Gość Rybson Opublikowano 12 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2011 (edytowane) Tak jak w temacie! Czy przy silniku 1.2 80KM będzie miała ta zmiana jakiś wpływ na moc? Bo prowadzenie, wiadomo, lepsze. Dajcie znać co o tym sądzicie. Pozdrawiam, Ryba PS. Przepraszam za brak otagowania! Nie wiem jak to już teraz zmienić... Edytowane 12 Stycznia 2011 przez Rybson Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mcrow Opublikowano 12 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2011 Tak jak w temacie! Czy przy silniku 1.2 80KM będzie miała ta zmiana jakiś wpływ na moc? Bo prowadzenie, wiadomo, lepsze. Dajcie znać co o tym sądzicie. Pozdrawiam, Ryba PS. Przepraszam za brak otagowania! Nie wiem jak to już teraz zmienić... generalnie zamiast pisac mojej calej wiedzy od podstaw, znalazlem ciekawy artykul, ktory generalnie wyraża moje przemyslenia tutaj zrodlo Producenci dopuszczają zmianę średnicy zewnętrznej opon w zakresie nieprzekraczającym 2%. Zmiana takiego rzędu nie wpływa negatywnie na system stabilizacji toru jazdy, ABS itp. Wynika z tego, że chcąc zainstalować felgi o większej średnicy musimy zmniejszyć profil opon. Należy również wziąć pod uwagę, że stosowanie homologowanych rozmiarów kół to jedyna gwarancja zachowania parametrów trakcyjnych. Jakie są wobec tego wady i zalety zmiany średnicy kół? Zalety •Lepsza przyczepność. Jej poziom zależy od zakresu zmian. Zwiększenie szerokości koła skróci drogę hamowania na suchej nawierzchni. •Lepsza reakcja i zachowanie w zakręcie. Większa felga i mniejszy profil wpływa pozytywnie na zachowanie auta w zakręcie. Zwiększa również dopuszczalną prędkość bezpiecznego pokonywania łuków drogi. •Względy wizualne. •Poprawa efektywności układu hamulcowego. Większe felgi pozwalają na montaż większych tarcz hamulcowych oraz zacisków o większej ilości tłoczków. Wady •Finanse. Zakup nowego kompletu felg i opon to spory wydatek. Szczególnie, jeśli wziąć pod uwagę, że felgi im większe, tym droższe. W przypadku opon niższy profil także wiążę się z wyższą ceną. •Większe spalanie. Szerokie opony mają większe opory toczenia, wpływające na wzrost spalania paliwa. Felgi mogą mieć ponadto zmniejszać przyśpieszenie samochodu (nie dotyczy klasy „lightweight”). •Możliwość uszkodzenia opon i felg. Opony o niższym profilu mogą zostać łatwiej uszkodzone np. podczas wpadnięcia w dziurę. Podobnie w przypadku felg. •Gorszy komfort. Komfort jazdy ulegnie zmniejszeniu ze względu na sztywniejszy bok opony niskoprofilowanej oraz zwiększony ciężar spowodowany szerokością opony. •Większa podatność na koleiny. Większa szerokość opony utrudnia pokonywanie kolein. Sztywne boki pogarszają możliwości związane z wyjechaniem z koleiny. •Spadek komfortu akustycznego. W większości wypadków szersza opona generuje głośniejszy hałas toczenia. Choćby ze względu na fakt, że powietrze prześlizgujące się między klockami bieżnika musi pokonać dłuższą drogę. •Obniżona odporność na aquaplaning. Szeroka i niska opona posiada większą powierzchnie kontaktu, wraz z nią zwiększa się również ilość wody, która musi wypompować bieżnik. Inżynierowie oponiarscy starają się temu przeciwdziałać, wprowadzając bieżniki kierunkowe lub asymetryczne. Niestety, zwiększenie szerokości opony wpływa na możliwość zaistnienia aquaplaningu. •Mniejsza przyczepność na brudnej drodze. Szerokie opony charakteryzują się dłuższą drogą hamowania na zapiaszczonej lub zabrudzonej drodze. Montując większe felgi, musimy zmniejszyć profil opon. Zmiana szerokości opon bez zmiany rozmiaru felg Zmiana szerokości opony nie zawsze oznacza zmianę rozmiaru felg. Trzeba pamiętać o obowiązującej zasadzie, wg której średnica zewnętrzna opony może zwiększyć się o 2% w stosunku do rozmiaru fabrycznego. Zgodnie ze starą zasadą doboru zamienników, średnica zewnętrzna nowej opony powinna być nie mniejsza niż -2% i nie większa niż 1,5%. Przykładowo – zamiast opony o rozmiarze 185/60 R15 możemy wykorzystać opony 195/55 (średnica zmniejsza się o około 1.3%) lub 205/55 (średnica większa o ok. 1%). Niedopuszczalne byłoby z kolei wykorzystanie opon o rozmiarach np.: 195/50 R15 (zmniejszenie średnicy o 4.25%), 165/70R15 (zwiększanie średnicy o 1,96%), 175/70R15 (zwiększenie średnicy o 4,25%). Można zastosować również opony węższe np. 175/65R15 przy zachowaniu tolerancji +1,5/-2% różnicy średnicy zewnętrznej. Gdybyśmy chcieli zastosować wyliczenie dla rozmiaru 185/60R15 zgodnie z nowymi regułami zalecanymi od lipca 2003 r. przez ETRTO ilość potencjalnych zamienników zmniejszy się. Nowa reguła mówi, że średnica zewnętrzna powinna zawierać się w przedziale +/- 3% między średnicą zewnętrzną teoretyczną (inaczej projektową) i średnicą nominalną obręczy. Warto podkreślić, że nie jest to zwiększenie przedziału do 3% jak często jest to niewłaściwie podawane. W celu wyliczenia widełek doboru zamienników dla rozmiaru 185/60R15 trzeba posiadać następujące dane: •Zewnętrzną średnice teoretyczna •Nominalną średnice obręczy Następnie należy je podstawić do wzoru. Przykładowe wyliczenia: Zewnętrzna średnica teoretyczna / projektowa: 603 mm Nominalna średnica obręczy: 381 mm Różnica: 222 mm Maksymalna dopuszczalna średnica: 603 + (222 x 3%) = 609,66 Minimalna dopuszczalna średnica: 603 – (222 x 3%) = 596,34 Starsza metoda doboru zamienników opiera się na wyliczeniach dla średnicy zewnętrznej w granicach +1,5/-2% co umożliwia nam zamontowanie zamiennika w przedziale od 598,78 mm do 620,16 mm. Stosując się do nowych zaleceń, potencjalny przedział zmniejszy się do wartości od 596,34 mm do 609,66 mm. Zmniejszy się tym samym ilość zamienników do wyboru. Spośród możliwych zamienników odpadnie więc rozmiar 195/55R15. Obliczanie zamienników dla rozmiaru 185/60R15. Konsekwencje stosowania zmienników opon homologowanych Korzystanie z szerszych opon o niższym profilu powoduje wzrost zagrożenia aquaplaningiem, większe opory toczenia, zwiększone zużycie paliwa, spadek komfortu jazdy i mniejsze możliwości manewrowania w miejscu. Z drugiej strony, montaż właściwych opon homologowanych przez producenta zapewni bezpieczeństwo. Korzystanie z wąskich opon może pogorszyć przyczepność, wydłużenie drogi hamowania, mniejszą stabilność w zakręcie oraz nieprawidłowe działanie systemu ABS. Szczególnie w przypadku opon zimowych. Dlatego najlepiej pozostać przy tej samej średnicy opony lub skorzystać z opon o średnicy większej o jeden cal. Dlatego najrozsądniej będzie albo pozostać przy tej samej średnicy opony, co oczywiście nie oferuje zbyt dużego wyboru rozmiarów, lub zamontować opony o średnicy większej o jeden cal. Zmniejszanie rozmiarów felg Ze zmniejszeniem rozmiarów felg mamy najczęściej do czynienia przy okazji montażu opon zimowych. Zasady są identyczne jak w przypadku zwiększania średnicy felg. Dodatkowo należy jeszcze sprawdzić, czy rozmiar tarcz i zacisków pozwala na montaż mniejszej felgi. Montaż mniejszych felg daje możliwość skorzystania z opon węższych i o wyższym profilu. Jest to skuteczne rozwiązanie w przypadku opon zimowych. Zmiana ta jest dużym zyskiem dla naszego portfela – opony o mniejszej średnicy są tańsze. Ze względu na zwiększenie nacisku jednostkowego na cm2, zmniejszenie rozmiaru opon zimowych może wpłynąć pozytywnie na wskaźnik przyczepności. Nie powinno się jednak zmniejszać rozmiaru opon zimowych do szerokości bieżnika 205 mm. Korzyści będą znikome. Może to również spowodować spadek przyczepności oraz pogorszenie działania takich systemów jak np. ABS. Zmiana rozmiaru w przypadku bieżników powyżej 215 mm jest ewentualnością, którą można wziąć pod uwagę. Należy jednak pamiętać, że najbardziej optymalne właściwości auta gwarantuje zachowanie oryginalnych – homologowanych opon. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Rybson Opublikowano 12 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2011 Fajny artykuł. Ja wziąłem pomysł na 175/60R15 z instrukcji, która oczywiście dopuszcza takie koła. Tylko co z osiągami. 80KM to i tak niedużo, nie chce za bardzo pogarszać i tak nie za dobrych osiągów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mcrow Opublikowano 12 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2011 Zmiana średnicy zewnętrznej koła zmienia całkowite przełożenie układu napędowego podobnie do zmiany przełożenia głównego w skrzyni biegów. Zmniejszenie średnicy zewnętrznej koła odpowiada skróceniu przełożenia głównego, a zwiększenie - wydłużeniu. Co się zaś tyczy wpływu zmiany przełożenia głównego na przyspieszenia samochodu, to wpływ ten jest różny w różnych samochodach, bo zależy jeszcze od kilku czynników. Generalnie można przyjąć, że krótsze przełożenie powoduje, że na poszczególnych biegach silnik szybciej osiąga obroty maksymalne, ale obroty te odpowiadają mniejszym prędkością samochodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Rybson Opublikowano 12 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2011 Dzięki! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
manix Opublikowano 12 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2011 Dzięki! ja z autopsji powiem że koła letnie(mam 195/50/r15)są rewelacyjne w prowadzeniu,autko zachowuje się jak gokard,wydaje się że minimalnie gorzej przyspiesza(subiektywne) i napewno gorszy komfort. zimowe 165/65/r14 słabsze prowadzenie,o wiele lepszy komfort,mniejsze spalanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Rybson Opublikowano 12 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2011 ja z autopsji powiem że koła letnie(mam 195/50/r15)są rewelacyjne w prowadzeniu,autko zachowuje się jak gokard,wydaje się że minimalnie gorzej przyspiesza(subiektywne) i napewno gorszy komfort. zimowe 165/65/r14 słabsze prowadzenie,o wiele lepszy komfort,mniejsze spalanie. na 195 się nie porwę, 175 lub 185. Przy zimówkach zostaje 165/70 bo mam nowe opony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
miles19 Opublikowano 9 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2013 (edytowane) Czy zmiana na opony z letnich 175/60/R15 (oryginalne) na zimowe 175/65/R15 (+2,9%) byłaby akceptowalna? Czy będzie to mieć wpływ na ABS i ESP (Micra K12 Tekna - pełna opcja)? Jazda typowo miejska na małe odległości 5-10km Edytowane 9 Listopada 2013 przez miles19 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
manix Opublikowano 9 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2013 (edytowane) Moim zdaniem,jeśli będzie wpływ to niewielki.Na pewno będzie trochę zaniżać prędkość.Nie wiem jak większa średnica będzie się mieścić w nadkolach w zakrętach,ale nie powinno być problemów. Edytowane 9 Listopada 2013 przez manix Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ranger Opublikowano 10 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2013 Różnica w prędkości nie wielka. Licznikowa 100 to tak naprawdę będzie prawie 103 km/h. Ale biorąc pod uwagę, że liczniki zaniżają, to jadąc na większych oponach będziesz bliższy prawdy o prędkości . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mantek Opublikowano 19 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2018 (edytowane) jestem laikiem totalnym mam takie pytanie: a jak ma się szerokość opony do możliwych zastosowań? Oryginalne zimówki 165/70 R14, ale dostałem 185/65 R14 czy nadadzą się? Czy warto zamienić? - mieszkam w górach, więc śnieg to częste zjawisko dodam że oryginały to Kleber (nie wiem ile jeździły) a dostałem Michelin (2-3 sezony na bieżniku jeszcze ślady wąsów) Inny problem to letnie: mam 175/60 R15 i nie wiem jakie dobrać bo te ocierają mi o wewnętrzną stronę nadkola przy maksymalnym skręcie? I do letnich i do zimowych mam felgi i wolałbym nie wyrzucać... Edytowane 19 Listopada 2018 przez mantek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
manix Opublikowano 20 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2018 Po pierwsze to opony 185/65r14 nie są dopuszczalnym zamiennikiem opon 165/70r14Dopuszczalne zamiennikiTo opony, których średnica zewnętrzna nie jest większa o 1.5 % od średnicy zewnętrznej opony oryginalnej lub nie jest mniejsza o 2% od tej średnicy, a u Ciebie jest większa o 1.59%Po wtóre ocieranie może być spowodowane złym osadzeniem felgi (ET) a konkretnie za dużym. Czym większą liczba osadzenia wybita od środka na feldze, tym koło bardziej się "chowa do środka i analogicznie czym niższe, tym bardziej się wysuwa. Oczywiście znaczenie ma również szerokość felgi podana od wewnątrz w calach np. 6.0JTu masz kalkulatory które to pomogą zrozumieć.http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/165/70r14/ I do EThttp://uniwers.vot.pl/et/index.php A prawidłowe rozmiary kół/opon masz zapewne podane na tabliczce w aucie np. na słupku od strony kierowcy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mantek Opublikowano 20 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2018 (edytowane) owszem i wyszło ocieranie tym, że wewnętrzne nadkole spadło i przesunęło się do koła, a 185 wchodzi spokojnie na standardowej feldze, dziś mi fachowiec wszystko pokazał, dzięki za odpowiedź Edytowane 20 Listopada 2018 przez mantek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
manix Opublikowano 21 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2018 Nie chodzi o to czy wchodzi, a o to, że w razie czego to te opony są niezgodne z homologacją auta, co może skutkować nawet zabraniem D. R. czy odmową wypłaty odszkodowania, o przeklamywaniu prędkościomierza nie wspominając. Wysłane z mojego BAH-L09 przy użyciu Tapatalka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.