Skocz do zawartości
Części Nissana - iParts.pl

Ząbkowanie opon


Moby7
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Note z 2009r 1.4, zacząłem jeździć od nowości na zimowych oponach i po około 2000km zaczęło huczeć prawe tylne koło - ząbkowało. Później założyłem letnie i sytuacja się powtórzyła - to samo koło. Mieliście podobne przypadki w swoich Note-ach? Proszę o porady co z robić żeby temu przeciwdziałać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylnie osie nienapędowe a ciągnione maja to do siebie, że nie dociążone ząbkują opony, mi też poząbkowało Dunlopy M3 na tylnej osi

mimo sprawnych amortyzatorów

 

Przeciwdziałać? Nie kupuj opon kierunkowych a asymetryczne lub symetryczne i co 10 tys przekładaj koła z tylnej osi na przednią zgodnie ze schematem (poszukaj na internecie)

 

tutaj OPONY masz dobrze opisane przyczyny ząbkowania opon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ząbkowanie wystepuje raczej w zawieszeniach wielowahaczowych. Nie wydaje mi się, aby tylne zawieszenie Note sprzyjało ząbkowaniu tylnych opon. Na początek spróbuj może przełożyć to niby huczące koło na przód a z przodu na tył. Nissan zaleca rotację opon co 10000 km.

Edytowane przez ranger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ząbkowanie wystepuje raczej w zawieszeniach wielowahaczowych. Nie wydaje mi się, aby tylne zawieszenie Note sprzyjało ząbkowaniu tylnych opon. Na początek spróbuj może przełożyć to niby huczące koło na przód a z przodu na tył. Nissan zaleca rotację opon co 10000 km.

 

W P12 nie mam zawieszenia wielowahaczowego z tyłu a też wy ząbkowało opony

 

cytat z linka ząbkowanie "Najczęściej problem dotyka tylnych kół nowoczesnych, przednionapędowych aut z wielowahaczowym zawieszeniem tylnej osi."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Czy szerokość opony może mieć wpływ na ząbkowanie? Używałem na zmianę zimówek fuld 185 i letnich bridgestoneów 175. Te pierwsze uległy ząbkowaniu, drugie ani trochę, mimo, że poza różnicą w porze roku były użytkowane tak samo. Teraz chciałbym nabyć continental contipremiumcontact 5 i zastanawiam się jaki rozmiar wybrać. Te szersze 185/65 są tańsze 50 zeta na oponie, ale boje się że mi się zeząbkują i będzie lipa :( Czy macie koledzy jakieś sugestie w sprawie takiego dylematu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie jeździsz sam - a wyząbkowana najbardziej opona to tylna prawa  ;). Tak, może mieć to wpływ. Szersza opona trochę mniej się ugina od węższej i przy agresywnym bieżniku opon zimowych może powstać wyząbkowanie. Lepiej w miarę możliwości zakładać w Note rozmiar nominalny - czyli 175. Z drugiej strony letnie opony z racji innego rodzaju bieżnika są znacznie mniej podatne na ząbkowanie. Sowjego czasu 185 były nawet montowane fabrycznie - i też Continentale tyle, że Contoecocontact, więc razej problemu nie powinno być. 

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Note z 2009r 1.4, zacząłem jeździć od nowości na zimowych oponach i po około 2000km zaczęło huczeć prawe tylne koło - ząbkowało. Później założyłem letnie i sytuacja się powtórzyła - to samo koło. Mieliście podobne przypadki w swoich Note-ach? Proszę o porady co z robić żeby temu przeciwdziałać?

A kolega Moby7 na jakim rozmiarze jeździ jeśli można spytać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Auto jest prawie nowe, jeżdżę wolno i spokojnie, zawsze zwalniam przed zakrętem, a mimo to już po 15 tys. km. z tyłu auta zaczęło dochodzić buczenie. Byłem przekonany, że to problem łożysk. Tymczasem w warsztacie od razu powiedzieli, że to kwestia wyząbkowania opon.


Mało tego – choć samochód jest prawie nowy, nie chcą wymienić opon na gwarancji i twierdzą, że geometria zawieszenia mieści się w normie. Podobno tak się czasem dzieje. Co mam robić – przecież nie będę wymieniać opon co 15 tysięcy kilometrów? I co mnie to obchodzi, że tak się czasem dzieje – kupiłem samochód z oponami i nie zamierzam jeździć po warsztatach!”.


Takie listy trafiają do naszej redakcji od kilku lat. Dawniej problem ząbkowania opon był rzadkością, dziś zdarza się – szczególnie niektórym kierowcom – bardzo często. O co w ogóle chodzi?



Co to jest ząbkowanie opon?

Ząbkowanie opon to nic innego jak ich nierównomierne zużycie. Może dotyczyć krawędzi bieżnika, ale zdarza się także w środku czoła bieżnika. Nie jest niebezpieczne o tyle, że parametry trakcyjne wyząbkowanych opon nie muszą być gorsze niż nowych.


Hałas, jaki potrafią wytwarzać wyząbkowane opony bywa jednak nie do zniesienia. Co ciekawe, zjawisko dotyczy zasadniczo tylko opon tylnych i dotyka samochody ze skomplikowanym wielowahaczowym zawieszeniem (choć są wyjątki) zapewniającym doskonałą przyczepność i komfort. Właściciele aut z wyząbkowanymi oponami najczęściej jeżdżą wolno, a przynajmniej unikają wchodzenia w zakręty z dużą prędkością.


Dla amatora nierównomierne zużycie opon jest niemal niewidoczne; fachowiec rozpoznaje je na pierwszy rzut oka. Zjawisko dotyczy nie tylko słabych opon. Komfortowe ogumienie dobrze odprowadzające wodę jest – niezależnie od producenta – narażone na taką usterkę.



Które opony mają tendencję do ząbkowania?

Większość samochodów ma przedni napęd. Opony kół przednich przyjmują inne obciążenia podczas hamowania i inne podczas przyspieszania, dodatkowo nieustannie zmieniają kąt, nadając kierunek autu. To powoduje szybkie, ale równomierne ścieranie się bieżnika.


Tylne koła są tylko ciągnięte, co sprawia, że część czoła bieżnika może zużywać się bardziej, a część mniej.To zaś powoduje powstawanie przykrego hałasu, który nasila się wraz z rosnącym zużyciem opony. Teoretycznie oponę można mechanicznie wyrównać (są warsztaty, które oferują taką usługę), ale to po pierwsze, koszt i kłopot, a po drugie, wiąże się to z wyraźnym obniżaniem wysokości bieżnika w wyniku obróbki.



Jak zapobiegać ząbkowaniu opon?

Gdyby Pan czasem pojeździł z fasonem po zakrętach, toby Pan teraz nie zawracał mi głowy – odpowiedział klientowi zniecierpliwiony wulkanizator i... ma on trochę racji. Im mniej ostrego ruszania, a więcej ostrych skrętów, tym mniejsze ryzyko wyząbkowania opon.


Oczywiście nie radzimy ryzykowania życiem dla ochrony opon – zwracamy tylko uwagę, że zbyt wolna jazda nie zawsze im służy. Ryzyko ząbkowania opon zmniejszymy w prosty i bezpieczny sposób: zmieniając położenie kół na samochodzie. Ważne, że opony kierunkowe (jeśli nie chcemy zdejmować ich z felg) można przekładać tylko w porządku tył-przód, natomiast asymetryczne (z napisem „outside” na boku) można przekładać albo po przekątnej albo przód-tył, albo raz tak, a innym razem inaczej.



Ważna geometria

Oczywiście podstawą sukcesu są proste felgi i dobrze ustawione zawieszenie, ale jeśli auto nie ściąga, a z urządzeń pomiarowych warsztatu wynika, że geometria zawieszenia mieści się w normie, to nie ma co szukać dziury w całym – szkoda pieniędzy. Lepiej zastosować jeszcze jeden trik: jeżdżąc pustym autem, pilnować, by ciśnienie powietrza w tylnych kołach było w dolnej granicy normy.


Pompujemy je bardziej tylko wyjeżdżając w trasę, albo wtedy, gdy dociążamy mocno samochód. Najważniejsze, by dla oszczędności paliwa nie jeździć zawsze pustym samochodem z kołami napompowanymi „na kamień” – podskakiwanie kół na nierównościach nie tylko pogarsza komfort jazdy, lecz także zwiększa podatność opon na ząbkowanie.



Jakie opony kupić?

Nie zdradzimy, jakiej marki opony są najbardziej odporne na ząbkowanie, bo w praktyce różne kombinacje aut i opon tworzą bardziej lub mniej odporne zestawy. Co do zasady jednak im bardziej „zamknięty” bieżnik, tym bardziej odporny. „Zamknięty” oznacza zaś mniej nacięć, szczególnie na zewnętrznej krawędzi czoła opony.


Ogumienie kierunkowe z „otwartym” bieżnikiem może więc być bardziej komfortowe i lepiej odprowadzać wodę, natomiast będzie bardziej podatne na wyząbkowanie. Opony asymetryczne powinny być odporne bardziej, lepiej też (często kosztem komfortu jazdy i podatności na aquaplaning) sprawdzają się podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Coś za coś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jeżdżę płynie dynamicznie i czy to w prywatnym czy służbowym samochodzie żadne opony mi nie wyząbkowały :)

Mało tego pompuję zawszę kapkę więcej powietrza i kupuję opony kierunkowe  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie co 10.000km a jeszcze jedni radzą co 8000km, przód na tył a tył na przód   :spoko:

Wtedy żywotność bieżnika całego kompletu ulegnie wydłużeniu !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie myślę, że może zawiodła rotacja. Kiedy chodziłem do mojego starego oponiarza ten zawsze mówił zamienię Panu tył z przodem. Odkąd zwinął interes chodzę do różnych innych speców i nic takiego nie słyszę, tylko piszą coś tam kredą na oponach, a czy zamieniają w sumie nie wiem. Myślałem, że taka rotacja to standard i oponiarz powinien robić takie rzeczy bez pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

w poście pisałem o oponach Kleber Krisalp 185/65/15

 

 

Na dzień dzisiejszy powiem że już nie ząbkują. Ciągle jeżdżę większość czasu w  takich samych warunkach tzn. tylko kierowca.

 

Chyba się wytarły i dlatego nie ząbkują, są też trochę twardsze, przejechałem na nich około 40 tys kilometrów

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Moby7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszą-PP,LP,LT,PT i za rok tak opisane lądują w tych samych miejscach!

Ja montowałem przód na tyle :D

Teraz kupiłem Kleberki Quadraxer i bardzo jestem z nich zadowolony :)

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nexen po przepałowaniu przez 1200 km w mój urlop nie dał rady :)

Za ostro poganiałem i się troszku starły :D

Sprzedałem za 550zł i kupiłem króla polskich felg :D

Te nie mają lameli zimowych i są twardsze od Nexenów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również jeżdżę na Kleber Quadraxer przez cały rok bo są to oponki całoroczne i jestem bardzo zadowolony. Środkiem mają bieżnik taki bardziej zimowy a bokami letni i na takie zimy jak teraz mamy to rewelacja na cały rok :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej oponie w bieżniku niema nawet pół lameli zimowej tam jest mnóstwo prostych lameli tak wiedź to bardziej opona deszczowa   :D

Te Kleberki super tłumią nierówności  i co cieszy to wykonane na kraksach Michelina ;)  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głośne nie są :P  wydają jak dla opon kierunkowych charakterystyczny dźwięk ale to nie jest wycie czy buczenie  :D

Ja pompuję wszystkie opony kapkę więcej nie 2.3 tylko 2.4 to szum opon po rozgrzaniu jest u mnie jest mniejszy  ^_^

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Założyłem na jesieni całoroczne Nokian All Weather+ 185/65R15. Tak w nawiasie Madein Russia. Dowiedziałem sie po fakcie. Myślę, że nie ma wielkiego znaczenia miejsce produkcji. Narazie chodzą dobrze. Hałas taki jak w Notku. Jak używałem letnich i zimowych to rotowałem przy zmianie. Teraz na całorocznych będę robił to sam. O ząbkowaniu dowiedziałem sie z forum. Nic takiego u mnie nie miało miejsca. Jeżdżę na krótkich dystansach, rożnie, szybko, wolno, ronda, zakręty, jak to na  drogach krajowach. Pozdrawiam świątecznie i szerokiej drogi. :samochod-rodzinny:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..."KLEBER QUADRAXER charakteryzuje się mieszanką gumową na bazie krzemionki, oferującą bardzo dobrą elastyczność nawet podczas niskich temperatur występujących w Polsce. Mieszanka gumowa, a także większa ilość lameli bieżnika wpływają na polepszenie przyczepności w trudnych warunkach zimowych."...

tak więc lamele nie muszą być pofalowane ale ich większa ilość środkiem odpowiada za warunki zimowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...