Moby7 Opublikowano 7 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2010 Note z 2009r 1.4, zacząłem jeździć od nowości na zimowych oponach i po około 2000km zaczęło huczeć prawe tylne koło - ząbkowało. Później założyłem letnie i sytuacja się powtórzyła - to samo koło. Mieliście podobne przypadki w swoich Note-ach? Proszę o porady co z robić żeby temu przeciwdziałać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oskar Opublikowano 7 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2010 Tylnie osie nienapędowe a ciągnione maja to do siebie, że nie dociążone ząbkują opony, mi też poząbkowało Dunlopy M3 na tylnej osi mimo sprawnych amortyzatorów Przeciwdziałać? Nie kupuj opon kierunkowych a asymetryczne lub symetryczne i co 10 tys przekładaj koła z tylnej osi na przednią zgodnie ze schematem (poszukaj na internecie) tutaj OPONY masz dobrze opisane przyczyny ząbkowania opon Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ranger Opublikowano 7 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2010 (edytowane) Ząbkowanie wystepuje raczej w zawieszeniach wielowahaczowych. Nie wydaje mi się, aby tylne zawieszenie Note sprzyjało ząbkowaniu tylnych opon. Na początek spróbuj może przełożyć to niby huczące koło na przód a z przodu na tył. Nissan zaleca rotację opon co 10000 km. Edytowane 7 Grudnia 2010 przez ranger Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oskar Opublikowano 8 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2010 Ząbkowanie wystepuje raczej w zawieszeniach wielowahaczowych. Nie wydaje mi się, aby tylne zawieszenie Note sprzyjało ząbkowaniu tylnych opon. Na początek spróbuj może przełożyć to niby huczące koło na przód a z przodu na tył. Nissan zaleca rotację opon co 10000 km. W P12 nie mam zawieszenia wielowahaczowego z tyłu a też wy ząbkowało opony cytat z linka ząbkowanie "Najczęściej problem dotyka tylnych kół nowoczesnych, przednionapędowych aut z wielowahaczowym zawieszeniem tylnej osi." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
omn Opublikowano 18 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2016 Czy szerokość opony może mieć wpływ na ząbkowanie? Używałem na zmianę zimówek fuld 185 i letnich bridgestoneów 175. Te pierwsze uległy ząbkowaniu, drugie ani trochę, mimo, że poza różnicą w porze roku były użytkowane tak samo. Teraz chciałbym nabyć continental contipremiumcontact 5 i zastanawiam się jaki rozmiar wybrać. Te szersze 185/65 są tańsze 50 zeta na oponie, ale boje się że mi się zeząbkują i będzie lipa Czy macie koledzy jakieś sugestie w sprawie takiego dylematu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ranger Opublikowano 18 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2016 Pewnie jeździsz sam - a wyząbkowana najbardziej opona to tylna prawa . Tak, może mieć to wpływ. Szersza opona trochę mniej się ugina od węższej i przy agresywnym bieżniku opon zimowych może powstać wyząbkowanie. Lepiej w miarę możliwości zakładać w Note rozmiar nominalny - czyli 175. Z drugiej strony letnie opony z racji innego rodzaju bieżnika są znacznie mniej podatne na ząbkowanie. Sowjego czasu 185 były nawet montowane fabrycznie - i też Continentale tyle, że Contoecocontact, więc razej problemu nie powinno być. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
omn Opublikowano 19 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2016 Note z 2009r 1.4, zacząłem jeździć od nowości na zimowych oponach i po około 2000km zaczęło huczeć prawe tylne koło - ząbkowało. Później założyłem letnie i sytuacja się powtórzyła - to samo koło. Mieliście podobne przypadki w swoich Note-ach? Proszę o porady co z robić żeby temu przeciwdziałać? A kolega Moby7 na jakim rozmiarze jeździ jeśli można spytać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M@reS Opublikowano 19 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2016 "Auto jest prawie nowe, jeżdżę wolno i spokojnie, zawsze zwalniam przed zakrętem, a mimo to już po 15 tys. km. z tyłu auta zaczęło dochodzić buczenie. Byłem przekonany, że to problem łożysk. Tymczasem w warsztacie od razu powiedzieli, że to kwestia wyząbkowania opon. Mało tego – choć samochód jest prawie nowy, nie chcą wymienić opon na gwarancji i twierdzą, że geometria zawieszenia mieści się w normie. Podobno tak się czasem dzieje. Co mam robić – przecież nie będę wymieniać opon co 15 tysięcy kilometrów? I co mnie to obchodzi, że tak się czasem dzieje – kupiłem samochód z oponami i nie zamierzam jeździć po warsztatach!”. Takie listy trafiają do naszej redakcji od kilku lat. Dawniej problem ząbkowania opon był rzadkością, dziś zdarza się – szczególnie niektórym kierowcom – bardzo często. O co w ogóle chodzi? Co to jest ząbkowanie opon?Ząbkowanie opon to nic innego jak ich nierównomierne zużycie. Może dotyczyć krawędzi bieżnika, ale zdarza się także w środku czoła bieżnika. Nie jest niebezpieczne o tyle, że parametry trakcyjne wyząbkowanych opon nie muszą być gorsze niż nowych. Hałas, jaki potrafią wytwarzać wyząbkowane opony bywa jednak nie do zniesienia. Co ciekawe, zjawisko dotyczy zasadniczo tylko opon tylnych i dotyka samochody ze skomplikowanym wielowahaczowym zawieszeniem (choć są wyjątki) zapewniającym doskonałą przyczepność i komfort. Właściciele aut z wyząbkowanymi oponami najczęściej jeżdżą wolno, a przynajmniej unikają wchodzenia w zakręty z dużą prędkością. Dla amatora nierównomierne zużycie opon jest niemal niewidoczne; fachowiec rozpoznaje je na pierwszy rzut oka. Zjawisko dotyczy nie tylko słabych opon. Komfortowe ogumienie dobrze odprowadzające wodę jest – niezależnie od producenta – narażone na taką usterkę. Które opony mają tendencję do ząbkowania?Większość samochodów ma przedni napęd. Opony kół przednich przyjmują inne obciążenia podczas hamowania i inne podczas przyspieszania, dodatkowo nieustannie zmieniają kąt, nadając kierunek autu. To powoduje szybkie, ale równomierne ścieranie się bieżnika. Tylne koła są tylko ciągnięte, co sprawia, że część czoła bieżnika może zużywać się bardziej, a część mniej.To zaś powoduje powstawanie przykrego hałasu, który nasila się wraz z rosnącym zużyciem opony. Teoretycznie oponę można mechanicznie wyrównać (są warsztaty, które oferują taką usługę), ale to po pierwsze, koszt i kłopot, a po drugie, wiąże się to z wyraźnym obniżaniem wysokości bieżnika w wyniku obróbki. Jak zapobiegać ząbkowaniu opon?Gdyby Pan czasem pojeździł z fasonem po zakrętach, toby Pan teraz nie zawracał mi głowy – odpowiedział klientowi zniecierpliwiony wulkanizator i... ma on trochę racji. Im mniej ostrego ruszania, a więcej ostrych skrętów, tym mniejsze ryzyko wyząbkowania opon. Oczywiście nie radzimy ryzykowania życiem dla ochrony opon – zwracamy tylko uwagę, że zbyt wolna jazda nie zawsze im służy. Ryzyko ząbkowania opon zmniejszymy w prosty i bezpieczny sposób: zmieniając położenie kół na samochodzie. Ważne, że opony kierunkowe (jeśli nie chcemy zdejmować ich z felg) można przekładać tylko w porządku tył-przód, natomiast asymetryczne (z napisem „outside” na boku) można przekładać albo po przekątnej albo przód-tył, albo raz tak, a innym razem inaczej. Ważna geometriaOczywiście podstawą sukcesu są proste felgi i dobrze ustawione zawieszenie, ale jeśli auto nie ściąga, a z urządzeń pomiarowych warsztatu wynika, że geometria zawieszenia mieści się w normie, to nie ma co szukać dziury w całym – szkoda pieniędzy. Lepiej zastosować jeszcze jeden trik: jeżdżąc pustym autem, pilnować, by ciśnienie powietrza w tylnych kołach było w dolnej granicy normy. Pompujemy je bardziej tylko wyjeżdżając w trasę, albo wtedy, gdy dociążamy mocno samochód. Najważniejsze, by dla oszczędności paliwa nie jeździć zawsze pustym samochodem z kołami napompowanymi „na kamień” – podskakiwanie kół na nierównościach nie tylko pogarsza komfort jazdy, lecz także zwiększa podatność opon na ząbkowanie. Jakie opony kupić?Nie zdradzimy, jakiej marki opony są najbardziej odporne na ząbkowanie, bo w praktyce różne kombinacje aut i opon tworzą bardziej lub mniej odporne zestawy. Co do zasady jednak im bardziej „zamknięty” bieżnik, tym bardziej odporny. „Zamknięty” oznacza zaś mniej nacięć, szczególnie na zewnętrznej krawędzi czoła opony. Ogumienie kierunkowe z „otwartym” bieżnikiem może więc być bardziej komfortowe i lepiej odprowadzać wodę, natomiast będzie bardziej podatne na wyząbkowanie. Opony asymetryczne powinny być odporne bardziej, lepiej też (często kosztem komfortu jazdy i podatności na aquaplaning) sprawdzają się podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Coś za coś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ranger Opublikowano 20 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2016 Czyli trzeba zdjać kapelusz i od czasu do czasu smignąć po zakrętach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M@reS Opublikowano 20 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2016 No niestety Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Edek01 Opublikowano 20 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2016 Ja jeżdżę płynie dynamicznie i czy to w prywatnym czy służbowym samochodzie żadne opony mi nie wyząbkowały Mało tego pompuję zawszę kapkę więcej powietrza i kupuję opony kierunkowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ranger Opublikowano 20 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2016 Warto sobie przypomnieć o starej dobrej rotacji opon. To najlepszy sposób na ząbkowanie . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Edek01 Opublikowano 20 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2016 Dokładnie co 10.000km a jeszcze jedni radzą co 8000km, przód na tył a tył na przód Wtedy żywotność bieżnika całego kompletu ulegnie wydłużeniu ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ranger Opublikowano 21 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2016 Ja tam nie cuduję za bardzo. Rotację robię przy okazji sezonowej wymiany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
omn Opublikowano 21 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2016 Tak sobie myślę, że może zawiodła rotacja. Kiedy chodziłem do mojego starego oponiarza ten zawsze mówił zamienię Panu tył z przodem. Odkąd zwinął interes chodzę do różnych innych speców i nic takiego nie słyszę, tylko piszą coś tam kredą na oponach, a czy zamieniają w sumie nie wiem. Myślałem, że taka rotacja to standard i oponiarz powinien robić takie rzeczy bez pytania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Moby7 Opublikowano 21 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2016 (edytowane) Witam w poście pisałem o oponach Kleber Krisalp 185/65/15 Na dzień dzisiejszy powiem że już nie ząbkują. Ciągle jeżdżę większość czasu w takich samych warunkach tzn. tylko kierowca. Chyba się wytarły i dlatego nie ząbkują, są też trochę twardsze, przejechałem na nich około 40 tys kilometrów Pozdrawiam Edytowane 21 Marca 2016 przez Moby7 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Edek01 Opublikowano 21 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2016 Piszą-PP,LP,LT,PT i za rok tak opisane lądują w tych samych miejscach! Ja montowałem przód na tyle Teraz kupiłem Kleberki Quadraxer i bardzo jestem z nich zadowolony . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ranger Opublikowano 21 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2016 To już nie lubisz Nexen`ów ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Edek01 Opublikowano 21 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2016 Nexen po przepałowaniu przez 1200 km w mój urlop nie dał rady Za ostro poganiałem i się troszku starły Sprzedałem za 550zł i kupiłem króla polskich felg Te nie mają lameli zimowych i są twardsze od Nexenów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SQTER Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Również jeżdżę na Kleber Quadraxer przez cały rok bo są to oponki całoroczne i jestem bardzo zadowolony. Środkiem mają bieżnik taki bardziej zimowy a bokami letni i na takie zimy jak teraz mamy to rewelacja na cały rok Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Edek01 Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 W tej oponie w bieżniku niema nawet pół lameli zimowej tam jest mnóstwo prostych lameli tak wiedź to bardziej opona deszczowa Te Kleberki super tłumią nierówności i co cieszy to wykonane na kraksach Michelina Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ranger Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Edziu a jak z głośnością w przypadku Twoich Kleberów ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Edek01 Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Głośne nie są wydają jak dla opon kierunkowych charakterystyczny dźwięk ale to nie jest wycie czy buczenie Ja pompuję wszystkie opony kapkę więcej nie 2.3 tylko 2.4 to szum opon po rozgrzaniu jest u mnie jest mniejszy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
janio Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Założyłem na jesieni całoroczne Nokian All Weather+ 185/65R15. Tak w nawiasie Madein Russia. Dowiedziałem sie po fakcie. Myślę, że nie ma wielkiego znaczenia miejsce produkcji. Narazie chodzą dobrze. Hałas taki jak w Notku. Jak używałem letnich i zimowych to rotowałem przy zmianie. Teraz na całorocznych będę robił to sam. O ząbkowaniu dowiedziałem sie z forum. Nic takiego u mnie nie miało miejsca. Jeżdżę na krótkich dystansach, rożnie, szybko, wolno, ronda, zakręty, jak to na drogach krajowach. Pozdrawiam świątecznie i szerokiej drogi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SQTER Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 ..."KLEBER QUADRAXER charakteryzuje się mieszanką gumową na bazie krzemionki, oferującą bardzo dobrą elastyczność nawet podczas niskich temperatur występujących w Polsce. Mieszanka gumowa, a także większa ilość lameli bieżnika wpływają na polepszenie przyczepności w trudnych warunkach zimowych."... tak więc lamele nie muszą być pofalowane ale ich większa ilość środkiem odpowiada za warunki zimowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.