piotr323f Opublikowano 24 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2010 Witam Miałem delikatny problem z czujnikiem, zresztą jak dużo ludzi na tym forum , że wskaźnik temperatury wskazywał na 1/4 skali zamiast na 1/2 (czyli połowę skali, wskazówka prawie w pionie), Oczywiście może być to spowodowane też termostatem albo jakąś inną usterką, ale ja zmierzyłem rezystancję czujnika, który zamontowany jest przy obudowie termostatu i się okazało, że czujnik ma rezystancję o około 2K ohm za dużą - polecam posprawdzać u siebie. Tutaj właściwe wartości rezystancji przy określonej temperaturze (Thermal Transmitter Check): Czujnik temperatury.pdf Wymieniłem czujnik (w samochodzie była jakaś czeska podróba) na EPS 1.680.159 i po problemie, wskazówka stoi prawie pionowo! Demontaż starego i montaż nowego trwa 2 minuty - klucz 13 i minimum zdolności (trzeba palcem przez moment przytrzymać otwór po wyjęciu starego czujnika aby się płyn za bardzo nie wylał, więc uwaga na temperaturę tego płynu). Cena tego nowego czujnika EPS to 26,60zł, są tańsze nawet za 20,50zł. Dla zainteresowanych podaję zamienniki: - JC - K51005JC, - FACET - 7.3159, - FAE - FAE31520, - EPS - 1.830.159, - NISSAN - 25080-9F900, - VALEO - 700042, - STANDARD - 52541. A tutaj zdjęcie czujnika: A teraz ciekawostka. Ten czujnik można wykorzystać również do pomiaru temperatury np. oleju silnikowego (lub w skrzyni biegów, mostach albo powietrza w intercoolerze - czym zimniejsze tym gęściejsze czyli większa moc). Wystarczy w zdemontowanej misce olejowej (w zamontowanej nie da się to zrobić ze względu na wióry po wierceniu i gwintowaniu) wywiercić otwór 10,8mm i nagwintować go na M12x1,5. Należy również dołożyć przełącznik który będzie przełączał czujniki do wskaźnika. Czyli na wskaźniku od temperatury wody można mieć odczyt temperatury oleju silnikowego po przełączeniu dodatkowego przełącznika. Czujnik w misce ze względu na możliwie wyższe temperatury należałoby wyposażyć w dodatkowy rezystor (dobrany doświadczalnie) aby zakres na wskaźniku się nie skończył. Wskaźnik na liczniku mierzy rezystancję i na tej podstawie określa temperaturę silnika. Oczywiście dodatkowy czujnik może nie być tylko jeden. Można mierzyć różne temperatury tylko trzeba mieć przełącznik wielopozycyjny na desce rozdzielczej. Myślę, że pomysł ciekawy. Można też kupić jakieś elektroniczne cuda z czujnikami naklejanymi na zewnątrz ale to rozwiązanie jest bardziej odporne na wszelkie warunki chociaż trzeba otwory zrobić na zdemontowanych elementach i założyć przełącznik. Pozdrawiam Piotr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość terranosaur Opublikowano 23 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2010 ciekawe to, ciekawe a co do ciekawostki to czy masz to zrobione u siebie albo czy umiesz to zrobic? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotr323f Opublikowano 23 Czerwca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2010 ciekawe to, ciekawe a co do ciekawostki to czy masz to zrobione u siebie albo czy umiesz to zrobic? Witam, Jeżeli chodzi o sprawdzenie i wymianę czujnika to polecam to posprawdzać, u mnie wszystko już jest w porządku. Domyślam się, że pytanie dotyczy montażu dodatkowego czujnika. Ja niestety utknąłem na etapie problemów ze swobodnym dostaniem się pod samochód. Tam gdzie obecnie mieszkam nie mam kanału. Kombinuję coś z najazdem więc raczej z montażem czujników w skrzyniach muszę sobie odpuścić. Ja w ogóle to miałem pomysł tego typu aby zamontować je w korku do sprawdzania poziomu oleju, o wymontowywaniu tylko z tego powodu nie ma mowy. Do oryginalnego korka można by (chyba?) dospawać pręt sześciokątny z gniazdem pod czujnik. ten czujnik mierzył by temperaturę poprzez ten cały element. Oczywiście to są wyłącznie moje pomysły, nie byłem pod samochodem w tym celu i nie wiem czy jest wystarczająco dużo miejsca oraz czy czujnik nie narażony byłby na uszkodzenie. Jedno jest pewne, pomysł jest ciekawy. Ale ktoś kto będzie zmuszony wyjąć te skrzynie na powierzchnię i chciałby wiedzieć jaka jest temperatura oleju to myślę, że znajdzie bez problemu miejsce wewnątrz na czujnik. A co do przełącznika to wystarczy zwykły model. Czujnik temperatury jest termistorem czyli rezystorem którego rezystancja zależy od temperatury więc przepływa przez niego znikomy prąd w związku z czym wytrzymałość styków każdego przełącznika będzie odpowiednia. Pozdrawiam Piotr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.