedynie złącza (z 14 na 16 pin), i zrobili "żąglerkę" kablami, i tym samym (co potwierdzają Twoje słowa) są dwie drogi do sukcesu:

- kupno interfejsu ze złaczem 14 pin - ja określiłem go wyżej jako "Consult" na OBD1 - oraz kupno stosownych (męskich/żeńskich) wtyczek OBD1 i OBD2, i zrobienie sobie przejściówki

- odszukanie wspomnianego przez Ciebie schematu, samemu (może ze wsparciem kolegi elektronika) pobawienie się z lutownicą i zmontowanie urządzonka.

 

SławekS

wielkie podziękowania dla Ciebie, za wytrwałość w rozpracowaniu problemu, i podzielenie się tu swymi doświadczeniami. :)

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie szwankuje u mnie czytanie ze zrozumieniem to wyglądałby że jest tak, jak podejrzewałem tzn że w autach z roku 2000 nasi skośnoocy przyjaciele podmienili jedynie złącza (z 14 na 16 pin), i zrobili "żonglerkę" kablami, i tym samym (co potwierdzają Twoje słowa) są dwie drogi do sukcesu

 

Co do rozumienia to dokładnie tak. Są dwie drogi.

Kupno z Allegro interface i wtyków to rozwiązanie droższe, ale dla typowego usera.

Rozwiązanie ze schematem jest dla tych co nie boją się lutownicy i umieją notki katalogowe czytać.

Rozwiązanie drugie (bez liczenia kosztów wtyków) to kilka zł (u mnie wyszło 2.50 zł).

 

A jeśli o żonglerkę chodzi to dołożyli jeszcze dwa styki.

Jeden (pin 9) obsługuje poduszki i inne tego typu systemy. Ale nie wiem czym się z tym łączyć.

Drugi (pin 11) to nikt nie wie do czego służy. Opisany jest jako Adjust Switch i połączony jest z ECU.

Tego drugiego pewnie kiedyś pomęczę z ciekawości :) oczywiście jakby coś to opiszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość żuczek

No to ja jednak jestem zwykły user, bo z elektroniki, to dawno dawno temu.... bawiłem się jedynie "odtwórczo" tzn. przerysowanie i wytrawienie jakiejś nieskomplikowanej płytki typu "dzwonek słowik", przylutowanie elementów i podłączenie pod baterię - ot prosta zabawa nie wymagająca zbytniej gimnastyki szarych komórek, i to wszystko. Ale, że to było dawno temu, to na dzień dzisiejszy po moim "warsztaciku" nic nie zostało, a jakoś "nie mam serca" (i sił umysłowych) by wrócić do tej zabawy.

A na obecną chwilę ciekawi mnie "kwestia protokółowa" tzn czy czasem protokół, po którym gadają auta wyposażone OBD1, i te z 2000r wyposażone w OBD2, czy ten protokół nie jest znany ELM'owi?!? Przecież ELM327 potrafi gadać po kilku protokołach, jesli wśród nich byłby protokół wykorzystywany w autach z przed, i z 2000r, to wtedy wystarczyłoby zrobić przejściówkę(-i) OBD1<->OBD2 i jednym interfejsem byłby dostęp do "wszystkich nissanów" ;) Podobnie jak Ty, posiadam ELMa(327), który ślicznie gada po OBD2 z moim traktorkiem, ale jeżeli byłby w stanie zagadać z autami na OBD1 to byłoby lodzio miodzio, i zapewne wielu kolegów by się ucieszyło na taką opcję. A nie widziałem, może nie trafiłem na forum, na zapiski o możliwościach/niemożności użycia ELMa na złaczu OBD1 - ciekawe czy ktoś próbował to rozgryźć?!

No dobra dosyć tych moich "filozofii", w wolnej chwili poszukam/poczytam źródełka, jak dojdę do czegoś pożytecznego to opiszę. :)

Edytowane przez roobalek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A na obecną chwilę ciekawi mnie "kwestia protokółowa" tzn czy czasem protokół, po którym gadają auta wyposażone OBD1, i te z 2000r wyposażone w OBD2, czy ten protokół nie jest znany ELM'owi?!?

 

Jak będzie cieplej to się pobawię w testy.

Póki co nie mam koncepcji gdzie podłączyć TX i RX z Nissana do ELMa :(

Ale też z samym softem Nissana nie jest tak wspaniale.

Otóż taki Nissan Data Scan łączy się, czyta błędy itp.

Ale już live data powoduje zerwanie transmisji, nawet kontrolki przestają migotać.

Program chyba oczekuje danych z benzyniaka, takie wrażenie odniosłem po ustawieniach granicznych parametrów.

 

Jakimś innym softem (poinstalowałem kilka) raz się łączy a raz nie.

NDS ma opcję wyszukiwania ECU. No to wyszukał, 3 różne adresy podał :)

Któryś z innych programów najpierw usilnie podłączał się do sterownika AT.

Teraz muszę poczytać u kolegów ze wschodu czy ta mnogość ECU to różne sterowniki, czy ten sam tylko ma schizofrenię :)

 

Żeby się sensownie pobawić to niestety muszę siedzieć w samochodzie.

Przy obecnych temperaturach to jakoś nie czuję się zmotywowany, więc chyba na ten czas zajmę się czytaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Jak będzie cieplej to się pobawię w testy.

Póki co nie mam koncepcji gdzie podłączyć TX i RX z Nissana do ELMa :(

Ale też z samym softem Nissana nie jest tak wspaniale.

Otóż taki Nissan Data Scan łączy się, czyta błędy itp.

Ale już live data powoduje zerwanie transmisji, nawet kontrolki przestają migotać.

Program chyba oczekuje danych z benzyniaka, takie wrażenie odniosłem po ustawieniach granicznych parametrów.

 

Jakimś innym softem (poinstalowałem kilka) raz się łączy a raz nie.

NDS ma opcję wyszukiwania ECU. No to wyszukał, 3 różne adresy podał :)

Któryś z innych programów najpierw usilnie podłączał się do sterownika AT.

Teraz muszę poczytać u kolegów ze wschodu czy ta mnogość ECU to różne sterowniki, czy ten sam tylko ma schizofrenię :)

 

Żeby się sensownie pobawić to niestety muszę siedzieć w samochodzie.

Przy obecnych temperaturach to jakoś nie czuję się zmotywowany, więc chyba na ten czas zajmę się czytaniem.

 

Nie musisz czytać u kolegów ze wschodu :)

Ta mnogość w liczbie 3 dokładnie oznacza ze soft znalazł ci 3 różne sterowniki ponieważ są one podpięte pod te same piny RX i TX.Znalazł ci zapewne ABS, SRS, I ECU (ecm jak ktos woli albo eccs). Tak sytuacja wygląda przy starym consulcie nawet jak mamy gniazdo obd2. Wiele nysek tak ma z 2000 roku przede wszystkim z silnikami GA1XDE. W przypadku nowych silników QGxx one juz maja ecu ze złączem białym i są zgodne z OBD2. Wtedy ecu idzie po protokole ISO na pin7 a poduchy, abs, at mogą lecieć po staremu (hex) czyli 12 i 13. Jeszcze inaczej jest w najnowszych autach gdzie jest can.

Z softem jest rzeczywiście kiepsko ostatni soft jaki zapowiadał obsługę abs i srs to był obd scan tech, ale prace nad jego rozwojem staneły w martwym punkcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz czytać u kolegów ze wschodu :)

Ta mnogość w liczbie 3 dokładnie oznacza ze soft znalazł ci 3 różne sterowniki ponieważ są one podpięte pod te same piny RX i TX.Znalazł ci zapewne ABS, SRS, I ECU (ecm jak ktos woli albo eccs). Tak sytuacja wygląda przy starym consulcie nawet jak mamy gniazdo obd2. Wiele nysek tak ma z 2000 roku przede wszystkim z silnikami GA1XDE. W przypadku nowych silników QGxx one juz maja ecu ze złączem białym i są zgodne z OBD2. Wtedy ecu idzie po protokole ISO na pin7 a poduchy, abs, at mogą lecieć po staremu (hex) czyli 12 i 13.

Z softem jest rzeczywiście kiepsko ostatni soft jaki zapowiadał obsługę abs i srs to był obd scan tech, ale prace nad jego rozwojem staneły w martwym punkcie.

 

U mnie ewidentnie śmiga po staremu (bez linii clock).

Złącze jest białe :) ale to zapewne zależy jakie fizycznie były w magazynie.

 

A z softem to niestety dramat.

Robią się lepsze warunki do pracy na dworze, dodatkowy sprzęt diagnostyczny już jest.

Teraz tylko się zebrać i zgadnąć dlaczego to nie gada dalej niż skanowanie sterowników.

Niestety cały który pobrałem z sieci był w wątkach z silnikami benzynowymi i zapewne tu tkwi przyczyna.

Ale mam opis protokołu, być może też tylko benzynowego. Ale zapewniam wszystkich, że nad tematem cały czas pracuję. Choć przyznaję, że ani ciągle ani nie jest to priorytet. No i wszystkie sugestie mile widziane.

 

Dzięki też za potwierdzenie moich przypuszczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Gość jraith

witam posiadam interface nissan conzult ale nie mam wbudowanego wyjścia rs 232 i musiałem kupić karte pci rs-232 do swojego laptopa, wie ktos jak to skonfigurować żeby chodziło choćby na ecutalk albo czy wogóle da się ten interfejs z takim połączeniem da się skonfigurować [ karta pci rs-232(brak wbudowanego rs-232) z laptopa nissan consult do wtyczki obd w micra 1998 proszę o odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@jraith: to pytanie powinno być raczej zadane w dziale Elektryki Samochodowej. No ale skoro zadałeś to po włożeniu Twojej karty, instaluje Ci się wirtualny port COM. Musisz zobaczyć jaki numer przyporządkował mu Windows (jeśli większy niż 8 to musisz go zmienić bo ECUTalk jest troszkę źle napisany i nie działa z portami które mają numer wyższy niż 8). Gdy już wiesz jaki masz numer to w ustawieniach programu (tam gdzie masz rozwijane menu) wybierasz swój numer COMa i program sam się łączy.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj, że fejs nie będzie działał z najtańszymi adapterami portów COM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektóre adaptery portu COM mają same ze sobą problem. Inne nie działają ze względu na ograniczone prędkości. Gdyby fejs nie zadziałał Ci na Twojej karcie to użyj konwertera na układzie ft232r - działa na 100%. Nie testowałem jeszcze konwertera na prolificu, ale podejrzewam, że też mógłby zadziałać (sterownik komunikuje się ze standardową prędkością).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...