Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

jak tempomat steruje pracą silnika ?


Gość janusz-pawlak
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość janusz-pawlak

W drodze do pracy mam kawałek pagórkowatej autostrady.

Gdy ustawię tempomat np. na 80 km/h (2000 obrotów) to czuję co jakiś czas jak auto lekko przyhamowywuje lub przyspiesza.

Jak staram się bez tempomatu utrzymywać owe 2000 obrotów to zawsze zużycie paliwa jest nieco większe niż przy tempomacie.

Pytanie :

- czy ktoś wie

- czy znany jest link do stron

gdzie wyjaśniony jest algorytm sterowania silnikiem przez tempomat, jakie elementy

mające wpływ na zużycie paliwa i prędkość biorą udział w tym procesie.

 

jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W drodze do pracy mam kawałek pagórkowatej autostrady.

Gdy ustawię tempomat np. na 80 km/h (2000 obrotów) to czuję co jakiś czas jak auto lekko przyhamowywuje lub przyspiesza.

Jak staram się bez tempomatu utrzymywać owe 2000 obrotów to zawsze zużycie paliwa jest nieco większe niż przy tempomacie.

Pytanie :

- czy ktoś wie

- czy znany jest link do stron

gdzie wyjaśniony jest algorytm sterowania silnikiem przez tempomat, jakie elementy

mające wpływ na zużycie paliwa i prędkość biorą udział w tym procesie.

 

jp

 

Nie znam algorytmu, ale również zauważyłem że tempomat oszczędnie przyśpiesza ;-) Na trasie jest nieoceniony...

A korzysta z Was ktoś z ogranicznika prędkości? Trudno mi znaleźć dla niego praktyczne zastosowanie...

 

Mariusz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość janusz-pawlak

Nie znam algorytmu, ale również zauważyłem że tempomat oszczędnie przyśpiesza ;-) Na trasie jest nieoceniony...

A korzysta z Was ktoś z ogranicznika prędkości? Trudno mi znaleźć dla niego praktyczne zastosowanie...

 

Mariusz.

 

Wydaje się, że ustawienie maksymalnej dopuszczalnej prędkości np. 130 km/h może uchronić od mandatów.

Ale mandaty płaci sie głównie na ograniczeniach.

 

Są jednak sytuację na drodze gdzie logicznym wyjściem jest gwałtowna "ucieczka" do przodu

w czym ogranicznik może przeszkodzić i spowodować dodatkowe zagrożenie.

 

jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W drodze do pracy mam kawałek pagórkowatej autostrady.

Gdy ustawię tempomat np. na 80 km/h (2000 obrotów) to czuję co jakiś czas jak auto lekko przyhamowywuje lub przyspiesza.

Jak staram się bez tempomatu utrzymywać owe 2000 obrotów to zawsze zużycie paliwa jest nieco większe niż przy tempomacie.

Pytanie :

- czy ktoś wie

- czy znany jest link do stron

gdzie wyjaśniony jest algorytm sterowania silnikiem przez tempomat, jakie elementy

mające wpływ na zużycie paliwa i prędkość biorą udział w tym procesie.

 

jp

 

Trochę informacji na temat tempomatu w poniższym linku:

 

http://www.essortment.com/hobbies/howcruisecontr_sdzg.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są jednak sytuację na drodze gdzie logicznym wyjściem jest gwałtowna "ucieczka" do przodu

w czym ogranicznik może przeszkodzić i spowodować dodatkowe zagrożenie.

 

Ogranicznik jest "inteligentny". Jak wciśniesz gaz do dechy i przytrzymasz, to po ułamku sekundy ograniczenie puszcza i auto przyspieszy. Ja niekiedy z niego korzystam w mieście. Ustawiam "bezpieczną" prędkość i nie muszę co chwila zerkać na zegary, żeby mnie radar nie złapał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość janusz-pawlak

Trochę informacji na temat tempomatu w poniższym linku:

 

http://www.essortment.com/hobbies/howcruisecontr_sdzg.htm

 

Dzięki.

 

Wynika z artykułu, że częstość próbkowania (odczytu prędkości) zależy od prędkości

a samo sterowanie polega na "dodawaniu lub odejmowaniu" gazu.

Wydaje mi się jednak że w QQ, że musi być coś więcej, inaczej.

Jak przy próbach bez tempomatu, w tych samych miejscach i prędkościach

zdjąłem nogę z gazu to "przyhamowanie" początkowe było znacznie słabsze.

Chodzi o początek hamowania.

Muszę to jakoś zweryfikować, może to być tylko wrażenie nie do końca prawdziwe.

 

Może ktoś się właczy do zabawy.

 

jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak przy próbach bez tempomatu, w tych samych miejscach i prędkościach

zdjąłem nogę z gazu to "przyhamowanie" początkowe było znacznie słabsze.

Chodzi o początek hamowania.

 

Też to niekiedy odczuwam. Może QQ pomaga sobie trochę hamulcami.

 

Co do wskazań chwilowego zużycia paliwa podczas jazdy na tempomacie, to może jest algorytm, który je trochę zaniża abyśmy mnieli większą przyjemność z jazdy. :P:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

 

Wynika z artykułu, że częstość próbkowania (odczytu prędkości) zależy od prędkości

a samo sterowanie polega na "dodawaniu lub odejmowaniu" gazu.

Wydaje mi się jednak że w QQ, że musi być coś więcej, inaczej.

Jak przy próbach bez tempomatu, w tych samych miejscach i prędkościach

zdjąłem nogę z gazu to "przyhamowanie" początkowe było znacznie słabsze.

Chodzi o początek hamowania.

Muszę to jakoś zweryfikować, może to być tylko wrażenie nie do końca prawdziwe.

 

Może ktoś się właczy do zabawy.

 

jp

Mam te same odczucia. Często też po włączeniu tempomatu jest jakby minimalne przyśpieszenie. Ogólnie mam wrażenie, że na tempomacie samochód jest jakby krótko trzymany na uwięzi. Nie mam częstom okazji jechać z użyciem tempomatu ale muszę sprawdzić, czy rzeczywiście zużycie paliwa jest mniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość janusz-pawlak

Mam te same odczucia. Często też po włączeniu tempomatu jest jakby minimalne przyśpieszenie. Ogólnie mam wrażenie, że na tempomacie samochód jest jakby krótko trzymany na uwięzi. Nie mam częstom okazji jechać z użyciem tempomatu ale muszę sprawdzić, czy rzeczywiście zużycie paliwa jest mniejsze.

 

Jeżdżę na tempomacie aż za często, wzięło mnie to.

Rzeczywiście wydaje się że przyspiesza trochę przy ustawianiu, jakby o 1 "oczko" (1.6 km/h) wyżej startował.

Możliwe jest że ma przedziały startowe co 1.6 km/h i w algorymie wybrano "zaokrąglanie" do wyższego progu.

Jestem w trakcie testów zużycia paliwa, wskazań zużycia LCD, wpływy stylu jazdy.

Za jakieś 7 dniu będę to prezentował w wątku zuzycia paliwa dla 2.0 benzyna

 

jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście takiego odczucia nie mam, jedynie jak ustawię tempomat, przyspieszę żeby np. coś wyprzedzić i puszczam gaz zeby wrócić do poprzedniej prędkości - wtedy jest taki efekt "przyspieszenia", gdy automat "wciska gaz" żeby trzymać prędkość. Ale to złudzenie. Chyba, że ktoś robi tak, że puszcza gaz i aktywuje tempomat gdy samochód zwalnia.

 

Swoją drogą - ciekawe, dlaczego tempomat jest wyskalowany akurat co 1 milę/h (1.6km/h), a nie co 1km/h. W sumie składają wóz w Anglii, może dlatego :-)

Edytowane przez Peri Noid
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie tempomat przeskakuje co 1 km/h. Tak przynajmniej pokazuje wyświetlacz: 1 kliknięcie - 1 kilometr. Widocznie po liftingu jest już w naszych jednostkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość janusz-pawlak

U mnie tempomat przeskakuje co 1 km/h. Tak przynajmniej pokazuje wyświetlacz: 1 kliknięcie - 1 kilometr. Widocznie po liftingu jest już w naszych jednostkach.

 

U mnie jest rzeczywiście 1,6 km/h, po 10 kolejnych przejściach jest (na liczniku) około 15-16 wiecej.

I w instrucji piszę o 1,6.

 

Co Twoja instrukcja na ten tamat ?

 

jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest rzeczywiście 1,6 km/h, po 10 kolejnych przejściach jest (na liczniku) około 15-16 wiecej.

I w instrucji piszę o 1,6.

 

Co Twoja instrukcja na ten tamat ?

 

jp

 

Kolego Januszu, chyba Ci się Twój biologiczny tempomat zaciął. O 3:34 na forum?! ;)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I w instrucji piszę o 1,6.

 

Co Twoja instrukcja na ten tamat ?

 

Sam sobie pisałeś instrukcję? Ja dostałem oryginalną od Nissana :D

 

Jak będę w domu to sprawdzę jak jest w instrukcji. Ale tak jak pisałem, jak kliknę 10 razy, to na wyświetlaczu cyfrowym między zegarami zmieni się z 80 na 90 (nie wiem czy masz taki wyświetlacz) i wskazówka prędkościomierza też przejdzie z 80 na 90 km/h. Sprawdzę to jeszcze raz dokładnie w drodze do domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Sam sobie pisałeś instrukcję? Ja dostałem oryginalną od Nissana :D

 

Jak będę w domu to sprawdzę jak jest w instrukcji. Ale tak jak pisałem, jak kliknę 10 razy, to na wyświetlaczu cyfrowym między zegarami zmieni się z 80 na 90 (nie wiem czy masz taki wyświetlacz) i wskazówka prędkościomierza też przejdzie z 80 na 90 km/h. Sprawdzę to jeszcze raz dokładnie w drodze do domu.

 

Rzecz chyba w tym, że inny jest tempomat w wersji nie-FL i FL. Ja mam przed FL i w instrukcji wyraźnie napisano - skok o 1,6 km (1 mila) i tak jest faktycznie, sprawdziłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzecz chyba w tym, że inny jest tempomat w wersji nie-FL i FL. Ja mam przed FL i w instrukcji wyraźnie napisano - skok o 1,6 km (1 mila) i tak jest faktycznie, sprawdziłem.

 

No widocznie tak jest. A czy jest też dodatkowy wyświetlacz cyfrowy jak w wersji po FL? Jeśli jest, to rozumiem, że po kliknięciach prędkość zmienia się na nim tak: 80 - 82 - 83 - 85 - 86 - 88 - 90.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widocznie tak jest. A czy jest też dodatkowy wyświetlacz cyfrowy jak w wersji po FL? Jeśli jest, to rozumiem, że po kliknięciach prędkość zmienia się na nim tak: 80 - 82 - 83 - 85 - 86 - 88 - 90.

Tego nie sprawdzałem ale kiedyś obserwowałem zwykły licznik i widać było na skali że skok jest o opk.1,6 a nie 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie podałem skoku o 2 km. Zrobiłem skok o 1,6, ale zaokrągliłem go do pełnych liczb, tak jak jest na wyświetlaczu. Z dziesiątkami wygląda to tak: 80 - 81,6 - 83,2 - 84,8 - 86,4 - 88 - 89,6.

Ze zwykłego prędkościomierza nie jestem w stanie odczytać, czy jadę 84,8, czy 85 km/h. Swoją drogą szkoda, że nie można włączyć cyfrowego wskaźnika prędkości tak, aby pokazywał bieżącą prędkość (bez tempomatu).

Edytowane przez huling
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jazde z wykorzystaniem tempomatu uzywam bardzo czesto, nawet w miescie :).

sprawdzilem dzis "podnoszenie" predkosci przyciskiem na kierownicy - co 1 km/h

zaczalem od 69 km/h - 11 "klikniec" wskaznic cyfrowy pokazal 80 km/h, a wskazowka predkosciomierza rowniez zatrzymala sie na 80 km/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest rzeczywiście 1,6 km/h, po 10 kolejnych przejściach jest (na liczniku) około 15-16 wiecej.

I w instrucji piszę o 1,6.

 

Co Twoja instrukcja na ten tamat ?

 

jp

Sprawdziłem, jak jest w mojej instrukcji:

 

W modelach z silnikami benzynowymi - 1 km/h lub 1 MPH

W modelach z silnikiem Diesla 1,5 - 2 km/h lub 2-3 MPH

W modelach z silnikiem Diesla 2,0 - 2 km/h lub 1 MPH

 

Dziwne, że w obu benzynowych jest tak samo - czyżby niedopatrzenie? :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość janusz-pawlak

W drodze do pracy mam kawałek pagórkowatej autostrady.

Gdy ustawię tempomat np. na 80 km/h (2000 obrotów) to czuję co jakiś czas jak auto lekko przyhamowywuje lub przyspiesza.

Jak staram się bez tempomatu utrzymywać owe 2000 obrotów to zawsze zużycie paliwa jest nieco większe niż przy tempomacie.

Pytanie :

- czy ktoś wie

- czy znany jest link do stron

gdzie wyjaśniony jest algorytm sterowania silnikiem przez tempomat, jakie elementy

mające wpływ na zużycie paliwa i prędkość biorą udział w tym procesie.

 

jp

 

Wygląda na to, że przy odpowiednim stylu jazdy, jazda na tempomat pozwala

zaoszczędzić około 0,7 l/100 km, benzyna, 2 l

 

http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/57547-qq-2-0-benz/page__st__40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Wygląda na to, że przy odpowiednim stylu jazdy, jazda na tempomat pozwala

zaoszczędzić około 0,7 l/100 km, benzyna, 2 l

 

http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/57547-qq-2-0-benz/page__st__40

Wydaje mi się że Twoje spostrzeżenie jest bardo trafne. W iinym temacie napisałem że na prawie 1000km uzyskałem spalanie rzeczywiste (nie wg komputera) 6,1 Porównałem to0 z innymi wynikami, to dużo lepszy wynik (fakt, przy tym wyniku wyłączona była klima). Myślę, że decyduje płynność jazdy i hamowanie silnikiem na zjazdach. Teraz jeżdżę nawet w mieście z tempomatem. Ustawiam na 60/h (wg nawigacji jest to ok 58) i na radar się nie złapię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...