jarlew Opublikowano 3 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2013 (edytowane) Według katalogu NGK do silnika SR20DE 140KM można założyć tylko PFR6G-11. Natomiast katalog intercars proponuje całą game swiec do tego silnika od 15zł. A te NGK kosztują 60zł. W tym modelu jest układ zapłonowy mitsubishi. Zna ktoś ten temat dokładnie?? Dodam że mam teraz PFR6G-11 i sprawują się OK mimo przebiegu 110tyś (zalecana wymiana co 90tyś, te tanie np. bosh co 30tyś). Smigam na LPG. Edytowane 3 Stycznia 2013 przez jarlew Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maius Opublikowano 4 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2013 Wg serwisówki do P11.144 (ma.pdf) prawidłowe świece to BKR6EY-11. Są to odpowiedniki platyn, tylko zwykłe. Jeździem na nich zanim założyłem LPG i po 20tys. wyglądały bardzo ok, z autem nie było żadnych problemów. Te platyny, co napisałeś, są do wyrwania za ok 40zł/szt (na zniżkach). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mario_pil Opublikowano 4 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 4 Września 2013 Cześć, Odkopię trochę temat; jeżdżę na BKR6EY na LPG, również nie mam żadnych problemów z tymi świecami, w platynki nie chciałem inwestować. Zrobiłem 30 tys i teraz chcę wymienić. W sklepie nie mieli BKR6EY i gość dobrał mi inną o oznaczeniu BCP6E; powiedział że do gazu będzie jeszcze lepsza. Kupiłem te świeczki, ale nigdzie nie znalazłem info żeby ktoś je w Primerze SR20DE 103 kw zakładał. Zwrócić czy montować? Pozdr. M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nrb Opublikowano 4 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 4 Września 2013 (edytowane) Skoro nikt na nich nie jeździ to nie wiem czy ktoś Ci powie coś na ich temat... ja powiem Ci tyle, że do gazu zamiast BKR6EY lepsze są BKR5EY. A ja osobiście teraz jeżdżę na polskich Iskrach. Założyłem je pierwszy raz i na razie jestem zadowolony. Różnica w stosunku do Denso - silnik pracuje ciszej i wydaje mi się że jest mocniejszy, ale to też może być subiektywne odczucie, również związane z tym że Denso były po prostu stare (26k nalatane). Na razie 3k od wymiany i żadnych problemów. PS. przy LPG zaleca się częstszą wymianę: co 15k, maksymalnie 20. Edytowane 4 Września 2013 przez nrb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mario_pil Opublikowano 4 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 4 Września 2013 Skoro nikt na nich nie jeździ to nie wiem czy ktoś Ci powie coś na ich temat... ja powiem Ci tyle, że do gazu zamiast BKR6EY lepsze są BKR5EY. A ja osobiście teraz jeżdżę na polskich Iskrach. Założyłem je pierwszy raz i na razie jestem zadowolony. Różnica w stosunku do Denso - silnik pracuje ciszej i wydaje mi się że jest mocniejszy, ale to też może być subiektywne odczucie, również związane z tym że Denso były po prostu stare (26k nalatane). Na razie 3k od wymiany i żadnych problemów. PS. przy LPG zaleca się częstszą wymianę: co 15k, maksymalnie 20. Dzięki za podpowiedź, a można wiedzieć jakich konkretnie Iskra używasz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nrb Opublikowano 4 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 4 Września 2013 Dzięki za podpowiedź, a można wiedzieć jakich konkretnie Iskra używasz? Właśnie nie pamiętam, ale sprawdzę w domu wieczorem - mam jeszcze pudełko. Sporo się nagłowiłem nad tym żeby dobrać odpowiednie i myślę że się udało. Kosztowały coś koło 7-8 zł/szt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mario_pil Opublikowano 4 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 4 Września 2013 Właśnie nie pamiętam, ale sprawdzę w domu wieczorem - mam jeszcze pudełko. Sporo się nagłowiłem nad tym żeby dobrać odpowiednie i myślę że się udało. Kosztowały coś koło 7-8 zł/szt. Będę wdzięczny za pomoc, przejrzałem katalogi NGK i Iskry i faktycznie jest zamieszanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nrb Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 Iskry które mam to SFE65PRS 28G. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stoneface Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 Dorzucę swoje pięć groszy. Na gazie przelatałem już jakieś 25kkm i postanowiłem zmienić swiece - miałem zamiar dojechać do 30kkm, jednak po poście nrb postanowiłem skrócić ten okres. Następnym razem pewnie juz przy 20kkm zmienie. Używałem NGK BKR5E-11 i teraz zakupiłem dokładnie takie same. Poniżej prezentuje zdjęcie wymienionej świecy - poproszę o komentarze - czy była jeszcze oki, czy kolor dobry, itp? Przed zmianą na nówki doczytałem jeszcze że przy LPG warto zmniejszyć odstęp miedzy elektrodami. Standardowo mają 1,1mm, a po modyfikacji 0,9mm. Czy też stosujecie takie modyfikacje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maius Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 (edytowane) OK, moje pytanie, skoro dla Primery wg NGK standardem są świece o ciepłocie 6 (BKR6EY-11) to dlaczego do silników zasilanych LPG dajecie świece cieplejsze (5 - BKR5EY)? Z tego, co rozumiem, taka świeca szybciej się nagrzewa i utrzymuje wyższą temperaturę pracy. Skoro gaz spala się w nieco wyższej temperaturze (i dłużej) niż benzyna to na moje nie jest rozsądnie jeszcze dokładać do tego świece gorzej odprowadzające ciepło, bo efekt końcowy jest taki, że świeca będzie dużo cieplejsza niż w założeniu konstruktorów (raz, bo sama utrzymuje wyższą temp, dwa, bo w cylindrze panuje wyższa temp. od spalania LPG). Czyli takie świece mogą się szybciej zużywać, topić i powodować samozapłony (mieszanka zapali się od gorącej elektrody jeszcze zanim pójdzie iskra). Katalogi NGK podają, że do Primery w przypadku LPG można przejść na świece o ciepłocie 7 (zimniejsze, lepiej odprowadzające ciepło), a więc w drugą stronę niż piszecie. Przy czym świece standardowe dla P11.144 SR20DE - PFR6G-11 (platyny) - też są oznaczone, jako dobrze współpracujące z LPG. Ja osobiście bym został przy standardowej ciepłocie. Edytowane 5 Września 2013 przez maius Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nrb Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 (edytowane) Przed zmianą na nówki doczytałem jeszcze że przy LPG warto zmniejszyć odstęp miedzy elektrodami. Standardowo mają 1,1mm, a po modyfikacji 0,9mm. Czy też stosujecie takie modyfikacje? Też tak słyszałem i również producenci uwzględniają to w świecach dostosowanych typowo do LPG, robiąc tam mniejszą szczelinę. O ile ja bym raczej nie ingerował w budowę świecy (nie zmniejszałbym szczeliny z fabrycznej 1,1 na 0,9) to myślę że dobrym pomysłem jest zakup świecy z już fabrycznie zmniejszoną szczeliną. Tak też właśnie zrobiłem - wspomniane przeze mnie Iskry mają fabryczną szczelinę 0,8 podczas gdy ich odpowiedniki (również Iskry) do benzyny mają chyba 1,1. Odnosząc się do Twoich świec: BKR5E-11 mają szczelinę 1,1 natomiast BKR5E mają 0,9 i myślę że do gazu właśnie te byłyby lepsze. OK, moje pytanie, skoro dla Primery wg NGK standardem są świece o ciepłocie 6 (BKR6EY-11) to dlaczego do silników zasilanych LPG dajecie świece cieplejsze (5 - BKR5EY)? Z tego, co rozumiem, taka świeca szybciej się nagrzewa i utrzymuje wyższą temperaturę pracy. Skoro gaz spala się w nieco wyższej temperaturze (i dłużej) niż benzyna to na moje nie jest rozsądnie jeszcze dokładać do tego świece gorzej odprowadzające ciepło, na moje oko jedno zdanie przeczy drugiemu :-) ja rozumiem to tak, że cieplejsza świeca oznacza, iż dana świeca jest dostosowana do pracy przy wyższej temperaturze, ponieważ po pierwsze może znieść wyższe temperatury, po drugie lepiej oddaje ciepło do bloku, po to aby utrzymać optymalny dla siebie zakres temperatur. Cytat ze strony NGK: Różne silniki osiągają różne temperatury. Na przykład agregaty z turboładowaniem są znacznie bardziej ciepłe niż silniki bez doładowania. Dlatego dla każdego silnika istnieje świeca zapłonowa, która może oddać dokładnie zdefiniowaną ilość ciepła do głowicy silnika i zachować optymalny zakres temperatur. Tak zwana wartość cieplna daje informacje na temat obciążalności temperaturowej świecy zapłonowej. Dla świec zapłonowych NGK obowiązuje zasada: im większa wartość cieplna, tym większa obciążalność temperaturowa. czyli im cieplejsza świeca tym większe temperatury może znieść - dlatego cieplejsze są lepsze do LPG. A czemu do SR20DE w benzynie zalecają PFR6G-11 a do LPG PFR7G? Nie mam pojęcia... Właśnie tu jest cały pies pogrzebany, że oficjalne katalogi podają tylko platyny do naszych silników i trzeba samemu kombinować jaki jest najbliższy odpowiednik. Ja wspomogłem się tym, że prawie wszystkie przedliftowe P11 SR20DE mają w katalogu BKR5EY, tylko jeden jedyny silnik 110KW ma BKR6EY. Więc na chłopski rozum mając te dwie do wyboru wybrałbym cieplejszą. I wracając jeszcze do szczeliny: zarówno BKR5EY jak i BKR6EY mają szczelinę 0,9mm czyli już nie trzeba zmniejszać do gazu. Platyny z kolei mają PFR6G-11 - 1,1mm a PFR7G - 0,8-0,9 czyli też się potwierdza że do gazu mniejsza szczelina. A teraz, żeby jeszcze bardziej zamotać: ja podszedłem do tego w ten sposób, że wyboru między BKR5EY a BKR6EY dokonałbym kupując świece normalnie benzynowe, zimniejszą jeżdżąc na benzynie a cieplejszą jeżdżąc na gazie. Ponieważ jednak kupiłem świece przystosowane przede wszystkim nie do benzyny a do gazu, to tu już się trzymałem katalogowych wartości cieplnych, czyli "6". Skoro producent zaleca do benzyny 6, to Iskra na tej podstawie zrobiła gazową "6" i taką właśnie kupiłem, gdyż odpowiednikiem BKR6EY jest właśnie kupiona przeze mnie SFE65PRS 28G. Tak czysto informacyjnie dodam tylko że odpowiednikiem BKR5EY jest Iskra SFE65PRS 32G. Nie chcę udawać mądrzejszego niż jestem, zaznaczam że wszystko wiem z tych katalogów i artykułów w necie... jeśli jest tu ktoś kto się naprawdę na tym zna to miło jakby się wypowiedział :-) i teraz mając na uwadze powyższe (czyli że się nie znam i to wszystko mogą być bzdury) mój katalog świec wyglądałby następująco: Jeździmy na benzynie: mamy kasę (NGK) - PFR6G-11, zgodnie z katalogiem nie mamy kasy (NGK) - BKR6EY-11 nie mamy kasy (Iskra) - SFE65PRS-11 Jeździmy na gazie: mamy kasę (NGK) - PFR7G - najdroższa świeca platynowa, do gazu, zgodnie z katalogiem nie mamy (NGK) - BKR5EY - świeca cieplejsza, z mnieszą szczeliną - przeznaczona do benzyny ale ma dobre parametry dla gazu nie mamy kasy (Iskra) - SFE65PRS 28G (szczelina 0,8) lub SFE65PRS-11 14G (szczelina 0,9) - czyli świece typowo do gazu Edytowane 5 Września 2013 przez nrb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PrzeRuSco Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 Ja tam się nie znam ale coobcio w 13 poście http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/11749-przewody-i-wiece/ pisze że do LPG zimniejsze czyli i wyższym numerkiem w przypadku NGK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nrb Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 Ja tam się nie znam ale coobcio w 13 poście http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/11749-przewody-i-wiece/ pisze że do LPG zimniejsze czyli i wyższym numerkiem w przypadku NGK e, to ja już nic z tego nie rozumiem ;-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stoneface Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 Ja przyjąłem taktykę podobną do nrb w kwestii ciepłoty. Znalazłem nawet na stronie iskry krótki artykuł odnośnie świec dla LPG. Zacytuje ciekawy kawałek: "Zmiany te mają na celu likwidację skutków wydłużenia oddziaływania płomienia na izolator i elektrody poprzez optymalne podwyższenie wartości cieplnej. Ograniczono w ten sposób cieplne i elektroerozyjne zużycie elektrod, zwiększając tym samym ich żywotność....." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maius Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 (edytowane) nrb, "Dla świec zapłonowych NGK obowiązuje zasada: im większa wartość cieplna, tym większa obciążalność temperaturowa" Czyli większa wartość cieplna (np 6, 7) tym bardziej temperaturowo możesz świecę obciążyć, bo odda więcej ciepła do głowicy i nadal będzie pracowała w odpowiedniej temperaturze. Jak weźmiesz świecę o mniejszej wartości (5) to pracując w wyższej temp. (LPG) nie odda wystarczająco dużo ciepła. I przez to będzie pracowała mając wyższą temp. niż optymalna (zalecana). Ogólnie szukając info nt świec do LPG można znaleźć też, że lepsze efekty będą na świecach, które mają cieńsze ("ostrzejsze") elektrody masowe (porównajcie foty świec platynowych i zwykłych, platyna ma szpic, zwykła coś w rodzaju wałeczka o jednej średnicy).Co do przerwy to niektórzy piszą, że to trochę taki przeżytek ze starszych instalacji. Na lpg-forum znalazłem też info, że jadąc na benzynie ze świecami o mniejszej przerwie niż zalecane wychodzą dziwne wartości składu spalin. Edytowane 5 Września 2013 przez maius Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stoneface Opublikowano 5 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 nrb "zwykła coś w rodzaju wałeczka o jednej średnicy)" Z tym to różnie bywa, akurat NGK ma wycięcie w elektrodzie w kształcie litery V Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krecina Opublikowano 18 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2015 (edytowane) Witam ja zamierzam kupić coś takiego: SFE65PRS-11U-SUPER . Podziała to jakiś czas? Posiadam p11 144 2.0 CVT 103kw. ostatnio kupione tanie świece zrobiłem ponad 50tys km. SFE65PRS-11 U-SUPER Świece wytrzymały 46tyś km, kosztowały 5zł sztuka, teraz nie znalazłem tak tanich. Edytowane 18 Maja 2015 przez krecina Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.